Nastavenie monitora na kalibráciu a po nej

Moderátor: Antonin.Charvat

Nastavenie monitora na kalibráciu a po nej

Příspěvekod Zdeno » 13 úno 2012 18:47

Dobrý večer p. Charvát,
mám monitor NEC P221 a sondu Spyder Pro 3. Ako kalibračný program mám software Spectraview. Môj postup pri kalibrácii je nasledovný:
D50 , gamma:2,2 a svietivosť 90 cd. Monitor prepnem do módu P (progammable) a jas nastavím na 50%. Nechám prebehnúť celý proces kalibrácie. Tám pádom by mal byť monitor skalibrovaný a fungovať v móde aRGB. Avšak biela nie je biela ale má "žľtkastý" nádych. RObím niečo zle? Prosím o radu. Ďakujem!
Zdeno
 
Příspěvky: 5
Registrován: 13 úno 2012 18:40

Re: Nastavenie monitora na kalibráciu a po nej

Příspěvekod Antonin.Charvat » 15 úno 2012 10:11

Zdeno píše:Dobrý večer p. Charvát,
mám monitor NEC P221 a sondu Spyder Pro 3. Ako kalibračný program mám software Spectraview. Môj postup pri kalibrácii je nasledovný:
D50 , gamma:2,2 a svietivosť 90 cd. Monitor prepnem do módu P (progammable) a jas nastavím na 50%. Nechám prebehnúť celý proces kalibrácie. Tám pádom by mal byť monitor skalibrovaný a fungovať v móde aRGB. Avšak biela nie je biela ale má "žľtkastý" nádych. RObím niečo zle? Prosím o radu. Ďakujem!


Dobrý den "Zdeno".
Podle Vašeho zadání cíle kalibrace: bílý bod = D50 by bílá monitoru měla mít mírně červený až žlutý nádech. To je naprosto v pořádku a odpovídá to vnímání odrazu denního slunečného světla od bílého papíru (tedy červenožlutý nádech).
Takto na dálku lze ovšem samozřejmě těžko soudit, zda je tam té žluté zrovna ve Vašem případě vlastně tak "akorát" nebo až "příliš".

Ve Vašem případě, kdy měříte bílý bod sondou Spyder 3, bych se ovšem příliš nedivil, že tam je té žluté spíše více, než méně. Mám osobně naprosto stejné zkušenosti a po kalibraci touto sondou je skutečně obvykle ještě nutné provést další manuální korekci na zeleném a červeném kanále monitoru.

Je také otázka, proč je Vaším cílem kalibrace dosažení bílého monitoru na monitoru právě D50?

Obvyklým praktickým cílem v amatérské praxi je spíše např. dosažení takového bílého bodu monitoru, aby byl v souladu s vnímáním bílé odrazem okolního světla od bílého papíru, který je umístěn vedle monitoru, tedy "lidsky" řečeno, aby bílá na monitoru byla stejná jako na porovnávaném bílém papíru (bez ohledu na to, jaké to vlastně odpovídá teplotě bílého bodu v Kelvinech). Kalibrace bílého bodu probíhá v takovém případě v amatérské praxi ve většině případů okometricky (jedině uživatel rozhodne, zda je bílá monitoru v souladu s bílou na papíře) a je zbytečné se dopředu omezovat na jedinou hodnotu odpovídající charakteru denního světla D50.
Při denním světle se pak bílý bod monitoru po výše popisované kalibraci obvykle pohybuje v intervalu 5000K - 7000K, podle podílu slunečních paprsků v denním světle, "lidsky" řečeno podle toho, zda je jasno, polojasno nebo zataženo a zda je obloha bez mráčků nebo s mraky a s jakými mraky atd.
Moderátor tohoto diskuzního fóra
Antonín Charvát
Antonin.Charvat
 
Příspěvky: 345
Registrován: 06 led 2012 10:56

Re: Nastavenie monitora na kalibráciu a po nej

Příspěvekod Zdeno » 15 úno 2012 18:52

Zdravím p. Charvát,

ďakujem za odpoveď. K tej D50 som dospel po prečítaní niektorých komentárov p. V. Navrátila, ktorý moderuje diskusiu na konkurenčnom servri a podľa jeho skúseností je D50 najbližšie k svetelným pomerom našej časti Európy. Ešte vyskúšam D65 a uvidím, či sa to bude viac blížiť k bielej.
Zdeno
 
Příspěvky: 5
Registrován: 13 úno 2012 18:40

Re: Nastavenie monitora na kalibráciu a po nej

Příspěvekod CORA » 11 bře 2012 01:00

Navrátilovi nesmíš taky hned všechno uvěřit... :D
Pro foto se spíše doporučuje D65, pokud máš sondu tak to zkus a uvidíš
DigiColor.cz - partner všech dobrých fotografů
CORA
 
Příspěvky: 7
Registrován: 10 zář 2011 21:20

Re: Nastavenie monitora na kalibráciu a po nej

Příspěvekod shona123 » 19 pro 2014 08:37

Ešte vyskúšam D65 a uvidím, či sa to bude viac blížiť k bielej.
Download high quality 642-902 - exam - questions exam dumps to prepare and pass ccvp with CAS-001 - transcender - braindumps.com dumps Also get free demos of www.usna.edu for review of mcitp McDaniel College
shona123
 
Příspěvky: 1
Registrován: 19 pro 2014 08:29

Re: Nastavenie monitora na kalibráciu a po nej

Příspěvekod Antonin.Charvat » 24 pro 2014 10:36

To: "shona123"
Ešte vyskúšam D65 a uvidím, či sa to bude viac blížiť k bielej.


Je otázka, proč je Vaším cílem kalibrace zrovna dosažení bílého monitoru na monitoru právě 6.500K?
Odpověď by rozhodně neměla být typu: "Možná se mi pak "bílá" na monitoru bude více blížit "bílé" - protože pak hned následovala otázka:
"A JAKÉ "BÍLÉ"?

Bílý bod monitoru (=nastavení barevné teploty bílého bodu na monitoru), kterému bychom se při kalibraci monitoru chtěli přiblížit je třeba si předem zvolit a vybrat dle typu kalibrační úlohy, kterou právě řešime.
Příklad: jiný referenční bílý bod bude při nastavení monitoru dle fotografického standardu (=normy) sRGB IEC61966-2.1, kde je zmiňovaná hodnota 6.500K (tato hodnota je blízká bílému bodu denního světla D65) a jiný bílý bod bude např. při požadavku sladění bílého bodu monitoru např. dle denního světla odpoledne, kdy svítí sluníčko (kde se bílý bod monitoru pak bude volit v rozmezí 5.000K - 5.500K a jiný bílý bod bude zase např. třeba zvolit při nastavování souladu "bílé" na monitoru s "bílou", kterou budu vnímat odrazem světla od bílého fotografického papíru za konkrétního okolního osvětlení (např. světlo dopadající na papír večer při umělém zdroji světla ze zářivky).

Takže shrnu-li to: Obecně neexistuje žádná jediná konkrétní nebo nějaká ideální teplota bílého bodu monitoru, dokud nejsou dále jasně určeny nějaké další upřesňující podmínky pro její nastavení.
Jinak je třeba od sebe odlišovat 6.500K (což je hodnota bílého bodu,např. monitoru -tedy světla složeného ze tří základních barevných složek RGB) od hodnoty D65, což je hodnota bílého bodu denního světla složeného ze všech barevných složek viditelného světelného záření. (Je tedy např. "fyzikální" nesmysl říkat, že na monitoru nastavím bílý bod na hodnotu D65, když takový monitor, jehož bílá by byla generována všemi barevnými složkami světelného záření ani neexistuje. Správné je vždy vyjádření, např., že požaduji nebo se snažím nastavit bílý bod monitoru na hodnotu např. 6.500K).

Hodnoty bílého bodu pro různé kalibrační úlohy:
1) "Normovaný" bílý bod monitoru, tj. hodnota bílého bodu stanovená normou - nebo-li standardem sRGBIEC61966-2.1 nebo AdobeRGB (1998): 6.500K
2) Bílý bod dle světelných podmínek přirozeného denního osvětlení: D50 - je blízký (nikoliv totožný) hodnotě bílého bodu na monitoru asi 5.000K
(D50 je denní světlo slunečné denní oblohy)
Někdy se volí (=lépe vyhovuje) dle konkrétních podmínek také hodnota 5.500K.
3) Bílý bod dle světelných podmínek přirozeného denního osvětlení: D65 - je blízký (nikoliv totožný) hodnotě bílého bodu na monitoru asi 6500K
(D65 je denní světlo podmračené denní oblohy - bez sluníčka)
Někdy se volí (=lépe vyhovuje) dle konkrétních podmínek také hodnota 7.000K - 7.500K.
4) Bílý bod dle konkrétních světelných podmínek přirozeného denního osvětlení - ale za speciálních podmínek, např. zapadající slunce v Africe může dosahovat velmi nízkých hodnot odpovídajících bílému bodu na monitoru 2.500K - 4.000K.
Naopak odrazem denního světla od sněhu za podmračené oblohy na severním pólu se můžeme dostat běžně na hodnoty odpovídajících bílému bodu na monitoru 10.000K - 12.000K. Pokud tedy bude požadavek nastavit bílý bod monitoru tak, aby odpovídal co nejvíce bílému bodu denního světla v době pořízení konkrétní fotografie, pak může být hodnota bílého bodu dosti rozdílná a obecně je vidět, že se rozhodně bez znalosti situace nedá dopředu říci, jaká by měla vlastně být (obvykle lze tuto hodnotu vyčíst z údajů zapsaných v meta-hlavičce elektronického snímku).
5) Bílý bod změřený odrazem světla od referenčního bílého (obvykle lesklého fotografického) papíru.
Tento bod se mění samozřejmě dle charakteru dopadajícího světla. Dopadající světlo může být denní světlo nebo nebo nějaký umělý zdroj světla (žárovka, zářivková trubice, LED, atd.). Při umělém osvětlení se teploty bílého bodu pohybují obvykle v rozmezí 2.700K do 5.500K.

Z uvedeného vyplývá, že nelze odpovědět na jednoduchou otázku "Jakou mám nastavit hodnotu bílého bodu na monitoru" bez znalosti dalších upřesňujících podmínek - tedy bez upřesnění "Co budu považovat za "referenční" bílý bod"? (bude tou referencí nějaká fotografická norma nebo denní světlo v době pořizování fotografie nebo světlo, které dopadá na fotografický papír v době porovnávání papírových fotografií s fotografiemi na monitoru?) Bez tohoto ujasnění nelze dopředu jednoznačně odpovědět.
Moderátor tohoto diskuzního fóra
Antonín Charvát
Antonin.Charvat
 
Příspěvky: 345
Registrován: 06 led 2012 10:56

Re: Nastavenie monitora na kalibráciu a po nej

Příspěvekod AlfaBeta » 08 dub 2017 02:01

Rád bych upozornil na drobný detail, na který se velmi často zapomíná. Totiž, že bílý papír není bílý. Drtivá většina papírů, se kterými se můžeme setkat, obsahuje optické zjasňovače, které při dopadu UV záření emitují modré světlo a tím posunou vnímanou barvu.
Doporučení nastavit monitor podle okolního osvětlení se zdá být logické, ale zkusil někdo nastavit monitor na 2800 K pro osvětlení místnosti žárovkami ?
AlfaBeta
 
Příspěvky: 8
Registrován: 08 dub 2017 01:07

Re: Nastavenie monitora na kalibráciu a po nej

Příspěvekod ODSakEda » 08 dub 2017 10:08

AlfaBeta píše:Rád bych upozornil na drobný detail, na který se velmi často zapomíná. Totiž, že bílý papír není bílý. Drtivá většina papírů, se kterými se můžeme setkat, obsahuje optické zjasňovače, které při dopadu UV záření emitují modré světlo a tím posunou vnímanou barvu.
Doporučení nastavit monitor podle okolního osvětlení se zdá být logické, ale zkusil někdo nastavit monitor na 2800 K pro osvětlení místnosti žárovkami ?

Navíc papír nesvítí ale jen odráží!!! :( světlo a ta "bílá" papíru je tedy závislá krom výroby a bělidlicích technologiích i na okolních světelných podmínkách! :?

Naopak pixely monitoru aktivně vyzařují!!!!! světlo! 8-) A tedy nejsou tak závislé na oloních světelných podmínkách krom jasu, který se světelnějším okolím se jen relativně zmenšuje. (u lesklých obrazovek se zhoršuje i kontrast a že poslední dobou byly v módě lesklé i monitory :evil: ani nemluvě...)

Prostě např. - když vyfotíte oslňhující ostré nízké Slunce - kdy často přes sklo auta proti němu ani nevidím silnici..., na monitoru i večer, nebo právě nejvíce večer, mě bude stále oslňovat jakoby Slunce (ve skutečnosti mě oslní (kvalitní) podsvětlení monitoru díky maximálně otevřeným všem třem (RGB) pixelů (fungující defacto jakoby žaluzie). Kdežto po tmě na fotce nebudu vidět nic a ani vedne mě sluníčko z papírové fotky nijak neoslní :lol:

Tedy ten rozdíl - aktivní světlo z monitoru (OLED je dokonce přímo světlo vyřazující - emitující), vs jen odražené světlo od "bílého" papíru, je velmi zásadní! ;)

Těžko pak sladit bílou z aktivného obrazu - zářícího monitoru a nepřesnaostmi technologického řetězce při vyvolání mokrou cestou, natož z tisku fotky z tiskárny, kde složením RGB vznikne šedá a ne bílá a proto tedy je nutný CMYK, kdy bílá je naopak vynechaná barva zcela a je limitovaná bělostí papíru :(

Osobní zkušenost mám takovou, že jsem kvůli aktinímu obrazu monitoru často fotky podexponovával při focení, neb se mi zdály moc jasné. ALe pak - na papír mokrou cestou, byly zase moc tmavé :shock: :(

Tedy jsem byl nucen pro fotečky velmi stáhnout jas monitoru a raději nepodexponovávat při focení a ještě při odeslání do fotosběrny zatrhnout - úprava - projasnění. Silně doporučuji, jinak se vám obraz z papíru bude zdát mdý, jak jsme rozmlsaní z teho, že monitor aktivně emituje světlo a lépe tak reprodukuje realističtěji zejména záběry se zdroji světla, zejména to Slunce, jak jsem dával příklad.
Naposledy upravil ODSakEda dne 08 dub 2017 13:57, celkově upraveno 2
Uživatelský avatar
ODSakEda
 
Příspěvky: 5601
Registrován: 28 dub 2016 17:45

Re: Nastavenie monitora na kalibráciu a po nej

Příspěvekod AlfaBeta » 08 dub 2017 12:55

Řekl bych, že přesně k tomuto účelu slouží správa barev a ICC profily. Je třeba použít profil odpovídající tiskové technologii (což existuje i pro fotolab) a náhled, jak bude fotka vypadat. V tomto zobrazení pak provádět editaci. Problém je v tom, že nebývá snadné získat aktuální profil daného fotolabu.
AlfaBeta
 
Příspěvky: 8
Registrován: 08 dub 2017 01:07


Zpět na Vše kolem zobrazování fotografií na monitorech

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků

cron