Luper, tato tvoje posledni fotka je zu opravdu o dost lepsi. Ale, jak je i znatelne, asi Sem vkladas zu prilis velke rozmery / velikost teto posledni fotky - 2,28 MP. Analogove fotky, jedno jakym fotakem a objektivem, byly tehdy predevsim a nejvic z negativu zvetsovany na papir na rozmery 18x24cm, daleko mene na vetsi rozmery. Staci tedy, kdyz vlozis fotky o ca. + - 800 px, 1500x X

Tehdy se nejvic pouzivaly Leicy pro professionalni pouziti, tedy z 99% na reportaze pro noviny, vcetne foceni svateb, daleko mene je kupovali soukromi hobby fotografove pro prestiz. Nejvic se tehdy pouzivaly a to vseobecne, jak professionalne tak i amatersky, ale predevsim pro professionalni pouziti, stredoformatove kamery a velkoformatove kamery na ploche filmy. I desky se pouzivaly. Ale hlavne se v professionalni branzi pouzivaly pro tyto vetsi formaty diafilmy, ktere diky inversi byly naprosto jemnozrnne, pri velkych formatech prakticky zu zadne zrno pri velkem zvetseni zu nevykazovaly. Tyto vetsi formaty byly zarukou vysoke kvality negativu, vcetne jejich pak daleko vetsiho zvetsovani. Ostatne si to muzes take logicky odvodit od velikosti a formatu zvetsovacich pristroju, ktere byly hlavne kupovany, t.j. na format 6x6, kde se k nim prikladala i plechova maska s voditky pro kinofilmy, aby byly tyto zvetsovaci pristroje universalnejsi. Zvetsovaky jen na kinofilm byly kupovany velice zridka, hlavne byly amatery kupovany ty 6x6. V tehdejsim Ceskoslovensku byly k dostani hlavne zvetsovaky Opemus 6x6 a mene 6x9, ktere byly uz velkych rozmeru a take o dost drazsi. Jelikoz malokdo z amateru mel na "pevno" zarizenou fotokomoru a vsechno se muselo vyvolavat a zvetsovat atd. vetsinou v koupelne bytu, kde bylo dostatek vody a do koupelny pro takovouto seanci ze skrini atd. prenaset do te koupelny, byly vetsi, tezsi pristroje zridka kupovany.
Takze foceni s fotakem na kinofilm byl pro amatery jakysi kompromis kvuli noseni nejvic nebot proti takove Flexarete 6x6 a Pentaconu Six, kde byl skleneny hranol velky jako barak a s objektivem atd. , naprosto neforemny, vcetne exposimetru, ktery se dokupovaval a byl umisten nahore, celkove desne tezky, skoro nenositelny na krku a pod. fotakum na 6x6 byl fotak na kinofilm daleko skladnejsi a lehci. A filmovych policek v kinofilmu bylo myslim 36 oproti 16ti - 4,5x6, 12ti- 6x6 nebo dokonce 8mi - 6x9 u stredniho formatu. Pouzivaly se nejvic filmy o 15°DIN, 17°DIN, 18°DIN a 21°DIN, ktere platily jako jemnozrnne, s vyjimkou 21°DIN, ktere byly jakysi kompromis, ale mely take podle druhu vyvojky a vyvolani normalni, viditelne zrno nebo i byly jemnozrnne, kdyz se o 1EV presvicovaly a pak vyvolavaly treba v Perceptolu nebo v jinych vyvojkach, kde jsme meli recepty na ne treba v knizce od Hanse Windische Nova skola fotografie, ktera byla ohrome tehdy oblibena.
Citlivejsi filmy se uzivaly jen naprosto zridka, protoze jak znamo byly hrubozrnne a protoze byly technologicky lity ve vice vrstvach, ktere byly nejmene tri az ctyri, nektere i vice, podle toho jake Mela fabrika zarizeni. FOMA Mela stare, predvalecne, vetsinou od AGFY na AGFA filmy v licenci, komousi nemeli moc prachy na obnovovani, ale fabriku nezlikvidovali, hlavne proto, aby melo obyvatelstvo soc. statu sve Chleb a hry, aby se zabyvali svym konickem a ne tou komunistickou pakazi, ktera likvidovala stat zu Grund svymi zcestnymi ideologiemi, ktere potlacily puvodne na zacatku teto ery, metody batovske ekonomiky, takze FOMA kupovala radeji Licence - tedy pak u tech s plochym zrnem ty T. A ty fabriky v zahranici (na zapade hranic) mely daleko lepsi a vykonnejsi michacky emulsi s pouzitim ultrazvuku a j., a i proto nebyly a ani byt nemohly byt tak ostre jako jemnozrnne filmy o max. dvou vrstvach, kde u citliovejsich filmu byla aspon jedna vrstva jemnozrnna a ostatni hrubozrnne, aby "pochytaly v mizernem svetle co nejvic fotonu. Daly se take vyvolavat jemnozrnneji le se ztratou citlivosti, coz nebylo nijak produktivni, vysledky byly vzdy horsi nez pri pouziti jemnozrnnych filmu a pripadne blesku, kdyz to bylo nutne.
Takze filmy 400 ISO se moc stejne neujaly az pozdeji jako filmy s plochym zrnem, ktere mely zrno jemnejsi. FOMA 200°DIN T a FOMA 400°DIN T, jestli si dobre pasmatuji. Tady v N. byl tehdy obrovsky vyber na takovychto vysoce citlivych filmech vcetne vyvojek atd.

Takze jsem se ted uz prilis zapovidal, a to podstatne mas vlastne uz na zacatku.

Tedy ty tvoje ctyrstovky prilis sem nezvetsuj, pak se ukazi docela ostre a zrneni nebude prekazet jako na te tve posledni ukazce, kde uz i ostrost tim prilisnym zvetsenim pokulhava. Tyto filmy na toto nebyly staveny!
https://www.lutz-scholz-fotografie.de/k ... tacon-six/*