od Antonin.Charvat » 17 dub 2014 10:58
To: "David_Sanda"
Cenové politiky výrobců se s vývojem dalších nových modelů pochopitelně mění. EIZO jistě na počátku roku 2013, kdy uvažovalo, jak nabídnout svým zákazníkům špičkové modely z řady CX za co nejnižší ceny netušilo, jaké možnosti budou za půl roku nebo dokonce za rok. A řešením v té době bylo nabídnout modely CX se softwarem EIZO ColorNavigator Elements zdarma nebo s profesionálním kalibračním softwarem EIZO ColorNavigator (podporujícím 30 kalibračních sond) za licenční poplatek, který byl dosud v ceně pouze u profesionálních modelů řady CG.
Život pak přináší situace, kdy zboží, které ještě před měsícem stálo 100% stojí nyní např. 90% původní ceny. Noví zákazníci to pochopitelně vnímají pozitivně a i stím, že i oni za čas zjistí, že na trhu je opět něco novějšího a někdy dokonce navíc ještě levnějšího. To je život a nemá zřejmě nijaký větší význam to asi dále více nějak rozebírat a pitvat ...
EIZO Europe Czech se rozhodlo situaci s licencí pro EIZO ColorNavigator řešit tak, že pro nové modely řady CX vyrobené postupně v roce 2014 bude tato licence již započítaná v ceně 27" modelů a u 24" modelů bude navýšení rovnající se polovině aktuální ceny licence, tj. (2.500,- Kč včetně DPH, protože současná cena licence je 5.000,- Kč včetně DPH).
Pokud máte tedy monitor EIZO CX240 zakoupený v roce 2014 (pochopil jsem, že máte), pak je možné kontaktovat nákupní oddělení EIZO Europe Czech a požádat jej o 50% slevu na nákup licence a pořídit ji tak za 2.500,- Kč (včetně DPH). Z hlediska ceny se Vám tedy nevyplatí čekat na nový model CX241, který je plánován v polovině roku 2014.
Model CX240 je podobně jako ostatní modely EIZO při uvedení na trh pochopitelně již testovaný - tedy odladěný. Z důvodů rychlosti uvedení na trh však ověřování v provozu pochopitelně netrvá rok nebo dva ale průměrně 3 měsíce. Další nové modely se obvykle tedy "nerodí" na základě "neodladěnosti" předchozích modelů, ale daleko více spíše na základě získání přístupu k novějším a dokonalejším technologiím.
Např. aktivní chlazení (s větrákem) nelze nahradit pasivním (bez větráku) jen proto, že si to přejí uživatelé nebo že to považují za něco "neodladěného". Ti samí uživatelé si totiž zároveň přejí vlastnit co možná nejspolehlivější monitor při zachování původní užitné hodnoty po co možná nejdelší dobu. Pokud se tedy EIZO rozhodne pro pasivní chlazení, pak jedině tehdy, pokud to skutečně umožňují energetické poměry nových modelů, které pak ovšem musí být ještě úspornější a s ještě vyšší účinností světlo-emitujících prvků (čili s prvky, které v co největší míře dokáží přeměňovat elektrickou energii na světelnou a jen minimálně na ztrátovou tepelnou energii - která se pak musí nějak odvádět ven z monitoru a ovlivňuje negativně životnost LCD-panelu).
Problematika pokrytí 97% vs. 99% pokrytí barevného standardu AdobeRGB:
Je třeba si uvědomit, že standard AdobeRGB (1998) nevznikl na základě reálných barev, které fotografové zachytí běžně svým fotoaparátem při procházce přírodou, ale jako "umělý" standard, který se snažil pokrýt barevné rozsahy běžných v praxi dostupných tiskových strojů. Velikost pokrytí standardu AdobeRGB kupodivu tedy nemusí ani tak zajímat fotografy, kteří fotí (a produkují digitální snímky s barevným rozsahem AdobeRGB) a kteří je "pouze" prohlížejí na AdobeRGB-monitorech, ale daleko více je tato informace (míra pokrytí standardu AdobeRGB) důležitá pro fotografy, kteří potřebují barvy produkované běžnými tiskovými stroji odkontrolovat na monitoru. Čím je pokrytí standardu AdobeRGB vyšší, tím větší je přesnost simulace tisku (RGB nebo CMYKových dat) na barevném RGB-monitoru.
Pokud tedy nepotřebujete simulovat na Vašem monitoru tisková data na základě znalosti barevných profilů tiskových strojů, pak je míra pokrytí 97% standardu AdobeRGB více než dostačující. Pokud potřebujete na Vašem monitoru simulovat tisková data, pak je samozřejmě ideální používat monitor s co možná největší mírou pokrytí standardu AdobeRGB.
Pokud se ptáte na rozdíl mezi monitory, které budou mít míru pokrytí 97% a 99% při simulaci tiskových dat (při prohlížení AdobeRGB-fotek totiž žádný rozdíl v praxi neuvidíte), pak budete skutečně nepatrné rozdíly pozorovat při simulaci žluto-oranžových barev (na monitoru s vyšším pokrytím se budou o malinko více blížit barvám vytištěným na tiskárně). Prakticky pro vjem lidského oka je však rozdíl skutečně nepatrný (=těžko rozeznatelný) a význam to má teprve při sestavování nějakého validačního protokolu na základě měření přesnou sondou, kdy ve validačním protokolu jsou pak matematicky uvedeny u monitoru s vyšším pokrytím standardu AdobeRGB nižší hodnoty odchylek delta E(L*a*b*) právě v oblasti žluto-oranžových odstínů.
Validační protokoly jsou vysoce důležité jako důkaz přesnosti zobrazování a kontroly tiskových dat na monitorech a tedy pro komunikaci s tiskárnou, kde se fotografická data tisknou.
(Validační protokoly - které např, generuje kalibrační software EIZO ColorNavigator, opět využívají samozřejmě více profesionálové pro komunikaci s tiskárnou, než běžní uživatelé - např. "hobby" fotografové).
Vzhledem k tomu, že modely CX nejsou primárně určeny pro přesnou simulaci tiskových dat na monitoru (k tomu jsou určeny modely profesionální modely CG s 3D-obrazovými procesory), tak se otázkou pokrytí 97% vs. 99% pokrytí zabývat nemusíte a 99% je třeba u modelu CX brát spíše jako důsledek ekonomického rozhodnutí EIZA použít pro obě řady CX a CG stejný typ obrazovky. Pro uživatele modelů CX je to tedy třeba chápat jako jakýsi "bonus navíc", který však nemá pro většinu uživatelů řady CX významější praktický dopad. Uživatelé řady CX jsou většinou fotografové, kteří netisknou své fotky do nějakých knižních publikacích v tiskárně, ale monitor CX si pořídili především z toho důvodu, že na něm chtějí nahlížet co nejpřesněji své RGB-fotky (v rozsahu sRGB/AdobeRGB), chtějí mít pro oči příjemný "měkký" obraz a chtějí mít možnost monitor snadno a rychle nastavit a správně zkalibrovat (samozřejmě, že je k rozhodnutí přímo vybídla i nová cenová politika EIZA, kdy cena 24" modelu CX začala v roce 2013 ihned po uvedení na trh na ceně předcházejícího modelu SX2462W a tedy na hranici 20.000,- Kč bez DPH).
Omlouvám se za trochu delší odpověď, ale v posledních letech někdy pozoruji jakousi bezmyšlenkovitou honbu za "čísly" a přitom je třeba si uvědomit, že je vždy třeba mít na paměti, o co vlastě při své práci usiluji. Na příkladu pokrytí 97% vs. 99% AdobeRGB je to krásně vidět. (Fotografovi prohlížejícímu si své RGB-fotky na monitoru to může být v podstatě jedno a nezáleží na tom, zda je to profesionál nebo amatér. Naopak pro simulaci tiskových CMYK-dat na RGB-monitoru to pro některé barevné odstíny v profesionální praxi může mít určitý význam - a proto a právě tento účel se to také vyrobilo.)
Moderátor tohoto diskuzního fóra
Antonín Charvát