bilbo píše:Jarouši, Jarouši, ty jsi asi žádné dlouhé sklo neměl? Bokeh je problém všech teleobjektivů a to i těch nejdražších,
Tak ještě jednou!
Neplést si prosím "bokeh" a neostrost pozadí i když spolu souvisí! Naštěstí je ale "bokeh" záležitostí nedefinovatelnou a spíše jen pocitovou!!!
Teleobjektiv má už z principu skoro celé pozadí rozostřené. Při menším zaclonění bude pochopitelně hloubka ostrosti menší a tím i větší rozostření pozadí. To ale ještě není bokeh!
Bokeh je charakter tohoto rozostření a na to cena objektivu nemusí zas tak velký vliv mít!
Hodně záleží hlavně i na tom, kolikalamelová je clona. Při zaclonění už se průchozí otvor clony nemusí vůbec podobat kružnici a to se projeví na hranách rozostřeného objektu. Předpokládá se, že levnější objektiv bude mít clonu jednodušeji řešenou a tudiž hodně vzdálenou od pravidelné kružnice, ale pravda to být nemusí.
Můj pocit je ten, že konkrétně u Tvého posledního obrázku o tomto nemusí ani tolik řečí být, neb v tom pozadí toho stejně mnoho nemáš, takže se ani milý bokeh stejně moc projevit nemohl!
Je také jasné to, že krajináři se s tímto fenoménem mnoho nesetkávají, neb jejich snaha je, mít většinou vše maximálně ostré.
Chtěl jsem na toto téma s Tebou včera hodit řeč, ale nějak se nám hovor nepovedll!
P.S.
Konkrétně u této zmiňované fotografie:
download/file.php?id=67116se bokeh
neřeší, neb tam žádné viditelné pozadí není a tudiž ani žádný bokeh být nemůže!

A ještě doplním pro ujasnění pojmů. Zrcadlový objektiv 300 mm má většinou clonové číslo pevné a to 5,6.
Když nafotíme dva obrázky timto objektivem a klasickým teleobjektivem 300 mm ( oba při cloně 5,6 ), bude rozostření pozadí zhruba stejné, ale bokeh se bude
podstatně lišit. A to tak, že každý pozná hned na první pohled, co je nafocené čím!