To: "adosl"
Nejprve několik obecných poznámek ke kalibračnímu softwaru k monitorům:
1) Typy kalibračních softwarů
a) hardwarové kalibrace = kalibrační software dociluje dosažení cílových obrazových parametrů monitoru posíláním korekčních příkazů do monitoru. Videosignál z grafické karty PC zůstává beze změny.
Důsledky (výhody): výsledná reprodukce obrazu na monitoru je tak kvalitní, jak jsou kvalitní obrazové procesory monitoru. Při hardwarové kalibraci nedochází k omezení počtu zobrazitelných barevných odstínů ani ke zhoršení rozlišovací schopnosti monitoru - tedy schopnosti monitoru od sebe odlišovat blízké barevné tóny (nedochází tedy ke slévání blízkých odstínů).
b) softwarová kalibrace = kalibrační software dociluje dosažení cílových obrazových parametrů monitoru změnou poměru barevných kanálů RGB a úpravou hodnot přenosové charakteristiky v LUT tabulce grafické karty PC. Videosignál z grafické karty PC může být tedy po ukončení softwarové kalibrace pozměněn.
Důsledky (nevýhody): výsledná reprodukce obrazu na monitoru je ovlivněna změnami na grafické kartě a přesností LUT grafické karty. Při softwarové kalibraci může dojít k omezení počtu zobrazitelných barevných odstínů a téměř vždy dochází ke zhoršení rozlišovací schopnosti monitoru - tedy schopnosti monitoru od sebe odlišovat blízké barevné tóny (dochází tedy ke slévání blízkých odstínů).
2) Typy komunikace s monitorem při hardwarové kalibraci:
a) komunikace po USB - kabelu
V tomto případě musí být monitor a PC vzájemně propojen pomocí USB-kabelu (aby kalibrační software mohl posílat do monitoru příslušné korekční kalibrační příkazy)
Výhodou této komunikace je rychlá reakce monitoru a prakticky okamžitá změna obrazových parametrů
b) komunikace po signálovém video-kabelu
Výhodou této komunikace je, že ke kalibraci není zapotřebí žádný další (USB) kabel. Nevýhodou je pomalá reakce monitoru na zasílané příkazy a tedy zhruba 5x delší čas potřebný pro dokončení kalibrace monitoru na cílové obrazové parametry.
Vzhledem k tomu, že např. při kalibraci "na tisk" (= kalibrace monitoru dle tiskové předlohy) se musí monitor kalibrovat pro nalezení optimálních obrazových parametrů zhruba 3x-5x, tak je pak v praxi již znatelný rozdíl, jestli kalibrace trvala 15 minut nebo třeba 1 hodinu.
3) Typy kalibračních úloh, které kalibrační software dokáže řešit:
a) pouze základní kalibrační úlohu kalibrace monitoru na zvolený fotografický standard (většina kalibračních softwarů řeší právě pouze tuto jedinou kalibrační úlohu !)
- většinou se jedná pouze o kalibraci dle fotografického standardu sRGB IEC 61966-2.1 - pro prohlížení sRGB- fotek umístěných na webu nebo o kalibraci monitoru dle standardu AdobeRGB (1998) - pro prohlížení vlastních fotek nafocených v AdobeRGB-standardu např. v prohlížeči Adobe LR
b) navíc kalibrační úloha pro řešení kalibrace "na tisk" = dle nějaké tiskové předlohy
c) kalibrace monitoru dle dalších "vzorů" - např. dle jiného monitoru, dle tabletu, telefonu, atd.
d) kalibrace pro VDEO - oblasti: broadcasting, postprodukce, nahlížení filmových dat pro digitální kina, atd.
4) Správa profilů vytvořených při kalibraci
a) žádná správa - při vytvoření nového profilu se automaticky smaže starý propfil kalibrace
b) základní správa profilů = umožňuje ukládat vytvořené profily monitoru a využívat je tak pro jejich následné porovnávání (je důležité pro hledání optimálních obrazových parametrů monitoru při řešení kalibrací "na tisk")
c) rozšířená správa profilů = umožňuje profily nejen ukládat, ale také navíc přejmenovávat, upravovat, mazat, atd.
d) rozšířená správa profilů s automatickou kontrolou stáří (= platnosti) profilu = umožňuje uživateli upozorňovat na stáří profilu a připadně hned vytvořit nový aktuální profil s požadovanými obrazovými parametry monitoru
Pozn.: kalibrační profil je soubor vytvořený kalibračním softwarem, v kterém jsou uloženy cílové obrazové parametry monitoru příslušné kalibrace
5) Podpora kalibračních softwarů z hlediska operačních systémů
a) kalibrační software pouze pro Windows
b) kalibrační software pro Windows + MacOSX (nebo další operaní systémy)
6) Podpora kalibračních sond - jednodušší kalibrační softwary podporují obvykle pouze jednu nebo malý počet kalibračních sond.
Rozepsal jsem se o této problematice proto, že jsem chtěl naznačit, jak je tato oblast již dnes rozsáhlá a že kvalita (= užitné vlastnosti) kalibračního softwaru dnes často také PŘÍMO SILNĚ OVLIVŇUJE celkou kvalitu obrazové reprodukce kalibrovatelného monitoru.
(Oproti dřívějším časům, kdy kvalita reprodukce monitoru byla uživateli posuzována především kvalitou dosahovaných hardwarových parametrů monitoru).
Při výběru kalibrovatelného monitoru je tedy třeba nejen vybírat podle samotných obrazových parametrů monitoru, ale také dle "kvality" dodávaného kalibračního softwaru a ptát se, zda dodávaný kalibrační software vyhoví mým nárokům a požadavkům.
K výše uvedeným modelům:
BenQ SW2700PT - byl vyvinut pro "hobby" oblast fotografů, kterým jde především o monitor s velkou úhlopříčkou 27" a vysokým rozlišením 2560x1440, který by dokázal
a) zobrazit správně fotografická data dle standardu sRGB - tedy fotky umístěné a prohlížené na webu.
b) zobrazit správně fotografická data dle standardu AdobeRGB - tedy fotky pořízené fotoaparátem v barevném prostoru AdobeRGB a nahlížené později např. v prohlížeči Adobe LR
K tomuto účelu je také dodáván - jak již sám název napovídá - jednoduchý kalibrační software "Palette Master Element" s podporou tří starších a dvou aktuálních kalibračních sond od firem DataColor a X-Rite.
Software nedisponuje žádnými nástroji pro řešení kalibrační úlohy "na tisk", takže přesné zkalibrování monitoru dle tiskové předlohy je prakticky nemožné a je třeba počítat pouze s přibližným nastavením pomocí OSD-menu monitoru.
Monitor nemá žádné sofistikované elektronické obvody pro optimalizaci homogenity obrazovky ani žádné další hardwarové "vychytávky". Tomu odpovídá nižší cena cca 18.000,- Kč včetně DPH.
EIZO CS270 - byl vyvinut pro pokročilé "hobby" fotografy, kterým jde o monitor s velkou úhlopříčkou 27" s vysokým rozlišením 2520x1440, který by dokázal
a) zobrazit správně fotografická data dle standardu sRGB - tedy fotky umístěné a prohlížené na webu.
b) zobrazit správně fotografická data dle standardu AdobeRGB - tedy fotky pořízené fotoaparátem v barevném prostoru AdobeRGB a nahlížené později např. v prohlížeči Adobe LR
c) simulovat fotografická RGB-data na monitoru před jejich tiskem = řešit kalibraci "na tisk" = dle tiskové předlohy
K tomuto účelu je dodáván profesionální kalibrační software "Color Navigator 6.x" s podporou tříceti kalibračních sond od různých výrobců.
Monitor je navíc vybaven sofistikovanými elektronickými obvody pro optimalizaci homogenity obrazovky a nabízí také řadu dalších hardwarových "vychytávek" (např. ostření textů, podpora videodat formátu YCbCr, podpora broadcastových dat, atd.).
Tomu samozřejmě odpovídá asi o 9.000,- Kč vyšší cena, než v případě monitoru BenQ SW2700PT - tedy cca 27.000,- Kč včetně DPH.
EIZO CX271 - jedná se v podstatě o model vycházející s výše podrobně popsaného modelu CS270
Nabízí tedy totéž, co model CS270 a navíc:
a) integrovaný autokorekční senzor který slouží k automatické opravě (=korekci) jasu a bílého bodu nastavené při poslední kalibraci. Uživatel se tak nemusí starat o stáří vytvořených profilům, protože než "zestárnou", tak se automaticky aktualizují a monitor je tak stále udržován "fit" = ukazuje dle požadavků uživatele stanovených při poslední kalibraci monitoru.
b) disponuje vylepšenou povrchovou úpravu obrazovky, která zajišťuje, aby tmavé tóny při bočním pohledu "nezesvětlaly" (a černá tak zůstala černá
)
c) je možné použít software Color Navigator NX - který umožňuje oproti ColorNavigatoru 6.x navíc ještě
aa) upravovat a měnit názvy přednastavených video-režimů a video-standardů přímo v OSD-menu monitoru
bb) automaticky měnit ve správě barev operačních systému Windows a MacOSX barevný profil monitoru dle profilu odpovídajícího video-režimu OSD-menu monitoru. Jinými slovy - pokud uživatel vybere v OSD-menu monitoru např. video-režim AdobeRGB, pak se ve správě barev operačního systému také automaticky nastaví jako výchozí profil AdobeRGB (1998). Tuto vychytávka výrazně přispívá k bezpečnému zobrazení fotografických dat na monitoru u zatím ji nenabízí žádný jiný konkurenční kalibrační software !
Tato všechna tato vylepšení si EIZO cení částkou dalších zhruba 14.000, takže cena modelu CX271 je pak cca 41.000,- Kč včetně DPH.
NEC EA275UHD - se trochu vymyká z předchozí skupiny fotografických monitorů, protože se jedná o model se 4k-rozlišením a navíc vyvinutý především pro kancelářské aplikace a jako případná náhrada více obrazovek v multi-monitorových řešeních.
Tomu odpovídá také barevný rozsah blízký standardu sRGB IEC 61966-2-1 (tedy nevhodný např. pro kontrolu AdobeRGB-dat před tiskem) a také pouze základní možnosti dodávaného jednoduchého kalibračního softwaru SpectarViewII s podporou kalibračního senzoru X-Rite i1Display Pro.
Dříve zaujala (pro 4K) relativně nízká cena (cca 30.000,- včetně DPH).
Vzhledem k výraznému snížení ceny 4K EIZO kancelářského 31.5" modelu EV3237-4K od 1.11. na podobnou cenovou úroveň je však otázka, zda si za stejné peníze nepořídit právě tento model a navíc tak předejít nepříjemnému překvapení v podobě špatné čitelnosti "mrňavých" fontů, které používají některé starší aplikace - které dosud nepodporují 4K-monitory. Kdo si zkusil na 4K-monitoru s úhlopříčkou 24"-27" zobrazit např. fonty s názvy souborů ve Windows aplikaci Adobe Bridge, tak ví přesně, o čem hovořím …
Nejraději bych pokud by byla nějaká příležitost, kde bych mohl alespoň porovnat NEC a Eizo jak moc je citelný rozdíl mezi 4K a 2560 × 1440 a jak je moc vidět na kvalitě obrazu výraznější rozdíl v ceně, případně zda by mi někdo mohl vysvětlit které funkce se mi můžou hodit a které jsou pro zpracování fotografií a následný tisk velmi užitečně.
Celou řadu věcí ohledně funkcí, které jsou pro Vás důležité z hlediska řešení zpracování fotografií a následný tisk, jsem se snažil podrobně vysvětlit výše - viz. kalibrační softwary.
Co se týče samotné zobrazovací kvality - respektive rozdílu při "koukání" na 27" 4K display (3.840x2.160) a 27" 2K display (2.560x1.440) tak je třeba rozlišovat několik základních případů:
1) Zobrazování fontů v aplikacích, které nejsou přizpůsobeny monitorům s vysokou hustotou obrazových pixelů (24"-30" monitory 4K):
Je třeba si uvědomit, že starší aplikace automaticky předpokládají, že hustota obrazových pixelů se pohybuje někde mezi 75 - 100 dpi programátoři těchto aplikací tedy réto hustotě obrazových pixelů pak přizpůsobily počet bodů nutných pro vykreslení fontů určité velikosti.
Pokud bude však použit tentýž počet bodů pro vykreslení fontů na monitorech s dvojnásobnou hustotou obrazových pixelů (150 - 200 dpi), pak se všechny fonty (+ obrazové symboly, ikonky, atd.) následně zobrazí zhruba 1.5x až 2x menší (!) a stanou se tak pro řadu uživatelů obtížně čitelnými.
"Přínos" 4K-monitoru z tohoto hlediska je tedy jednoznačně spíše negativní a každý, kdo dnes (tedy ještě poměrně brzo) kupuje 4K-monitor, by si měl uvědomit, že to AUTOMATICKY znamená také:
a) nahradit všechny stávající používané aplikace novějšími verzemi nebo jinými podobnými aplikace s podporu displejů s vysokou hustotou obrazových bodů (např. nahradit Adobe PhotoShop CS5 verzí Adobe PhotoShop CC)
b) to je obvykle úzce spjato též s upgradem verze operačního systému (WIn 8.1 a vyšší, MacOSX 10.9 a vyšší, atd. …)
c) 4K-monitory kladou samozřejmě také vyšší nároky na přenos videa - takže to vyžaduje obvykle výměnu grafické karty (např. upgrade DP-výstupu verze 1.1 na kartu s DP-výstupem verze 1.2)
Nejde tedy jen o monitor ale o vyřešení celé řady dalších náležitostí s tím spojených.
2) Zobrazování fontů v aplikacích, které jsou přizpůsobeny monitorům s vysokou hustotou obrazových pixelů (24"-30" monitory 4K):
Pokud aplikace ví (uživatel jí to sdělil nebo operační systém ji tak sám automaticky nastavil), že bude vykreslovat fonty, symboly, ikonky, atd. na monitoru s vysokou hustotou obrazových pixelů (150 - 200 dpi), pak automaticky použije pro jejich vykreslování větší počet obrazových pixelů tak, aby zachoval přibližně stejnou velikost, jako při vykreslování na "běžných" monitorech s obvyklou hustotou obrazových bodů (75 - 100 dpi).
Výsledek je pak ovšem "bombastický" a obrazový efekt je větší než např. u TV.přijímačů při přechodu s z TV-rozlišení (576 ř.) na FullHD rozlišení (1.080 ř.).
Nastává zde tzv. "retina efekt" podobný tomu, s kterým se řada lidí již setkala u moderních "chytrých" telefonů. Fonty, symboly, ikonky atd. jsou bezvadně "vyhlazené", ostré a perfektně čitelné.
Celkový dojem ze zobrazených fontů je na rozdíl od prvního případu velmi pozitivní a kdo to měl již možnost vidět, tak zatouží to mít na stole …
Předtím je však třeba si poctivě odpovědět na otázku, zda mám k tomu odpovídající další hardware (zejména dostatečně silnou a moderní grafickou kartu v PC) a zda náhodou nepoužívám nějaké starší aplikace, které jsou pro mě důležité, ale zatím ještě neexistuje jejich nová verze s podporou monitorů s vysokou hustotou obrazových pixelů.
3) Zobrazování grafiky (např. fotografických dat)
Pokud by někomu nevadila menší čitelnost fontů, symbolů, ikonek, atd. ve starších aplikacích, které ještě nepodporují monitory s vysokou hustotou obarzových pixelů - např. tím, že by to "obešel" 4K-monitorem s větší úhlopříčkou - pak je samozřejmě otázka: "A jak je to s grafikou?"
Zde je třeba si uvědomit, že každý obrázek, kde uživatel zvolí jeho velikost (např. v centimetrech) je zároveň vytvořen pro určitou hustotu obrazových bodů, která by měla nějakým způsobem korespondovat s hustotou obrazových bodů reprodukčního stroje (monitoru/tiskárny) na kterém se tato zvolená velikost obrázku bude reprodukovat. Je tedy třeba si uvědomit, že pokud budu mít např. obrázek o velikosti 13x9 cm s hustotou obrazových bodů 100 dpi a na mém stávajícím monitoru s hustotou obrazových bodů 100 dpi bude tento obrázek také zobrazen o velkosti 13x9 cm, pak na monitoru s dvojnásobnou hustotou obrazových pixelů bude tentýž obrázek (= tatáž data) zobrazen o velikosti poloviční, tedy 6.5 x 4.5 cm. Buď ho tedy musím z originálních RAW-dat vygenerovat znova s hustotou pixelů 200 dpi nebo ho musím dvojnásobně zvětšit, ale pak dojde dojde k "zoubkování" šikmých čar
.
Co se tedy týče odpovědi, jak to bude s kvalitou zobrazení fotografických dat na 4K-monitorech s vysokou hustotou obrazových pixelů (150-200 dpi), tak obecná odpověď by mohla znít asi takto,
Máte-li originální fotografická data s dostatečným počtem obrazových bodů (např. pro 4K o úhlopříčce 24" a zobrazení A3 přes celou obrazovku to znamená mít fotografická data alespoň 8Mpx), pak bude kvalita zobrazení opět jasným přínosem a uživatel bude mile překvapen, co vše dokáže jeho 4K-monitor zobrazit.
V případě, že však uživatel nebude mít k dispozici originální data a bude mít v archivu pouze komprimovaná *JPGéčka s nedostatčným množstvím pixelů (=nedostatečným množstvím obrazové informace), pak se může dočkat nemilého překvapení, až pak takový A3-obrázek zobrazí na celé ploše 4K-obrazovky, že to bude celé "rozostřené" a se "zoubkovanými" šikmými čarami. V takovém případě by byl 4K-monitor opět trochu kontraproduktivní.
Je tedy třeba nepodlehout slepě reklamě, že 4K- je prostě nádhera, ale uvědomit, že ano - jistě, ale za splnění určitých předpokladů a odpovědět si, zda právě já ty předpoklady opravdu splňuji
.
Nebývá v ČR nějaká výstava kde by šlo porovnat různé modely monitorů vhodných pro fotografy?
Ne - nebývá a je třeba si také poctivě říci, že to zas až taková veliká škoda není, protože je velká pravděpodobnost, že na takové výstavě by stejně nikdo neměl možnost vidět stejná fotografická data ve stejném prohlížeči, na monitoru ve stejné úhlopříčce a ve stejném rozlišení vedle sebe, takže by pak stejně nebylo v podstatě co porovnávat.
Výstavy dnes slouží spíče jako místo setkání výrobce/prodejce-zákazník - kde lze zkonzultovat určité věci a odprezentovat nějaká hotová a vhodná řešení pro určitou oblast.
Profesionální výrobci řeší dnes možnost prezentace svých výrobků např. založením předváděcích center a je na zákaznících aby je v případě svého zájmu vyhledali a využili třeba i dalších konzultaních služeb. Prodej jakéhokoliv výrobku je spojen vždy i s úrovní servisu a kvalifikovaných pracovníků, kteří dokáží zákazníkovi poradit, když je to třeba. Pokud toto zázemí chybí, pak je na nás - zákaznících, zda se rozhodneme riskovat a koupíme produkt, ke kterému nám v případě potřeby bude chybět kvalifikovaná rada či spolehlivý a rychlý servis nebo se raději rozhodneme pro jiný produkt, ke kterému tyto služby dostaneme.