Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Moderátor: Antonin.Charvat

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod Antonin.Charvat » 22 úno 2015 22:23

To: "xcenda"

EIZO EV (EV2436W/EV2736W) není podporován ve spojení s kalibračním softwarem EIZO EasyPIX2 na PC s operačním systémem Mac OSX ?.


Ano -máte pravdu. EIZO EasyPIX2 pracuje v os Mac OSX pouze s rozhraním USB (nikoliv DCC/CI, které os Mac OSX nepodporuje).
Problém je, že modely EV2436W/EV2736W pro komunikaci s PC používají právě jen kanál DCC/CI !
Proto nelze kalibrační software EIZO EasyPIX2 pod os Mac OSX s modely EIZO EV2436W/EV2736W používat.
(omlouvám se, že jsem si toto neuvědomil)

V tomto případě (monitor EIZO EV2436W je připojený k PC s os Mac OSX) je možný následující (RUČNÍ) postup:
1) Stáhnout ze stránek EIZO.CZ (podpora) ICC-profil k monitoru EV2436W
2) Pomocí programu ColorSync změnit "defaultní" (= výchozí) profil monitoru na profil stažený ze stránek EIZO.CZ
3) V OSD-menu monitoru ručně nastavit jas a bílý bod:
a) buď dle specifikace fotografického standardu
(např. pro sRGB nebo AdobeRGB standardy je teplota bílého bodu 6.500K a jas 80-120 cd/m2)
b) nebo např. dle charakteru světla dopadajícího na bílý fotografický papír
(při nastavování bílého bodu kalibrace monitoru dle tiskové předlohy)
Moderátor tohoto diskuzního fóra
Antonín Charvát
Antonin.Charvat
 
Příspěvky: 345
Registrován: 06 led 2012 10:56

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod ja-cz » 09 čer 2015 00:53

Dobrý den, snažil jsem se pročíst co je na fóru aktuální ale pořád si nejse úplně jistý výběrem. Zatím jsem došel k následovnému.

Momentálně mám už pěkných pár let NEC MultiSync 20WGX2 Pro (např. http://www.tftcentral.co.uk/reviews/nec ... phase2.htm) a přestože jsem v celku spokojen poohlížím se po něčém novém - větším. Ideálně 300-500EUR, 700EUR je absolutní strop (nakupuji v NL kde je vše o pár desítek EUR dražší)
1) Hlavní kritérium je využití pro amatérskou fotografii (DSLR + RAW + Lightroom). Neplánuju kupovat sondu.
2) Velmi často internet + office, nikdy ve tmě, osvětlení mám kolem stolu silné. Vzdálenost k hlavě na nataženou ruku (0,75m?)
3) Občas se dívám na filmy (nikdy v naprosté tmě). Plánuji připojit Xbox360 (nemám a nebudu mít televizi). Při obou aktivitách vzdálenost k hlavě 3,5 metru.

Z toho mi vyplynulo několik omezení a postřehů:
1) Předpokládám že výborné pokrytí sRGB pro amaterskou fotografii stačí, široký gamut nepotřebuji, nebo se mýlím? (tisknu vyjímečně, zatím všechny snímky mám vyfocené v sRGB)
2) Uhlopříčka - čím větší, tím lepší, 27" je asi rozumné maximum
3) Rozlišení - osobně bych raději větší (ne 4K, ale 2560x1440 by nebylo marné). Omezením asi bude XboX, takže bude potřeba něco ve FullHD nebo něco co obstojně interpoluje na FullHD (černé rámečky bych přežil).
4) Připojení minimálně 2xHDMI, nebo ještě lépe HDMI + DP
5) USB hub klidně oželím, stejně tak repráky, konektory na sluchátka, čtečku karet i vodotrysk. XboX připojený přes HDMI by ale asi uvítal audio výstup

Několik favoritů, na které jsem tady i jinde narazil:
Eizo CS230 (++ obraz +FullHD -jen 23" -nemá audio výstup)
Eizo EV2455 (+ obraz, +rozlišení na práci super ??FullHD (umí 1:1?) ??velikost při FullHD)
Dell U2515H (+vysoké rozlišení +stejný poměr jako FullHD ??obraz)
Dell U2715H (+velikost +rozlišení +poměr stran jako FullHD ??obraz
BenQ BL2710PT (+velikost + rozlišení a poměr stran ??obraz)

Bohužel Eiza EV2x36 nemají ani jedno HDMI, takže nevím jestli bych připojil ten Xbox nějak rozumně. Maximálně přes redukci AV - VGA, ale nevím jestli by to i ze 3,5 metru nebylo škaredé. Potom by mohla být zajímavá volba např Eizo EV2736. Rovnoměrnost podsvícení u Dellu už prý není takový problém. Dle http://www.cnews.cz/recenze/dell-u2515h-sympatickych-2560-x-1440-bodu-na-25-ips-uz-za-8800-kc/strana/0/3 je prý dokonce lepší než u Eiza EV2736 (chápu, že je menší a má to trošku jednodušší, ale i tak). No a ten BenQ taky nevypadá uplně špatně dle testu.

Otázkami tedy je - má smysl investovat více peněz do Eiza když ho nebudu kalibrovat sondou? Případně nedala by ve finále lepší výsledek kombinace levnějšího Dellu/BenQ a levnější sondy (kolem 100EUR)? A jak je to s Eizy které nemají stejný poměr stran jako FullHD, umí zobrazit FullHD 1:1? Není to pak moc malé?
ja-cz
 
Příspěvky: 8
Registrován: 08 čer 2015 23:01

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod Antonin.Charvat » 16 čer 2015 10:54

To: "ja-cz"

Otázkami tedy je - má smysl investovat více peněz do Eiza když ho nebudu kalibrovat sondou?

Je třeba si uvědomit, že u některých fotografických monitorů (EIZA do této skupiny samozřejmě také patří) NENÍ kalibrace vždy nezbytně nutná!

Např. pro prohlížení fotografií připravených (=nafocených) dle standardu sRGB IEC61966-2.1 je již mnoho fotografických monitorů vybaveno funkcí "sRGB", která umožňuje okamžité nastavení jeho obrazových parametrů tak, aby odpovídaly standardu sRGB IEC61966-2.1.
(nastavuje se automaticky bílý bod na 6.500K, gradace obrazu na přibližnou hodnotu gama=2,2, a barevný rozsah dle standardu sRGB IEC61966-2.1). Samozřejmě kvalita "pokrytí" standardu sRGB IEC61966-2.1 se pak liší model od modelu a výrobce od výrobce :-) (některé modely pokrývájí svým barevným rozsahem standard sRGB IEC61966-2.1 ze 100% - jiné nabízejí menší "pokrytí" - např. "pouze" 98% nebo i méně).
Pokud je tedy monitor relativně stabilní (= nabízí stabilní bílý bod a barevný rozsah v řádu několika měsíců až let), pak jej v tomto případě pro prohlížení fotografgií umístěných na webu NENÍ pochopitelně nutné hned po jeho vybalení z krabice např. kalibrovat na standard sRGB IEC61966-2.1 :-).

Jiná otázka je, co když budu chtít monitor nakalibrovat tak, aby zobrazená barevná reprodukce mé fotografie odpovídala její tištěné podobě na nějaké zvolené konkrétní tiskárně. Zde se již bez kalibrace neobejdu a různí výrobci nabízejí pro tento typ úlohy různě dokonalá řešení.

EIZO nabízí např. k některým svým modelům (např. EIZO CS230, CX241, CX271, atd.) kalibrační program ColorNavigator Elements, kterým lze tuto "tiskovou" úlohu řešit efektivně pouze "okometricky" a tedy BEZ kalibrační sondy (!) s možností vytvoření a uložení příslušného barevného ICC-profilu monitoru.
Je třeba však odpovědně říci, že sladění je v tomto případě pouze přibližné (ikdyž pro mnoho amatérů dostačující) a vynikajících výsledků sladění barevné reprodukce na monitoru a z tiskového stroje lze dosáhnout pouze kalibrací pomocí kalibrační sondy a profesionálního kalibračního softwaru - jako je např. EIZO ColorNavigator 6.x.


Případně nedala by ve finále lepší výsledek kombinace levnějšího Dellu/BenQ a levnější sondy (kolem 100EUR)?

Vím, kam míříte a naprosto Vám rozumím, neboť podobně uvažuje řada dalších amatérských fotografů.
Ve skutečnosti je však bohužel velmi obtížné a často dokonce nemožné na nefotografickém monitoru - byť zkalibrovaném (a navíc neprofesionálním způsobem - tedy nikoliv "hardwarovou", ale často jen "softwarovou" kalibrací) a navíc levnější (často nepřesnou kalibrační sondou) dosáhnout srovnatelných výsledků s profesionálním fotografickým monitorem (který je např. již od výrobce správně seřízen a přednastaven na běžně rozšířené fotografické standardy).

A jak je to s Eizy které nemají stejný poměr stran jako FullHD, umí zobrazit FullHD 1:1? Není to pak moc malé?

Ano všechny širokoúhlé fotografické modely EIZO s jiným poměrem stran, než FullHD (=16:9) dokážou také zobrazit rozlišení s poměrem stran 16:9 a to jak v režimu "Large", tak v režimu "Dot by Dot" = 1:1.

Příklady:
1) Na monitoru s úhlopříčkou 24" a rozlišením 1.920x1.200 (=16:10) lze nastavit pro vstupní videosignál s rozlišením 1.980x1.080 režim "Dot by Dot" = 1.920x1080, což bude mít za následek zobrazení dvou horizontálních černých proužků - každý o "šířce" 60 pixelů (tedy poměrně tenkých) a zobrazit tak na takovém monitoru geometricky nezkreslený signál FullHD (=1.920x1.080).

2) Na monitoru s úhlopříčkou 27" a rozlišením 2.560x1.440 (=16:9) lze nastavit pro vstupní videosignál s rozlišením 1.980x1.080 režim "Large", což bude mít za následek zobrazení tohoto videosignálu geometricky nezkresleně po celé ploše obrazovky a přepočítaným do rozlišení obrazovky 2.560x1.440 obrazových pixelů. Režim "Dot by Dot" je pochopitelně také možný, ale má na monitoru s rozlišením 2.560x1.440 za následek zobrazení "okénka" s rozlišením "Dot by Dot" - tedy v tomto případě 1.920x1.080.
Moderátor tohoto diskuzního fóra
Antonín Charvát
Antonin.Charvat
 
Příspěvky: 345
Registrován: 06 led 2012 10:56

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod ja-cz » 17 čer 2015 23:42

Děkuji za odpovědi pane Charváte!

Snažím se číst více a více a každou hodinu mám jiného favorita :)

Ano, v naprosté většině případů mi půjde o věrnou reprodukci v rámci standardu sRGB, jak jej zmiňujete. Takže pokud dobře rozumím, tak dobře nastavený monitor s sRGB režimem bych nemusel kalibrovat vůbec.

Dell U2515H jsem s největší pravděpodobností zavrhl, barvy "z továrny" sice dle testů nejsou úplně špatné, ale rozteč bodů by mi asi nakonec vadila. Stejně jsem zavrhl i další Delly a BenQy.

Ve výběru mi v podstatě zbyly 2 až 3 cesty:
1) Velký monitor - Eizo EV2736 nebo NEC EA274WMi.
2) Menší monitor a) foto CS230 b) levnější EV2450

Ad 1) Velký monitor mám následující postřehy:
- Eizo bych asi už dávno vzal kdyby měl více portů pro připojení vstupů (přecijen počítám s PC, občas notebookem a Xboxem a DVI + DP se mi zdá málo). Nevíte zda je na cestě nový model (např EV2436 už nástupce nějakou dobu má) a jak by na tom mohl být cca cenově?
- NEC to u mě zatím asi vyhrává. Jedině si nejsem jistý porovnáním barev, v recenzi (http://www.cnews.cz/recenze/nec-ea274wm ... trana/0/11) sice píšou, že "má lepší tovární nastavení" než Eizo , ale když procházím části s měřeními tak se mi zdá že na tom je NEC hůře, jsem z toho trošku jelen. Ostatně v jiné recenzi naopak tovární nastavení lehce kritizují (http://www.tomshardware.com/reviews/nec ... 02-10.html) Jak byste tedy viděl porovnání těchto dvou ve smyslu obrazové kvality? V Nizozemsku je rozdíl v cenách cca 50EUR, což při investici přes 600 EUR pro mě zas takový rozdíl není a přínos více konektorů značný.
- Je software NECu k něčemu jinému než synchronizaci profilů? Nějak jsem to nevypátral...
- napadá vás v podobné cenové hladině něco podobného, co by bylo případně i lepší? Viewsonicy zde seženu velmi obtížně. CS270, CX271 či NEC PA272 jsou již značně nad množstvím peněz, které bych chtěl vynaložit.

Ad 2) Menší monitor
- pokud dobře rozumím tak za jediný fotografický monitor v celém mém výčtu by se dal považovat CS230, tudíž jako jediný má ColorNavigator Elements a jako jediný by si dobře rozuměl se sondou (např. kdyby se mi ji podařilo jednou vypůjčit),je to tak?
- je 150EUR rozdíl v ceně mezi CS230 a CS240 (stejně jako EV2450 a EV2455) opodstatněn něčím jiným než poměrem stran a jiným rozlišením?
- Má pro amatéra a pro mé využití smysl dávat +200EUR za CS230 v porovnání s EV2450? Pokud jsem pořádně četl testy, tak CS230 přichází už z fabriky velmi dobře nastaven a zbytek se dá doladit "okometricky" s ColorNavigator Elements. Bude to ovšem citelně lepší než EV2450? (pro mě rozdíl 200EUR již citelný je :) )
- Jak citelný by potom býl obrazový rozdíl CS230 vs. lepší z těch 27" monitorů? Pokud by to bylo srovnatelné, tak těch cca 200EUR za větší rozlišení a +4" bych asi obětoval...

EDIT: přečetl jsem si srovnání CS230 a EV2455 vedle, takže tomu pojetí rozumím. Jaký rozdíl to ale znamená prakticky co se týče přesnosti barev a její pozorovatelnosti?
ja-cz
 
Příspěvky: 8
Registrován: 08 čer 2015 23:01

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod Antonin.Charvat » 28 čer 2015 16:14

To: "ja-cz"

Ano, v naprosté většině případů mi půjde o věrnou reprodukci v rámci standardu sRGB, jak jej zmiňujete. Takže pokud dobře rozumím, tak dobře nastavený monitor s sRGB režimem bych nemusel kalibrovat vůbec ?


Nemyslel jsem, že by se monitor nemusel kalibrovat vůbec nikdy za celou dobu jeho užívání, ale opakuji:
"Pokud je monitor relativně stabilní (= nabízí stabilní bílý bod a barevný rozsah v řádu několika měsíců až let), pak jej v tomto případě pro prohlížení fotografgií umístěných na webu NENÍ pochopitelně nutné hned po jeho vybalení z krabice např. kalibrovat na standard sRGB IEC61966-2.1 :-)."

Jinak ovšem u VŠECH monitorů dochází časem ke změně jejich obrazových parametrů - a tedy i ke změnám nastaveného bílého bodu a v delším časovém horizontu rovněž také ke změně jeho barevného rozsahu (gamutu). Jinými slovy pokud u monitoru starého např. 2 roky nastavíte v jeho OSD-menu teplotu bílého bodu např. 6.500K (jak mimochodem vyžaduje standard sRGB), tak ve skutečnosti bude na monitoru nastaven bílý bod s nějakou odchylkou a to 500 - 1000K, ale i více Kelvinů! (Zatímco u nového monitoru budou odchylky samozřejmě menší).
Proto i relativně přesný a dle standardu sRGB nastavený monitor je nutné po určitém čase jeho používání vždy tzv. "rekalibrovat", tj. v podstatě hlavně "opravit" jeho bílý bod.

Jiná otázka je, co když budu chtít monitor nakalibrovat tak, aby zobrazená barevná reprodukce mé fotografie odpovídala její tištěné podobě na nějaké zvolené konkrétní tiskárně. Zde se již bez kalibrace neobejdu NIKDY a to ani v případě monitoru, který je přesně nastaven dle standardu sRGB IEC61966-2.(protože tento standard prostě neodpovídá "profilu" tiskárny).

Ve výběru mi v podstatě zbyly 2 až 3 cesty:
1) Velký monitor - Eizo EV2736 nebo NEC EA274WMi.
2) Menší monitor a) foto CS230 b) levnější EV2450


- Eizo bych asi už dávno vzal kdyby měl více portů pro připojení vstupů

Pokud Vám nestačí dva digitální vstupy: DP, DVI-D (DL), preferoval byste 27" (2.560x1.440) monitor a nespěcháte, pak v září přijde na trh nový tenkorámečkový (1mm) model EV2750, který bude navíc vybaven ještě třetím HDMI-vstupem :-).

- NEC to u mě zatím asi vyhrává. Jedině si nejsem jistý porovnáním barev, v recenzi (http://www.cnews.cz/recenze/nec-ea274wm ... trana/0/11) sice píšou, že "má lepší tovární nastavení" než Eizo , ale když procházím části s měřeními tak se mi zdá že na tom je NEC hůře, jsem z toho trošku jelen.


Ano - to se Vám nezdá, tak to opravdu je: Všechny barevné odchylky deltaE základních barevných složek R-G-B (rozhodující pro reprodukci dalších kombinací barevných tónů) jsou u monitoru EIZO EV2736W opravdu menší, než barevné odchylky deltaE základních barevných složek R-G-B u monitoru NEC EA274WMI. Model EIZO EV2736W je podle výsledků těchto měření testerem jednoznačně daleko blíže standardu sRGB IEC61966-2.1, než model NEC EA274WMI. Na závěr recenze je přesto poznamenána věta (pravděpodobně na základě chybně vyhodnocených údajů naměřených testerem), že - cituji - " EV2736W není tak dobře barevně nastaven od výrobce" (myšleno ve srovnání s modelem NEC EA274WMI). Správně jste si však všiml, že porovnají-li se naměřené odchylky od standardu sRGB u obou modelů (EIZO EV2736W a NEC EA274WMI), pak je tomu přesně naopak a vše hovoří jednoznačně ve prospěch modelu EIZO EV2736W.
Jedná se tedy evidentně o chybně vyslovený závěr a tedy chybu, s kterou si nemusíte "lámat" hlavu :-). Ovšem "chudáci" čtenáři, kteří čtou jen závěry recenzí ...:-).

Ostatně v jiné recenzi naopak tovární nastavení lehce kritizují (http://www.tomshardware.com/reviews/nec ... 02-10.html) Jak byste tedy viděl porovnání těchto dvou ve smyslu obrazové kvality?

Jak bylo již řečeno - barevná reprodukce sRGB-fotek bude na monitoru EV2736W přesnější.
Za zmínku stojí také téměř poloviční spotřeba - což pak souvisí s rychlostí změny obrazových parametrů a s celkovou životností monitoru.

- Je software NECu k něčemu jinému než synchronizaci profilů? Nějak jsem to nevypátral...

Ne, není. Tento software byl skutečně navržen pro rychlé nastavení základních obrazových parametrů v případě nasazení většího množství monitorů na jednom pracovišti. Tento software nemá však nic společného s kalibrací monitorů a nebyl pro tento účel ani zamýšlen.

- napadá vás v podobné cenové hladině něco podobného, co by bylo případně i lepší? Viewsonicy zde seženu velmi obtížně. CS270, CX271 či NEC PA272 jsou již značně nad množstvím peněz, které bych chtěl vynaložit.

Uvažujete naprosto správně, že pokud byste se chtěl někam "posunout" v 27" úhlopříčkách s požadavkem na monitor s hw-kalibrací, pak jsou to jednoznačně modely (novinka) EIZO CS270 nebo již rok starý NEC PA272.

Ad 2) Menší monitor
- pokud dobře rozumím tak za jediný fotografický monitor v celém mém výčtu by se dal považovat CS230, tudíž jako jediný má ColorNavigator Elements a jako jediný by si dobře rozuměl se sondou (např. kdyby se mi ji podařilo jednou vypůjčit),je to tak?


Je to tak, že jediný CS230 ve Vašem výčtu (monitorů s úhlopříčkou do 24") skutečně plně splňuje veškeré hlavní znaky fotografického monitoru:
- přednastavitelný gamut dle standardu sRGB IEC61966-2.1 pro práci s fotkami vygenerované fotoaparáty dle standardu sRGB IEC61966-2.1
- kalibrační software pro hw-kalibraci monitoru (u modelu CS230 zajišťuje kalibrační software EIZO ColorNavigator Elements nebo dokonce ColorNavigator 6.x s podporou až 30 kalibračních senzorů).
- dostatečný rozsah jasů - včetně FlickerFree technologie pro jasy pod 80 cd/m2
- dostatečně homogenní obrazová plocha s min.jasovými a barevnými odchylkami od středu obrazovky (u modelu CS230 zajišťuje technologie DUE)

- je 150EUR rozdíl v ceně mezi CS230 a CS240 (stejně jako EV2450 a EV2455) opodstatněn něčím jiným než poměrem stran a jiným rozlišením?


Ano. CS240 je na rozdíl od modelu CS230 na konstrukčně vyšší úrovni. CS240 obsahuje lepší obrazovku (obrazovka s nulovým třpytem) a s podsvícením barevných LED - což umožňuje podstatně zvětšit barevný rozsah monitoru a dosáhnout pokrytí až 99% fotografického standardu AdobeRGB (1998). Na druhé straně je model CS230 (na rozdíl od novějšího modelu CS240) vybaven auto-korekčním senzorem pro automatické udržování stavu obrazových parametrů od jeho naposledy prováděné kalibrace ! Zkrátka CS240 má o úroveň vyšší obrazovku, ale aby bylo možné udržet si malý cenový rozdíl oproti levnějšímu modelu CS230, bylo nutné již "vypustit" auto-kalibrační senzor.

Podobný rozdíl je také mezi EV2455 a EV2450. Obrazová kvalita EV2455 z hlediska jeho barevné reprodukce dle standardu sRGB IEC61966-2.1 a z hlediska změny jeho kontrastních poměrů při bočních pohledech je na úrovni fotografického modelu CS230 (možná ještě o něco lepší díky zanedbatelnému třpytu obrazovky). Je třeba si však uvědomit, že model EV2455 NEMÁ žádný kalibrační software a je otázka, jak jej tedy budu po nějaké době udržovat dle nějakého fotografického standardu, když k tomu nebudu mít jiné nástroje než oko a OSD-menu monitoru.
Jinak ovšem - v čase "NULA" - po jeho vybalení z krabice nebude mezi CS230 a EV2455 při prohlížení fotek na webu žádný markantní rozdíl. Kvalita obou obrazovek je prakticky srovnatelná.
Model EV2450 má obrazovku podstatně horší, než model EV2455 a pozná se to na první pohled při jeho naklopení, kdy dochází ke změně kontrastního poměru až o 50% (zatímco při stejném pokusu na modelech CS230 nebo EV2455 dojde k max. poklesu kontrastu pouze o 20%).
Rozdíl 120 - 150,- EUR je tedy v obou případech opodstatněný.

- Má pro amatéra a pro mé využití smysl dávat +200EUR za CS230 v porovnání s EV2450? Pokud jsem pořádně četl testy, tak CS230 přichází už z fabriky velmi dobře nastaven a zbytek se dá doladit "okometricky" s ColorNavigator Elements. Bude to ovšem citelně lepší než EV2450? (pro mě rozdíl 200EUR již citelný je :) )


Velmi záleží na tom, k jakým účelům budete nakonec Váš fotografický monitor používat a jak moc budete trvat na tom, aby byl i po letech používání nastaven dle fotografického standardu sRGB IEC61966-2.1, což je nutné při správném nahlížení fotek na webu.

Jak bylo řečeno již výše, pokud budete nahlížet na monitor vždy kolmo (vyloučíte tak výrazné změny kontrastních poměrů reprodukované fotky) a pokud budete monitor převážně používat pouze na zobrazování fotek na webu a nebudete tak moc trvat, aby byl vždy vyladěn přesně dle standardu sRGB, pak Vám pochopitelně postačí i model EV2450.
Jakmile budete chtít monitor zkalibrovat dle nějaké konktrétní tiskárny nebo jednoduše zajistit, aby byl pro nahlížení sRGB-fotek vždy správně nakalibrován dle fotografického standardu sRGB IEC61966-2.1, pak se již bez kalibračního softwaru neobejdete a CS230 se pak nabízí - jako cenově dostupná cesta..

- Jak citelný by potom mohl být obrazový rozdíl CS230 vs. lepší z těch 27" monitorů? Pokud by to bylo srovnatelné, tak těch cca 200EUR za větší rozlišení a +4" bych asi obětoval...

Záleží na použití monitoru. Pro nahlížení fotek na webu nemusí být rozdíly v barevné reprodukci nijak zásadní (mnohdy těžko postřehnutelné). Pro nastavení barevné reprodukce na monitoru dle výstupu z nějaké konkrétní (třeba i domácí) tiskárny se však bez kalibračního software, který takovou kalibrační úlohu dokáže zvládnout, již neobejdete. Jinými slovy nastavování monitoru v tomto případě jen pomocí parametrů v OSD menu je naprosto nedostačující. Při řešení tiskových úloh pak mohou být rozdíly značné a pochopitelně viditelné na první pohled.

EDIT: přečetl jsem si srovnání CS230 a EV2455 vedle, takže tomu pojetí rozumím. Jaký rozdíl to ale znamená prakticky co se týče přesnosti barev a její pozorovatelnosti?


Opět záleží na použití monitoru. Pro nahlížení fotek na webu nemusí být rozdíly v barevné reprodukci obou modelů nijak zásadní (mnohdy těžko postřehnutelné).
Naprosto jiná situace však nastane při nastavení barevné reprodukce na monitoru dle výstupu z nějaké konkrétní (třeba i domácí) tiskárny.
Tam se již bezesporu uplatní výhoda modelu CS230, který pro tyto účely disponuje kalibračním softwarem EIZO ColorNavigator 6.x. a dokáže tak "sladit" barevnou reprodukci fotografie zobrazené na monitoru s papírovým výstupem tiskárny.
Model EV2455 takovým softwarem nedisponuje a jeho bílý bod dle "bílé" papíru, tak jak ji vnímá pozorovatel odrazem světla od papíru tak prakticky nikdy nelze jen za pomocí OSD menu dostatečně přesně nastavit a "sladit". Při řešení tiskových úloh jsou tak budete muset počítat se skutečností, že se budete často potýkat s velmi viditelnými rozdíly.
Moderátor tohoto diskuzního fóra
Antonín Charvát
Antonin.Charvat
 
Příspěvky: 345
Registrován: 06 led 2012 10:56

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod ja-cz » 06 črc 2015 22:43

Děkuji za vyčerpávající odpověď pane Charváte!

Už v tom mám zase trochu více jasno :) Pokud jsem tedy dobře pochopil, tak CS230 si bude držet stejný obraz velmi dlouho, takže pokud bych šel do něj, tak mám zase na dobrých 10 let vystaráno. Větší uhlopříčka mě ale láká, potřebu HDMI ještě zvážím. Nějak extra nespěchám, do podzimu bych klidně vydržel, ale máte představu kolik by ten nový model přibližně mohl stát? EV2736 je momentálně za cca 650EUR a ty dva roky zpátky, kdy začínal, byla cena cca 850EUR. To už bych asi raději rovnou šel do CS270 nebo prostě oželil HDMI, či koupil NEC a sondu...
ja-cz
 
Příspěvky: 8
Registrován: 08 čer 2015 23:01

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod Antonin.Charvat » 07 črc 2015 18:36

To: "ja-cz"

... máte představu, kolik by ten nový 27" model EV27xx přibližně mohl stát?


S největší pravděpodobností se jeho cena nebude příliš odchylovat od stávajícího modelu EV2736W (max. odchylka do 50,- EUR).
Cenový rozdíl mezi novým bezrámečkovým kancelářským 27" EV27xx a fotografickým 27" CS270 bude tedy 300-350 EUR (včetně DPH).
Moderátor tohoto diskuzního fóra
Antonín Charvát
Antonin.Charvat
 
Příspěvky: 345
Registrován: 06 led 2012 10:56

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod ja-cz » 10 črc 2015 11:54

Díky pane Charváte, budu o tom ještě uvažovat, nějak extrémně nespěchám. Funkce CS230 jsou za ty peníze vynikající, budu přemýšlet ještě o té velikosti...
ja-cz
 
Příspěvky: 8
Registrován: 08 čer 2015 23:01

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod tomas.vclv » 17 lis 2015 23:37

Dobrý den.
Jako většina, i já bych měl dotaz k výběru monitoru.
Hledám monitor kolem 10 000,-, který bude sloužit jak pro úpravu amat. fotografie, tak pro 3D modelování v konstrukčních programech (předpokládám, že to se vzhledem k požadavkům na monitor spíše doplňuje). Nejprve jsem se rozhodoval mezi monitory Dell u2412m a BenQ 2411PT. Po dlouhém pročítání diskuzí a recenzí jsem došel k rozhodnutí, že bude lepší si připlatit. Nyní se rozhoduji mezi monitorem HP z24i a EIZO EV2436WFS3-BK. Každý je trochu jiný - polomat (HP) vs plný mat (EIZO), H-IPS (HP) vs e-IPS (EIZO),..

Trochu mě zaráží, že se o monitoru Z24i zase až tolik nepíše (mám na mysli fóra a uživatelské recenze). A vlastně hlavně z tohoto důvodu se chci zeptat, jestli s ním někdo nemáte zkušenost.

Docela by mě zajímalo, jestli budou oba monitory podáním barev podobné, nebo jestli je dobré nějaký upřednostnit, případně proč.

Mnohokrát děkuji za odpověď.
tomas.vclv
 
Příspěvky: 2
Registrován: 17 lis 2015 22:49

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod Antonin.Charvat » 20 lis 2015 02:16

To: "tomas.vclv"
... rozhoduji se mezi monitorem HP z24i a EIZO EV2436WFS3-BK. Každý je trochu jiný - polomat (HP) vs plný mat (EIZO), H-IPS (HP) vs e-IPS (EIZO),..
Trochu mě zaráží, že se o monitoru Z24i zase až tolik nepíše (mám na mysli fóra a uživatelské recenze). A vlastně hlavně z tohoto důvodu se chci zeptat, jestli s ním někdo nemáte zkušenost.
Docela by mě zajímalo, jestli budou oba monitory podáním barev podobné, nebo jestli je dobré nějaký upřednostnit, případně proč.


Recenze na Z24i je např. zde:
http://www.cnews.cz/recenze/hp-z24i-pokracovatel-uspesne-linie-24-ips-s-1920-x-1200-px-test/strana/0/9

Jinak hlavní rozdíly mezi EIZO EV2436W a HP Z24i jsou obvodech regulace jasu a v provozní spotřebě:
Oba monitory jsou "FlickerFree", ale u monitoru Z24i je to díky stejnosměrné regulaci ve vymezeném rozsahu jasů cca 60 - 300 cd/m2, zatímco
u monitoru EV2436W je to díky hybridní regulaci jasu, kde v pásmu 2 - 60 cd/m2 se jedná o HiPWM(18kHz) regulaci a v pásmu 60 - 300cd/m2 se jedná o stejnosměrnou regulaci jasu.
Výhodou modelu EIZO EV2436W je tedy širší rozsah regulace jasu: 1-100% max.hodnoty jasu
Co se týče provozní (=typické) spotřeby, tak ta je u modelu EIZO EV2436W téměř 2x nižší - tedy 19W oproti 36W (u modelu Z24i).
Čím nižší provozní spotřeba, tím menší ohřev LCD-panelu a tím také delší životnost celého monitoru.
Moderátor tohoto diskuzního fóra
Antonín Charvát
Antonin.Charvat
 
Příspěvky: 345
Registrován: 06 led 2012 10:56

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod tomas.vclv » 22 lis 2015 23:24

Mnohokrát děkuji za odpověď. Ještě jednou zvážím pro a proti a pro jeden z těchto dvou se rozhodnu.
tomas.vclv
 
Příspěvky: 2
Registrován: 17 lis 2015 22:49

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod prudek » 05 pro 2015 00:11

Dobrý den, také se rozhoduji pro nákup monitoru pro úpravu fotek za rozumnou cenu. Na trhu jsou stovky monitorů a zorientovat se v nich a v technologiích je dost šílené. Po několika denním pátrání již nějakou představu mám, ale díky tomu paradoxně ještě větší guláš v hlavě. Mám doma levnej TN panel od Asusu a upravuji na něm poloprofesionálně fotky. Co mě nevíce štve je absolutně zoufalé podsvícení a je toho více. Jsem zvyklý na 24" fullHD monitor, ale bral bych o fous vyšší a na menší bych si již nerad zvykal (i když bych mohl mít kvalitnější, ale nechci) Poraďte prosím monitor s následujícími vlastnostmi:

1) cena 7 000 Kč až 10 000 Kč, (max cena 10 000 Kč děkuji, že nebudete psát připlať si x tis., není to v mých možnostech)
2) IPS panel
3) 24" (popřípadě 25 či 27)
4) 1820x1200 (popřípadě 2560x1440)
5) raději matný povrch
6) bude sloužit výhradně pro úpravu fotek a trošku courání po netu takže odezva třeba i v sekundách mě nevadí.
7) bude stát na stole přímo stvořeném pro mé potřeby, takže polohování může být sebehorší a USB výstupů mám na počítači dostatek a zvuk honím přez věž, TV a přehrávání filmů mě nezajímá, takže TV tuner, USB hub či repro pro mě nejsou nadstandard ale zbytečnost.

Nějaké kandidáty bych měl:
DELL U 2515H v recenzi perfektní podsvícení a dobrá kalibrace barev z fabriky ale podsvícení u okrajů prosvítá, což pokud jsem zvyklej dělat se světlem v místnosti nemusí vadit. Nevím ale, zda je uvedené vyšší rozlišení víhodné, nebo již spíše na škodu.
EIZO EV2436W Je to Eizo. No ale nedostanu jinde za stejnou cenu více?
HP Z24i ten jsem ale již téměř vyřadil kvůli rovnoměrnosti podsvícení, protože hlavně v tomto parametru si chci polepšit
DELL 2414M na něj je dost jak dobrých, tak špatných ohlasů a to podsvícení zřejmě horší než u HP
O ostatních značkách nemám přehled vůbec, ale mohla by zde být dobrá kombinace cena/výkon.
NEC EA244WMi, Eizo Foris FS2434, ASUSPB248Q, ........

Děkuji za jakýkoli typ a informace proč byste si některý monitor koupili či nekoupili, popř rady na co se mám při výběru zaměřit
prudek
 
Příspěvky: 5
Registrován: 04 pro 2015 22:59

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod prudek » 05 pro 2015 20:30

Mám ještě jeden dotaz a rád bych se zeptal jako absolutní laik na jednu věc. Mám 2 monitory, první je LCD s rozlišením fullHD který ponechám jako druhý k novému a nový bude nahrazovat staré 21"crt. Jde mi o to, zda moje grafika utáhne 2 monitory s temito rozlišeními. Hry nehraju ale mám svého času celkem obstojnou z levnějších herních karet. Nicméně netuším zda zvládne dva monitory s následujícími variantami rozlišení.

1) monitor 1820x1080 + monitor 1820x1200
2) monitor 1820x1080 + monitor 2560x1440

Moje grafika je (opsáno z faktury) GIGABYTE nVIDIA GTX 560 1GB 256bit DDR5 GV-N56GOC-1GI
Pokud budu muset investovat do nové grafiky, poraďte nějakou pokud možno levnou variantu.

Ještě k dřívější otázce. EIZO foris jsem neměl uvádět, bo je to herní monitor a u DELLu jsem neměl na mysli 2414M ale U2412M. Vzhledem k použití a požadavkům na fotky v sRGB vyvolávám z rawů v sRGB a proto nepotřebuji Adobe RGB monitor.
prudek
 
Příspěvky: 5
Registrován: 04 pro 2015 22:59

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod Antonin.Charvat » 08 pro 2015 16:56

To: "prudek"

...rozhoduji se pro nákup monitoru pro úpravu fotek za rozumnou cenu.
Jsem zvyklý na 24" fullHD monitor, ale bral bych o fous vyšší.
Vzhledem k použití a požadavkům na fotky v sRGB vyvolávám z rawů v sRGB nepotřebuji nutně monitor splňující foto-standard AdobeRGB (1998) .
Poraďte prosím monitor s následujícími vlastnostmi:
1) cena 7 000 Kč až 10 000 Kč
2) IPS panel
3) 24" (popřípadě 25 či 27)
4) 1920x1200 (popřípadě 2560x1440)
5) raději matný povrch
6) bude sloužit výhradně pro úpravu fotek a trošku courání po netu takže odezva třeba i v sekundách mě nevadí.
7) bude stát na stole přímo stvořeném pro mé potřeby, takže polohování může být sebehorší a USB výstupů mám na počítači dostatek a zvuk honím přez věž, TV a přehrávání filmů mě nezajímá, takže TV tuner, USB hub či repro pro mě nejsou nadstandard ale zbytečnost.
Nějaké kandidáty bych měl:

DELL U 2412M
EIZO EV2436W Je to Eizo. No ale nedostanu jinde za stejnou cenu více?
HP Z24i ten jsem ale již téměř vyřadil kvůli rovnoměrnosti podsvícení, protože hlavně v tomto parametru si chci polepšit
DELL 2414M na něj je dost jak dobrých, tak špatných ohlasů a to podsvícení zřejmě horší než u
NEC EA244WMi


Z výše uvedených kandidátů by nejvíce Vašim požadavkům vyhovovaly modely EIZO EV2436W nebo NEC EA244WMi.
EIZO je sice zhruba o 1.000,- Kč dražší, než NEC, ale za tento cenový rozdíl zase nabízí delší záruku (60 měsíců), širší jasový rozsah 1%-100% max. jasu (vhodné pro práci "při lampičce") a "čtecí" režim "Paper" (= režim monitoru, který simuluje "čtečku" - tedy zobrazovač s nízkým kontrastním poměrem, což znamená příjemnější práci díky menší zrakové zátěži).
Oba monitory nabízejí režim "sRGB", který na matné obrazovce dokáže relativně přesně reprodukovat fotografie dle foto-standardu sRGB IEC61966-2.1


... "utáhne" moje grafika nVIDIA GTX 560 1GB 256bit DDR5 2 monitory s rozlišeními:
1) monitor 1920x1080 + monitor 1920x1200
2) monitor 1920x1080 + monitor 2560x1440


Dle specifikace uvedené na stránkách:
http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-560/specifications
je jisté, že Vaše grafická karta zvládne bez problémů řídit současně dva monitory s výše požadovaným rozlišením.
Moderátor tohoto diskuzního fóra
Antonín Charvát
Antonin.Charvat
 
Příspěvky: 345
Registrován: 06 led 2012 10:56

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod prudek » 08 pro 2015 19:21

Velice děkuji za rady.

Pokud jsem to pochopil, tak tato grafika zvládne 2 monitory, každý s rozlišením až 2560x1600

Již jsem svůj výběr podstatně omezil a rozhoduji se pouze mezi EIZO EV2436W a trochu mi v hlavě vrtá DELL U2515H. Je sice 16:9, ale obraz bude díky vyššímu rozlišení jemnější, a hlavně v testu na swethardware.cz má v této ceně velive dobrou rovnoměrnost podsvícení, a celkem přijatelnej minimální jas. Mohu se ještě zeptat, proč byste ho nekupoval v porovnání s Eizem?
prudek
 
Příspěvky: 5
Registrován: 04 pro 2015 22:59

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod prudek » 08 pro 2015 20:20

Antonin.Charvat píše:To: "prudek"

Dle specifikace uvedené na stránkách:
http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-560/specifications
je jisté, že Vaše grafická karta zvládne bez problémů řídit současně dva monitory s výše požadovaným rozlišením.


No tak se možná bude s tou grafikou přece jen problém
http://www.geforce.com/hardware/desktop ... ifications
má Two Dual Link DVI, Mini HDMI

Monitor DELL U2115H má 1× DisplayPort 1.2, 2× HDMI (MHL), 1× MiniDisplayPort
Dá se to nějak řešit?
prudek
 
Příspěvky: 5
Registrován: 04 pro 2015 22:59

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod prudek » 08 pro 2015 21:25

Tak prý to řeší redukce DVI na HDMI, takže incestice za pár pětek, tak se asi nemusím bát nákupu Dell U2515H
prudek
 
Příspěvky: 5
Registrován: 04 pro 2015 22:59

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod Antonin.Charvat » 11 pro 2015 10:34

To: "prudek"
Tak prý to řeší redukce DVI na HDMI, takže investice za pár pětek, tak se asi nemusím bát nákupu Dell U2515H


Jen bych chtěl upozornit, že "běžný" DVI-D --> HDMI adaptér je navržen a určen pro zobrazení max.rozlišení 1920x1080 (resp. 1920x1200) a nikoliv 2560x1440, což je nativní rozlišení monitoru U2515H. Jinými slovy s běžným DVI/HDMI adaptérem "za pár pětek" se vám podaří monitor s rozlišením 2560x1440 rozsvítit bohužel pouze v max. v rozlišení 1920x1080 !

Obecně je nutné před pořizováním jakýchkoliv adaptétů ověřit:
1) s jakým max. rozlišením vůbec počítá vstup zobrazovacího zařízení
(v tomto konkrétním případě ověřit, pro jaké max.rozlišení je navržen vstup-HDMI monitoru U2515H, což se zjistí dle verze použitého HDMI-vstupu).

Verze HDMI 1.3 pracují s max. rozlišením 1920x1080
Verze HDMI 1.4 pracují s max.rozlišením 4096x2160@30Hz (a pracuje tedy samozřejmě rovněž s rozlišením 2560x1440 a to dokonce při 60Hz)

Pokud Vám ovšem v prodejně bude někdo tvrdit, že monitor je samozřejmě vybaven vstupem verze HDMI 1.4, tak si to raději ještě nechte ukázat "černé na bílém" v technických specifikacích monitoru a pro jistotu si to ještě navíc ověřte reálným připojením k nějakému PC, které je vybaveno HDMI 1.4 výstupem a nechte si na monitoru zobrazit přes jeho HDMI-vstup obraz s rozlišením 2560x1440. (Většina monitorů s menším rozlišením, než 4K je totiž v současné době vybavena pouze starším HDMI-vstupem verze 1.3, takže proto je třeba v případě záměru využívat tento vstup pro vyšší rozlišení větší opatrnosti. Až teprve moderní 4K-monitory jsou vybaveny HDMI-vstupy verze 1.4. Vyjímky jsou ovšem vždy, takže je třeba se ptát - a v tomto případě raději 2x :-).

2) s jakým max. rozlišením počítá zakoupený adaptér.
Běžné - a také pochopitelně levné - adaptéry počítají s nejvíce rozšířeným převodem pro rozlišení 1920x1080.
Jedná se o adaptéry typu DVI-D (SL=Single Link) --> HDMI, které se na internetových stránkách objevují ve "zkráceném" označení:
adaptér: DVI-D --> HDMI nebo HDMI --> DVI-D (což je totéž, protože adaptér funguje oběma směry)

Vy ovšem potřebujete "speciální" adaptér pro rozlišení alespoň 2560x1440, tedy adaptér typu: DVI-D (DL=Dual Link) --> HDMI.
Je také samozřejmé, že k zajištění takového video-přenosu je třeba použít také "rychlejší" HDMI-kabel - ideální je HDMI kabel pro 4K-TV (nestačí tedy opět jakýkoliv i ten nejobyčenější HDMI-kabel).

Na závěr ještě jednou upozorňuji, že i takový "speciální" adaptér Vám pomůže jen tehdy, pokud monitor na svém HDMI-vstupu skutečně podporuje také rozlišení 2560x1440 (a nejen obvyklých 1920x1080).

MONITORY s VYSOKOU hustotou obrazových bodů:
Ještě malá OBECNÁ poznámka k monitorům s vysokou hustotou obrazových pixelů, tedy s vysokým rozlišením na relativně malé obrazové ploše.
Monitor U2515H je totiž právě monitor s již vyšší hustotou obrazových bodů (2560x1440 na poměrně malé obrazové ploše s úhlopříčkou pouze 25")

A před zakoupením jakéhokoliv monitoru s vysokou hustotou obrazových pixelů je třeba si uvědomit všechny PLUSY, ale také MINUSY takových displejů:

PLUS:
a) nesporně vyšší vizuální ostrost obrazu (zobrazovaných fontů, obrazových symbolů, fotografií, atd.) - ovšem za předpokladu
provozování moderních operačních systémů s podporou monitorů s vysokou hustotou obrazových bodů.

Přitom je třeba si být vědom faktu, že i v případě této "podpory" je třeba operačnímu systému "ručně" sdělit, že používám monitor s vysokou hustotou obrazových bodů a provést tedy následně potřebná nastavení (nastavit adekvátní procentuální zvětšení používaných systémových fontů a obrazových symbolů).

b) Nesporně detailnější a ostřejší vykreslení fotografií - pokud ovšem obsahují dostatečné množství obrazové informace (nejedná se o malé obrázky uložené navíc v komprimovaném formátu a ještě navíc třeba s nastavenou vysokou kompresí)

MINUS:
a) je třeba počítat s instalací nových verzí prakticky všech aktuálně používaných aplikací a doufat, že při vykreslování fontů tyto aplikace podporují monitory s vysokou hustotou obrazových bodů (zejména pokud samy aplikace nepoužívají systémové fonty operačního systému - které byly již přizpůsobeny uživatelem v předcházejícím kroku).

b) Je třeba počítat s faktem, že fotky ukládané ve formátu jpg a s malým rozlišením optimalizovaným např. pro 24" monitory s běžnou hustotou obrazových bodů (do 70-100 dpi) budou na nyní na monitoru stejné úhlopříčky s vysokou hudtotou obrazových bodů menší a po ručním zvětšení funkcí "zoom" se obvykle rozmažou a šikmé čárky budou "zoubkované".

/Naprostým opakem budou samozřejmě fotky uložené v bezeztrátových formátech (např. TIFF, row-data, atd.) s dostatečnou obrazovou informací, které se na 4K-monitoru konečně pořádně "rozsvítí" a zobrazí i detaily, které předtím nebylo možné vidět :-)/

Nastavení obou bodů a) i b) je NUTNÝM předpokladem dostatečné čitelnosti zobrazovaných fontů.
Někdo nad nastavením fontů a obrazových symbolů může "mávnout" rukou, že to není žádný problém a že samozřejmě používá jen pár aplikací a samozřejmě těch nejnovějších s podporou nastavení velikosti fontů podle typu připojeného monitoru - pak je vše v pořádku.

Na druhé straně je spousty uživatelů, kteří pokud možno nic nenastavují, protože to prostě ani neumí (k PC přistupují jen jako "běžní" spotřebitelé) a pro tento typ uživatelů může být monitor s vysokou hustotou obrazových bodů skutečně vážný problém - prostě proto, že zobrazená písmenka budou příliš malá a težko čitelná a PC za ně zatím sám automaticky tento problém dnes bohužel nevyřeší.
Pro tyto uživatele je pak lepší vyčkat, než "se to nějak vyřeší" a mezitím uvažovat spíše o koupi monitoru s "běžnou" hustotou obrazových pixelů - tedy pro rozlišení 2560x1440 vybírat spíše monitor s úhlopříčkou min. 27".
Moderátor tohoto diskuzního fóra
Antonín Charvát
Antonin.Charvat
 
Příspěvky: 345
Registrován: 06 led 2012 10:56

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod -pekr- » 13 led 2016 23:18

Dobrý den,

máme u nás v ateliéru fotografku, která má celkem slušný NTB (Dell Inspiron 7537 s IPS displejem), nicméně vzhledem k narůstajicímu počtu focení by se ráda poohlédla po externím monitoru.

Problémem je zde typicky rozpočet, investovat bude taky do objektivu, plus má ještě voucher na jeden portál. Tam jsem se díval a vidím tam Benq BL2411PT. Chi se tedy zeptat:

- pokud odpočteme voucher, je to téměř no-brainer. Kromě nízké nejmenší výšky a nízkého min. jasu, je to za daných okolností pořád ještě dobrý monitor pro fotografa?

- všimnul jsem si, že monitor je snad z roku 2013. Existuje nějaký jeho přímý nástupce? (bavíme se pořád o značce Benq). Co třeba BL2420PT?

- pokud bychom oželeli voucher, jaké jsou další možnosti do 8, max. 10 tisíc kč? Z tohoto threadu vím o EIZO, myslím nějak 2436.

- jinak když už jsem tak šmejdil netem, mimo potřeby dané fotografky, narazil jsem na Benq SW2700pt, nějaký názor na tento, v dané cenové kategorii?

Díky moc,
-pekr-
-pekr-
 
Příspěvky: 1
Registrován: 13 led 2016 22:35

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod Antonin.Charvat » 20 led 2016 18:37

To: "-pekr-"
... je BenQ BL2411PT i při vysoké hodnotě min. jasu ještě pořád dobrý monitor pro fotografa?

Záleží - jakého fotografa máte na mysli. Pokud "domácího" fotografa, pro kterého je fotografování jen takový doplňkový a okrajový "koníček", pak je BenQ BL2411PT jistě možná alternativa. Uživatel pak musí počítat s tím, že monitor je sice FlickerFree, ale jen proto, že se výrobce (BenQ) rozhodl umožnit řídit (regulovat) jeho jas pouze v omezeném rozsahu:
cca 70 - 300 cd/m2 - tedy s poměrně vysokou hodnotou min. jasu, která bude sice vyhovující pro provoz při denním světle, ale již méně vyhovující (=zatěžující oči) v podmínkách umělého osvětlení s typicky menší intenzitou okolního osvětlení (při práci ve večerních/nočních hodinách). Další omezení pro práci v ateliéru může (ale nemusí) být velikost barevného rozsahu, kdy model BenQ BL2411PT nabízí barevný rozsah dle standardu sRGB IEC61966-2.1, což je postačující pro focení "portrétů", ale méně vhodné pro fotografování "firemních" produktů v ateliéru, kdy se některé barevné odstíny mohou dostat mimo možnosti barevného rozsahu tohoto monitoru a zobrazit se tak "méně sytě".

Existuje nějaký jeho přímý nástupce? Co třeba BL2420PT?

Model BL2420PT je monitor spadající do kategorie displejů s vysokou hustotou obrazových pixelů. jedná se o monitor s úhlopříčkou 23.8" a rozlišením 2.560x1.440 !
Rozhodně jej tak nelze považovat za přímého nástupce modelu BL2411PT.
Také zde platí vše co bylo ve vlákně: napsáno o použití moderních monitorů s vysokou hustotou obrazových bodů:
"4K monitor s možností hardwarové kalibrace sondou spyder"

Zobrazování fontů v aplikacích, které nejsou přizpůsobeny monitorům s vysokou hustotou obrazových pixelů (24"-30" monitory 4K=3840x2160, nebo 24" monitory rozlišením 2K=2560x1440):

Je třeba si uvědomit, že starší aplikace automaticky předpokládají, že hustota obrazových pixelů se pohybuje někde mezi 75 - 100 dpi programátoři těchto aplikací tedy této hustotě obrazových pixelů pak přizpůsobily počet bodů nutných pro vykreslení fontů určité velikosti.
Pokud bude však použit tentýž počet bodů pro vykreslení fontů na monitorech s dvojnásobnou hustotou obrazových pixelů (150 - 200 dpi), pak se všechny fonty (+ obrazové symboly, ikonky, atd.) následně zobrazí zhruba 1.5x až 2x menší (!) a stanou se tak pro řadu uživatelů obtížně čitelnými.
"Přínos" monitoru s vysokou hustotou obrazových pixelů bude z tohoto hlediska tedy jednoznačně spíše negativní a každý, kdo dnes (tedy ještě poměrně brzo) kupuje monitor s vysokou hustotou obrazových pixelů, by si měl uvědomit, že to AUTOMATICKY znamená také:
a) nahradit všechny stávající používané aplikace novějšími verzemi nebo jinými podobnými aplikace s podporu displejů s vysokou hustotou obrazových bodů (např. nahradit Adobe PhotoShop CS5 verzí Adobe PhotoShop CC)
b) to je obvykle úzce spjato též s upgradem verze operačního systému (WIn 8.1 a vyšší, MacOSX 10.9 a vyšší, atd. …)

Nejde tedy jen o pořízení monitoru s vysokým rozlišením na malé obrazové ploše (=monitor s vysokou hustotou obrazových bodů), ale o vyřešení dalších navazujících náležitostí s tím spojených.

Určitě to dnes není vhodné řešení pro každého, ale jen pro uživatele, kteří jsou vybaveni posledními verzemi softwaru a operačního systému s podporou monitorů s vysokou hustotou obrazových pixelů.

Pokud bychom oželeli voucher v případě koupě BenQ, jaké jsou další možnosti do 8, max. 10 tisíc kč? Z tohoto threadu vím o EIZO, myslím nějak EV2436W ?

Ano - EV2436W je jistě vhodná alternativa, ale pro max.spokojenost a profesionální využití ve Vašem ateliéru bych určitě doporučoval si 1.000,- Kč připlatit a vážně uvažovat o novějším modelu "EV2455":
- používá modernější typ IPS-obrazovky s nulovým "perleťovým" efektem (=žádný třpyt na velkých jednolitých bílých plochách)
- používá hybridní technologii řízení jasu (v rozsahu jasu nad 60 cd/m2 stejnosměrné řízení podsvětlovacího systému a v rozsahu 3-60 cd/m2 technologii HiPWM-18kHz), takže je v CELÉM rozsahu regulace jasu 3-300 cd/m2 "FlickerFree"
- přibyl vstup HDMI (s podporou obou rozlišení 1920x1080 a 1920x1200 při použití HDMI/HDMI video-kabelu)
- přibyli 2x USB porty verze 3.0
- má modernější vzhled = ultratenký rámeček 1mm
- snadněji se ovládá ve spoře osvětlených místnostech, protože používá systém "světelné nápovědy" nad stisknutým ovládacím tlačítkem.

... a co BenQ SW2700pt, nějaký názor na tento, v dané cenové kategorii?

Tak tady už se ovšem NEJEDNÁ o monitor do 10.000,- Kč, ale o kategorii do 20.000,- Kč.
Pokud jste s tím však smířen, pak je to za cenu cca 18.000,- Kč (vč. DPH) jistě zajímavá nabídka a hodí se i pro běžné práce do fotoateliéru /nabízí již vyšší barevný rozsah: AdobeRGB (1998)/.
Min. hodnota jasu se již také "posunula směrem dolu na přijatelnou úroveň cca 50 cd/m2.
Nedostatkem je:
- absence elektronických obvodů pro hlídání homogenity obrazu
- pomalejší odezva u filmových reprodukcí (=pohyblivé video)
- žádná podpora videosignálu 24fps
- poměrně "dětsky" provedený software pro hardwarovou kalibraci monitoru, který je relativně pomalý, s podporou tří starších a dvou aktuálních kalibračních sond od firem DataColor a X-Rite a který se v podstatě hodí "pouze" na nastavení fotografického standardu sRGB nebo AdobeRGB (ne tedy např. na "sladění" monitoru s tiskovým výstupem z tiskárny).
Každý rozumný člověk však pochopí, že se do ceny 18.000,- kč včetně DPH nedalo prostě naskládat to, co je u profesionálních fotografických monitorů dnes již považováno za nutný standard.
Model BenQSW2700PT tak sice rozhodně nemůže soupeřit např. s profi modely EIZO CS270/CX271 nebo NEC PA272W, ale jako "základ" do začínajícího ateliéru (nebo "na doma") a při omezených finančních možnostech to alternativa je ...
Moderátor tohoto diskuzního fóra
Antonín Charvát
Antonin.Charvat
 
Příspěvky: 345
Registrován: 06 led 2012 10:56

PředchozíDalší

Zpět na Vše kolem zobrazování fotografií na monitorech

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků