Brouzdy, ta první fotka má staženou fialovou o tři procenta, ta druhá o dvě procenta. Je s tím potíž, protože na té druhé fotce je kus oblohy, která se mi už bez těch dvou procent fialové vůbec nelíbí, tak jsem na tři procenta nešel, bo to už byla obloha katastrofální. Na té první obloha není a tak s tím nemám takový problém. Původní obloha bez úpravy mi vyhovovala, ale ten zbytek ne, tak jsem ta tu fialovou šáhnul. Měl jsem tu oblohu vyloučit inverzním výběrem, ale už se mi do toho nechtělo, přiznávám. S největší pravděpodobností to dělá polarizák, pokud se fotí se Sluncem za zády. Jednak v takové situaci poměrně slušně otepluje, druhak tam pašuje tu fialovou, což je vlastně právě to oteplení, zjednodušeně řečeno. Ve stejných situacích (Slunce za zády) jsem si toho všiml už u Kodaku E100GX a to je úplně jiný film, takže mám opravdu v podezření ten polarizák. Přídavek fialové v hledáčku nepoznám, ale oteplující účinek zcela zřetelně. Ta obloha bez těch dvou procent už jde jasně do zelena, na druhou stranu spodek by ještě snesl aspoň to jedno procento. Automatické vyvážení bílé nemám rád, většinou tam vnese přepaly, nebo vyrobí vyblité barvy. Proto to většinou řeším ubíráním - přidáváním konkrétní barvy. S křivkama to neumím, auto úrovně a auto curves nesnáším, to bývá masakr

. Ten polarizák jsem nesundával dílem z lennosti, dílem kvůli tomu oparu - trošku to pomáhá. Jestli má opar na svědomí tu fialovou, netuším.
Skenuju všechno doma, ve Zlíně není fotolab, který by mi udělal konkurenceschopné skeny. Alespoň jsem to několik let zkoušel, všechny je vystřídal a nakonec se na to vykašlal. Ty mašiny jsou nějak přednastavené (kontrast, doostření...) a málokdo se v tom umí nebo chce vrtat. Speciální grafické studio jsem žádné nezkoušel, známé nikde nemám a nejsem tak bohat. Pokud by to někde udělali líp, rozhodně ne o moc a rozhodně ne levně. Doma je to paráda, žádný spěch, jedno políčko mi zabere se vším všudy kolem tří minut. Jsou to diáky a jejich sken je o dost rychlejší, než u negativu. No a další práce v PC je úplně stejná, jako s fotkou z digitálu. A možná ještě rychlejší a pohodlnější. Odpadá problém s přepaly, také úpravy RAWů v Zoneru jsou zoufale pomalé, už jenom to vyvolání. Ale to vy asi řešíte speciálním firemním programem, popř. univerzálním Camera RAW a pod., že jo? Já skenuju do TIFFu a s ním Zoner docela fičí, takže jsem spokojen.
Ptáček má šumavské parametry

, tu padesátinu na ohnisko 640 mm vůbec nechápu. Stativ?
