Alda píše:No tak to teda tvrdíš hodně často milý Edo. Ale ono to je docela jedno co tvrdíš a děláš, je to
jen tvá věc
. Jen bych tě chtěl požádat, jako dokumentaristu, co si představuješ pod
pojmem těch uměleckých zásad, kterými odstraňuješ z tvých dokumentů, tu suchost a tuctovost,
co je tam přesto stále přítomná. ..........
Tak moje nejčastěji zde prezentované momentky z auta jaksi z principu umělečtěji dělat nendou. Spíše jde o zajímavý moment, často trvající jen mžik! Jako např. tento:
https://forum.digineff.cz/download/file.php?id=117889 - Co, tedy spíše kdy!, v této nenadálé situaci chceš špekulovat s kompozicí natož jinými parametry???
Tak pardon za takové, jestli někoho uráží i přes to, že je na nich zajímavé místo, objekt
I když se snažím alespoň trochu kompozičně i z jedoucího auta:
-
https://forum.digineff.cz/download/file.php?id=113512-
https://forum.digineff.cz/download/file.php?id=115592-
https://forum.digineff.cz/download/file.php?id=112676-
https://forum.digineff.cz/download/file.php?id=111631 Avšak u fotek na které mám trochu času se alespoň podvědomně snažím dodržovat jakési obecné estetické zásady vlastní spíše umělecké fotografii, než účelovému dokumentu, na který stačí mobil (pochybji však, že bych stejného pohledu těchto fotet z mojí bezzrcadlovky a s mnohými skly, docílil i mobilem
, jak jinde bagatelizuje moje fotky např. i Petr (že stačí na takový cvak mobil
) a vzápětí mi dá palec nahoru jinde za moji fotku...) a to tyto:
- nemít úplně vše ostré, ale pracovat s clonou manuálně a vypíchnout spíše jen jeden objekt zájmu, nebo ostřit na bližší objekt:
https://forum.digineff.cz/download/file.php?id=112219- nemám však rád moc mázlou vodu bystřin (vydávané mnohými za umění...) ani zcela ostré a pracuji prozměnu s časem manuálně. Prostě tak akorát, přiměřeně mázle jen aby to vyjadřovalo pohyb:
https://forum.digineff.cz/download/file.php?id=106726- nemít horizont v půlce ale cca v 1/3 výšky obrazu (jslouli zajímavé mraky tak nechávám naopak nad horizontem 2/3 mraků a země jen 1/3) a horizont mít vodorovný (přesněji držet aparát vodorovně
)
- vyvarovat se středové kompozici a alespon, v rámci možností a situace, tlačit stěžejní objekt do průsečíků třetin jako kompromis od ideálu umění - zlatého řezu
- lidi nefotit od brady do nebe a v interieru mít pak nad hlavami strop i se světlama, ale naopak od temene hlavy co nejníže a neřezat končetiny blbě... (portrét neumím a nesnažím se jej ani dělat, jen matně vím, že se s přiblížením fotí mezi oči a pusu a ještě větším přiblížení tendenčně jen na oči až jen na jedno oko a že se spíše rozostřuje jemně pleť, hlavně dámám
. U starců bych já vrásky naopak zdůraznil
)
- zachytit sudý počet objektů, lidí.
- snažit se kontrolovat poočku co je v popředí i v pozadí (aby něco "nevyrůstalo" postavě z hlavy...)
- snažit se komponovat bez doteků objektů navzájem i okrajů fotky objektem a mít ve fotce více zajímavých objektů, např. markant v popředí, zajímavý objekt ve středu a ještě třeba v pozadí.
- občas vypustit barvy (to taky jaksi nemá s realitickým podáním nic spoleného, tedy alespoň já vidím barevně
, možná krom zimního období, kdy barvy prakticy vůbec nevyniknou)
- jeli čas, jakože jej moc nemám
, vystihnou raní/večerní světlo
- atd. teď si je honem všechny nevybavuji, stejně to dělám spíše podvědomě, automaticky. Tedýýý opakuji, mámli na to vůbec čas!
Myslíš ze mobilisti a běžní turisti na toto vše myslí, nebo že manuálně ostří nebo řídí clonu, čas závěrky?
A udělaj z kompaktu, natož z mobilu např. takovouto fotku:
-
https://forum.digineff.cz/download/file.php?id=107749-
https://forum.digineff.cz/download/file.php?id=107747-
https://forum.digineff.cz/download/file.php?id=111637-
https://forum.digineff.cz/download/file.php?id=102898-
https://forum.digineff.cz/download/file.php?id=102894