To: "ja-cz"
Ano, v naprosté většině případů mi půjde o věrnou reprodukci v rámci standardu sRGB, jak jej zmiňujete. Takže pokud dobře rozumím, tak dobře nastavený monitor s sRGB režimem bych nemusel kalibrovat vůbec ?
Nemyslel jsem, že by se monitor nemusel kalibrovat
vůbec nikdy za celou dobu jeho užívání, ale opakuji:
"Pokud je monitor relativně stabilní (= nabízí stabilní bílý bod a barevný rozsah v řádu několika měsíců až let), pak jej v tomto případě pro prohlížení fotografgií umístěných na webu NENÍ pochopitelně nutné
hned po jeho vybalení z krabice např. kalibrovat na standard sRGB IEC61966-2.1
."
Jinak ovšem u VŠECH monitorů dochází časem ke změně jejich obrazových parametrů - a tedy i ke změnám nastaveného bílého bodu a v delším časovém horizontu rovněž také ke změně jeho barevného rozsahu (gamutu). Jinými slovy pokud u monitoru starého např. 2 roky nastavíte v jeho OSD-menu teplotu bílého bodu např. 6.500K (jak mimochodem vyžaduje standard sRGB), tak ve skutečnosti bude na monitoru nastaven bílý bod s nějakou odchylkou a to 500 - 1000K, ale i více Kelvinů! (Zatímco u nového monitoru budou odchylky samozřejmě menší).
Proto i relativně přesný a dle standardu sRGB nastavený monitor je nutné po určitém čase jeho používání vždy tzv. "rekalibrovat", tj. v podstatě hlavně "opravit" jeho bílý bod.
Jiná otázka je, co když budu chtít monitor nakalibrovat tak, aby zobrazená barevná reprodukce mé fotografie odpovídala její tištěné podobě na nějaké zvolené konkrétní tiskárně. Zde se již bez kalibrace neobejdu NIKDY a to ani v případě monitoru, který je přesně nastaven dle standardu sRGB IEC61966-2.(protože tento standard prostě neodpovídá "profilu" tiskárny).
Ve výběru mi v podstatě zbyly 2 až 3 cesty:
1) Velký monitor - Eizo EV2736 nebo NEC EA274WMi.
2) Menší monitor a) foto CS230 b) levnější EV2450
- Eizo bych asi už dávno vzal kdyby měl více portů pro připojení vstupů
Pokud Vám nestačí dva digitální vstupy: DP, DVI-D (DL), preferoval byste 27" (2.560x1.440) monitor a nespěcháte, pak v září přijde na trh nový tenkorámečkový (1mm) model EV2750, který bude navíc vybaven ještě třetím HDMI-vstupem
.
- NEC to u mě zatím asi vyhrává. Jedině si nejsem jistý porovnáním barev, v recenzi (
http://www.cnews.cz/recenze/nec-ea274wm ... trana/0/11) sice píšou, že "má lepší tovární nastavení" než Eizo , ale když procházím části s měřeními tak se mi zdá že na tom je NEC hůře, jsem z toho trošku jelen.
Ano - to se Vám nezdá, tak to opravdu je: Všechny barevné odchylky deltaE základních barevných složek R-G-B (rozhodující pro reprodukci dalších kombinací barevných tónů) jsou u monitoru EIZO EV2736W opravdu menší, než barevné odchylky deltaE základních barevných složek R-G-B u monitoru NEC EA274WMI. Model EIZO EV2736W je podle výsledků těchto měření testerem jednoznačně daleko blíže standardu sRGB IEC61966-2.1, než model NEC EA274WMI. Na závěr recenze je přesto poznamenána věta (pravděpodobně na základě chybně vyhodnocených údajů naměřených testerem), že - cituji - " EV2736W není tak dobře barevně nastaven od výrobce" (myšleno ve srovnání s modelem NEC EA274WMI). Správně jste si však všiml, že porovnají-li se naměřené odchylky od standardu sRGB u obou modelů (EIZO EV2736W a NEC EA274WMI), pak je tomu
přesně naopak a vše hovoří jednoznačně ve prospěch modelu EIZO EV2736W.
Jedná se tedy evidentně o chybně vyslovený závěr a tedy chybu, s kterou si nemusíte "lámat" hlavu
. Ovšem "chudáci" čtenáři, kteří čtou jen závěry recenzí ...
.
Jak bylo již řečeno - barevná reprodukce sRGB-fotek bude na monitoru EV2736W přesnější.
Za zmínku stojí také téměř poloviční spotřeba - což pak souvisí s rychlostí změny obrazových parametrů a s celkovou životností monitoru.
- Je software NECu k něčemu jinému než synchronizaci profilů? Nějak jsem to nevypátral...
Ne, není. Tento software byl skutečně navržen pro rychlé nastavení základních obrazových parametrů v případě nasazení většího množství monitorů na jednom pracovišti. Tento software nemá však nic společného s kalibrací monitorů a nebyl pro tento účel ani zamýšlen.
- napadá vás v podobné cenové hladině něco podobného, co by bylo případně i lepší? Viewsonicy zde seženu velmi obtížně. CS270, CX271 či NEC PA272 jsou již značně nad množstvím peněz, které bych chtěl vynaložit.
Uvažujete naprosto správně, že pokud byste se chtěl někam "posunout" v 27" úhlopříčkách s požadavkem na monitor s hw-kalibrací, pak jsou to jednoznačně modely (novinka) EIZO CS270 nebo již rok starý NEC PA272.
Ad 2) Menší monitor
- pokud dobře rozumím tak za jediný fotografický monitor v celém mém výčtu by se dal považovat CS230, tudíž jako jediný má ColorNavigator Elements a jako jediný by si dobře rozuměl se sondou (např. kdyby se mi ji podařilo jednou vypůjčit),je to tak?
Je to tak, že jediný CS230 ve Vašem výčtu (monitorů s úhlopříčkou do 24") skutečně plně splňuje veškeré hlavní znaky fotografického monitoru:
- přednastavitelný gamut dle standardu sRGB IEC61966-2.1 pro práci s fotkami vygenerované fotoaparáty dle standardu sRGB IEC61966-2.1
- kalibrační software pro hw-kalibraci monitoru (u modelu CS230 zajišťuje kalibrační software EIZO ColorNavigator Elements nebo dokonce ColorNavigator 6.x s podporou až 30 kalibračních senzorů).
- dostatečný rozsah jasů - včetně FlickerFree technologie pro jasy pod 80 cd/m2
- dostatečně homogenní obrazová plocha s min.jasovými a barevnými odchylkami od středu obrazovky (u modelu CS230 zajišťuje technologie DUE)
- je 150EUR rozdíl v ceně mezi CS230 a CS240 (stejně jako EV2450 a EV2455) opodstatněn něčím jiným než poměrem stran a jiným rozlišením?
Ano. CS240 je na rozdíl od modelu CS230 na konstrukčně vyšší úrovni. CS240 obsahuje lepší obrazovku (obrazovka s nulovým třpytem) a s podsvícením barevných LED - což umožňuje podstatně zvětšit barevný rozsah monitoru a dosáhnout pokrytí až 99% fotografického standardu AdobeRGB (1998). Na druhé straně je model CS230 (na rozdíl od novějšího modelu CS240) vybaven auto-korekčním senzorem pro automatické udržování stavu obrazových parametrů od jeho naposledy prováděné kalibrace ! Zkrátka CS240 má o úroveň vyšší obrazovku, ale aby bylo možné udržet si malý cenový rozdíl oproti levnějšímu modelu CS230, bylo nutné již "vypustit" auto-kalibrační senzor.
Podobný rozdíl je také mezi EV2455 a EV2450. Obrazová kvalita EV2455 z hlediska jeho barevné reprodukce dle standardu sRGB IEC61966-2.1 a z hlediska změny jeho kontrastních poměrů při bočních pohledech je na úrovni fotografického modelu CS230 (možná ještě o něco lepší díky zanedbatelnému třpytu obrazovky). Je třeba si však uvědomit, že model EV2455 NEMÁ žádný kalibrační software a je otázka, jak jej tedy budu po nějaké době udržovat dle nějakého fotografického standardu, když k tomu nebudu mít jiné nástroje než oko a OSD-menu monitoru.
Jinak ovšem - v čase "NULA" - po jeho vybalení z krabice nebude mezi CS230 a EV2455 při prohlížení fotek na webu žádný markantní rozdíl. Kvalita obou obrazovek je prakticky srovnatelná.
Model EV2450 má obrazovku podstatně horší, než model EV2455 a pozná se to na první pohled při jeho naklopení, kdy dochází ke změně kontrastního poměru až o 50% (zatímco při stejném pokusu na modelech CS230 nebo EV2455 dojde k max. poklesu kontrastu pouze o 20%).
Rozdíl 120 - 150,- EUR je tedy v obou případech opodstatněný.
- Má pro amatéra a pro mé využití smysl dávat +200EUR za CS230 v porovnání s EV2450? Pokud jsem pořádně četl testy, tak CS230 přichází už z fabriky velmi dobře nastaven a zbytek se dá doladit "okometricky" s ColorNavigator Elements. Bude to ovšem citelně lepší než EV2450? (pro mě rozdíl 200EUR již citelný je
)
Velmi záleží na tom, k jakým účelům budete nakonec Váš fotografický monitor používat a jak moc budete trvat na tom, aby byl i po letech používání nastaven dle fotografického standardu sRGB IEC61966-2.1, což je nutné při správném nahlížení fotek na webu.
Jak bylo řečeno již výše, pokud budete nahlížet na monitor vždy kolmo (vyloučíte tak výrazné změny kontrastních poměrů reprodukované fotky) a pokud budete monitor převážně používat pouze na zobrazování fotek na webu a nebudete tak moc trvat, aby byl vždy vyladěn přesně dle standardu sRGB, pak Vám pochopitelně postačí i model EV2450.
Jakmile budete chtít monitor zkalibrovat dle nějaké konktrétní tiskárny nebo jednoduše zajistit, aby byl pro nahlížení sRGB-fotek vždy správně nakalibrován dle fotografického standardu sRGB IEC61966-2.1, pak se již bez kalibračního softwaru neobejdete a CS230 se pak nabízí - jako cenově dostupná cesta..
- Jak citelný by potom mohl být obrazový rozdíl CS230 vs. lepší z těch 27" monitorů? Pokud by to bylo srovnatelné, tak těch cca 200EUR za větší rozlišení a +4" bych asi obětoval...
Záleží na použití monitoru. Pro nahlížení fotek na webu nemusí být rozdíly v barevné reprodukci nijak zásadní (mnohdy těžko postřehnutelné). Pro nastavení barevné reprodukce na monitoru dle výstupu z nějaké konkrétní (třeba i domácí) tiskárny se však bez kalibračního software, který takovou kalibrační úlohu dokáže zvládnout, již neobejdete. Jinými slovy nastavování monitoru v tomto případě jen pomocí parametrů v OSD menu je naprosto nedostačující. Při řešení tiskových úloh pak mohou být rozdíly značné a pochopitelně viditelné na první pohled.
EDIT: přečetl jsem si srovnání CS230 a EV2455 vedle, takže tomu pojetí rozumím. Jaký rozdíl to ale znamená prakticky co se týče přesnosti barev a její pozorovatelnosti?
Opět záleží na použití monitoru. Pro nahlížení fotek na webu nemusí být rozdíly v barevné reprodukci obou modelů nijak zásadní (mnohdy těžko postřehnutelné).
Naprosto jiná situace však nastane při nastavení barevné reprodukce na monitoru dle výstupu z nějaké konkrétní (třeba i domácí) tiskárny.
Tam se již bezesporu uplatní výhoda modelu CS230, který pro tyto účely disponuje kalibračním softwarem EIZO ColorNavigator 6.x. a dokáže tak "sladit" barevnou reprodukci fotografie zobrazené na monitoru s papírovým výstupem tiskárny.
Model EV2455 takovým softwarem nedisponuje a jeho bílý bod dle "bílé" papíru, tak jak ji vnímá pozorovatel odrazem světla od papíru tak prakticky nikdy nelze jen za pomocí OSD menu dostatečně přesně nastavit a "sladit". Při řešení tiskových úloh jsou tak budete muset počítat se skutečností, že se budete často potýkat s velmi viditelnými rozdíly.