Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Moderátor: Antonin.Charvat

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod Antonin.Charvat » 26 led 2012 03:06

Standa píše:Přiznávám, že v oblasti monitorů a kalibrace nejsem ani začátečník. Po přečtení prvního (resp. třetího) příspěvku mi padla brada když jsem zjistil, co je to vlastně za vědu. Já jsem šťastný, když mi monitor na mém notebooku svítí "jasně" a mám pěkné barevné obrázky. Ještě jsem ani nedočetl příspěvek do konce a hned se mi v hlavě zrodila otázka, jak jsou na tom monitory od Applu (jelikož se chystám kompletně přejít na platformu MAC OS) a když jsem onen článek dočetl, zjistil jsem, že už mě někdo předběhl ;) Vidím tedy, že nejsem sám. Odpověď mě pochopitelně velmi zklamala (až zarmoutila), jelikož jsem si právě onen iMac chtěl koupit. Trochu mě povzbudila věta: MacMini + 24" fotomonitor (EIZO SX2462W nebo NEC PA241). Tedy řešení se asi najde ač to nebude úplně 100% jablečné.
Dovolte mi záludnou otázku. Viděl jsem v TV a hlavně na YouTube stovky různých dokumentárních, propagačních a výukových videí z oblasti fotografie a designu. Bavíme se o náročnějších fotografech/designérech a hlavně o profesionálech. Ve většině případů bylo na videích vidět, že používají počítače MAC a pochopitelně i MAC monitory (někdy i dva i tři). To, že se většina fotografického byznysu odehrává na platformě MAC není žádnou novinkou, teď se ale bavíme o oněch "nekvalitních" Apple monitorech. Co mi k tomu řeknete? Vygooglujte si jakéhokoli profi designéra nebo fotografa který dává na web své video "zkušenosti". V 90% uvidíte, že používají samé bílé/stříbrné nádobíčko, pod stolem i na něm. Kdyby šlo o jednotlivce, řeknu si, je ortodoxní jablíčkář. Ale zde jde o masy foto-profesionálů kteří Apple monitory používají. Jak si to tedy mám s onou špatnou (rozuměj amatérskou) kvalitou Apple monitorů vysvětlit po vašem odborném výkladu, pane Charváte? (myšleno v dobrém).


To "Standa":
To, že se většina fotografického byznysu odehrává na platformě MAC není žádnou novinkou, teď se ale bavíme o oněch "nekvalitních" Apple monitorech. Co mi k tomu řeknete?
Platforma Mac znamená operační systém MacOSX a s ním související a navazující software + hardware. Je to tedy široký pojem a je skutečně otázkou, čeho si z této platformy foto-uživatelé (i ti popisovaní Vámi ve videoreportážích na YouTube) vlastně nějvíce cení?
Troufám si tvrdit, že je to zcela jistě:
- stabilní a funkční operační systém, který není napadán záludnými viry v takové míře jako Windows, takže uživatel jeho ochraně a údržbě nemusí věnovat tolik drahoceného času
- funkční (ikdyž samozřejmě právě proto omezená) množina podporovaných periférií - je jich méně, než pro Windows, ale když už se připojí, tak fungují na 100% :-)
- velmi propracovaná Správa barev, která zajistí vždy nějakou "rozumnou" barevnou reprodukci.

Určitě to však není kvalita současných "lesklých" Apple Cinema monitorů nebo displayů používaných v iMacích.
Je to překvapivé, protože tak jako prakticky všechny produkty Apple, i monitory dříve byly vyráběny na poměrně vysoké úrovni.
Jiná věc byly vždy (i v minulosti) možnosti jejich hardwarové kalibrace. To byla koncepce, kterou Apple nikdy nepodporoval a naopak prosazoval metodu softwarové kalibrace, kdy se bílý bod, jas a gradace obrazu nastavují výhradně pomocí registrů na grafické kartě PC a ne přímo na monitoru, jako v případě hardwarové kalibrace. Osobně se domnívám, že právě tento handicap byl počátkem ústupu z oblasti profesionálních Apple zobrazovačů.

Ani dnešní Apple monitory ovšem rozhodně nejsou nějakým "šrotem". Na druhé straně se řadí do celkem dlouhé řady průměrných monitorů s dnes již standardním eIPS-panelem navrženým pro kancelářskou grafiku.

Jinak pokud na 90% videí na YouTube jsou vidět Apple PC, monitory atd. (já jsem to tedy nezaznamenal, ale budiž), tak to ještě neznamená, že jsou v 90% rozšířeny mezi fotografy.
Na trhu v USA je brán Apple jako základní standard ve výbavě PC pro domácnosti a nikdo ho tam nevnímá, jako něco drahého, o čem by snad měl uvažovat jedině tehdy, pokud by to mělo sloužit hlavně pro úpravu fotografií. Situace na trhu v Evropě je zase naprosto jiná.
Chci tím říci, že z těch videí na YouTube lze usuzovat na jejich oblíbenost z hlediska jejich využití u fotografů jen velmi obtížně.

Osobně se přikláním k tomu, že uživatele na Applech nyní fascinují především malé rozměry relativně rychlých počítačů a notebooků, které podporují navíc různé operační systémy: jak (bezpečný) MacOSX, tak i (otevřený a lépe napadnutelný) Windows.
Moderátor tohoto diskuzního fóra
Antonín Charvát
Antonin.Charvat
 
Příspěvky: 345
Registrován: 06 led 2012 10:56

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod Standa » 26 led 2012 15:05

Antonin.Charvat píše:
Standa píše:Přiznávám, že v oblasti monitorů a kalibrace nejsem ani začátečník. Po přečtení prvního (resp. třetího) příspěvku mi padla brada když jsem zjistil, co je to vlastně za vědu. Já jsem šťastný, když mi monitor na mém notebooku svítí "jasně" a mám pěkné barevné obrázky. Ještě jsem ani nedočetl příspěvek do konce a hned se mi v hlavě zrodila otázka, jak jsou na tom monitory od Applu (jelikož se chystám kompletně přejít na platformu MAC OS) a když jsem onen článek dočetl, zjistil jsem, že už mě někdo předběhl ;) Vidím tedy, že nejsem sám. Odpověď mě pochopitelně velmi zklamala (až zarmoutila), jelikož jsem si právě onen iMac chtěl koupit. Trochu mě povzbudila věta: MacMini + 24" fotomonitor (EIZO SX2462W nebo NEC PA241). Tedy řešení se asi najde ač to nebude úplně 100% jablečné.
Dovolte mi záludnou otázku. Viděl jsem v TV a hlavně na YouTube stovky různých dokumentárních, propagačních a výukových videí z oblasti fotografie a designu. Bavíme se o náročnějších fotografech/designérech a hlavně o profesionálech. Ve většině případů bylo na videích vidět, že používají počítače MAC a pochopitelně i MAC monitory (někdy i dva i tři). To, že se většina fotografického byznysu odehrává na platformě MAC není žádnou novinkou, teď se ale bavíme o oněch "nekvalitních" Apple monitorech. Co mi k tomu řeknete? Vygooglujte si jakéhokoli profi designéra nebo fotografa který dává na web své video "zkušenosti". V 90% uvidíte, že používají samé bílé/stříbrné nádobíčko, pod stolem i na něm. Kdyby šlo o jednotlivce, řeknu si, je ortodoxní jablíčkář. Ale zde jde o masy foto-profesionálů kteří Apple monitory používají. Jak si to tedy mám s onou špatnou (rozuměj amatérskou) kvalitou Apple monitorů vysvětlit po vašem odborném výkladu, pane Charváte? (myšleno v dobrém).


To "Standa":
To, že se většina fotografického byznysu odehrává na platformě MAC není žádnou novinkou, teď se ale bavíme o oněch "nekvalitních" Apple monitorech. Co mi k tomu řeknete?
Platforma Mac znamená operační systém MacOSX a s ním související a navazující software + hardware. Je to tedy široký pojem a je skutečně otázkou, čeho si z této platformy foto-uživatelé (i ti popisovaní Vámi ve videoreportážích na YouTube) vlastně nějvíce cení?
Troufám si tvrdit, že je to zcela jistě:
- stabilní a funkční operační systém, který není napadán záludnými viry v takové míře jako Windows, takže uživatel jeho ochraně a údržbě nemusí věnovat tolik drahoceného času
- funkční (ikdyž samozřejmě právě proto omezená) množina podporovaných periférií - je jich méně, než pro Windows, ale když už se připojí, tak fungují na 100% :-)
- velmi propracovaná Správa barev, která zajistí vždy nějakou "rozumnou" barevnou reprodukci.

Určitě to však není kvalita současných "lesklých" Apple Cinema monitorů nebo displayů používaných v iMacích.
Je to překvapivé, protože tak jako prakticky všechny produkty Apple, i monitory dříve byly vyráběny na poměrně vysoké úrovni.
Jiná věc byly vždy (i v minulosti) možnosti jejich hardwarové kalibrace. To byla koncepce, kterou Apple nikdy nepodporoval a naopak prosazoval metodu softwarové kalibrace, kdy se bílý bod, jas a gradace obrazu nastavují výhradně pomocí registrů na grafické kartě PC a ne přímo na monitoru, jako v případě hardwarové kalibrace. Osobně se domnívám, že právě tento handicap byl počátkem ústupu z oblasti profesionálních Apple zobrazovačů.

Ani dnešní Apple monitory ovšem rozhodně nejsou nějakým "šrotem". Na druhé straně se řadí do celkem dlouhé řady průměrných monitorů s dnes již standardním eIPS-panelem navrženým pro kancelářskou grafiku.

Jinak pokud na 90% videí na YouTube jsou vidět Apple PC, monitory atd. (já jsem to tedy nezaznamenal, ale budiž), tak to ještě neznamená, že jsou v 90% rozšířeny mezi fotografy.
Na trhu v USA je brán Apple jako základní standard ve výbavě PC pro domácnosti a nikdo ho tam nevnímá, jako něco drahého, o čem by snad měl uvažovat jedině tehdy, pokud by to mělo sloužit hlavně pro úpravu fotografií. Situace na trhu v Evropě je zase naprosto jiná.
Chci tím říci, že z těch videí na YouTube lze usuzovat na jejich oblíbenost z hlediska jejich využití u fotografů jen velmi obtížně.

Osobně se přikláním k tomu, že uživatele na Applech nyní fascinují především malé rozměry relativně rychlých počítačů a notebooků, které podporují navíc různé operační systémy: jak (bezpečný) MacOSX, tak i (otevřený a lépe napadnutelný) Windows.



Děkuji za Váš názor pane Charváte. Pokud jsem se zmiňoval o zhlédnutých videí v oblasti fotografie a designu, šlo vždy o polo-profesionály nebo profesionály. Pokud jde o ČT, tak před cca měsícem jsem na iVysílání viděl pořad Hledám práci, kde byla reportáž s grafikem, který se tím dnes živí profesionálně. V reportáži měl na stole monitor od Applu. Pravdou je, pokud jde o zhlédnuté videa na YouTube, většina byla anglicky mluvících, kde jak tvrdíte, v USA je platforma MAC OS již standardem.
Proto mně to bylo divné, ten kontrast. Masivní využívání Apple produktů (včetně hobby monitorů) zejména v grafické a fotografické profi branži. V ČR je situace jiná. Zde jsou (z finančních důvodů) stále považovány produkty Apple za luxus. Jsem si ale jistý, že i v ČR je najdeme ve spoustě grafických studií a ateliérů.
Standa
 
Příspěvky: 11
Registrován: 25 led 2012 17:14

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod mihla2 » 26 led 2012 22:05

p.Charvát
"(Já vím, Vy tvrdíte, že tyto "pokusy" už máte za sebou a že se Vám při změně okolního osvětlení nejen výrazně změní bílá na papíru, ale též bílá na monitoru, takže papír zůstane prakticky s monitorem stále ve shodě. No, nezlobte se, ale to Vám opravdu nevěřím "
Jo, jo. Naprosto souhlasím, jen nechápu kde se vzalo slovo "pokusy", já ho nepoužil a taky to tvrzení "takže papír zůstane prakticky s monitorem stále ve shodě" jsem určitě nepoužil. To je doopravdy nesmysl.

Jinak myslím, že jen v této větě jsme v určitém sporu:
"3) Papír zežloutne s mírným nádechem do červena, zatímco bílou na monitoru bude naše oko vnímat prakticky beze změny jako studenou bílou s mírným nádechem do modra."
Já se snažím doložit, že dojde ke změně nejen vnímání toho papíru, ale především (s ohledem na téma) ke změně vnímání i toho monitoru.

To co "mám už za sebou" nejsou nějaké experimenty. To je reálná praxe (kterou jsem si ověřil pochopitelně i experimenty, jsem šťoura). Konkrétně. Obrázky si ukazujeme v okruhu přátel. Na svém počítači doma a v práci. Na jejich monitorech, monitorech mých dětí a naopak. Jsme do toho dost fandové a tak nám nestačí , "Že babička nemá uřezané nohy" Dost vážně posuzujeme i barevné podání s ohledem na atmosféru snímku atd. Proto potřebujeme sjednocené podmínky.....a ono to jednoduše nejde. Sondou a nebo jakkoliv jinak nastavená bílé je vnímána zcela odlišně podle konkrétních podmínek.
Ne náhodou jsem zde uvedl mnou upravenou fotku cihel kolegy v podobě která mi připadá blízká skutečným cihlám. Upraveno za tmy se žárovkou z boku.
Stejná fotka na stejně nastaveném systému ve dne mi připadá neskutečně ustřelená...a v noci zase OK.

Právě proto zpochybňuji významnost Vámi popisovaných pravidel. (Nikoliv technickou pravdivost, to je v pořádku)

Konečně to asi nejdůležitější. Uvedu můj "kalibrační postup" k použití pro ty kteří o něj mají zájem a dočetli to až sem.

Vezmu fotku s velkým množstvím detailů rovnoměrně rozprostřených po celé ploše. Fotku převedu jednoduše do BW a roztáhnu od černé po bílou (0-255)
Pak ji zobrazím na monitoru. Za všech okolností, v jasech i stínech, na kontrastních přechodech a na celé ploše musím vidět jen různé úrovně šedé.
Celkový vjem té šedé nebo jen v určitých sytostech může jít do některé z barev RGB. Pak musím korigovat podání jednotlivých barev. Pokud to HW+SW umožní.
Konečným výsledkem je šedá. Jedno jestli do modra a nebo červena. Doladění na vjem šedé bez nádechu pak už koriguji podle konkrétních okolních podmínek jen nastavením teploty. to už je rychlé a většinou i jednoznačné.
U slušnějších monitorů většinou není třeba barevné křivky korigovat. Pak jenom ta teplota podle vlastního pocitu.
Mimo teploty si dorovnávám i jas a gamu. Podle potřeby
Výsledek - jednoduchým donastavením teploty mám z konkrétní fotky ve dne, u dětí a nebo večer doma stejný pocit.
Poznámka, to ladění barev mi na různých testovacích šedivých pruzích a přechodech černá- bílá moc nefunguje. (Asi oči)
Dodatek pro nevěřící: Každá úroveň šedivé je vždy složena ze všech tří barev RGB a to tak, že má číselně stejnou hodnotu. ( ...10,10,10,...,123,123,123...)
Jestliže ten bod vypadá jako šedivý, je podání všech tří barev v tomto bodu správné. Jestliže to platí pro všechny hodnoty od 0-255 (8bit) a všechny body obrazu, pak musí být správná i libovolná barva.
mihla2
 
Příspěvky: 143
Registrován: 29 zář 2011 21:19

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod jiriko » 27 led 2012 22:03

Antonin.Charvat píše:
Píšete:
... Sladění monitoru s tiskárnou je ovšem docela jiná (mnohem obtížnější úloha) než sladit dva monitory. Tam již nastupují ještě další faktory: jako např. vytvoření pokud možno stabilních světelných podmínek světla dopadajícího na tiskovou předlohu. V amatérských podmínkách je tato úloha bez alespoň základních znalostí o světle a kalibrací tiskáren jen obtížně řešitelná a kdybych měl dopodrobna popisovat možné metody řešení v rámci tohoto fóra, pak by to toto fórum asi značně znepřehlednilo a jen to psaní by zabralo několik hodin usilovné práce :-) ...


Z vašich příspěvků vidím, že se v celé řetězci od monitoru až po tisk velmi dobře orientujete. Proto bych si Vás dovolil požádat, zda byste nemohl nahlédnout a v lepším případě i napsat svůj názor v nově založeném tématu Kalibrace tiskárny. Alespoň pár tipů, jak docílit při tisku alespoň přijatelného výsledku by určitě pomohlo.
jiriko
 
Příspěvky: 92
Registrován: 06 pro 2011 20:47

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod Antonin.Charvat » 30 led 2012 01:34

To "Jiriko":

... omlouvám se, ale nerad bych přecházel na tomto rozsáhlém f'óru mezi jednotlivými tématy (zobrazování, tisk, a další témata) jednak z časových důvodů a jednak proto, že téma "Vše kolem tisku" je moderováno již nyní velmi kvalitně a na vysoké úrovni mým kolegou - "borisst". Ostatně - jak jsem zaznamenal, tak otázka, "jak docílit při tisku alespoň přijatelného výsledku" je tam rozebírána opravdu důkladně a já mohu ze své praxe jen potvrdit, že pokud ke kvalitní reprodukci fotografie na monitoru potřebujete tzv. foto-monitor, tak o tiskárně platí tento předpoklad ve dvojnásobné míře a ještě musíte mít další znalosti ohledně papírů, metody přípravy tisku, znalosti ohledně tiskových ovladačů, atd., atd. (o kalibracích, pokud nejste spokojen se stávajícími profily tiskárny ani nemluvě).

Tu kvalitní foto-tiskárnu s dodržováním "barevných" náplní a doporučovaných papírů od výrobce berte tedy alespoň jako jeden základní "tip" a výchozí předpoklad pro další práci.
(Zatímco na nekvalitních monitorech lze - když tomu hodně rozumíte - za určitých omezujících předpokladů - "někdy něco alespoň nějak" tak trochu přibližně zobrazit, tak u nekvalitní tiskárny a bez jakéhokoliv profilu na to rovnou zapomeňte a ani se o to nepokoušejte. Je to jen zbytečná ztráta času a Vašich nervů).

O dalších "tipech" není z časových důvodů možné se rozepisovat obecně a je lepší popsat "tipy" pro konkrétní případ, tedy pro konkrétní tiskárnu a konkrétní aplikaci z které chcete tisknout.
Opět doporučuji se s důvěrou obrátit na moderátora příslušného tématu ("Vše kolem tisku" - "borisst").
Moderátor tohoto diskuzního fóra
Antonín Charvát
Antonin.Charvat
 
Příspěvky: 345
Registrován: 06 led 2012 10:56

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod Antonin.Charvat » 30 led 2012 21:20

To "Mihla2":

mihla2 píše:p.Charvát
Jinak myslím, že jen v této větě jsme v určitém sporu:
"3) Papír zežloutne s mírným nádechem do červena, zatímco bílou na monitoru bude naše oko vnímat prakticky beze změny jako studenou bílou s mírným nádechem do modra."
Já se snažím doložit, že dojde ke změně nejen vnímání toho papíru, ale především (s ohledem na téma) ke změně vnímání i toho monitoru.


Ano - bez přesného vyjadřování se asi konce nedobereme, tak tedy:
Předpoklady:
1) Používám foto-monitor, tj. takový jehož bílý bod, kontrast a homogenita se nemění podle nastaveného jasu (není funkcí jasu) monitoru.
2) Emise světla z monitoru musí být vždy dominantní, tj. na monitor nedopadá přímo jiný silnější zdroj světla, pouze světlo odražené od okolních stěn v místnosti.
Pak platí (ověřeno praxí i měřením):
1) Barevná teplota bílého bodu monitoru je nezávislá na okolním (minoritním) osvětlení - ať už se jedná o denní světlo nebo umělé osvětlení žárovkou nebo zářivkou.
2) Barevný vjem reprodukované fotografie se tedy také nezmění, pokud osvětlení v místnosti zůstane na přijatelné úrovni (100 lx - 300 lx)

mihla2 píše:p.Charvát
Sondou a nebo jakkoliv jinak nastavení bílé je vnímáno zcela odlišně podle konkrétních podmínek.
Ne náhodou jsem zde uvedl mnou upravenou fotku cihel kolegy v podobě která mi připadá blízká skutečným cihlám. Upraveno za tmy se žárovkou z boku.
Stejná fotka na stejně nastaveném systému ve dne mi připadá neskutečně ustřelená...a v noci zase OK.


Ano, souhlasím, že vnímání bílé na monitoru za světelných podmínek, které uvádíte bude velmi rozdílné, ovšem to co uvádíte, jsou tak dramatické změny, že pak nemůže být samozřejmě splněn základní předpoklad pro správné vnímání barevné reprodukce na monitorech:
"Emise světla z monitoru musí být vždy dominantní, tj. na monitor nedopadá přímo jiný silnější zdroj světla, pouze světlo odražené od okolních stěn v místnosti."

Tento předpoklad mimo jiné znamená, že nebudu na monitor mířit např. baterkou nebo na něj nenechám dopadat přímo sluneční světlo nebo že okolní světlo úplně "neodstraním", protože v takovém případě se pochopitelně změní celkový kontrastní poměr a tedy i celkový barevný vjem pozorovatele!

Při svém výkladu, že vliv okolního osvětlení můžeme při dominantní emisi světelného záření z monitoru zanedbat mne vůbec nenapadlo, že pro Vás změna světelných podmínek znamená to, že okolní minoritní osvětlení v místnosti (odražené světlo od okolních stěn) prostě úplně "zrušíte" tím, že v podstatě zhasnete hlavní světlo a potom zapnete žárovku nějaké lampičky v blízkosti zobrazovací plochy monitoru. To ovšem odporuje veškerým zásadám pro pozorování fotografie a jejího vnímání barev. Za takto nestandardních podmínek (prohlížení fotografií prakticky bez okolního osvětlení) je totiž navíc zapotřebí ještě výrazně ubrat jas na monitoru a pokud není splněn předpoklad, že používáte foto-monitor, tj. že jeho bílý bod bude při změnách jasu konstantní, pak při snížení jasu na (na běžném monitoru) dojde ještě navíc k posunutí (změně) bílého bodu. Je tedy jasné, že "za tmy" se žárovkou z lampičky umístěné u monitoru nastane situce, kdy:
1) monitor bude moc svítit a bude se muset snížit jeho jas, což u běžných monitorů vede ovšem navíc ke změně bílého bodu monitoru, takže se bude muset upravovat bílý bod monitoru
2) změní se naprosto kontrastní poměry, takže bude třeba upravovat navíc ještě gradační charakteristiku monitoru (gamma).

V mém výkladu, kdy jsem hovořil o změnách světelných podmínek a o zanedbatelném vlivu okolního osvětlení jsem měl na mysli stále ještě podmínky vhodné pro zajištění správného vnímání reprodukce barev na monitorech, takže změna spočívající např. v tom, že místo denního světla prostě rozsvítím umělý zdroj světla (a myslím tím běžnou žárovku nebo zářivku), která je v dostatečné vzdálenosti od monitoru (její světlo není dominantní). Pak si mohou stovky fotografů na světě nastavit shodný bílý bod svého monitoru a přestože si přizpůsobí jas svého FOTO-monitoru konkrétní intenzitě okolního světla, tak bude barevná reprodukce zobrazovaných fotografií vnímána všemi prakticky shodně. A zase musí platit, že osvětlení okolním světlem se musí samozřejmě pohybovat v určitém rozmezí (např. 100-300 lx)- tedy ne např. zhasnout, vytvořit si umělou tmu a pak se snažit něco "extrémně" dolaďovat (tam pak nastává případ, který popisujete a kterému je ovšem lépe se raději vyhnout.

mihla2 píše:Konečně to asi nejdůležitější. Uvedu můj "kalibrační postup" k použití pro ty kteří o něj mají zájem a dočetli to až sem.

Vezmu fotku s velkým množstvím detailů rovnoměrně rozprostřených po celé ploše. Fotku převedu jednoduše do BW a roztáhnu od černé po bílou (0-255)
Pak ji zobrazím na monitoru. Za všech okolností, v jasech i stínech, na kontrastních přechodech a na celé ploše musím vidět jen různé úrovně šedé.
Celkový vjem té šedé nebo jen v určitých sytostech může jít do některé z barev RGB. Pak musím korigovat podání jednotlivých barev. Pokud to HW+SW umožní.
Konečným výsledkem je šedá. Jedno jestli do modra a nebo červena. Doladění na vjem šedé bez nádechu pak už koriguji podle konkrétních okolních podmínek jen nastavením teploty. to už je rychlé a většinou i jednoznačné.
U slušnějších monitorů většinou není třeba barevné křivky korigovat. Pak jenom ta teplota podle vlastního pocitu.
Mimo teploty si dorovnávám i jas a gamu. Podle potřeby


Moje poznámka:
Tak pod tento postup se mohu podepsat, že opravdu funguje, ovšem je také bohužel velice komplikovaný a zdlouhavý (časově náročný) a to zejména tehdy, kdy se používá běžný (ne foto-grafický monitor), pro který je mimo jiné typický nesouběž jednotlivých kanálů R-G-B gradační (tónovací) křivky.

Regulace gradační křivky by zdaleka nebyla tak významná, kdyby se prostě dramaticky neměnily podmínky okolního osvětlení (mám nyní na mysli především intenzitu okolního světla). Při dramatických změnách se ovšem musí gradační (tonální) charakteristika významně přizpůsobit, aby byl vjem stejný a navíc u běžných monitorů, jak pan "Mihla2" správně poznamenává, je nutné se starat hned o tři gradační křivky pro každý z kanálů R-G-B.
U foto-monitorů s poměrně dobrým až vynikajícím souběhem kanálů R-G-B postačí obvykle nastavit (pouze upravit) koeficient gamma a celé to zdlouhavé ladění "tonality" v jednotlivých R-G-B kanálech pak pochopitelně odpadá.
Moderátor tohoto diskuzního fóra
Antonín Charvát
Antonin.Charvat
 
Příspěvky: 345
Registrován: 06 led 2012 10:56

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod jiriko » 31 led 2012 22:55

Antonin.Charvat: Omluvy netřeba. Jak informace od borisst, tak vaše jsou natolik výživné, že to vidím na dlouho předlouhou cestu.

Děkuji.
jiriko
 
Příspěvky: 92
Registrován: 06 pro 2011 20:47

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod Halir » 20 úno 2012 19:21

Dobrý den pane Charvát poslal jsem tenhle dotaz na jinou část fóra, ale odkázali mne kolegové na vás, tak kdybyste měl chvilku moc mi pomůžete. Zvažuji koupi fotomonitoru a tiskárny, tiskárnu pravděpodobně Epson PS R3000 a nevím si rady s monitorem. Dotaz zněl následovně:

Mám dotaz na konkrétní monitor, který pak vede k obecnému dotazu na praktický rozdíl mezi PVA a IPS monitory. Zajímá mne konkrétně monitor EIZO 24" S2433WFS-BK. Přijde mi, že vyhovuje všemu co jsem se zde dočetl, poměrně široký gamut, dostatečný rozsah jasu směrem dolů, HW kalibrace i rozlišení, záruka, prověřená značka. Jediné co se zdá (ale opravte mne, pokud existuje něco dalšího!!!) je technologie S-PVA, všude je doporučováno IPS a to ještě ne nějaké odnože (v tom mám také chaos, třeba eIPS je asi horší, ale co sIPS, ten se zdá být dobrý ...). Otázka zní proč ne S-PVA, v čem je horší? Pokud by byl problém se zobrazováním černé, tak by to pro mne byl problém velký, chci dělat ČB fotky, ale třeba je to něco jiného, co by pro mne tak velký problém nebyl. Doporučil byste v podobné (stejné nebo nižší:-)!!!) cenové relaci nějaký jiný k té tiskárně EPSON PS R3000 a zrcadlovce Pentax K5 pro pokročilého amatéra? Podle parametrů se mi zdá, že NEC prostě líp než EIZO nevychází )pokud bych nekupoval TN), ale možná některé parametry přeceňuji a naopak. Parametry se mi zamlouvá také mnohem levnější Dell UltraSharp™ U2412M 24", který vypadá dobře a je IPS, jen si nejsem jistý rozsahem jasů a samozřejmě nemá takový gamut, případně jinými parametry a asi nejde HW kalibrovat, což vidím jako největší problém, ale mám v tom ve všem už trochu hokej (proto to chci koupit, abych se to naučil, jinak je to jenom čtení pouček). Díky za odpověď a mějte se!
Halir
 
Příspěvky: 19
Registrován: 02 úno 2012 20:47

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod Antonin.Charvat » 21 úno 2012 19:09

Halir píše:Dobrý den pane Charvát poslal jsem tenhle dotaz na jinou část fóra, ale odkázali mne kolegové na vás, tak kdybyste měl chvilku moc mi pomůžete. Zvažuji koupi fotomonitoru a tiskárny, tiskárnu pravděpodobně Epson PS R3000 a nevím si rady s monitorem. Dotaz zněl následovně:

Mám dotaz na konkrétní monitor, který pak vede k obecnému dotazu na praktický rozdíl mezi PVA a IPS monitory. Zajímá mne konkrétně monitor EIZO 24" S2433WFS-BK. Přijde mi, že vyhovuje všemu co jsem se zde dočetl, poměrně široký gamut, dostatečný rozsah jasu směrem dolů, HW kalibrace i rozlišení, záruka, prověřená značka. Jediné co se zdá (ale opravte mne, pokud existuje něco dalšího!!!) je technologie S-PVA, všude je doporučováno IPS a to ještě ne nějaké odnože (v tom mám také chaos, třeba eIPS je asi horší, ale co sIPS, ten se zdá být dobrý ...). Otázka zní proč ne S-PVA, v čem je horší? Pokud by byl problém se zobrazováním černé, tak by to pro mne byl problém velký, chci dělat ČB fotky, ale třeba je to něco jiného, co by pro mne tak velký problém nebyl. Doporučil byste v podobné (stejné nebo nižší:-)!!!) cenové relaci nějaký jiný k té tiskárně EPSON PS R3000 a zrcadlovce Pentax K5 pro pokročilého amatéra? Podle parametrů se mi zdá, že NEC prostě líp než EIZO nevychází )pokud bych nekupoval TN), ale možná některé parametry přeceňuji a naopak. Parametry se mi zamlouvá také mnohem levnější Dell UltraSharp™ U2412M 24", který vypadá dobře a je IPS, jen si nejsem jistý rozsahem jasů a samozřejmě nemá takový gamut, případně jinými parametry a asi nejde HW kalibrovat, což vidím jako největší problém, ale mám v tom ve všem už trochu hokej (proto to chci koupit, abych se to naučil, jinak je to jenom čtení pouček). Díky za odpověď a mějte se!


Dobrý den pane Halír.
Současná úroveň vývoje jednotlivých technologií je již tak daleko, že již dávno neplatí obecné klišé, že nejhorší LCD panely jsou typu TN (Twisted Nematic) --> pak následují LCD panely typu VA (Vertical Alignment - PVA, MVA, S-PVA atd.) --> a nejlepší jsou IPS (In Plane Switching).
Na trhu se lze setkat s foto-grafickými monitory osazenými VA-panely v ceně cca 30.000,- Kč a i bežného uživatele napadne, že musí být pravděpodobně lepší, než panely typu IPS použité v kancelářských monitorech za 6.000,- Kč (5x levnější). Ano, cena je vždy určitým dobrým vodítkem. Takže v praxi má smysl porovnávat ne tyto technologie obecně ale v přibližně stejné cenové hladině. Tak jako v praxi nebudu u sportovního automobilu Porche zpochybňovat "zastaralou" koncepci náhonu zadních kol, když většina "moderních" vozů má přeci náhon na přední kola. Znamená to snad, že budou jezdit v zatáčkách lépe než to sportovně laděné Porche? Určitě ne a každý bude na toto auto pohlížet jako na celek a neřešit "detail" náhonu nápravy.

U monitorů je to velmi podobné. Model EIZO S2433W nelze např. s modelem DELL U2412 vůbec srovnávat. Jsou to svým zaměřením a kvalitou naprosto rozdílné monitory a zabývat se u nich při tak rozdílné ceně (liší se asi trojnásobně) jen typem LCD-technologie panelu je poněkud groteskní (podobně jako to rozebírání náhonu u Porche).

DELL U2412: monitor pro "kancelářskou grafiku", panel eIPS (vyšší úroveň černé = tmavě šedá), gamut sRGB, žádná podpora kalibračního softwaru výrobce s podporou hw-kalibrace monitoru (pochopitelně - kdo by to také v kanceláři využil, že?).

EIZO S2433W: monitor pro hobby-foto, CAD, monitoring (odolnost proti "otiskům"), panel S-PVA (nízká úroveň černé, ale s proměnným kontrastem z bočních úhlů pohledu), precizní souběh kanálů R-G-B (předpoklad pro čb-fotografii), gamut 95% pokrytí AdobeRGB, podpora kalibračního softwaru výrobce s podporou hw-kalibrace monitoru

EIZO SX2462W: monitor pro pokročilé foto-uživatele, CAD, monitoring (odolnost proti "otiskům"), panel H-IPS (pIPS) (nízká úroveň černé, konst. kontrast z bočních úhlů pohledu), gamut 97% pokrytí AdobeRGB přepínatelný se standardem sRGB, precizní souběh kanálů R-G-B (předpoklad pro čb-fotografii), speciální obrazové procesory pro precizní zobrazování čb-fotografií (W=R+G+B), podpora kalibračního softwaru výrobce s podporou hw-kalibrace monitoru

Pro Vás je důležitá informace, že zpracování černobílé reprodukce na barevných RGB-monitorech je jedna z nejobtížnějších úloh, jakou lze pro barevný monitor vymyslet.
Problém bude nejen dostatčně nízká úroveň černé (neumí eIPS panely), ale také zachování kontrastního poměru při bočních úhlech pohledu (nezvládají VA-panely). Některé vyspělejší technologie IPS zase mění odstín černé v leskle fialový nádech a všechny monitory dohromady mají obecný problém, jak to zařídit, aby v celém rozsahu šedoškály neměly některé "neutrální" odstíny nějaký "barevný" odstín, čili aby v celém rozsahu neutrálních tónů platilo, že W=R+G+B. U dražších monitorů tuto rovnici řeší např. sofistikované obrazové procesory. Dále je třeba již od počátku zajistit, aby monitor měl poměrně dokonalý souběh všech třech přenosových charakteristik barevných kanálů R-G-B.

Pokud chcete tedy zobrazovat černobílou fotografii skutečně dobře s ohledem na řešení výše zmiňovaných "nedokonalostí" dnešních technologií, pak bych Vám doporučoval jako minimum např. model EIZO SX2462W (vyspělý /H-IPS/ panel s konstantním kontrastním poměrem při bočních úhlech pohledu, černá nechytá fialový nádech, dokonalý souběh kanálů R-G-B a obrazové procesory pro řešení rovnice W=R+G+B). Zároveň umožňuje tento monitor nastavit barevný gamut na standard sRGB, což je lepší pro zajištění přibližně stejné "bílé" jako na jiných standardních zobrazovačích s gamutem sRGB.
To, že má tento model náhodou H-IPS panel je hezký bonus, ale bez dalších přídavných elektronických obvodů by na něm bezchybné zobrazování čb-fotografií stejně nebylo možné. A jsme zase u toho - tento monitor je prostě jako celek navržen tak, že "TO" zobrazování čb-fotek prostě nějak umí a nemá cenu strašně moc "zkoumat", jak to, a zda to není např. jenom tím samotným panelem a zda, pokud si koupím jiný monitor s tím samým nebo podobným panelem, tak by to třeba mohl umět taky.
Jen samotná technologie panelu dnes vyřeší asi 40-50% požadované reprodukce obrazu. Zbytek je "zakletý" v další přídavné elektronice a poměrně "komplikovaných" zobrazovacích algoritmech. Zkátka pro uživatele je více důležitý celkový výsledek barevné reprodukce a méně to, jakými technologiemi se k němu dospělo.
Moderátor tohoto diskuzního fóra
Antonín Charvát
Antonin.Charvat
 
Příspěvky: 345
Registrován: 06 led 2012 10:56

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod Bar » 21 úno 2012 19:28

Dobrý večer,

mám na vás prosbu. Sháním monitor do 5000 Kč o úhlopříčce 24 palců na úpravu fotek. Víc dát nemůžu. Poraďte mi co vybrat. Vůbec se v tom neorientuji a jsem v časové tísni. Díky
Bar
 
Příspěvky: 3
Registrován: 21 úno 2012 19:13

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod Halir » 21 úno 2012 20:27

Antonin.Charvat píše:
Halir píše:Dobrý den pane Charvát poslal jsem tenhle dotaz na jinou část fóra, ale odkázali mne kolegové na vás, tak kdybyste měl chvilku moc mi pomůžete. Zvažuji koupi fotomonitoru a tiskárny, tiskárnu pravděpodobně Epson PS R3000 a nevím si rady s monitorem. Dotaz zněl následovně:

Mám dotaz na konkrétní monitor, který pak vede k obecnému dotazu na praktický rozdíl mezi PVA a IPS monitory. Zajímá mne konkrétně monitor EIZO 24" S2433WFS-BK. Přijde mi, že vyhovuje všemu co jsem se zde dočetl, poměrně široký gamut, dostatečný rozsah jasu směrem dolů, HW kalibrace i rozlišení, záruka, prověřená značka. Jediné co se zdá (ale opravte mne, pokud existuje něco dalšího!!!) je technologie S-PVA, všude je doporučováno IPS a to ještě ne nějaké odnože (v tom mám také chaos, třeba eIPS je asi horší, ale co sIPS, ten se zdá být dobrý ...). Otázka zní proč ne S-PVA, v čem je horší? Pokud by byl problém se zobrazováním černé, tak by to pro mne byl problém velký, chci dělat ČB fotky, ale třeba je to něco jiného, co by pro mne tak velký problém nebyl. Doporučil byste v podobné (stejné nebo nižší:-)!!!) cenové relaci nějaký jiný k té tiskárně EPSON PS R3000 a zrcadlovce Pentax K5 pro pokročilého amatéra? Podle parametrů se mi zdá, že NEC prostě líp než EIZO nevychází )pokud bych nekupoval TN), ale možná některé parametry přeceňuji a naopak. Parametry se mi zamlouvá také mnohem levnější Dell UltraSharp™ U2412M 24", který vypadá dobře a je IPS, jen si nejsem jistý rozsahem jasů a samozřejmě nemá takový gamut, případně jinými parametry a asi nejde HW kalibrovat, což vidím jako největší problém, ale mám v tom ve všem už trochu hokej (proto to chci koupit, abych se to naučil, jinak je to jenom čtení pouček). Díky za odpověď a mějte se!


Dobrý den pane Halír.
Současná úroveň vývoje jednotlivých technologií je již tak daleko, že již dávno neplatí obecné klišé, že nejhorší LCD panely jsou typu TN (Twisted Nematic) --> pak následují LCD panely typu VA (Vertical Alignment - PVA, MVA, S-PVA atd.) --> a nejlepší jsou IPS (In Plane Switching).
Na trhu se lze setkat s foto-grafickými monitory osazenými VA-panely v ceně cca 30.000,- Kč a i bežného uživatele napadne, že musí být pravděpodobně lepší, než panely typu IPS použité v kancelářských monitorech za 6.000,- Kč (5x levnější). Ano, cena je vždy určitým dobrým vodítkem. Takže v praxi má smysl porovnávat ne tyto technologie obecně ale v přibližně stejné cenové hladině. Tak jako v praxi nebudu u sportovního automobilu Porche zpochybňovat "zastaralou" koncepci náhonu zadních kol, když většina "moderních" vozů má přeci náhon na přední kola. Znamená to snad, že budou jezdit v zatáčkách lépe než to sportovně laděné Porche? Určitě ne a každý bude na toto auto pohlížet jako na celek a neřešit "detail" náhonu nápravy.

U monitorů je to velmi podobné. Model EIZO S2433W nelze např. s modelem DELL U2412 vůbec srovnávat. Jsou to svým zaměřením a kvalitou naprosto rozdílné monitory a zabývat se u nich při tak rozdílné ceně (liší se asi trojnásobně) jen typem LCD-technologie panelu je poněkud groteskní (podobně jako to rozebírání náhonu u Porche).

DELL U2412: monitor pro "kancelářskou grafiku", panel eIPS (vyšší úroveň černé = tmavě šedá), gamut sRGB, žádná podpora kalibračního softwaru výrobce s podporou hw-kalibrace monitoru (pochopitelně - kdo by to také v kanceláři využil, že?).

EIZO S2433W: monitor pro hobby-foto, CAD, monitoring (odolnost proti "otiskům"), panel S-PVA (nízká úroveň černé, ale s proměnným kontrastem z bočních úhlů pohledu), precizní souběh kanálů R-G-B (předpoklad pro čb-fotografii), gamut 95% pokrytí AdobeRGB, podpora kalibračního softwaru výrobce s podporou hw-kalibrace monitoru

EIZO SX2462W: monitor pro pokročilé foto-uživatele, CAD, monitoring (odolnost proti "otiskům"), panel H-IPS (pIPS) (nízká úroveň černé, konst. kontrast z bočních úhlů pohledu), gamut 97% pokrytí AdobeRGB přepínatelný se standardem sRGB, precizní souběh kanálů R-G-B (předpoklad pro čb-fotografii), speciální obrazové procesory pro precizní zobrazování čb-fotografií (W=R+G+B), podpora kalibračního softwaru výrobce s podporou hw-kalibrace monitoru

Pro Vás je důležitá informace, že zpracování černobílé reprodukce na barevných RGB-monitorech je jedna z nejobtížnějších úloh, jakou lze pro barevný monitor vymyslet.
Problém bude nejen dostatčně nízká úroveň černé (neumí eIPS panely), ale také zachování kontrastního poměru při bočních úhlech pohledu (nezvládají VA-panely). Některé vyspělejší technologie IPS zase mění odstín černé v leskle fialový nádech a všechny monitory dohromady mají obecný problém, jak to zařídit, aby v celém rozsahu šedoškály neměly některé "neutrální" odstíny nějaký "barevný" odstín, čili aby v celém rozsahu neutrálních tónů platilo, že W=R+G+B. U dražších monitorů tuto rovnici řeší např. sofistikované obrazové procesory. Dále je třeba již od počátku zajistit, aby monitor měl poměrně dokonalý souběh všech třech přenosových charakteristik barevných kanálů R-G-B.

Pokud chcete tedy zobrazovat černobílou fotografii skutečně dobře s ohledem na řešení výše zmiňovaných "nedokonalostí" dnešních technologií, pak bych Vám doporučoval jako minimum např. model EIZO SX2462W (vyspělý /H-IPS/ panel s konstantním kontrastním poměrem při bočních úhlech pohledu, černá nechytá fialový nádech, dokonalý souběh kanálů R-G-B a obrazové procesory pro řešení rovnice W=R+G+B). Zároveň umožňuje tento monitor nastavit barevný gamut na standard sRGB, což je lepší pro zajištění přibližně stejné "bílé" jako na jiných standardních zobrazovačích s gamutem sRGB.
To, že má tento model náhodou H-IPS panel je hezký bonus, ale bez dalších přídavných elektronických obvodů by na něm bezchybné zobrazování čb-fotografií stejně nebylo možné. A jsme zase u toho - tento monitor je prostě jako celek navržen tak, že "TO" zobrazování čb-fotek prostě nějak umí a nemá cenu strašně moc "zkoumat", jak to, a zda to není např. jenom tím samotným panelem a zda, pokud si koupím jiný monitor s tím samým nebo podobným panelem, tak by to třeba mohl umět taky.
Jen samotná technologie panelu dnes vyřeší asi 40-50% požadované reprodukce obrazu. Zbytek je "zakletý" v další přídavné elektronice a poměrně "komplikovaných" zobrazovacích algoritmech. Zkátka pro uživatele je více důležitý celkový výsledek barevné reprodukce a méně to, jakými technologiemi se k němu dospělo.


Dobrý den, děkuji moc za odpovědi, zase vím o něco více, ale ten EIZO SX2462W je fakt mimo moje možnosti, popřemejšlím, každopádně zase vím o něco víc, díky.
Halir
 
Příspěvky: 19
Registrován: 02 úno 2012 20:47

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod Antonin.Charvat » 21 úno 2012 22:25

Bar píše:Dobrý večer,

mám na vás prosbu. Sháním monitor do 5000 Kč o úhlopříčce 24 palců na úpravu fotek. Víc dát nemůžu. Poraďte mi co vybrat. Vůbec se v tom neorientuji a jsem v časové tísni. Díky


To "Bar":
Dobrý večer "Bare",
Omlouvám se, ale pokud mám na Váš dotaz zodpovědně a upřímně odpovědět, tak žádné foto-monitory 24" do 5.000,- Kč (předpokládám včetně DPH) bohužel neexistují, takže nezbývá než ještě něco "přišetřit" nebo si koupit prakticky jakýkoliv kancelářský monitor a po zlepšení Vaší finanční situace jej někomu věnovat a pořídit si foto-monitor podle Vašich potřeb.
Samozřejmě je možné polemizovat o tom, zda je lepší nejlevnější monitor s eIPS panelem za 5.500 než s TN panelem za 4.500, ale to je trochu "chudá" diskuze a tak asi vše, co k tomu říci. Foto monitor není zdaleka jen o technologii LCD - panelu a za 5.000 nic, co by Vám přinášelo radost z fotografií na monitoru, nepořídíte.
(Pochopitelně neznám Vaše nároky - a i v tomto vlákně zazněly některé hlasy, že se "z toho" nemusí zas dělat taková věda a jsou levné monitory s eIPS panelem, které pro amatéra po postačí. Pro tyto spokojené uživatele ale upřímně řečeno není určeno toto vlákno, protože tito uživatelé se asi spokojí i s fotkou na displayi svého mobilu.)
Moderátor tohoto diskuzního fóra
Antonín Charvát
Antonin.Charvat
 
Příspěvky: 345
Registrován: 06 led 2012 10:56

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod ďaur » 22 úno 2012 08:14

Antonín Charvát:
"...Pro tyto spokojené uživatele ale upřímně řečeno není určeno toto vlákno, protože tito uživatelé se asi spokojí i s fotkou na displayi svého mobilu..."

prosím neberte tuto mou připomínku jako výzvu k diskuzi, pouze jde o mou doměnku a byl bych moc nerad, aby se i na tomto servru rozšířily nešvary praktikované v některých vláknech na grafice. jinými slovy: není třeba na tento příspěvek odpovídat či jej komentovat.

takže co nejstručněji: asi patřím k těm, kteří z nějakého důvodu nejsou ochotni obětovat řekněme 30 tis. kč za monitor, který konečně bude umět dobře zobrazovat fotografie a tím umožní kvalitní práci. přesto si nemyslím, že bych se spokojil s fotkou na displeji svého mobilu a snažím se v rámci možností kvalitní práci dělat i ve "špatných" podmínkách. tečka...........

p.s.: obecně toto vlákno je snad přínosem pro každého "amatéra"
ďaur
 
Příspěvky: 333
Registrován: 28 říj 2011 05:45

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod Mila_xl » 22 úno 2012 08:31

No a co kdyby se pisatel uskrovnil co do velikosti a rozhodoval se mezi menšími monitory - např. EIZO EV2313W, FS2332, EV2335W, případně nějaký NEC, taky cca +- 22" (tedy uvažoval by v ceně mezi 5-10TK) . Tam by se snad dalo vybrat něco schůdnějšího, co by alespoň trochu lépe vyhovovalo, než zcela běžné modely?
Mila_xl
 
Příspěvky: 134
Registrován: 23 led 2012 12:57

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod Bar » 22 úno 2012 16:45

Děkuji Vám za odpovědi. Jakýkoli monitor kupovat nebudu, myslím si že i v ceně do 5000 jsou v nich rozdíly. Je mi jasné že to nebude žádný zázrak ale přesto nechci na kvalitu zobrazení rezignovat. Počítám s tím že monitor si nechám pravidelně kalibrovat. Tisknu fotky ve velikosti A3 a je drahé používat metodu pokus omyl která by nastala u "jakéhokoli monitoru". Zadání měnit nebudu, a budu rád za každou odpověď.
Bar
 
Příspěvky: 3
Registrován: 21 úno 2012 19:13

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod Bar » 22 úno 2012 16:53

pusch: díky za zprávu nemůžu odpovídat na soukr. zprávy jsem nový na fóru. Dám vědět jak to dopadlo.
Bar
 
Příspěvky: 3
Registrován: 21 úno 2012 19:13

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod Halir » 05 bře 2012 20:50

Pane Charvát či ostatní,
spěji k rozhodnutí pořídit monitor EIZO SX2462WFS-BK. Vzhledem k vysoké ceně a vzhledem k tomu, že celé problematice stále pořádně nerozumím, se pokouším ověřit, jaké další náklady bude pořízení tohoto monitoru generovat.
1/ Navštívil jsem předváděcí centrum EIZO ve Strašnicích a jedna z mnoha informací je, že bych měl pořídit ještě grafickou kartu v hodnotě cca 4000 Kč. Již jsem toto téma dříve konzultoval a odpovědi se různí. Dokáže mi někdo vysvětlit jak je to s grafickou kartou, jaká omezení může grafická karta na starším počítači způsobit. Na stolním počítači mám kartu NVIDIA GEFORCE 7600 GT, na notebooku mám ATI Mobility Radeon HD 545 V. V případě, že potřebuji novou grafickou kartu jak k tomuto monitoru vybírat?
2/ V této souvislosti mne také zajímá, jestli i samotný počítač nemůže být úzkým místem, sice jsem již také konzultoval, a chápu, že omezující může být zejména rychlost staršího počítače, ale vzhledem k tomu, co jsem se dozvěděl o kartě, by mne zajímal i názor na samotný počítač, protože nerad bych po koupi monitoru za 27 000 zjistil, že musím koupit z různých důvodů či pro maximální využití výkonu monitoru ještě počítač.
Stolní počítač má RAM 1GB, 1,86 GHz, dvoujádrový procesor Intel, OS VISTA
Notebook pak Intel Core i3, RAM 4GB, 2,4 GHz, OS Windows 7
3/ A dále mi stále není jasné SW a HW kalibrace. Jestli tomu dobře rozumím, tak SW EasyPix je SW, který umožňuje monitor hardwarově zkalibrovat i bez sondy, ale je možné využít také sondu, tedy předpokládám, že se sondou to asi má určité výhody, přesto bych nerad kupoval ještě sondu či cokoliv dalšího. Je tedy nutný další výdaj a proč?

Asi se ptám na věci, které jsou úplně jasné, ale mně nejsou, tak snad budou. Díky moc, pokud si někdo najde čas na odpověď.
Halir
 
Příspěvky: 19
Registrován: 02 úno 2012 20:47

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod mihla2 » 05 bře 2012 22:15

Na začátku tohoto vlákna jsem trochu polemizoval. No, nedá mi to ještě jednou.
Tazatelé hledají radu. Jsou to většinou amatéři co potřebují nějakou kvalitu za normální peníz a 5k je tak akorát. Např. "BAR". Nebo o tom moc neví a hledají základní informace. Např. "Halir".
Informace které dostávají jsou rozhodně správné. "Charvát" Jen jsou určeny pro někoho jiného. Pro "fajnšmekry" a nebo profíky. To rozhodně jmenovaní nejsou.
Oni prostě jen potřebují v rámci svých představ to nejlepší. Jejich požadavek je naprosto správný.
Tak pánové BAR..., konkrétní monitor Vám neumím říct. Nesleduji to. Jen postup jak na to. Popsal jsem to na začátku vlákna, tak stručně.
Va flešku si nahrajte několik černobílých fotek a třeba nějaký testovací soubor s ČB kombinací pruhů, přechodů a pod. Ruzné testy od eizo jsou dostupné.
Zajděte do krámu a nechte si to přehrát. Různorodé barevné fleky nebrat. Konstantní šedivý odstín od černé po bílou je to co hledáte. (Rovnoměrně do červena a nebo modra není problém - je to fce teploty) Ostatní doladíte doma.
Jistě. Nebude to ideální podle měřítek které nastavil pan Charvát. Ale vážně Vám to nebude vadit. Když si osaháte možnosti i špatného monitoru, dokážete upravit fotky dle svých představ. A nakonec. Jestli Vám jde o konečný výsledek - fotku. Zapomeňte na to, že fotka na papíru bude přesně to co jste chtěli. Jestli dáte za monitor 5k, nejste schopni za podobný peníz zajistit tiskárnu v kvalitě výstupu toho "levného" monitoru. A ŽÁDNÝ podnik provádějící tisk Vašich fotografií Vám nedokáže vytisknou to co si představujete. Teda dokáže. Znamená to Vaší osobní účast při ladění a vyhotovování tisku. To ale asi nebudete ochotni zaplatit.
Pane Charvát. Doopravdy i nám nestačí jen foto na mobilu.... nemusíte na to reagovat.
mihla2
 
Příspěvky: 143
Registrován: 29 zář 2011 21:19

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod Halir » 06 bře 2012 14:43

Zdravím pane Charvát a Mihla,

Upřímně řečeno to vidím trochu jinak než Mihla. Zatímco od pana Charváta se lecos zajímavého (teoretického i praktického) dozvím (a je na mě jak si to přeberu a zda se profesionálem nechám přesvědčit ke koupi technologie, kterou nakonec nevyužiji, nebo mně to naopak pootevře obzory, porozumím zas trochu více a nakonec i tu technologii, kterou dnes nevlastním, pochopím a budu pracovat na vyšší úrovni), tak od Mihly jsem se v posledním příspěvku dozvěděl akorát to, že o tom moc nevím (pravda:-) a že nemám na asistenci u labu (párkrát jsem již absolvoval:-), ale dlooouho, dloooouho jsem šetřil:-). A to je upřímně řečeno Mihlo trochu málo, respektive jako polemika to asi stačí, ale informační hodnota žádná. Také nerozumím tomu, že Mihla automaticky předpokládá, že kvalita znalostí se v čase nijak nemění, jakoby to, že v tuto chvíli toho nevím o kalibraci monitoru a správě barev atp. moc automaticky znamenalo, že to nebudu znát nikdy. Osobně se v případě pořizování technologií a sportovního vybavení řídím tím, že vždy kupuju o jeden level více než akutně potřebuji, a vždycky se mi to jak u sportu tak třeba u fotografie vyplatilo, většinou jsem se d toho dalšího levelu posunul. Tedy, Mihlo, děkuji za vracení zpátky na zem, určitě mi to prospívá, protože se alespoň nedostávám do úvah o EIZO řady CG:-):-), ale pane Charvát, budu rád když budete pokračovat ve vašich radách a přispívat tak ke zvyšování kvality i ve skupinách nepoučených amatérů, protože to je pro rozvoj každého oboru důležité. Těším se na vaše odpovědi bez ironie, velikost gamutu vašich doporučení si vždycky upravím na mnou využitelný:-) a nezapomeňte, hlavně, že nás to všechny baví:-). Jdu si zaplatit kurz EIZO na kalibraci monitoru:-), takže na monitor už nemám:-).
Halir
 
Příspěvky: 19
Registrován: 02 úno 2012 20:47

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod Mila_xl » 06 bře 2012 20:43

No, pravda je, že mě to taky docela chytlo, původně mě barvy moc nebraly, nerozuměl jsem tomu (a pravda je, že mám před sebou ještě dlouhou cestu), ale chtěl jsem nakalibrovat jeden monitor, ale bohužel to docela dost dobře nešlo, prostě ne, sonda za 30TK, ale kde nic není (v monitoru), ani pan Charvát nebere :-), tak jsem se porozhlédl a vzal sice na splátky (nejsem žádnej Rotchilld) a jednodušší, ale přece jen EIZO S2433W. NO a teď se kochám, konečně čumím na BARVY. Tohle mi stačí, do SG nejdu, to už je na mě a moje umění moc. To nechám na vyšší level. Ale rozdíl proti běžným monitorům je obrovskej. A je fuk, (mně) jestli je panel IPS nebo PVA. A pan Charvát to má srovnaný .... ;)
Mila_xl
 
Příspěvky: 134
Registrován: 23 led 2012 12:57

PředchozíDalší

Zpět na Vše kolem zobrazování fotografií na monitorech

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků

cron