Martin Kylar píše:Dobry den
Rad bych si poridil monitor na upravu fotek a sekundarne na office praci (internet, filmy, dokumenty, pdf,..)
co by jste mi doporucil a proc kdyz bych mel tri cenove hladiny
1) do 7000
2) do 12000
3) do cca 15000
predem moc dekuji za vasi pomoc
Martin
to: Martin Kylar
Hned na okraj je třeba si trochu lépe specifikovat pojem "úprava fotek", protože to je velmi široký pojem a bez dalších upřesňujících údajů pak nelze zcela odpovědně zodpovědět Váš dodtaz ohledně monitorů ve Vámi vymezených cenových hladinách.
"Úpravu fotografií" můžeme v zásadě rozdělit do tří základních skupin:
1) Prohlížení fotografií a jejich editace na monitoru bude probíhat na základě vizuálního vnímání pozorovatele "BEZ" porovnávání reprodukované scény s tiskem téže fotografie na papíře z tiskárny
2) Prohlížení fotografií a jejich editace na monitoru bude probíhat na základě vizuálního vnímání pozorovatele "S" porovnáváním reprodukované scény s tiskem téže fotografie na papíře z tiskárny
3) Prohlížení fotografií a jejich editace na monitoru bude probíhat na základě vizuálního vnímání pozorovatele "S" porovnáváním reprodukované scény s "on-line" pozorovanou fotografovanou scénou.
Nyní je třeba definovat a ujasnit si nároky na požadovanou shodu při zobrazování:
"bílé", "cerné", barevného posunu a dosahovaného kontrastu (pro určité situace nemusí být rozhodně max. kontrast vždy to nejlepší ...)
Z těchto předpokladů a požadavků, pak vyplyne "zhruba" očekávaná cena monitoru, který splňuje definované požadavky.
Např. Pokud by Váš požadavek na "úpravu fotek" byl ten, aby reprodukce na monitoru zachytila VŽDY reálnou scénu obrazu, tak, jak jej budete "on-line" pozorovat při zmačknutí spouště, pak odpověď je, že takový monitor dnes v podstatě NEEXISTUJE. Pokud však např. omezíte svůj požadavek na barevný rozsah, např. standard AdobeRGB (který je již o něco menší, než barevný rozsah vnímání barev lidského oka), a přihmouříte trochu oči nad přesností zobrazení "bílé" a "černé", pak se již dostáváte k monitorům, které by takové požadavky splnily, ale byly by ještě stále nad Vámi stanovenou hladinu 15.000,- Kč.
Předpokládejme ale - a to jste měl asi také na mysli - že se snažíte vybrat si monitor pro "úpravu fotek", kdy "Prohlížení fotografií a jejich editace na monitoru bude probíhat na základě vizuálního vnímání pozorovatele "BEZ" porovnávání reprodukované scény s tiskem téže fotografie na papíře z tiskárny" - tedy první nejjednodušší případ. Pak lze skutečně na trhu vybírat monitory ve Vámi vymezených hladinách 7-15 tis. Kč včetně DPH a to podle dalších kritérií:
1) Požadovaný barevný rozsah monitoru - spíše odpovídající standardu sRGB nebo standardu AdobeRGB (rozsah AdobeRGB je větší, než sRGB a více se blížící vnímání lidského oka)
V případě požadavku barevného rozsahu blížícímu se stadardu AdoveRGB je ideální, pokud barevný rozsah monitoru není pevně nastaven, ale lze jej podle potřeby přepínat, např. volbou v menu monitoru nebo stiskem nějakého tlačítka (Volba sRGB/AdobeRGB).
2) Požadovaný rozsah pro nastavování bílého bodu: postačí jen např. tři přednastavené hodnoty bílého bodu výrobcem monitoru nebo požaduji dokonalejší regulaci bílého bodu?
a požaduji zobrazení bílé s nádechem do červena až po bílou s nádechem do modra nebo požaduji též zobrazení bílé s nádechem do žluta, zelena a dalších odstínů?
3) Požadovaný rozsah gradace obrazu (rychlost nárůstu černého bodu) - nebo-li tonalita obrazu - úprava tonality je známa např. ve PhotoShopu pod názvem "křivky". Každý, kdo to zkusil, tak ví, jak významně dokážou "křivky" úpravou tonality obrazu změnit výslednou reprodukci obrazu. Každý, kdo si také "trochu" hrál se světlem - rychle zjistil, že při vyšším osvětlení v místnosti je lepší nastavit na monitoru "tvrdší a tedy kontrastnější obraz ve středních tónech) a obráceně. Problémem je, že většina levnějších monitorů pracuje pouze s jedinou pevně přednastavenou gradační křivkou, takže gradaci obrazu nelze v podstatě vůbec měnit. Lepší fotografické monitory majé předdefinovány a s možností přepínání nejméně tři gradační křivky - dané tzv. hodnotou gama = 1.8, 2.0 a 2.2. Čím více gradačních křivek je v monitoru definováno a je možnost mezi nimi volit, tím samozřejmě lépe.
4) Požadovaný rozsah jasu: u levnějších monitorů je obvykle možné jas monitoru (jako jeden z nejvýznamějších parametrů určujících vnímání barevné reprodukce) nastavovat pouze v rozmezí asi 50-100% max.dosažitelné hodnoty jasu na daném monitoru. Pokud je max. hodnota jasu např. 300 cd/m2, pak min nastavitelná hodnota jasu je 150 cd/m2 a to pak může být zejména při sporém osvětlení problém - nehledě na rychlou únavu zraku.
5) Zejména v případě požadavku na větší barevný rozsah monitoru je pak vhodné se poohlížet po monitoru se snadnou kalibrací (např. s dodávaným kalibračním softwarem)
6) Je třeba si také uvědomit, že "digitální fotka" se vždy prohlíží nějakým programem a že ZÁLEŹÍ na tom, kterým a jak je nastaven, takže z tohoto hlediska je lepší vybírat programy, které rozumí barevným profilům monitorů (jako výsledek jejich kalibrace) a tomu také přizpůsobí svou barevnou reprodukci.
Každý si pak podle vlastních kritérií a požadavků na požadovanou "shodu" barevné reprodukce na svém monitoru pak může podle výše uvedených bodů ve vymezeném cenovém pásmu vybrat ten svůj. Je samozřejmě nutné hledat na stránkách, kde jsou víše zmiňovaná kritéria uvedena nebo se na ně (dnes většinou e-mailem na hot-line) prodejců nebo přímo výrobců zeptat.