To: "petr.banka"
... diskuze ohledně toho zda pro úpravu fotografií zvolit monitor s tzv. "wide" gamutem, nebo standardním gamutem.
Obecnou snahou člověka je, aby se zařízení napodobující smyslovou reprodukci: obraz, zvuk, čich, hmat, chuť co nejvíce blížila reálné skutečnosti.
V případě "zobrazovačů" - jakožto zařízení na reprodukci obrazu je tedy snaha výrobců se co nejvíce přiblížit reálnému světu a obraz zaznamenaný na čipu fotoaparátu co nejlépe reprodukovat - tedy aby vypadal na fotografickém monitoru stejně jako ho člověk viděl před tím, než jej vyfotografoval.
S příchodem dokonalejších fotoaparátů schopným zaznamenávat barevné obrázky s širokým barevným rozsahem (nad hranice definované standardem sRGB IEC 61966-2.1) vyvstal samozřejmě také požadavek na výrobce monitorů a tiskáren, aby svou nabídku rozšířili o modely s širším barevným rozsahem.
Aby bylo tedy možné využít širší barevný rozsah monitoru (= širokgamutový monitor), je třeba:
1) zajistit si zdroj fotografických dat s širokým barevným rozsahem - tedy např. fotoaparát nabízející pořizování snímků v širokém barevném rozsahu - např. dle standardu AdobeRGB (1998).
2) Dalším dobrým důvodem pro pořízení monitoru s širokým barevným rozsahem je požadavek na přesnou simulaci tiskových dat připravených pro tiskárny. Tiskárny mají sice samy o sobě barevný rozsah menší, než standard AdobeRGB (1998), ale tiskové barvy na hranici barevného rozsahu tiskáren leží často mimo barevný rozsah barevného rozsahu definovaného standardem sRGB IEC61966-2.1. Proto je nelze na sRGB-monitorech přesně reprodukovat (simulovat). Na druhé straně se tiskové barvy dostanou jen zřídka mimo barevný rozsah barevného rozsahu definovaného standardem AdobeRGB (1998) a proto je možné je přesně reprodukovat na monitorech s vysokým pokrytím standardu AdobeRGB (1998).
Zjednodušeně:
Kdo nemá potřebu generovat fotografie s širokým barevným rozsahem nebo kdo nemá potřebu přesně simulovat "kritická" tisková data (=to jsou ta, která leží mimo vymezený rozsah daný standardem sRGB IEC61966-2.1, ten si vystačí s monitorem, jehož barevný rozsah se blíží standardu sRGB IEC 61966-2.1 (tzv. sRGB-monitor).
Ve Vašem případě, kdy většinu fotografií připravujete pro web - a tedy dle standardu sRGB IEC 61966-2.1 a kdy tisk není Vaší hlavní doménou, takže ani neusilujete o přesnou reprodukci tiskových dat na Vašem monitoru, Vám postačí monitor s barevným rozsahem, který se blíží standardu sRGB IC61966-2.1.
... zda je vhodnější monitor 16:9, nebo 16:10
V případě modelů s rozlišením 1920x1080 (16"9) a 1920x1200 (16:10) je to víceméně spíše otázka Vašeho vkusu (co se Vám líbí více).
Je pravda, že profesionálové si oblíbili z praktických důvodů 24" monitory s 1200 řádky (je to prostě přeci jen o něco větší plocha a každý čtvereční centimetr navíc je jistě užitečný, protože pak zbývá více pro obraz vlastní fotografie)
... CS230 nebo CS240?
Rozdíly mezi 23" CS230 a 24" CS240 však nejsou pouze v barevném rozsahu a rozlišení.
Hlavní rozdíl je v obrazovce: ta je u modelu CS240 velmi podobná, jako u vyšších modelů CX241 nebo dokonce CG247.
Jedná se tedy o exklusivní IPS-obrazovku s nulovým třpytem a matným povrchem navíc doplněnou o nízkoenergetické podsvícení barevnými
MG-LED (u vyšších modelů CX/CG je obrazovka navíc ještě opatřena další vrstvou "retardation film" - pro dosažení stejné "černé" z různých úhlů pohledu).
V případě modelu CS230 se jedná o matnou IPS-obrazovku s minimalizovaným třpytem (nikoliv však nulovým třpytem) a s podsvícením typu
White-LED.
Z hlediska zrakové únavy je tedy
jednoznačně vhodnější obrazovka použitá v modelu CS240 a rozdíl zaznamenáte zejména při práci v nočních hodinách - tedy při umělém osvětlení, kdy obraz z CS240 je měkčí a jakoby "z papíru", zatímco obraz z CS230 je "monitorovější" a rychleji Vás - zejména večer - unaví.
Obrazovka je také hlavním důvodem, proč je cenový rozdíl mezi CS230 a CS240 cca 6.000,- Kč (včetně DPH).
Naproti tomu model CS230 je doplněn autokorekční sondou pro automatické hlídání odchylek nastaveného jasu a bílého bodu - což je velmi pokročilá technologie jinak dostupná až pro vyšší modely CX/CG.
Pokud tedy nechcete vydat 6.000 navíc za dokonalý obraz, větší úhlopříčku/vyšší rozlišení, 100% pokrytí sRGB EC 61966-2.1 a širokogamutový barevný rozsah s 99% pokrytím standardu AdobeRGB (1998) - pak vězte, že pro Vaše účely bude CS230 volba, která vás jistě také nezklame
.