Pro zájemce o lepší orientaci v problematice barevných rozsahů zobrazovačů (v tomto vlákně hlavně monitorů) bych rád sdělil několik základních skutečností, z kterých je možné při výběru monitoru právě s ohledem na jeho barevný rozsah vycházet:
Co je tzv. "IDEÁLNÍ" stav:
=====================
"Ideální" stav by nastal v případě, kdy by:
barevný rozsah fotoaparátu (kamery) = barevný rozsah monitoru = barevný rozsah tiskárny = barevný rozsah lidského oka
V takovém případě by jednoduše platilo, že veškeré barvy, které je člověk schopen vidět svým okem, mohou být zaznamenány fotografickým přístrojem a posléze též reprodukovány na monitoru nebo tiskárně.
PRAXE:
V současné době je však bohužel tento tzv. "ideální" stav nesplnitelný minimálně proto, že žádné zařízení pro záznam ani reprodukci fotografických dat není schopné v plném rozsahu pokrýt celý barevný rozsah lidského oka.
Na druhé straně (pro fotografy určitě dobrá zpráva) se barevné rozsahy těchto zařízení zejména v posledních 10 letech díky stále novějším technologiím postupně nenápadně zvětšily až téměř o 50% (!) a ikdyž stále nedosahují barevného rozsahu lidského oka, tak se mu alespoň z velké části barevných tónů, se kterými se prakticky setkáváme denně kolem nás, velmi přiblížily.
V praxi tedy není již dnes až zas tak nedosažitelné "to, co vidím" moderními zařízeními s dostatečným barevným rozsahem vyfotit a poté také i zobrazit. Potíže přetrvávají při tisku sytých barevných tónů základních barevných složek: zelené, červené nebo modré, kdy je třeba si uvědomit prostý fakt, že ŽÁDNÁ tiskárna nedokáže zobrazit takovou červenou, zelenou a modrou barvu, jako dnes dokáže zobrazit i třeba běžný (natož pak moderní "širokogamutový") monitor.
Standard sRGB / AdobeRGB a "širokogamutová" zařízení:
================================================
Pro většinu levnějších záznamových nebo reprodukčních zařízení (fotoaparáty/zobrazovače/tiskárny) se vžilo porovnávání jejich barevného rozsahu s tzv. barevným standardem "sRGB-IEC61966-2.1", který byl definován již v roce 1995: viz.také - http://cs.wikipedia.org/wiki/SRGB, který vycházel z prakticky dosahovaných barevných rozsahů zařízení v té době.
Postupen času se rychle přišlo na to, že barevný prostor vymezený standardem "sRGB" je sice často dostatečně vyhovující pro běžné (domácí) prohlížení fotografií na internetu nebo pro tisk na "domácích" tiskárnách s relativně malým barevným rozsahem, ale je naprosto nevyhovující pro tisk na moderních ofsetových strojích, natož pro tisk na nejmodernějších tiskárnách s barevným rozsahem větším, než popisuje standard sRGB.
Takže již o pouhé tři roky později - v roce 1998 - byl společností Adobe definován standard "AdobeRGB-1998" definující mnohem větší barevný rozsah (zhruba o 50% větší barevný rozsah, než standard sRGB), který z praktického hlediska vymezuje takový barevný prostor RGB, aby při konverzi do barevných prostorů tiskových reprodukčních strojů (tiskáren) dokázal plně využít jejich možností a nedocházelo tak ke ztrátě barevných odstínů, které jsou moderní tiskárny ještě schopny reprodukovat (vytisknout).
V současné době (konec roku 2012) - tedy již téměř 15 let po definování standardu AdobeRGB 1998 jsou i na komerčním trhu a pro domácí použití již (i cenově) běžně dostupné fotoaparáty, monitory a tiskárny, jejichž barevný rozsah je větší než sRGB a stávají se tak zajímavé též pro běžného uživatele.
Pro zařízení (pořizovací/reprodukční), jejichž barevný rozsah (nebo-li "gamut") je větší, než rozsah vymezený standardem sRGB se vžilo označení: "širokogamutová" zařízení.
FOTOAPARÁTY:
=============
U většiny fotoaparátů již od cenové hladiny 10.000,- Kč je možné přepínat (volit) barevný rozsah pořizovaných snímků: sRGB nebo AdobeRGB, přičemž většina těchto přístrojů skutečně z téměř 100% pokrývá definované standardy sRGB i AdobeRGB.
MONITORY:
==========
U monitorů je situace trochu složitější a jen několik málo monitorů - má barevný rozsah pokrývající alespoň z více než 98% standard sRGB a z více než 95% standard AdobeRGB.
Na druhé straně i u monitorů lze dnes již nalézt modely v relaci 10.000 Kč, jejichž barevný rozsah pokrývá definovaný standard AdobeRGB alespoň z 95%: EIZO S2233W, S2243W, NEC P221W ...
Jednoduchá výhoda je : VŠECHNY barevné tóny v barevném rozsahu vymezeném standardem AdobeRGB, které jsou zaznamenány fotoaparátem s barevným rozsahem AdobeRGB JE MOŽNÉ pak bez zkreslení (barevného posunu) a tedy bez problému (1:1) zobrazovat na takovýchto monitorech !! Protože barevný rozsah AdobeRGB již pokrývá většinu barevných tónů, s kterými se kolem sebe v běžné každodenní praxi setkáváme, lze s trochu přimhouřením oka říci, že "To co vidíme, tak také vyfotíme a to pak také jsme schopni zobrazit na AdobeRGB - monitoru". Tedy téměř "IDEÁLNÍ" stav.
Z hlediska barevných rozsahů je dnes možné rozdělit zobrazovače do tří základních skupin:
1) "Běžné" zobrazovače s barevným rozsahem, který pokrývá standard sRGB z méně, než 95% - obvykle notebooky, tablety, pomocné displaye fotoaparátů a mobilních telefonů
2) sRGB zobrazovače s barevným rozsahem, který se blíží standardu sRGB - tzv. kancelářské monitory nebo fotografické monitory určené pro domácí (myšleno amatérské) použití obvykle pro pořizování a reprodukci snímků v barevném standardu sRGB.
3) "Širokogamutové" zobrazovače s barevným rozsahem, který je větší než sRGB a pokrývá z větší části barevný standard AdobeRGB
Pozn. "Širokogamutovým" zobrazovačům", jejichž barevný rozsah pokrývá standard AdobeRGB alespoň z 90% procent se někdy též říká AdobeRGB-zobrazovače.
AdobeRGB-monitory můžeme dále rozdělit na monitory:
a) s tzv. pevným gamutem, který nelze měnit a pro správné zobrazení fotografií s různým barevným rozsahem je tedy nutné důsledné používat zobrazovací programy s podporou barevných profilů monitorů (se Správou barev = CMS: http://www.polygrafia-fotografia.sk/4203).
b) s nastavitelným gamutem - nejčastější případy jsou volba sRGB/AdobeRGB (jako na fotoaparátech), který lze podle situace měnit. Což je optimální zejména pro začátečníky, kteří zatím o Správě barev nic nevědí a neví tedy, jak mají zajistit, aby jejich prohlížeč zobrazoval fotky správně, ale je to též hojně využíváno profesionály pro rychlé nahlížení fotek běžnými internetovými prohlížeči (bez Správy barev).
Amatér, který tedy nic neví o Správě barev a o prohlížečích podporujících barevné profily monitorů atd., se u monitoru s přepínatelným gamutem může jen instinktivně řídit pravidlem:
Mám-li na svém fotoaparátu zapnutou volbu barevného prostoru "sRGB", pak na svém monitoru také zvolím barevný rozsahu "sRGB".
Mám-li na svém fotoaparátu zapnutou volbu barevného prostoru "AdobeRGB", pak na svém monitoru také zvolím barevný rozsahu "AdobeRGB".
Pozn:
Toto jednoduché pravidlo platí pro zobrazování fotografií v prohlížečích BEZ nebo s VYPNUTOU Správou barev. (Např. Microsoft Internet Explorer nebo ZONER PhotoStudio s VYPNUTOU správou barev).
V případě používání prohlížečů se zapnutou (nebo trvale podporovanou) Správou barev je nutné přepínání prostorů sRGB/AdobeRGB podle volby barevného rozsahu na fotoaparátu provádět pomocí příslušného kalibračního programu nebo (pokud není k dispozici), pak je nutné nastavit do "Správy barev" v operačním systému nebo příslušného prohlížeče také odpovídající zvolený barevný profil - tedy sRGB nebo AdobeRGB.
V jednoduchých případech (např. rychlé prohlížení sRGB-fotografií pomocí internetového prohlížeče MS Intenet Explorer) je tedy možné AdobeRGB-monitor jednoduše přepnout do režimu s barevným rozsahem sRGB a i bez kalibrace monitoru a znalosti nastavování barevných profilů monitoru budou pak fotografie reprodukovány správně.
Časté MÝTY o AdobeRGB-monitorech:
================================
Často a pouze z důvodů neznalosti se na různých fórech a setkáních s fotografy objevují tyto "předsudky" a úvahy:
Úvaha č. 1:
Monitor s AdobeRGB rozsahem nevyužiji, protože můj fotoaparát fotí pouze v rozsahu "sRGB".
To je částečně celkem rozumná úvaha, ovšem za předpokladu, že monitor bude mít skutečně také barevný rozsah odpovídající standardu sRGB.
V případě notebooků nebo starších monitorů však tento předpoklad pochopitelně splněn není a není bohužel splněn ani na mnoha nových tzv.sRGB monitorech. Takže dva různé tzv. sRGB-monitory mohou zobrazovat barevné tóny na okraji gamutu vymezeném standardem sRGB různě. Spolehlivějším řešením tohoto problému je právě volba monitoru s jednoznačně větším barevným rozsahem, než je barevný rozsah pořizovaných snímků, tak aby byla zaručena co největší jistota věrné barevné reprodukce.
Úvaha č. 2:
Monitor AdobeRGB je možná dobrá věc pro zajištění co nejlepší barevné reprodukce, ale prý je nutné rozumět Správě barev a správně ho nastavit, což může být problém .....
Z této úvahy se zdá, jako by uživatel sRGB-monitoru byl tohoto "problému" nějakým zázrakem ušetřen. Nejen, že není, protože jen málo tzv. sRGB-monitorů má skutečný rozsah vymezený normou sRGB, ale navíc se mu může ještě stát, že barevné tóny na okraji gamutu nemusí na sRGB-monitorech s menším rozsahem vidět správně a to ani v případě jejich kalibrace a správného nastavení Správy barev (barevného profilu monitoru).
Úvaha č. 3:
Slyšel jsem, že barevné tóny mohou být na AdobeRGB-monitorech "přesycené".
To se může snadno stát a je to patrné zejména v případě, kdy je barevný rozsah fotografie vymezen standardem sRGB (fotka je sRGB) a barevný rozsah monitoru je blízký standardu AdobeRGB a pro prohlížení fotografií není používán prohlížeč se zapnutou Správou barev.
Řešení je ovšem velice snadné: přepnout barevný rozsah monitoru do standardu sRGB nebo prohlížet fotografie v prohlížeči se zapnutou Správou barev se správně nastaveným barevným profilem monitoru (v kterém je mimo jiné uložena informace o barevném rozsahu monitoru).
POZOR: Totéž - ale "opačně" - se může stát i majiteli sRGB-monitoru, kdy na něm bude chtít zobrazovat fotografie s barevným rozsahem AdobeRGB.
Všechny fotky pak budou "podsycené" a barvy mimo barevný rozsah monitoru ještě navíc i barevně posunuté.
Řešením by bylo přepnout barevný rozsah monitoru do standardu AdobeRGB, což ale na sRGB monitoru samozřejmě nelze - nebo prohlížet fotografie v prohlížeči se zapnutou Správou barev se správně nastaveným barevným profilem monitoru a modlit se, aby pokud možno žádné barevné odstíny nebyly mimo barevný rozsah monitoru.
Úvaha č. 4:
Pomůže mi AdobeRGB-monitor, když pak nakonec všechny fotky stejně připravuji pro tisk v Minilabu v barevném standardu sRGB?
Opět - AdobeRGB monitor je zhlediska barevné reprodukce v menším sRGB prostoru vždy "bezpečnější", než jakýkoliv sRGB-monitor a to, že někdo momentálně fotí a nebo tiskne převážně v barevném rozsahu sRGB je již spíše z cenových nebo historických důvodů a je otázka, jak tato situace bude trvat dlouho. Spusty Minilabů nabízejí již zpracování barevné reprodukce též ve větších barevných prostorech, než sRGB, takže je předpoklad, že s rozvojem těchto služeb bude stále více uživatelů těchto možností využívat.
TISKÁRNY:
=========
U tiskáren je z hlediska pokrytí definovaného standardu AdobeRGB situace nejsložitější, to však vůbec neznamená, že by např. AdobeRGB-fotoaparáty nebo AdobeRGB-monitory ztrácely v AdobeRGB-řetězci:
"fotoaparát - monitor - tiskárna" svůj význam. Ve skutečnosti je tomu právě naopak ! Jak je to možné?
Plyne to z praktické definice barevného prostoru (standardu) AdobeRGB, který vymezuje takový barevný prostor RGB, aby při konverzi do barevných prostorů tiskových reprodukčních strojů (tiskáren) dokázal plně využít jejich možností a nedocházelo tak ke ztrátě barevných odstínů, které jsou moderní tiskárny ještě schopny reprodukovat (vytisknout) - což se dá "přeložit" také tak, že pokud má uživatel k dispozici monitor s barevným rozsahem, který se blíží standardu AdobeRGB, pak je schopen VŽDY zobrazit (a tedy také odkontrolovat) VŠECHNY barevné tóny, které je schopna tiskárna vytisknout, takže NEEXISTUJE barva, kterou by na monitoru nedokázal zobrazit, ale přitom ji tiskárna dokázala vytisknout ! To je samozřejmě obrovská výhoda, protože na AdobeRGB-monitoru si tak dokáže uživatel např. pomocí funkce "Kontrolní zobrazení dat" ve PhotoShopu při znalosti barevného rozsahu tiskárny (jejího barevného profilu) celkem bez problémů nasimulovat to, jak dopadne následný tisk na širokogamutové tiskárně, což v případě barevných tónů mimo rozsah sRGB na sRGB- monitorech pochopitelně vůbec není možné.