Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Moderátor: Antonin.Charvat

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod oskined » 02 pro 2012 13:18

Dobrý den pane Charváte.
Rád bych se zeptal ke zde uváděnému monitoru Eizo EV2436W.
Hodně se mi líbí "polomatné" antireflexní vrstvy, kterými je v poslední době vybavena řada monitorů.
Oproti těm hrubým antireflexním vrstvám používaných v poslední době je to (z mého pohledu) posun kupředu.

Jak je na tom v téhle otázce zmiňovaný Eizo EV2436W?
oskined
 
Příspěvky: 4
Registrován: 29 kvě 2012 15:45

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod Antonin.Charvat » 03 pro 2012 11:41

to: "oskined"

nevím, co přesně máte na mysli pod pojmem "polomatná" antireflexní vrstva.

Model EIZO EV2436W má matný (nelesklý) povrch a v každém případě je možné si pomocí softwaru Screen Manager Pro ještě navolit pro každého uživatele optimální "EyeCare Filter", který simuluje různou strukturu podkladového papíru, tak aby byla zraková zátěž opravdu co nejmenší.
Moderátor tohoto diskuzního fóra
Antonín Charvát
Antonin.Charvat
 
Příspěvky: 345
Registrován: 06 led 2012 10:56

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod oskined » 03 pro 2012 15:28

to Antonín Charvát:

Když se podívám na některém z loňských modelů monitorů na čistě bílou stránku, tak nevidím krásně čistou bílou, nýbrž zrnitou bílou.
Což patrně způsobuje antireflexní filtr.
U nových monitorů se tahle "zrnitost" o hodně zmenšila. Připadá mi to jako kompromis mezi striktně matnou a lesklou obrazovkou. Proto jsem použil výraz "polomatná" antireflexní vrstva.
Dle různých článků na internetu by měl mít tuhle novou "polomatnou" antireflexní vrstvu i nový Foris FS2333.
Má tedy nový EV2436W stejnou antireflexní vrstvu jako nový Foris FS2333?
oskined
 
Příspěvky: 4
Registrován: 29 kvě 2012 15:45

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod Antonin.Charvat » 03 pro 2012 23:30

to: "oskined"

"polomatná" obrazovka - ve smyslu, jak ji definujete: menší "zrnitost" masky na bílé ploše mají skutečně některé nejnovější modely 23" nebo 27", např. 23" modely EIZO EV2335/EV2336 nebo FS2333, popř. 27" model EV2736.
"Polomatná" obrazovka vytváří při vypnutém obrazu a při bočním pohledu dojem "lesklého" povrchu, zatímco při přímém (čelním) pohledu se chová obrazovka s typicky "matným" povrchem, který odráží jen minimum okolního světla. Máte pravdu, že pro praktické použití je zajímavý zejména výrazně menší (až téměř nulový)tzv. "perleťový" efekt nebo-li zanedbatelný třpyt masky snadno patrný na starších obrazovkách a zejména na velkých bílých plochách, což nemalou měrou ovlivňovalo únavu zraku uživatelů.
Model 24" EIZO EV2436 je však osazen obrazovkou s "klasickým" matným povrchem. "Třpytivost" je tedy na bílých plochách horší, než na modelech osazených "polomatnými" obrazovkami, ale stále lepší než na jiných "matných" obrazovkách levnějších "kancelářských" monitorů. Povrchové úpravy obrazovky jsou dnes důležitým faktorem a prakticky co výrobce, to originál.
Moderátor tohoto diskuzního fóra
Antonín Charvát
Antonin.Charvat
 
Příspěvky: 345
Registrován: 06 led 2012 10:56

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod mellda » 04 led 2013 13:12

Chtěl bych poprosit o radu, jaký levnější monitor je nejlepší pro úpravu fotek (max za 8.000,-) Jde mi o co nejlepší podání barev.
Podle p. Antonin.Charvat, který tady do problematiky vidí nejvíc, jsme pochopil, že za tu cenu by byly nejlepší tyto monitory:

Eizo FS2332-BK (cca 7.500,-)
Eizo EV2335W (cca 8.200,-)

Z diskuze jsem pochopil, že model FS2332 nabízí ty samé parametry jako EV2335W, ale má navíc možnost HW kalibrace pomocí programu EasyPIX2 a má navíc 2 HDMI vstupy. Naopak EV2335W ma lepsi povrchovou upravu disleje (duvod proc je drazsi?). Na notasu mam jen VGA a HDMI,takze pokud neni redukce z HDMI na DVI v nicem omezujici a pokud si ten monitor necham nekym zkalibrovat, asi by byl lepsi ten EV2335W..?

Ještě jsem narazil na bazarový monitor S2233WFS-BK za 8.500,-, který je pár měsíců starý a má nasvíceno 950 hod.

Který z nich si myslíte, že by byl nejlepší?
mellda
 
Příspěvky: 9
Registrován: 04 led 2013 12:46

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod Antonin.Charvat » 08 led 2013 10:16

to: mellda
Model EIZO FS2332 byl nahrazen novějším modelem FS2333 (6.990,- + DPH).
Model EIZO EV2335W byl nahrazen novějším modelem EV2336W (7.350,- + DPH).

Rozdíly mezi FS a EV jste vystihnul poměrně přesně a ty zůstávají i u novějších modelů s tím, že obrazová kvalita obou modelů je o malinko vyšší (vylepšený obrazový procesor a "polomat" u EV2336W).
Osobně bych do domácnoti pro fotografa začátečníka doporučil z těchto dvou modelů FS2333 kvůli podpoře hw-kalibrace (volně dostupný kalibrační software EIZO EasyPIX2).
Pro někoho může také hrát roli možnost přímého propojení s DVB-T boxem, herní konzolí nebo fotoaparátem přes rozhraní HDMI a možnost využití jako zobrazovače bez nutnosti zapínání PC.
Pro jiného může hrát roli flexibilnější stojan s možností rotace o 90st. u modelu EV2336W. (Jinak model FS2333 disponuje oproti FS2332 již výškově nastavitelným stojanem).

mellda píše:Ještě jsem narazil na bazarový monitor S2233WFS-BK za 8.500,-, který je pár měsíců starý a má nasvíceno 950 hod.
Který z nich si myslíte, že by byl nejlepší?


22" model S2233W je asi dnes jediný 22" model s rozlišením 1680x1050 pod 10.000,- Kč s rozšířeným gamutem, který se blíží standardu AdobeRGB (95% pokrytí AdobeRGB).
Tento model je opět podporován kalibračním softwarem EIZO EasyPIX2, takže lze velmi snadno (i bez kalibrační sondy) a rychle na amatérské úrovni zkalibrovat. Pokud chce "amatér" a začínající fotograf začít experimentovat s fotografiemi s barevným rozsahem přesahujícím hranice standardu sRGB, pak stojí tento monitor určitě rovněž za úvahu (barevný rozsah modelů FS2333/EV2336W se blíží standardu sRGB).
Moderátor tohoto diskuzního fóra
Antonín Charvát
Antonin.Charvat
 
Příspěvky: 345
Registrován: 06 led 2012 10:56

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod mellda » 08 led 2013 13:41

Díky za odpověď pane Charváte. Monitor bych měl hlavně na fotky. Na všechno ostatní mi stačí monitor z noťasu. Pokud je v tom 95% adobe RGB barevném rozsahu takový rozdíl oproti sRGB, vezmu určitě ten S2233W a oželím to menší rozlišení a uhlopříčku. Jen by mě zajímaly 2 věci:

1. S2233W nemá HDMI. Můj noťas má jen HDMI a VGA. Je redukce z DVD-D na HDMI bezproblémová nebo jsou s tím spojená nějaká omezení?

2. má i S2233W tu lepší "polomatnou" úpravu jako EV2335W? Je v tom takový rozdíl? Dřív jsem měl notebook HP s matným povrchem a teď mám lesklý ACER, který už není tak příjemný, ale dá se. Nevím, jestli by mě to na úravu fotek nevadilo. Asi se na to napřed budu muset podívat.
mellda
 
Příspěvky: 9
Registrován: 04 led 2013 12:46

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod Antonin.Charvat » 10 led 2013 06:48

to: "mellda"

a) redukce HDMI/DVI-D
Ano, při použití redukce (nebo přímo kabelu) HDMI/DVI-D je možné k notebooku s HDMI-výstupem bez problému připojit monitor S2233W s DVI-D vstupem a používat jej v rozlišení 1680x1050.

b) povrchová úprava S2233W
Jedná se o "matnou" obrazovku (ne lesklou a ne "polomatnou" jako v případě modelu EV2335W/EV2336W).
Moderátor tohoto diskuzního fóra
Antonín Charvát
Antonin.Charvat
 
Příspěvky: 345
Registrován: 06 led 2012 10:56

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod mellda » 11 led 2013 09:50

Podle čeho poznám, že monitor zobrazuje skutečně černou a ne takovou tu "podsvícenou černou", která je vlastně šedá. Není k tomu matný displej náchylnější?
mellda
 
Příspěvky: 9
Registrován: 04 led 2013 12:46

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod Antonin.Charvat » 13 led 2013 12:20

to: "mellda"

to je dobrá otázka, protože nikde v žádném katalogovém listě není parametr "min. jas černé".
Navíc se zobrazování černé - zejména v tmavých místnostech - komplikuje "podsvity" z podsvětlovacích systémů, takže když už je černá na relativně dobré úrovni, tak do ní vždy prosvítá z boků alespoň částečně světlo z podsvětlovacího systému.

V tomto ohledu a v případě, že si chcete udělat skutečnou představu o kvalitě zobrazení černé na konkrétním monitoru tedy nezbývá, než návštěva nějakého předváděcího střediska a reálné vizuální porovnání s jinými monitory v tmavé místnosti.
"Černá" je obecně na současných monitorech problém a možná i proto je snaha výrobců o "kvalifikování" a uvádění tohoto parametru ve svých katalogových listech minimální.

Povrchová úprava displeje může samozřejmě výrazně přispět ke kvalitě vnímání černé na obrazovce monitoru. K viditelnému zlepšení např. dochází u "lesklých" povrchů. Jejich obrovskou nevýhodou jsou ovšem nežádoucí odrazy světla od povrchu takové obrazovky při běžném osvětlení. Zlepšení černé na lesklých obrazovkách lze tedy v praxi akceptovat pouze v tmavých místnostech.
Pro práci s denním nebo umělým osvětlením se proto špičkoví výrobci vydali jinou cestou:
1) co nejlepší zavírání LCD-krystalů (co nejmenší průchodnost světla z podsvětlovacího systému)
2) aktivní řízení podsvětlovacích systémů (dimming) = obrazový procesor pozná velké černé plochy a v těch místech aktivně vypíná podsvětlení
3) zavádění aktivních (OLED) prvků pro generování barevných odstínů
4) používání nových materiálů pro nové (ovšem nelesklé) povrchové úpravy obrazovek

Nelze jednoznačně určit, zda jsou "matné" obrazovky z hlediska vnímání "černé" lepší nebo horší než "polomatné" - záleží na dalších faktorech. (Ideální je opět v konkrétním případě vizuální srovnání).
Moderátor tohoto diskuzního fóra
Antonín Charvát
Antonin.Charvat
 
Příspěvky: 345
Registrován: 06 led 2012 10:56

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod mellda » 29 led 2013 16:32

Díky za odpověď. Monitor je už doma a naprostá spokojenost :) Ve srovnání s lesklým monitorem na mým noťasu je to matné EIZO pěkně černé. Určitě jsem udělal dobře. Prodával mi to jeden chlapík, který prý byl na Vašem kurzu správy barev a ukazoval mi na testovací fotce, kterou tam od Vás dostali, rozdíl mezi sRGB a aRGB. Na tom 95% aRGB monitoru to byl docela dost rozdíl, pokud šlo třeba o tu azurovou barvu. Jsem rád, že jsem si ten monitor pořídil. Teď už jen sehnat fotolab, který to bude umět tak vytisknout.
mellda
 
Příspěvky: 9
Registrován: 04 led 2013 12:46

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod mellda » 03 úno 2013 16:07

Dnes jsem na něm objevil červenou tečku. Je cca ve třetině monitoru (ne na kraji), takže mě to tam docela štve. Dá se to nějak zpravit nebo reklamovat? Monitor je ani ne rok starý a má nasvíceno cca 500 hodin.
mellda
 
Příspěvky: 9
Registrován: 04 led 2013 12:46

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod Antonin.Charvat » 04 úno 2013 10:19

to: "mellda"

červeně svítící bod znamená ve skutečnosti jeden trvale svítící sub-pixel (ze tří, které tvoří obrazový bod=pixel). Jeho velikost je tedy zhruba třetina velikosti obrazového bodu a z principu je tento jev dobře patrný prakticky pouze na černé ploše (na zelené ploše se již jeví např. jako kombinace červené +zelené = žlutý bod, tedy podstatně hůře čitelný).

Je třeba vzít v úvahu, že pokud na monitoru chybně svítí z cca 5 miliónů možných sub-pixelů (1680x1050x3= 5.292.000) pouze jediný, je to v současné praxi obecně považováno za poměrně slušný výsledek (přesto, že NULA chybně svítících sub-pixelů by byla samozřejmě ještě lepší). Proto je jeden chybně svítící sub-pixel obecně považován za defekt ležící v povoleném tolerančním pásmu výrobcem a není to rozhodně důvodem pro reklamaci monitoru. Ostatně ani servisní středisko by nemohlo s tímto typem závady udělat nic kromě výměny celého LCD-panelu za jiný - což jistě lze, ale zpravidla ne zdarma v rámci bezplatné garanční opravy.
Dále je třeba si uvědomit, že při velikosti 1/3 obrazového bodu nemá jeden trvale svítící subpixel stejně žádný vliv ani na celkové podání barevného obrazu, ani na ergonomické vlastnosti monitoru a při běžném užívání (kdy uživatel nebude zrovna přilepený s lupou na černé obrazovce monitoru v tmavé místnosti) nemá ani šanci tento jev vůbec vnímat.
Daleko větší vlivy mají dnes jevy, jako umaštěná nebo zaprášená obrazovka nebo část obrazovky nasvícené např. světlem z lampičky umístěné nevhodně nad nebo vedle monitoru.
Moderátor tohoto diskuzního fóra
Antonín Charvát
Antonin.Charvat
 
Příspěvky: 345
Registrován: 06 led 2012 10:56

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod dworka » 05 úno 2013 11:30

Dobrý den,

tak jsem četl vaši debatu ohledně vyběru monitoru-v pracovni době, to mě šef asi nepochvali, pokud se to dozvi :D

Můj problem, se kterým bych byl rád, kdyby mi někdo poradil je následovný:

Hledám monitor, v současné době mám Acer 22něco, a rád bych pořídil nový, ten acer mel rad jako druhy monitor na stole, kdy je potreba pracovat na dvou monitorech. Ja pracuju amatersky s videem a trosičku s grafikou, dale profesionalne s cad systemem. Manželka fotí amatersky, ale na můj vkus i pro nejlbižší okolí fotí dost dobře, případně i ty fotky dokaže dobře upravit (muj laicky pohled). Jednou za rok fotky tiskneme do alba, ale v nějaké levné prodejně, žadne specialzovane, jako Foto-skoda nebo podobne. (foti Canon EOS 500D- nebo nejaky takovy, mozna 5000D nebo 1000D)-ve fotografovani se vubec nevyznam, ale rad bych ji poskytnul kvalitu, kterou ona sama by si neporidila s tim, ze ten soucasny monitor staci.
Chcu koupit monitor, cena do 10.000 (+-1.000), rád bych, aby fotky byly eště lepší, než doted, aby z nich měla eště větší radost. Ale vetsina znamych nema kvalitni monitor, ma nejake levne, a vyvolani fotek taky neni nejkvalitnejsi
Nejlepe monitor 24", a rozlišeni 16:10
par jich mam vytypovanych:
http://www.czc.cz/eizo-flexscan-ev2436w ... 9940=d24.0
http://www.alza.cz/24-eizo-ev2416wfs-gb ... 366138.htm
http://www.alza.cz/24-dell-u2412m-d260038.htm

Jde mi o to, abych nekoupil nejaky sunt, ale na druhou stranu nechcu utratit spoustu penez za neco, co se nevyuzije. Rad priplatim za kvalitu, ale v ramci zdrave ceny. Dekuju za rady

dworka
(HK)
dworka
 
Příspěvky: 3
Registrován: 05 úno 2013 10:30

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod dworka » 07 úno 2013 11:36

tak sem objednal EIZO EV2436WFS
urcite budu spokojeny.
dworka
 
Příspěvky: 3
Registrován: 05 úno 2013 10:30

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod Antonin.Charvat » 07 úno 2013 18:37

To: "dworka"

potvrzuji, že EV2436W je z Vámi uváděných monitorů (EIZO EV2436W, EV2416W a DELL U2412m) pro Vaše účely - zobrazování fotek v barevném rozsahu sRGB opravdu nejvhodnější volbou, takže věřím, že budete spokojen.

Pro prohlížení fotografií pořizovaných za běžného denního světla v našich zeměpisných šířkách doporučuji před prohlížením fotografií:
1) nastavit optimální jas podle okolního osvětlení
2) nastavení bílého bodu na výchozí hodnotu 7.000K a poté se nebát poexperimentovat s laděním jednotlivých kanálů R-G-B.
3) Teprve po dosažení požadovaného bílého bodu dokorigovat gradaci obrazu (koeficient gamma)
4) Nakonec nezapomeňte do systémové Správy barev Vašeho operačního systému ještě nastavit barevný profil Vašeho monitoru.
Moderátor tohoto diskuzního fóra
Antonín Charvát
Antonin.Charvat
 
Příspěvky: 345
Registrován: 06 led 2012 10:56

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod dworka » 12 úno 2013 07:38

Diky moc za potvrzeni tohoto monitoru. v patek mi prisel. porad se mi nedari to nastavit podle vasi rady, nebo spis nemam ten cit, jaky by byl potreba. ale je tam mod RGB, ktery je docela dobry. jen musim nastavit jas, a zkusit ty barvy, aby fotky byly realne.
jedine, co mi vadi, je to, ze kdyz si zeslabim svetlo, tak monitor ztmavne, a ja nevidim na papir, jako driv :)
ale jinak su z neho nadseny.
dworka
 
Příspěvky: 3
Registrován: 05 úno 2013 10:30

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod Antonin.Charvat » 12 úno 2013 16:16

To: "dworka"

ano, pokud Vám automat.regulace nevyhovuje (což může za určitých světelných podmínek být zcela normální), pak ji lze vypnout (tlačítko EcoView) a jas nastavit ručně.
Jas lze ovšem zvýšit ručně i v režimu automatické regulace jasu a regulaci tak zachovat (jen ji přenastavit) - zkuste, jak Vám vyhovuje ...
Moderátor tohoto diskuzního fóra
Antonín Charvát
Antonin.Charvat
 
Příspěvky: 345
Registrován: 06 led 2012 10:56

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod dluhos » 15 úno 2013 09:57

to Antonin.Charvat
co říkáte tomuhle? http://www.dpreview.com/news/2013/02/14 ... ce-support
dluhos
 
Příspěvky: 232
Registrován: 10 zář 2011 09:18

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod Antonin.Charvat » 18 úno 2013 19:12

To: "dluhos"

máte na mysli zprávu: "Dell announces 27" UltraSharp monitors that cover 99% of AdobeRGB gamut"
nebo
"Dell Updates Flagship Line of UltraSharp Displays with PremierColor Monitors and New Ultra-wide Model 21:9 - the 29-inch U2913WM as an alternative to dual monitors" ?

Obě zprávy jsou zajímavé.
První zpráva zaujme vysokým pokrytím barevného gamutu dle standardu AdobeRGB. Hned se ovšem vtírá také otázka, na co je to dobré u monitoru bez jakékoliv další kalibrační podpory.
Také předpokládaná cena za 27" panel cca 1.000 USD (asi v USA, takže v Evropě 1.200 USD?) nijak nenapovídá, že by se jednalo zrovna o nějaký technologický "průlom" na poli foto-monitorů.
Dell tímto "vybočováním bez dalšího zázemí a podpory" tedy stále pokračuje ve své strategii: "najdi jakýkoliv obrazový nebo jiný technický parametr na obecně uznávaném špičkovém monitoru, překonej ho a potom marketingově propaguj jako absolutně jedinečný a nepostradatelný". Výsledek se jistě dostaví :-)
Jinými slovy - mají-li akuální monitory EIZO, NEC, HP atd. pokrytí 97% nebo 98% AdobeRGB, snaž se svoje monitory osadit obrazovkou s 99% nebo 100% pokrytím AdobeRGB. Je jedno, že na tento fakt nic nebude navazovat (např. kalibrační podpora) - hlavně že 99 je více než 97.
Já osobně jsem byl vždy pro co nejrychlejší nasazení co nejmodernějších technologií, ale ne tímto "nenavazujícím" (takže v praxi jen sporně využitelným) způsobem, který pak jen takový monitor zbytečně prodražuje a "lacině" propaguje něco, co vlastně ani nelze pořádně využít.

Druhá zpráva zaujme ultra-širokým displayem s poměrem stran 21:9 nahrazujícím 2x 19" monitory.
To je určitě zajímavé sdělení pro dvouobrazovková pracoviště - myšleno v kancelářském prostředí - kdy se část plochy může trvale využít např. pro internetový prohlížeč a další část pro libovalné aplikace.
Zajímavé by bylo také sdělení, jak se výrobce v tomto (zatím ještě stále) atypickém případě vypořádal např. s homogenitou, podsvětlením, zobrazovacími úhly atd.
Moderátor tohoto diskuzního fóra
Antonín Charvát
Antonin.Charvat
 
Příspěvky: 345
Registrován: 06 led 2012 10:56

PředchozíDalší

Zpět na Vše kolem zobrazování fotografií na monitorech

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků

cron