Kalibrace a následné rozdíly v zobrazení

Moderátor: Antonin.Charvat

Kalibrace a následné rozdíly v zobrazení

Příspěvekod Encore1106 » 27 črc 2015 21:44

Zdravím,
měl bych dotaz zobrazování výsledných fotografií po exportu do JPEGu. Mam doma dva monitory, každý pes jiná ves, ale po provedení kalibrace kalibrační sondou a nastavení správného ICC zobrazují výsledné barvy tak jak mají - oba stejně správně. Problém však nastává ve zpracování fotografií a tím vás prosím o rady/zkušenosti.

Při zpracovávání fotek v Lightroomu nějakým způsobem fotku upravím. Protože fotky rozesílám dál mezi různé známé, snažím se, aby zobrazení fotek bylo co nejkompatibilnější - tedy pokud je rozešlu různými kanály lidem, aby se jim na jejich zařízení zobrazily co nejpodobněji. Vyčetl jsem, že proto je nejvhodnější použít profil sRGB, což jsem měl nastavené vždy.

Nicméně nějakým způsobem upravím fotku, ale následný export je znatelně tmavší a sytější, než by měl být. Resp. výsledný JPEG je jiný, než náhled v Lightroomu. Nechci potom vědět, jak se na to budou tvářit ti, kterým fotku pošlu.

Neměli byste nějakou radu, jak exportovat fotky tak, aby
1) výsledek byl takový, jaký vidím v develop módu Lightroomu?
2) fotky na jiném PC nebyly přesvícené, nebo naopak moc tmavé?

Děkuji za info :)
Přílohy
rozdíl.png
rozdíl.png (1.35 MiB) Zobrazeno 3198 krát
Encore1106
 
Příspěvky: 1
Registrován: 27 črc 2015 21:24

Re: Kalibrace a následné rozdíly v zobrazení

Příspěvekod Antonin.Charvat » 10 srp 2015 14:11

To: "Encore1106"

... nějakým způsobem upravím původní fotku formátu *.NEF (raw data kamery NIKON) v LR5, ale následný export do JPG se zvoleným barevným rozsahem dle foto-standardu "sRGB" je znatelně tmavší a sytější, než by měl být. Resp. výsledný JPG je jiný, než náhled v Lightroomu. Proč?
.

Z Vaší obrazové přílohy jsem zaznamenal, že porovnáváte původní fotku formátu *.NEF - zřejmě dodatečně upravenou pomocí funkcí LR5 (Basic/Color a Tone Curve) a interpretovanou prohlížečem LR5 v "Develop"-režimu oproti téže fotce exportované do JPG se zvoleným barevným rozsahem dle foto-standardu "sRGB" a interpretované prohlížečem "Windows prohlížečem fotografií".

To jsou dva různé prohlížeče, u kterých by měla (ale vždy nemusí) fungovat shodným způsobem nastavená správa barev na Vašem PC.
Dále bych chtěl upozornit, že z obrazové přílohy také není patrné, zda do JPG-formátu byla exportována originální (neupravovaná) NEF-data nebo zda do JPG-formátu byla exportována již upravovaná NEF-data.
Jinými slovy je možné, že v LR jsou zobrazena původní neupravená NEF-data, ale v prohlížeči "Windows prohlížeč fotografií" jsou zobrazena již upravená NEF-data následně exportovaná do formátu JPG
(Je nutné si ověřit a ujasnit, zda je skutečně porovnáváno "porovnatelné" - tedy:
a) originální NEF-data s originálními NEF-daty exportovanými do JPG-dat
b) upravená (=již ne originální) NEF-data s upravenými NEF-daty exportovanými do JPG-dat ... předpokládám, že ano).

Pro kontrolu - jak se vlastně zobrazuje vyexportovaný JPG soubor v LR, si nejprve zobrazte původní NEF-fotku a JPG exportovaná data ve stejné knihovně (katalogu) Vašeho prohlížeče LR5. Pokud se budou obě fotky upravená NEF-fotka a poté vyexportovaná JPG-fotka zobrazovat v LR5 stejně, pak je na straně LR vše v pořádku a zbývá zjistit, proč tatáž data (=tatáž NEF-data poté vyexportovaná do formátu JPG) jsou v Lightroomu LR5 interpretována jinak, než v použitém prohlížeči: "Windows prohlížeč fotografií" (=WPF).

Pro vyloučení nesprávně interpretovaných ICC-profilů dvou různých monitorů odpojte prozatím jeden monitor a pracujte pouze v jedno- obrazovkovém režimu:
1) K tomu zkontrolujte ve správě barev Vašeho operačního systému, zda je jako výchozí barevný profil pro zobrazovací jednotku (= Váš monitor) skutečně nastaven barevný ICC-profil Vašeho (nyní již jediného) monitoru.

2) Zavřete LR a znovu jej otevřete a zobrazte v příslušné knihovně LightRoomu exportovanou JPG-fotografii.
3) Zavřete "Windows prohlížeč fotografií" )WPF) a znovu jej otevřete a zobrazte tutéž z LR exportovanou JPG-fotografii.
Výsledek by měl být TENTÝŽ.
Pokud ne, pak zkuste ještě tutéž JPG-fotografii otevřít jiným prohlížečem se zapnutou a správně nastavenou správou barev - použijte např. prohlížeč ZONER PS nebo Adobe PS, atd.

Osobně mohu potvrdit, že tatáž (JPG) data jsou interpretována stejně jak v Adobe LR, tak PS, tak ZONER PS nebo WPF.
Vždy ovšem musí být splněn předpoklad, že při otvírání těchto aplikací je načten ze systémové správy barev operačního systému správně výchozí barevný ICC-profil připojeného monitoru, na kterém se zobrazuje okno příslušného prohlížeče (což mimo jiné znamená, že před "prohlížením" fotografie výše uvedenými prohlížeči byl monitor uživatelem zkalibrován a kalibrační program vytvořil správně barevný ICC-profil monitoru a nastavil jej jako výchozí ve správě barev operačního systému - aby byl připravený k jeho pozdějšímu načtení použitým fotografickým prohlížečem).

Poznámka:
WPF (systémový Windows Prohlížeč Fotografií) podporuje správu barev až od operačního systému Windows 7 (na starších Windows XP nepodporuje WPF správu barev = ignoruje barevné ICC-profily monitorů) - a pak ovšem může (v případě širokogamutového monitoru)pochopitelně nastat např. efekt, který jste popsal.

Kdy obecně dochází k efektu, který jste popsal (JPG-data fotografie připravená pro barevný rozsah "sRGB" se zobrazují na monitoru přesyceně a jsou tmavší) (myšleno ve srovnání se zobrazením na jiném monitoru - možná i s jiným prohlížečem a možná i na jiném PC)?

1) fotografie "sRGB" je zobrazena na širokogamutovém monitoru prohlížečem, který ignoruje barevný ICC-profil monitoru (= nepodporuje správu barev)

2) fotografie "sRGB" je zobrazena na širokogamutovém monitoru prohlížečem, který sice podporuje práci s barevnými ICC-profily monitorů, ale správa barev je "vypnuta"

3) fotografie "sRGB" je zobrazena na širokogamutovém monitoru prohlížečem, který podporuje práci s barevnými ICC-profily monitorů, správa barev prohlížeče je skutečně "zapnuta (ať již automaticky v prohlížečích typu "Adobe" nebo ručně uživatelem v prohlížečích typu "Zoner"), ale monitor nebyl před spuštěním prohlížeče zkalibrován (=ve správě barev operačního systému NENÍ nastaven jako výchozí barevný ICC-profil monitoru --> místo ICC-profilu monitoru je v takovém případě obvykle nastaven jako výchozí ICC-profil fotografického standardu sRGB IEC61966-2.1).

Poznámka1: Všimněte si, že k uvedenému efektu (JPG-data fotografie připravená pro barevný rozsah "sRGB" se zobrazují na monitoru přesyceně a jsou tmavší) nedochází (pochopitelně) NIKDY v případě zobrazení na monitorech s barevným rozsahem (=gamutem) rovným nebo menším, než je barevný rozsah odpovídající fotografickému standardu sRGB IEC 61966-2.1.

Poznámka2:
V případě, že by JPG-data fotografie byla připravená pro barevný rozsah "AdobeRGB", pak by se na monitoru s barevným rozsahem (=gamutem) rovným nebo menším, než je barevný rozsah odpovídající fotografickému standardu sRGB IEC 61966-2.1. zobrazovala tato data naopak jako "odsycená" a "mdlá".

Fotografové dnes mohou nakupovat techniku k pořizování (kamery) a reprodukci (monitory) svých fotografií s různým barevným rozsahem a navíc mohou dnes k prohlížení a úpravě svých fotografií používat různé programy, které pracují s různými fotografickými digitálními formáty a které pracují s podporou barevných ICC-profilů připojených monitorů (nebo bohužel bez této podpory).

Z výše uvedného je pochopitelné, že ke správnému barevnému zobrazení digitální fotografie je třeba hned na začátku si tyto vzájemné vazby uvědomit a správně nastavit tzv. fotografické workflow (=pracovní postup), tak aby správně pracovaly převody mezi jednotlivými barevnými prostory fotoaparátu, zvoleného pracovního barevného prostoru prohlížeče a barevného rozsahu připojeného monitoru.
Není to tak složité, jak to možná na první pohled vypadá, ale na druhé straně se tato nastavení nesmí podceňovat, protože upravovat fotografická data (měnit např. souřadnice RGB souboru JPG nebo TIFF) bez předchozího správného nastavení prohlížeče a kalibrace monitoru je ve většině případů v podstatě pouze ztráta času.

Jinými slovy: Kdo si pořizuje a prohlíží fotografie jen tak pro svou zábavu a výhradně jen pro sebe, tak se nemusí tak moc trápit, zda stejně upravené fotografie na svém PC a na svém monitoru uvidí také stejně na jiném PC a na jiném monitoru další lidé.
Pokud ovšem někdo začne upravovat své fotografie na svém PC a dle svého monitoru s cílem tyto fotografie zveřejňovat nebo někam zasílat k jejich dalšímu zpracování, pak by měl usilovat o to, aby pokud možno viděl svou upravovanou fotku na svém PC a svém monitoru alespoň velmi podobně (ne-li stejně), jako člověk, kterému fotografii posílá k jejímu dalšímu zpracování nebo který si ji prostě jen chce prohlédnout a posoudit.
Tím úsilím nemám pochopitelně na mysli, že by fotograf měl začít ostatní své kolegy - fotografy nutit, aby začali postupovat dle zavedených fotografických standardů nebo je začít vyučovat postupy, jak si mají správně nastavit svůj prohlížeč nebo je nutit k tomu, aby si alespoň správně zkalibrovali svůj monitor. Měl by ale usilovat o to, aby alespoň na jeho straně (u něj doma či v jeho fotografickém studiu) byly dodrženy určité zavedené postupy a vše bylo nastaveno, tak jak to má být pro jím zamýšlený účel: zveřejnění fotografie na internetu, tisk v minilabu, tisk v offsetové tiskárně, atd.
Moderátor tohoto diskuzního fóra
Antonín Charvát
Antonin.Charvat
 
Příspěvky: 345
Registrován: 06 led 2012 10:56


Zpět na Vše kolem zobrazování fotografií na monitorech

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků