Moderátor: Antonin.Charvat
Halir píše:Pane Charvát či ostatní,
spěji k rozhodnutí pořídit monitor EIZO SX2462WFS-BK. Vzhledem k vysoké ceně a vzhledem k tomu, že celé problematice stále pořádně nerozumím, se pokouším ověřit, jaké další náklady bude pořízení tohoto monitoru generovat.
1/ Navštívil jsem předváděcí centrum EIZO ve Strašnicích a jedna z mnoha informací je, že bych měl pořídit ještě grafickou kartu v hodnotě cca 4000 Kč. Již jsem toto téma dříve konzultoval a odpovědi se různí. Dokáže mi někdo vysvětlit jak je to s grafickou kartou, jaká omezení může grafická karta na starším počítači způsobit. Na stolním počítači mám kartu NVIDIA GEFORCE 7600 GT, na notebooku mám ATI Mobility Radeon HD 545 V. V případě, že potřebuji novou grafickou kartu jak k tomuto monitoru vybírat?
2/ V této souvislosti mne také zajímá, jestli i samotný počítač nemůže být úzkým místem, sice jsem již také konzultoval, a chápu, že omezující může být zejména rychlost staršího počítače, ale vzhledem k tomu, co jsem se dozvěděl o kartě, by mne zajímal i názor na samotný počítač, protože nerad bych po koupi monitoru za 27 000 zjistil, že musím koupit z různých důvodů či pro maximální využití výkonu monitoru ještě počítač.
Stolní počítač má RAM 1GB, 1,86 GHz, dvoujádrový procesor Intel, OS VISTA
Notebook pak Intel Core i3, RAM 4GB, 2,4 GHz, OS Windows 7
3/ A dále mi stále není jasné SW a HW kalibrace. Jestli tomu dobře rozumím, tak SW EasyPix je SW, který umožňuje monitor hardwarově zkalibrovat i bez sondy, ale je možné využít také sondu, tedy předpokládám, že se sondou to asi má určité výhody, přesto bych nerad kupoval ještě sondu či cokoliv dalšího. Je tedy nutný další výdaj a proč?
Asi se ptám na věci, které jsou úplně jasné, ale mně nejsou, tak snad budou. Díky moc, pokud si někdo najde čas na odpověď.
Halir píše:Vážený pabe Charvát,
děkuji moc za odpovědi, moc mi pomohly, i s tím důvodem grafické karty máte myslím pravdu, ten 10 bit a jednu miliardičku:-) jsme v Eizu dost rozebírali. Cením si vašich rad, budu rád, když mne i v budoucnu posunete o trochu dál. Měl bych ještě dotaz na literaturu, nedaří se mi sehnat kniha Správa barev, nevíte zda je k sehnání, kde ji koupit, či jestli se neplánuje reedice či v\dání nějaké jiné knihy? Děkuji moc!
Mila_xl píše:Halir píše:Vážený pabe Charvát,
děkuji moc za odpovědi, moc mi pomohly, i s tím důvodem grafické karty máte myslím pravdu, ten 10 bit a jednu miliardičku:-) jsme v Eizu dost rozebírali. Cením si vašich rad, budu rád, když mne i v budoucnu posunete o trochu dál. Měl bych ještě dotaz na literaturu, nedaří se mi sehnat kniha Správa barev, nevíte zda je k sehnání, kde ji koupit, či jestli se neplánuje reedice či v\dání nějaké jiné knihy? Děkuji moc!
JO, tak to by mě taky zajímalo. Děkuji
Polda píše:Dobrý den, s focením teprve začínám, učím se správně upravovat fotky atd. a vůbec mě nenapadlo jaký význam může mít monitor. Mám Asus VB191T - koupeno před pár rokama jako levné řešení. Můžu na něm očekávat aspoň nějaké rozumné zobrazení barev nebo se mám rovnou poohlížet po něčem jiném?:-) Monitor neslouží výhradně k prohlížení fotek, ale vyloženě pro klasické domácí použití.
mihla2 píše:p.Charvát
"(Já vím, Vy tvrdíte, že tyto "pokusy" už máte za sebou a že se Vám při změně okolního osvětlení nejen výrazně změní bílá na papíru, ale též bílá na monitoru, takže papír zůstane prakticky s monitorem stále ve shodě. No, nezlobte se, ale to Vám opravdu nevěřím "
Jo, jo. Naprosto souhlasím, jen nechápu kde se vzalo slovo "pokusy", já ho nepoužil a taky to tvrzení "takže papír zůstane prakticky s monitorem stále ve shodě" jsem určitě nepoužil. To je doopravdy nesmysl.
Jinak myslím, že jen v této větě jsme v určitém sporu:
"3) Papír zežloutne s mírným nádechem do červena, zatímco bílou na monitoru bude naše oko vnímat prakticky beze změny jako studenou bílou s mírným nádechem do modra."
Já se snažím doložit, že dojde ke změně nejen vnímání toho papíru, ale především (s ohledem na téma) ke změně vnímání i toho monitoru.
To co "mám už za sebou" nejsou nějaké experimenty. To je reálná praxe (kterou jsem si ověřil pochopitelně i experimenty, jsem šťoura). Konkrétně. Obrázky si ukazujeme v okruhu přátel. Na svém počítači doma a v práci. Na jejich monitorech, monitorech mých dětí a naopak. Jsme do toho dost fandové a tak nám nestačí , "Že babička nemá uřezané nohy" Dost vážně posuzujeme i barevné podání s ohledem na atmosféru snímku atd. Proto potřebujeme sjednocené podmínky.....a ono to jednoduše nejde. Sondou a nebo jakkoliv jinak nastavená bílé je vnímána zcela odlišně podle konkrétních podmínek.
Ne náhodou jsem zde uvedl mnou upravenou fotku cihel kolegy v podobě která mi připadá blízká skutečným cihlám. Upraveno za tmy se žárovkou z boku.
Stejná fotka na stejně nastaveném systému ve dne mi připadá neskutečně ustřelená...a v noci zase OK.
Právě proto zpochybňuji významnost Vámi popisovaných pravidel. (Nikoliv technickou pravdivost, to je v pořádku)
Konečně to asi nejdůležitější. Uvedu můj "kalibrační postup" k použití pro ty kteří o něj mají zájem a dočetli to až sem.
Vezmu fotku s velkým množstvím detailů rovnoměrně rozprostřených po celé ploše. Fotku převedu jednoduše do BW a roztáhnu od černé po bílou (0-255)
Pak ji zobrazím na monitoru. Za všech okolností, v jasech i stínech, na kontrastních přechodech a na celé ploše musím vidět jen různé úrovně šedé.
Celkový vjem té šedé nebo jen v určitých sytostech může jít do některé z barev RGB. Pak musím korigovat podání jednotlivých barev. Pokud to HW+SW umožní.
Konečným výsledkem je šedá. Jedno jestli do modra a nebo červena. Doladění na vjem šedé bez nádechu pak už koriguji podle konkrétních okolních podmínek jen nastavením teploty. to už je rychlé a většinou i jednoznačné.
U slušnějších monitorů většinou není třeba barevné křivky korigovat. Pak jenom ta teplota podle vlastního pocitu.
Mimo teploty si dorovnávám i jas a gamu. Podle potřeby
Výsledek - jednoduchým donastavením teploty mám z konkrétní fotky ve dne, u dětí a nebo večer doma stejný pocit.
Poznámka, to ladění barev mi na různých testovacích šedivých pruzích a přechodech černá- bílá moc nefunguje. (Asi oči)
Dodatek pro nevěřící: Každá úroveň šedivé je vždy složena ze všech tří barev RGB a to tak, že má číselně stejnou hodnotu. ( ...10,10,10,...,123,123,123...)
Jestliže ten bod vypadá jako šedivý, je podání všech tří barev v tomto bodu správné. Jestliže to platí pro všechny hodnoty od 0-255 (8bit) a všechny body obrazu, pak musí být správná i libovolná barva.
oskined píše:Dobrý den pane Charváte.
Chtěl bych se zeptat:
Ikdyž jste na začátku uvedl, že byste doporučoval k úpravě fotografií vybírat mezi monitory značek EIZO a NEC, většinou pak hovoříte o zn. EIZO.
Znamená to, že EIZO je (pokud vezmeme cenově srovnatelné monitory) výhodnější volba?
Které monitory NEC o úhlopříčce 24" (16:10) byste doporučil jako konkurenci monitorů EIZO?
Dá se najít u 24" varianty u firmy NEC nějaký monitor "uspokojivé kvality pro úpravu fotografií" do 20 tis.?
Nevíte jestli má EIZO a NEC v plánu v nejbližší době vyjít na trh s nějakým monitorem o úhlopříčce 24" s technologií PLS?
oskined píše:Nevíte jestli má EIZO a NEC v plánu v nejbližší době vyjít na trh s nějakým monitorem o úhlopříčce 24" s technologií PLS?
pa.vel píše:to. - ra.rasch.ek
Dobrý den, zda mi prosím můžete odpovědět, zajímá mě jaký monitor jste si na konec koupil a jak jste s ním spokojen. Minulý měsíc jsem vyměnil tiskárnu za Canon 9000 MarkII a nyní se rozhoduji pro domácí používání taktéž o koupi nového monitoru, několik roků používaného Acer AL223W. Raději bych volil velikost 24", ale zvažuji Eizo mezi modelem FS 2332, nebo S 2433W. Nyní jsem se seznámil s disk. příspěvkem pana Ant. Charváta o připraveném do prodeje novém modelu FS 2333 určeném pro domácnosti. Tak nevím i když asi počkám na jeho recenzi, ale nerad bych koupil a potom dlouho litoval, že jsem si už měl nějakou kačku přidat.
Děkuji Pavel
Zpět na Vše kolem zobrazování fotografií na monitorech
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků