To: "oldbas"
Mohou nastat celkem tři případy:
1) širokogamutový monitor CS2420 je v režimu [MODE] = "Custom" (tj. gamut monitoru je nastaven na maximální dosažitelnou hodnotu):
V tomto případě je třeba (ručně) nastavit ve správě barev operačního systému jako výchozí barevný ICC profil monitoru:
a) pro úpravu fotografií pro web: ICC profil: CS2420 CUSTOM 6500K
b) pro soulad reprodukované fotografie mezi monitorem a tiskárnou: CS2420 CUSTOM 5000K
V obou ICC profilech monitoru je uložena informace o velikosti barevného rozsahu připojeného monitoru CS2420.
2) širokogamutový monitor CS2420 je v režimu [MODE] = "sRGB" (tj. gamut monitoru je nastaven na velikost definovanou fotografickým standardem sRGB IEC61966-2.1):
V tomto případě je třeba (ručně) nastavit ve správě barev operačního systému jako výchozí barevný ICC profil standardu sRGB IEC61966-2.1.
3) širokogamutový monitor CS2420 je v režimu [MODE] = "AdobeRGB" (tj. gamut monitoru je nastaven na velikost definovanou fotografickým standardem AdobeRGB (1998):
V tomto případě je třeba (ručně) nastavit ve správě barev operačního systému jako výchozí barevný ICC profil standardu AdobeRGB (1998).
... co přesně znamená, že je monitor nastaven na maximální dosažitelnou hodnotu?
Širokogamutový monitor CS2420 je typickým příkladem monitoru, jehož elektronika umožňuje měnit jeho barevný rozsah (barevný rozsah = gamut) dle požadavků uživatele (= dle typu kalibrační úlohy).
Pokud je monitor CS2420 nastaven v režimu [MODE] = "Custom", pak je jeho
barevný rozsah maximální/proto jsem (možná trochu nesrozumitelně) psal, že v tomto režimu je nastaven na svou maximální dosažitelnou hodnotu/
V režimu "custom" pracuje zkrátka monitor se svým maximálním barevným rozsahem, jaký lze na něm nastavit. Ten rozsah je větší, než barevný rozsah vymezený standardem sRGB a je zároveň ještě o něco větší, než je barevný rozsah vymezený standardem AdobeRGB).
Pokud využívám pouze sRGB prostor, je nějaký rozdíl mezi nastavením podle bodu 1 a 2?
Výhoda režimu "Custom" s nastaveným profilem např. "CS2420 CUSTOM 6500K" je ta, že dokáže v prohlížečích, které pracují s barevným profilem monitoru (např. Adobe PS, Adobe LR, ZONER PS) správně
AUTOMATICKY interpretovat barevné fotografie s různým barevným rozsahem - tedy např. jak fotografie sRGB, tak i fotografie s rozsahem vymezeným např. standardem AdobeRGB a to aniž by musel uživatel na svém monitoru cokoliv "přepínat".
Video-režim monitoru [MODE] = "sRGB" předpokládá, že barevný rozsah fotografie bude před její reprodukcí na monitoru VŽDY nějakým způsobem zkonvertován do barevného rozsahu vymezeného standardem sRGB IEC 61966-2.1 nebo že barevný rozsah fotografie již odpovídá standardu sRGB IEC61966-2.1 (= jedná se o sRGB-fotku).
Ve Vašem případě - pokud budete pracovat pouze a výhradně s fotografiemi s barevným rozsahem vymezeném standardem sRGB IEC61966-2.1 a pokud budete používat fotografický prohlížeč/editor, který
BUDE pracovat s profilem monitoru, pak je skutečně jedno, zda zvolíte na monitoru režim
ad1) = [MODE] = "Custom" s výchozím profilem monitoru ve správě barev operačního systému "CS2420 CUSTOM 6500K" nebo zda zvolíte na monitoru režim
ad2) = [MODE] = "sRGB" s výchozím profilem monitoru ve správě barev operačního systému "sRGB IEC61966-2.1.
Výsledek bude v programech se správou barev (v programech, které pracují s barevným profilem monitoru) VŽDY naprosto totožný.
Pokud byste však chtěl reprodukovat Vaše sRGB-fotografie správně rovněž v programech, které
NEPRACUJÍ s profilem monitoru (např. vložit a zobrazit JPG-sRGB fotografii v textovém editoru Word), pak již nastavení videorežimu není libovolné, ale je je NUTNÉ pro sRGB-fotografie použít nastavení ad2):
ad2) = [MODE] = "sRGB" s výchozím profilem monitoru ve správě barev operačního systému "sRGB IEC61966-2.1.
Zkuste si malý test:
1) Zkonvertujte si Vaší jakoukoliv sRGB-fotografii (např. ve formátu JPG) pomocí funkce Photoshopu "Úpravy/Převést do profilu" do barevného prostoru dle fotografického standardu AdobeRGB. /Původní sRGB fotografii si však uchovejte/
2) Ukončete Adobe PS a nastavte monitor do režimu [MODE] - "Custom" a ve správě barev operačního systému nastavte jako výchozí profil pro videovýstup barevný ICC-profil monitoru: "CS2420 CUSTOM 6500K""
3) Nyní otevřete opět Adobe PS a otevřete fotografii vytvořenou dle standardu sRGB (s barevným rozsahem vymezeným standardem sRGB) a poté otevřete pro srovnání fotografii vytvořenou dle standardu AdobeRGB (s barevným rozsahem vymezeným standardem AdobeRGB).
Obě fotografie budou AUTOMATICKY reprodukovány barevně správně a navíc v tomto případě ještě BAREVNĚ SHODNĚ (protože AdobeRGB-fotografie byla pouze vytvořena z původní sRGB-fotografie, takže se pouze odpovídajícím způsobem změnily její původní RGB hodnoty obrazových bodů)
A teď to hlavní: Nyní obě fotografie (sRGB a AdobeRGB) otevřete ve Wordu. Rázem zjistíte, že AdobeRGB fotografie je méně sytá, než sRGB-fotografie, která je naopak příliš "přesycená" a to o poznání ve srovnání se zobrazením v Adobe PS !
Obě fotografie (sRGB a AdobeRGB) budou tedy ve Wordu zobrazeny ODLIŠNĚ. Jak to ? Je to tím, že Word si nenačetl barevný profil monitoru (tak jako to udělal Adobe PS) a tak Word nemohl přepočítat souřadnice RGB sRGB-fotografie (ale ani AdobeRGB-fotografie) pro jejich správné zobrazení na monitoru s barevným rozsahem odpovídající nastavení "Custom"). Pro správné zobrazení sRGB-fotografie ve Wordu by bylo třeba nastavit video-režim monitoru na [MODE] - "sRGB" a pro správné zobrazení AdobeRGB-fotografie ve Wordu by bylo třeba nastavit video-režim monitoru na [MODE] - "AdobeRGB".
Možná, že nyní je již mnohem jasnější, proč tam ty video-režimy [sRGB] a [AdobeRGB] na tom monitoru vlastně jsou.
Je to pro případ, že by fotograf potřeboval nějakým způsobem zajistit, aby jeho fotky dle standardu sRGB nebo AdobeRGB byly na monitoru zobrazeny správně i v případě, že je bude nahlížet v programech, které nepodporují správu barev (= v programech, které si nenačítají barevný profil monitoru).
Poznámka:
Správa barev je softwarový modul, který může být součástí některých aplikací (= programů) a který zajišťuje na základě znalosti o velikosti barevného rozsahu monitoru (= na základě načtení barevného ICC-profilu monitoru) přepočet vstupních RGB souřadnic (= souřadnic RGB obrazových bodů digitální fotografie) do výstupních souřadnic RGB pro grafickou kartu před tím, než je pustí na video-vstup monitoru.
Naprostá většina fotografických editorů podporuje správu barev, tj. umí si při svém spuštění načíst barevný ICC-profil monitoru, aby pak mohly správně přepočítat souřadnice RGB otevírané fotografie pro připojený monitor (který dnes může mít prakticky libovolný barevný rozsah).
Některé fotografické editory však NEPODPORUJÍ správu barev, tj. nenačítají si při svém spuštění barevný ICC-profil monitoru a tak nějak automaticky předpokládají, že barevný rozsah monitoru je VŽDY vymezen standardem sRGB IEC61966-2.1. (Pokud tomu tak je, pak v pořádku. Pokud tomu tak však není, pak je to opravdu "problém" a je třeba použít jiný prohlížeč - tj. je takový, který podporuje správu barev)
To zda prohlížeč podporuje nebo nepodporuje reprodukci fotek na monitorech s jiným barevným rozsahem, než sRGB, lze zjistit jednoduše tak, že se
1) použije monitor s barevným rozsahem větším, než je rozsah standardu sRGB IEC61966-2.1 (např. monitor CS2420 s nastavením "Custom"
a ve správě barev operačního systému se jako výchozí nastaví barevný ICC-profil monitoru CS2420: "CS2420 CUSTOM 6500K"
2) otevře sRGB-fotka jednou v Adobe PS (nebo v Adobe LR nebo v ZONERU PS se zapnutou správou barev) a jednou v testovaném softwaru.
Pokud bude barevná reprodukce sRGB-fotografie např. v prohlížeči Adobe PS shodná s barevnou reprodukcí sRGB-fotografie v testovaném prohlížeči, pak testovaný prohlížeč podporuje správu barev
.
Bod 1 chápu tak, že pokud budu chtít využívat střídavě oba barevní prostory, tedy jak sRGB tak i aRGB, operační sytém je sám schopný rozpoznat, o který barevný prostor se jedná a já pouze na monitoru ručně nastavím barevný prostor.
Pochopil jste správně, že režim ad1)
= [MODE] = "Custom" s výchozím profilem monitoru ve správě barev operačního systému "CS2420 CUSTOM 6500K"
slouží k tomu, aby fotografický prohlížeč (nikoliv operační systém), který
BUDE pracovat s profilem monitoru (v tomto případě s profilem "CS2420 CUSTOM 6500K.icc"), dokázal
AUTOMATICKY (= bez jakéhokoliv dalšího přepínání režimů na monitoru) správně reprodukovat fotografie s různým barevným rozsahem (sRGB, AdobeRGB, proPhotoRGB, atd...).
Poznámka: Informaci o barevném rozsahu fotografie si fotografický prohlížeč/editor umí přečíst z hlavičky digitální fotografie (= z hlavičky souboru JPG, JPEG, TIFF, PNG, atd.). POZOR: některé fotografické formáty (např. GIF) neobsahují "hlavičku" s informací o velikostí barevného rozsahu fotografických dat. V takovém případě se automaticky předpokládá, že hodnoty souřadnic RGB jednotlivých obrazových bodů dané fotografie se vztahují VŽDY k barevnému rozsahu vymezeném standardem sRGB IEC61966-2.1.
Z toho např. vyplývá, že zobrazení fotografie ve formátu GIF nikdy nebude možné v barevném rozsahu jiném, než sRGB (nikdy ne např. dle standardu AdobeRGB).