...,která technologie monitorů je lepší jestli IPS sRGB anebo S-PVA AdobeRGB?
To: "galuskubus"
Obecně dnes nelze jednoznačně upřednostňovat žádnou technologii obrazovky typu LCD. Pro každý typ úlohy (video, photo, kancelářské aplikace, atd.) může vyhovovat jiný typ obrazovky. Navíc dnes záleží i na dalším vybavení monitoru (např. řídící elektronika LCD-panelu, vstupní elektronické obvody, obvody pro úpravu obrazu /homogenita, bílý bod, gradace, kontrast/, atd.), které může výrazným způsobem ovlivnovat výslednou kvalitu obrazu. Monitor je tedy vždy třeba posuzovat jako celek a ne dle jedné - byť důležité - komponenty (např. jen podle typu LCD-panelu).
Pojmy: sRGB, AdobeRGB vymezují velikost barevného prostoru a další některé důležité vlastnosti reprodukovaného obrazu (např. bílý bod, gradace obrazu = přenosová gradační křivka).
Někdy se také mluví o tzv. standardech RGB, protože přesně vymezují (=definují) krajní polohu červeného, modrého a zeleného bodu (=určují jak bude vypadat v barevném prostoru vymezeném standardem maximální červená, maximální modrá a maximální zelená). Dále barevné standardy přesně definují barevnou teplotu bílého bodu a také průběh gradační křivky.
Opět nelze jednoznačně bez dalších informací říci, který z barevných standardů sRGB/AdobeRGB je "lepší" a ke kterému z uvedených standardů by se měl blížit pořizovaný fotomonitor.
(je to stejné, jako by někdo chtěl určit, jaký zařazený rychlostní stupeň v automobilu je "lepší" - také nelze bez dalších informací jednoznačně určit: do kopce je lepší používat obvykle nižší rychlostní stupně a z kopce zase obráceně)
Záleží na typu úlohy a na dispozici dalších návazných periférií. Neplatí vždy, že čím větší je barevný rozsah monitoru, tím lépe.
Pokud pracuji např. s fotoaparátem, který generuje digitální data pouze v menším barevném prostoru blízkém standardu sRGB a já nikdy nebudu tato data tisknout (tj. zajímají mne převážně pouze data reprodukovaná na monitoru) nebo budu fotografická data tisknout na papír, který nebude umožňovat barevnou reprodukci v širokém barevném rozsahu, pak je celkem zbytečné mít monitor s větším barevným rozsahem (např. blízký standardu AdobeRGB), ale bohatě postačí monitor s menším barevným rozsahem, např. blízkým standardu sRGB.
Pokud pracuji např. s fotoaparátem, který generuje digitální data ve větším barevném prostoru blízkém standardu AdobeRGB a navíc budu takto pořizovaná data tisknout na širokogamutové tiskárně, pak je naopak na místě zajímat se o monitor s širokým barevným rozsahem (např. blízký standardu AdobeRGB).
Pozn.: "širokogamutová" tiskárna je taková, která dokáže na určitý typ papíru reprodukovat barevná data mimo rozsah odpovídající dnes již zažitému standardu sRGB.