Edo, diky za info!
Ja to u te Sony 6000 nehledal, jsem v tomto bohuzel tak nejak zaostaly, prave kvuli tem ruznym Sigmam co jsem behem casu pouzival. Problem byl stale v tom, ze kdyz clovek porovnaval cvaky z urcite sigmy s urcitym fotakem jine znacky, tak neporovnaval vsechny co byly na trhu, ale jen takove, ktere se mu nejvic nejak zamlouvaly a hodily pro ty jeho cvaky. Ale Problem byl pak v tom, ze jsem mel sigmu dobre v ruce a tedy zajetou a ty jine byly vlastne okukovany jen na kraji a ne moc dusledne, protoze mela Sigma v techto dobach stale vetsi rozlisitelnost a ostrost. A to pak rozhodovalo o tom, ze jsem takovy fotak, jako byly ty moje Canony a pak i Nikony a Olympus, zase nejak a asi i z blbosti opustil a drzel se hlavne sigmy, i kdyz mela ruzne chyby. Ale porad mi vic vyhovovala pri tech mych cvacich, hlavne do tmy (zapad a vychod slunce, ruzne velmi kontrastni sceny, holt dramaticke motivy), protoze i kdyz sigmy v techto motivech se daly velice spatne "kroutit", tedy tmava mista zesvetlovat, byly ty cvyky porad ostrejsi a "nejak lepsi" nez cvaky z jinych znacek, ktere v te dobe, dokonce i do dnes tu dynamiku take nemaji zrovna nejlepsi. Ale podobnou jako mela Sigma. Ale o sigme se o tom vic "mluvilo", vic se to lidem dovedne konkurenci predhazovalo a predhazuje do dnes, takze i do dnes se moc nezmenilo. Snad jen se jeste zminim o Nikonu, ktery byl v tomto daleko pruznejsi a velice mi v tomto vyhovoval. Ale zase mel, jako temer vsechny "bajery" takove divne jakoby umele barvy, ktere mi lezly na nervy a moc se zmenit nedaly, coz trva do dnes. Proto take fotim se sigmami i z amaterske zaliby, ze si mohu cvaky "vyrobit" v barvach tak trochu tak jak ja "to vidim a chci to mit", coz u bayeru jde nekdy dost spatne. Ale stale u nich zustavaji ty tvrdosijne "umele" barvicky. Ale v jednom se tyto ruzne systemy jako je Sigma Foveon a Bayer vubec nelisi; a to je jenom tehdy, kdyz se foti naprosto obycejne motivy bez velkych kontrastu, tedy cvaky do dalky za plneho denniho svetla a slunce. To je fotka z toho nebo z toho fotaku tak ca. z 99% uplne stejna. I co se do rozlisitelnosti a ostrosti tyce. Tedy kratce zhrnuto, foceni jen za dne a pri plnem slunci. Tak zvane "vecerni a nocni" cvaky, jak dela nekdy napr. Jarous prostrednictvim HDR mne nikdy nenadchly, tedy je delat a tim pomahat sensoru s mini DR k "lepsim" vysledkum. Nakonec takoveto motivy, kdyz na to ten fotak nema, nefotim.
Takovou HDR tady ukazuje Jarous _SDI3746.jpg se Zapadem nebo s vychodem? slunce, kde jsou prechody mezi oblohou a spodkem, myslim lesem, naprosto neprirozene "oddeleny" od sebe tmavou sirokou linii a celkove cely spodek fotky naprosto neprirozene zesvetleny, sice bez sumu, ale tak neprirozene zhadrovany az to je priserne. Take je prikladne na teto fotce videt, jak sensor Merrill v takovemto slabouckem svetle, tedy skoro ve skutecnosti ve tme,zapasil s barevnosti, ktera pak ve vysledku je velice spatna a vysledek na fotce je hlavne ruzne zeleno sedive.
To neni snad nejaky rypanec nebo pohana Jarouse, ale holt ta Sigma to jinak nezvladne jednim cvakem, tak se to snazi Jarous "vylepsit" temi Hadry. Samozrejme, ze to je jeho zpusob foceni, ale aspon pro mne to neni. Uz i proto, ze takova fotka se ani prodat neda....Ja totiz myslim i pri foceni na to, abych "tu krasu" co nekde cvaknu, nabidl a prodal, aby to dalo aspon na ten cas a benzin atd., holt aby se to vyplatilo.
Co se tyce tech "cockovych" barev nebo lepe barevnosti Bayer sensoru; to je prave velky paradox, ze tyto "umele" barvy se nejvic projevuji v CB fotkach tady ve foru ukazovanych. Tyto cvaky jsou prilis kontrastni, schazi Jim tonalita, tedy mely by obsahovat vsechny tony CB, tedy ve valne vetsine techto cvaku. A jsou hodne tim kontrastni, ze pusobi dost nenormalne. Nejlepsi CB cvaky tady delaji Josef38 a Oval, kteri vedi jak ma CB vypadat a upravuji ty sve v tomto smyslu, tedy prevazne. Ti ostatni, patrne bez analogovych odbornych znalosti, tim, ze snad jsou fotografove jen s digi, tyto vedomosti asi nemaji nebo je prehlizeji a mozna, ze si i mysli, ze to ted s digi ma tak byt, anebo si nemysli pri uprave vubec nic a prevadeji ten cvak jen z barevnosti do CB bez dalsich uprav. Takoveto cvaky pusobi dost neprirozene, jako by cvakane na porcelanu.....
Co se tyce Edo tech pridanych vymozenosti, videii a pod., tak ty mne nechavaji chladnym, ty bych stejne nevyuzil a nepouzil, tak proc je mam platit celkovou cenou fotaku. Fotak mam pouze k foceni fotek a to ostatni? To mne vubec, ale vubec nezajima.
Take jsem v posledni dobe mel zase zalusk na nejakou tu vetsi bezzrcadlovku Sony, ale brzdim se, hlavne kvuli tem drahym objektivum. Take bych mohl pouzit myslim i ty sigmacke co mam, ale zatim je to "premysleni" dost vlazne......Prakticky, kdyz mam ted Quattro, tak bych tim prilis neziskal, jen mensi hloubku ostrosti. Ale kdyz nefotim zu zadne portrety nebo kyticky, tak to je az zbytecne.....
*
Martynko, co se tyce te ostrosti cvaku z Quattra, tak o tom byla rec jiz drive. Ostatne, proc myslis, ze jsem ty Merrilly prodal? Prodal jsem je proto, ze mne z te jejich ostrosti bolely zu oci jak to bylo vsecko ostre......
A obstaral si na radu meho ocniho doktora, taky sigmaka, Quattro. No rekni, to jsem mel temi merrilly prijit snad o oci ?
Martynko, jeste toto; bohuzel nemas na te vezi zadne holuby, jak to je zvykem, kdyz se demonstruje ostrost! Bez holubu se to presne urcit vubec neda!!!!!
Jeste tedy k tomu Quattru; kazda Sigma davala do fotek nejaky "svuj barevny stych". SD14 Mela zelinkavy, jakozto i ty jeji derivaty DP, SD 15 zu delala trosku "lepsi" Stych, nekdy do magenty, ale slabe a Merrilly se pokousely byt neutralni. Ale i u techto sensoru byly potize s normalnim vybarvenim, holt tam byly ty magentove a Cyan stychy vice ci meine. Jak slo a bylo holt svetlo.
Proto opustila Sigma dalsi vyrobu techto 1:1:1 Sensoru a zkonstruovala novy pro Quattro. Timto sensorem se zlepsila vyrazne rychlost ukladani, snizila az uplne, ruzne ty barevne stychy predeslych sensoru a zlepsila jakost barevnosti, ktera odpovida nejvic skutecnosti ze vsech tech Sigma fotaku, vcetne zachovani a trochu lepsi ostrosti a rozlisitelnosti celkove. Proto nekteri "dobraci" take povidaji kolem sebe v internetu, ze se toto vse jiz podoba cvakum z bayeru. Ale pravda to neni a ani byt nemuze, nebot barvy Quattra, tripatroveho sensoru maji stale prirozene barvy jako drive tri a vice vrstvove barevne filmy Dia nebo negativni, coz Bayer bohuzel s jeho plochym systemem "danych barev predem v sensoru, vedle sebe" mit nikdy nebude a ani nemuze.
*
Poznamecka jeste k te "plasticnosti, prostorovosti" fotek z Merrillu. To umi kazdy fotak. Ale u Merrillu to je zpusobene tim, ze sensor neni prilis kontrastni, tedy nedela to prilis kontrastne, takze podle dovednosti fotografa jak on "to vidi" se da takova fotka docela dobre "vymodelovat". Ale to se da i s bayerem a take velmi dobre.....
*