Zdravím všechny zúčastněné,
při výběru monitoru vhodného pro reprodukci fotografií (foto-monitor) je třeba přihlédnout k následujícím kritériím:
1) Obrazovka (dnes nejčastěji LCD panel s podsvícením LED nebo CCFL-trubice) by měla splňovat:
a) Dostatečný barevný rozsah (gamut), který by měl být větší, než barevný rozsah zdrojových fotografických dat z fotoaparátu (skeneru).
Pro začátečníky, kteří neumí pracovat s barevnými profily monitorů je určitě výhodou, pokud se barevný rozsah foto-monitoru blíží standardu "sRGB" nebo je možné přímo volit mezi standardy "sRGB"/"AdobeRGB", jako je tomu u většiny nových fotoaparátů.
b) Typ LCD - technologie panelu, který minimalizuje ztráty kontrastu a podání barevných tónů z bočních úhlů pohledu /IPS(PLS), nebo VA/.
POZOR na panely typu "TN" a některé levnější odnože IPS (např. "eIPS"), které mají tendenci nesprávně zobrazovat tmavé tóny jako světlejší.
2) Dostatečné možnosti nastavení jasu (min.70 cd/m2), bílého bodu (alespoň v rozmezí 4000-8000K) a tónovací charakteristiky (gamma - min.výběr ze tří charakteristik pro gamma = 1.8, 2.0 a 2.2)
Levnější monitory začínají však bohužel často na min. hodnotách jasu zhruba dvojnásobných, tedy cca 120-140 cd/m2.
3) Zajištění stabilizace nastaveného jasu: pro rychlý náběh a ustálení barevné reprodukce
4) Dostatečná homogenita obrazu (zejména při úhlopříčkách 23" a vyšších). Ideální je homogenita do 10% odchylky jasu od středu obrazovky, což lze zajistit až u monitorů s elektronickým hlídáním homogenity obrazu. Běžné hodnoty odchylek jasu se pohybují cca 20%. Nad tuto hodnotu působí již homogenita rušivě.
Pozor: homogenita se mění s nastaveným jasem a při max. hodnotách jasu může vypadat poměrně příznivě.
5) Přístupnost a přesnost barevných ICC.profilů na stránkách výrobce.
Je důležité pro správné nastavení ve Správě barev většiny fotografických prohlížečů. Pokud jsou barevné profily monitorů od výrobce obtížně dostupné, pak je to určitá známka toho, že monitor nebyl pravděpodobně pro práci s fotkou vůbec navrhován.
6) Možnost snadné kalibrace a tedy nějaké softwarové podpory pro kalibraci monitoru (nejlépe opět přímo od výrobce).
7) Z hlediska vstupů je třeba upřednostnit digitální rozhraní typu DVI, HDMI nebo DP - podle možností grafické karty.
Cenová kategorie monitorů 24"-27" do 10.000,- Kč (včetně) DPH je spíše vhodná pouze pro tzv. "kancelářskou" /"business"/ grafiku a skutečně málokterý monitor pro kancelářskou grafiku splňuje všechna kritéria foto-grafického monitoru, spíše jen některá z nich a při jejich nasazení pro úpravu fotografií jde tedy vždy o nějaké podstatné omezení a kompromis mezi tím, jak "by to mělo být zobrazeno" a jak "je to ve skutečnosti zobrazeno".
Při omezení do 10.000,- Kč je však možné nalézt "rozumné" kompromisy např. u levnějších 23" monitorů - pochopitelně vybavených min. "VA" nebo "IPS" LCD panely.
Např. 23" PLS + LED-podsvícení:
http://www.eizo.cz/monitory/flexscan/ev ... 2335W.htmlhttp://www.eizo.cz/monitory/foris/23/FS2332_EP.html V cenové kategorii do 20.000,- Kč je situace pro úhlopříčky 24" již o něco lepší a pokud to někdo s fotografií myslí opravdu vážně a uvažuje o 24" nebo 27" (4Mpx) úhlopříčce, pak by měl spíše počítat s částkami cca 30.000 a výše (včetně DPH), místo doufání, že by se snad i do 10.000 Kč přeci jen něco našlo ...
Obecně pak platí a je známé, že výrobou foto-grafických monitorů se zabývají zejména společnosti EIZO a NEC, které již tradičně vynikají svou bohatou nabídkou a škálou různých modelů.
Výhodou je, že EIZO si našlo na našem trhu a v okolních státech (Německo, Rakousko, Slovensko) poměrně mnoho příznivců (od roku 2000 jen v ČR asi 70.000 ks prodaných monitorů a z toho přes 5000 monitorů nejvyšší třídy řady EIZO "CG"), což umožnilo reinvestice v podobě značné podpory uživatelům formou kvalitních českých webových stránek a špičkové vybavení servisu přesnými kalibrátory, takže zejména profesionální uživatelé nemusejí ztrácet čas "výzkumem", jak co nastavit, ale mají možnost otevřeně diskutovat s kvalifikovanými zástupci výrobce a zůčastňovat se dnes již pravidelných seminářů.
Ostatní výrobci (SAMSUNG, HP, DELL) mají obyvykle v nabídce jeden nebo dva foto-modely, které se však často "utopí" v nepřehledné nabídce komerčních "video" modelů a modelů pro kancelářskou grafiku, takže zejména začátečník se pak může mylně domnívat, že buď nenabízí pro fotografy vlastně nic a nebo že v podstatě každý "grafický" monitor by vlastně mohl být využit též pro zobrazení fotek, z čehož pak plyne těch mnoho nedorozumění a zklamání ...Navíc tito výrobci obvykle nezajišťují pro fotografy žádnou podporu - kalibrační software, dostupné ICC-profily, semináře atd., takže z těchto modelů vybírají spíše "znalí" uživatelé, kteří si s případnými problémy dokáží sami poradit.
Omlouvám se za poměrně rozsáhlou odpověď na původně jednoduchou otázku (jaký doporučit monitor pro fotografa 24"-27" do 10.000 včetně DPH), ale nechtěl jsem, aby to vypadalo od moderátora diskuze nezdvořile, kdybych jednoduše a rychle odpověděl, že "Takový monitor neexistuje" a proto jsem chtěl raději tuto problematiku také trochu více osvětlit.
Takže stručně:
1) Do 10.000 spíše 23" (viz. odkaz v textu)
2) 10000-20.000 existují již širokogamutové modely s volbou "sRGB"/"AdobeRGB" viz. firemní stránky EIZO, NEC, které vyhovují náročným kritériím pro foto-monitory.
EIZO má nyní navíc ke všem foto-monitorům v řadách S, FS, SX a CG zdarma kalibrační software.
3) 30.000 a výše: EIZO, NEC - opět viz firemní stránky výrobce. Zde je již jedno, jaký model vyberete. Vždy bude jistě použitelný pro fotografii. Záleží již jen na Vás, jakou další přidanou hodnotu budete vyžadovat (konzultace, servis měření,co budete očekávat od přiloženého kalibračního softwaru, atd.)
EIZO - řada "SX" + kalibrační software EIZO EasyPIX2 nebo řada "CG" + kalibrační software EIZO ColorNavigator (včetně simulace CMYK)
NEC - řada PA nebo PA SpectraView + kalibrační software SpectraView
S přátelským pozdravem Váš moderátor diskuze
Antonín Charvát