Eizo SX2262W / Gama 1.8, 2.2 na Macu / Display Port připojen

Moderátor: Antonin.Charvat

Re: Eizo SX2262W / Gama 1.8, 2.2 na Macu / Display Port přip

Příspěvekod rak » 27 bře 2013 17:47

ale všechny do jednoho pytle naházel modehnal svým tvrzením že 90% kreativních grafiků color management neřeší. Můj poznatek je přesně opačný, neřeší to tak maximálně 10% grafiků o které již stejně nikdo zájem nemá. Já dost fotím zakázky do katalogů, takže vím o čem mluvím. A nedejbože že bych znova měl tu čest s profíkem dle popisu modehnala (y) Fakt již nechci řešit průsery že je něco v katalogu třeba do fialova co mělo být a na fotce ode mě také bylo barevně neutrální. Proto bych osobně rád znal i název té vysoké abych se jejich absolventům vyhnul.
rak
 
Příspěvky: 19
Registrován: 23 kvě 2012 20:57

Re: Eizo SX2262W / Gama 1.8, 2.2 na Macu / Display Port přip

Příspěvekod Antonin.Charvat » 27 bře 2013 21:46

Obecně k Tématu "Správa barev" = "ColorManagement":

Osobně se domníván, že pokud v současném věku digitálních obrazových dat někdo problematiku Správy barev prostě "neřeší", pak to může být buď proto, že
1) vůbec neví o co se jedná a tedy jak to ovlivnuje zobrazení (reprodukci) barev ať už na jeho zobrazovači nebo tiskovém stroji - nebo
2) ví zatraceně dobře, o co se jedná a protože z nějakých důvodů nemůže Správu barev ve svém prohlížeči/editoru využít, tak udělá alespoň maximum proto, aby se barevný rozsah jeho elektronických dat maximálně blížil (nebo byl dokonce totožný) s barevným rozsahem jeho reprodukčního stroje (=zobrazovače nebo tiskárny).

Proto pro ty, kteří se s touto problematikou teprve začínají seznamovat, uvádím známý (ale pro začátečníky často velmi překvapující) fakt, že:
"STEJNÉ matematické vyjádření určité barvy v "závislých" souřadných systémech, např. R-G-B nebo C-M-Y-K generuje v RŮZNĚ velikých barevných prostorech (např. sRGB, AdobeRGB, PhotoRGB) RŮZNÝ barevný vjem."

Praktický příklad: max. zelená barva - vyjádřená matematicky v souřadném systému souřadnic R-G-B jako (0, 255,0) je jinak zelená v prostoru vymezeném (=definovaném) standardem sRGB, jinak zelená v prostoru AdobeRGB a zase jinak zelená v prostoru třeba PhotoRGB. Přitom se jedná o matematicky stále stejné souřadnice vyjádřené v souřadném systému RGB jako (0, 255, 0) !!!

Tento problém - jak barvu vyjádřenou matematicky např. v souřadném systému RGB zobrazit STEJNĚ v RŮZNÝCH barevných prostorech a kdy je to možné a kdy ne - řeší právě Správa barev.
Pochopení Správy barev je skutečně základ, bez kterého lze jen skutečně velmi obtížně dosáhnout barevné shody na různých monitorech. A protože v praxi mohou být barevné rozsahy monitorů poměrně dosti rozdílné a přesto by všichni uživatelé na nich rádi viděli tytéž barvy stejně, je správné nastavení Správy barev poměrně "klíčové".

Její správné nastavení právě proto řeší různé kalibrační podpůrné programy dodávané zejména k fotografickým monitorům. Tím se podstatně odlišují od "ostatních=nefotografických" monitorů, kde se Správa barev "neřeší" (protože se předpokládá, že tam na barvách prioritně nezáleží) a kde je tedy v případě nutnosti potřeba Správu barev nastavovat "ručně".

P.S.
Jinak je skutečně poněkud komická představa, že by v SOUČASNÉ DOBĚ bylo možné vysvětlovat všechny možné funkce bitmapového editoru pro úpravu barevné reprodukce bez kakékoliv návaznosti a vysvětlení, jak vůbec dosáhnout stavu, aby barva definovaná v určitém konkrérním barevném prostoru byla zobrazena (nebo vytištěna) správně a co je k tomu třeba splnit a jak zjistit, zda je to možné či nikoliv.
Bylo by to podobné, jako chtít naučit létat někoho, kdo nemá oči (což je při profesi letce také jaksi základním předpokladem).

Na druhé straně je nesporný fakt, že význam Správy barev v prohlížečích s ohledem na zajištění správné barevné reprodukce na monitorech nabyl na významu až "teprve" zejména v posledních 5-7 letech s masivním příchodem širokogamutových zobrazovačů na jedné straně a nízkogamutových zobrazovačů v noteboocích, přenosných tabletech, telefonech atd.na straně druhé. Před 15 lety v dobách CRT-monitorů, jejichž barevný rozsah byl víceméně podobný stejně jako jejich přenosová charakteristika, se Správa barev opravdu s ohledem na monitor moc "řešit" nemusela a pokud někdo tenkrát ten pojem již znal, pak ho vyslovoval s "pokorou v hlase" a zejména ve spojení s řešením barevné reprodukce tiskových úloh.
Vývoj na poli zobrazovačů za posledních 15 let byl ovšem tak razantní, že tyto "pionýrské" doby jsou už opravdu z dnešního pohledu dávnou minulostí a v dnešním světě plném rozmanitých zobrazovačů se bez Správy barev opravdu již nikdo neobejde. V tomto oboru platí možná jen o maličko více, než v jiných, že neustálé vzdělávání se stává prakticky nutností, protože staré zažité postupy se již prakticky nedají ve světě moderních zobrazovačů použít.

Nakonec je ale dobře, že zobrazovače jsou stále dokonalejší a čím dál tím lépe dokážou zobrazovat to, co vidíme ve skutečnosti. To je přeci ten cíl (alespoň u fotografických monitorů), ne?
Moderátor tohoto diskuzního fóra
Antonín Charvát
Antonin.Charvat
 
Příspěvky: 345
Registrován: 06 led 2012 10:56

Re: Eizo SX2262W / Gama 1.8, 2.2 na Macu / Display Port přip

Příspěvekod anous » 28 bře 2013 00:19

... mám z této školy hromadu
kamarádů, kteří jsou jsou v současné době profesionální a uznávaní grafici, ilustrátoři,
animátoři, architekti, atd.. Moje osobní zjištění je, že 90% z nich nikdo color managment neřeší.

Dovolil bych si reagovat, že v tom co napsal modehnal vidím trochu podstatný rozdíl. Zcela jasně mluvil o těch co zná.
Nicméně pořád je nad slunce jasné, že potřeba CM je prostě nutná, pokud se to mám myslet vážně. Dovedu si však představit vzhledem velmi širokému poli, že někde kreativní grafici CM neřeší!!! Nikoliv že ho neznají. Uvedu příklad např. při používání přímých barev atd. Nebo neřešit, může znamenat také to že to mají vyřešené v celé šíři. O potřebě neustálého sebevzdělávání není potřeba mluvit, stejně jako o vývoji v tiskových technikách. Navíc člověk který má přehled jak v oblasti monitorů, jejich kalibrace a nastaveni. Tak v oblasti tiskové včetně používání, vytváření ICC profilů, měření a případném zavádění do RIPů atd prostě přehled mít musí. Ovšem mu klidně může chybět ona někdy tolik požadovaná kreativita. To si prostě připusťme, že je to velmi velmi široký prostor vzhledem třeba k různým technikám.
anous
 
Příspěvky: 381
Registrován: 05 pro 2011 21:31

Předchozí

Zpět na Vše kolem zobrazování fotografií na monitorech

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků