To: "jirka05"
jirka05 píše:díky, iiyama ProLite XB2483 HSU bude teda asi dobrá volba za ty peníze.
Budu ještě rád za jakékoliv doporučení.
Je třeba si hned na počátku poctivě přiznat, že "rozpočet" (monitor do 5.000,- Kč včetně DPH) odpovídá spíše požadavku na "slušný" kancelářský monitor než požadavku na monitor vhodný pro reprodukci fotografických dat.
Ceny "fotografických" monitorů jsou prostě vyšší, protože jsou oproti "kancelářským" monitorům vybaveny technologiemi, které si zpracování digitální fotografie vyžaduje.
V rámci vymezeného rozpočtu bych se tedy snažil najít co nejklepší "kancelářský" monitor v tom smyslu, že by byl ještě i přes určitá omezení použitelný také pro reprodukci barevné fotografie.
U kategorie "kancelářských" monitorů si určitě nemá smysl všímat "podpory hardwarové kalibrace, automatické korekce obrazových paramterů, homogenity obrazu nebo přesnosti barevné reprodukce, atd....
Přesto i tak zbývá ještě poměrně mnoho dalších pro fotografa "zajímavých" vlastností, na které je při výběru "kancelářského" monitoru pro zpracování fotky možno dát pozor
Na co je třeba si dát pozor?
1) Minimální nastavitelná úroveň jasu:
– jaká je úroveň minimálního jasu ? Nebude monitor s jasem nastaveným na min.hodnotu svítil ještě stále příliš při zpracování fotek večer a při poměrně slabém umělém okolním osvětlení (cca 100-200 lux ?)
(Obvykle platí, čím levnější je kancelářský monitor, tím je jeho minimální nastavitelná hodnota jasu vyšší a bežně překračuje i 70 nit (cd/m2.))
Aby pozorovatel nevnímal monitor jako "přesvícený" nebo naopak "podsvícený" je třeba splnit podmínku, aby byl jas obrazové plochy monitoru (svítivost [nit=cd/m2])
v rovnováze s množstvím světla šířeném umělým zdrojem světla dopadajícm na obrazovou plochu monitoru (osvětlení [lux]).
Podmínka této "rovnováhy" bude splněna, pokud bude přibližně platit vztah: "svítivost" = 3.14 x "osvětlení"
Je tedy evidentní, že při slabém umělém osvětlení (při práci večer), kdy se množství světla dopadající na obrazovou monitoru bude pohybovat v hodnotách mezi 100 - 200 lx, se bude hodnota odpovídající svítivosti obrazové plochy monitoru muset pohybovat v intervalu:
32 - 64 nit (cd/m2), což jsou obvykle hodnoty nižší, než je jas běžných kancelářských monitorů a kancelářské monitory jsou pak ve večerních hodinách obvykle "přesvícené".
2) typ regulace jasu:Používá monitor pro dosažení nízkých úrovní jasu monitoru pulsně-šířkovou modulaci a pokud ano, pak s jakým rozsahem kmitočtů?
Pokud jsou hodnoty kmitočtů příliš nízké (pohybují se v desítkách a max. ve stovkách Hz, pak může uživatel monitoru vnímat podsvětlení monitoru jako nestabilní (= kmitající) a z práce na takovém monitoru jej může brzy rozbolet hlava.
3) Nastavení monitoru dle fotografického standardu sRGB IEC61966-2.1:
Umožňuje monitor nastavení do režimu sRGB ?
Nastaví monitor jediným stiskem nějakého "tlačítka" monitor do stavu, kdy bude bílý bod 6.500K a hodnota koeficientu gamma = 2.2 s tím, že barevný rozsah monitoru se bude blížit barevnému rozsahu vymezeném fotografickým standardem sRGB IEC61966-2.1 ?
Je třeba si uvědomit, že pokud bude barevný rozsah monitoru "daleko" od standardu sRGB, pak je se již nemá příliš smysl "bavit se o nějakém monitoru docela postačujícím za ty peníze", ale z hlediska zpracování fotky je pak už celkem jedno, co si člověk pořídí - sRGB-"fotku" na tom již prostě správně dle standardu sRGB stejně nezobrazí a výběr monitoru se tedy může dále řídit již jinými a z hlediska barevné reprodukce nepodstatnými parametry.
a) Nastaví se v režimu "sRGB" barevná teplota bílého bodu skutečně na hodnotu blízké 6500 K ?V praxi je možné se běžně setkat s případy, kdy po nastavení hodnoty bílého bodu 6.500K v menu monitoru, byl monitor příliš "studený" a měřením bylo pak zjištěno, že bílý bod byl nastaven na hodnotu např. 7.700 K (tedy o více než 1.000K vyšší !).
Pro výrobce "kancelářského" monitoru je tento stav celkem "normální" a pokud byste mu napsal, jak je to možné, tak by Vám pravděpodobně odpověděl, že se jedná o "kancelářksý" monitor a přesné nastavení bílého bodu není pro "kancelářskou" práci důležité.
Co nejpřesnější nastavení bílého bodu je však naprosto stěžejní parametr pro správnou barevnou reprodukci digitální-fotografie - zejména v případech, kdy potřebuji mít jistotu, že někdo, komu mou fotku zasílám, ji na stejně zkalibrovaném monitoru uvidí alespoň přibližně stejně.
b) Nastaví se v režimu "sRGB" hodnota gamma-koeficientu na hodnotu gamma = 2.2 a bude zobrazení "testovací šedoškály" skutečně plynulé ? Jinými slovy nebude docházet ke "slévání" sousedních tónů? (Technicky řečeno, zda používá výrobce kancelářského monitoru pro reprodukci obrazu interní alespoň 10-bit. zpracování vstupního obvykle 8-bitového signálu = 10-bit LUT) ?
4) Ovládání monitoru:Na monitoru se při zpracování fotografií často nastavuje optimální (= tzv. "rovnovážný") jas, bílý bod 6.500K a gamma-koeficient (= 2.2 až 2.4 pro standardy sRGB, AdobeRGB).
Pokud je ovládání monitoru "komplikované", tak to však uživatele velmi brzo "otráví".
5) Možnosti polohování LCD- panelu:Umožňuje stojan monitoru otáčení (= rotaci) LCD-panelu o 90°(ploha "na výšku") ?
(Může se někdy hodit - a často se také hodí
)
Zmiňovaný model Iiyama ProLite XB2483 HSU je typický "
kancelářský" monitor (navíc na dnešní poměry a technické možnosti poměrně
dosti "očesaný") a já se velmi obávám, že v mnoha směrech vůbec nesplňuje ani tzv. "minimální" výše popsaná "kritéria" a určitě tedy není vhodný pro reprodukci barevné fotografie a to ani v omezené míře, tedy pro reprodukci fotografie připravené dle fotografického standardu sRGB-IEC61966-2.1.
Vzniká tedy otázka, zda nezanechat časově náročného (a celkem zbytečného) "experimentování" s monitory pod 5.000,- Kč (vč. DPH) a raději si ještě "nepřišetšit" další 2-3 tis. a nepořídit si "kancelářský" monitor, který sice také ještě není "fotografický", ale s určitými omezeními je alespoň tzv. "použitelný" a navíc třeba i vynikající pro běžnou "kancelářskou" práci
.
Zde jen tři 24" modely s rozlišením FullHD (1920x1980) jako příklad s cenami včetně DPH:
EIZO EV2450 7.900,- Kč (IPS, obrazovka s gamutem blízkým standardu sRGB a v elegantním tenkorámečkové provedení)
NEC E243WMi 7.000,- Kč (jako EIZO - jen bez tenkorámečkového provedení)
BenQ BL2420Z 4.800,- Kč ("papírově" vhodný až na obrazovku /obrazovka MVA = horší podání neutrálních (šedých) tónů z bočních úhlů pohledu/)