To: "Bezik22"
Otázka zní, které foto programy podporují 10 bit zobrazení na prof. grafických kartách ve Windows? Když pátrám na webech výrobců, nikde o tom není jediná zmínka. Je to proto že to nepodporují nebo že je samozřejmost že to podporují ? Jediný SW o kterém vím že to podporuje je PhotoShop a LightRoom od Adobe a snad Zoner ? Ale co třeba Affinity nebo CaptureOne a další editační programy ? Tušíte někdo ?
30-bitový přenos při zobrazování fotografických dat na monitorech nevyužije v současné době každý.
Využití 30-bitového přenosu ve fotografických editorech má význam především pro práci fotografickými daty dle fotografických standardů, které předpokládají
široký barevný rozsah fotografických dat (minimálně Adobe RGB nebo větší).
Z tohoto důvodu také většina fotografických editorů 30-bitový přenos z grafické karty na monitor nevyužívá a spokojuje se "pouze" s podporou 16-bitového ZPRACOVÁNÍ fotografických dat (což je něco jiného než bitová hloubka VYKRESLOVÁNÍ (nebo-li ZOBRAZOVÁNÍ) fotografických dat na monitorech.
Máte tedy pravdu - fotografických editorů, které podporují 30-bitové zobrazování fotografických dat na monitorech není mnoho a nejznámější z nich jste již v podstatě vyjmenoval:
Adobe Photoshop (např. Adobe PS CS5, CS6 a CC) a
ZONER PhotoStudio (např. verze 18 nebo PFX).
Ve výše zmiňovaných aplikacích
je navíc potřeba 30-bitový přenos fotografických dat z videokarty na monitor vždy ještě POVOLIT - což z technického hlediska znamená pro vykreslování obrazových bodů na monitoru
aktivovat používání10-bitových grafických knihoven OpenGL (a tedy zakázat používání původních 8-bitových knihoven grafického rozhraní Windows).
Aby to tedy celé "fungovalo" a mělo to také praktický smysl, je třeba splnit následující předpoklady:
1) Práce s fotografickými daty s širokým barevným rozsahem (min.
Adobe RGB nebo větším -
ProPhoto RGB, atd.)
2) Používání fotografických formátů s více, než 8-bitovou barevnou hloubkou: např. 14-bit RAW převedený do
16-bit. TIFF-formátu, atd. (ne např. pouze 8-bitový JPEG).
3) Používání fotografického editoru, který podporuje
30-bitový přenos fotografických dat z grafické videokarty na monitor
(což jinými slovy znamená podporu 10-bitové knihovny s grafickým rozhraním typu OpenGL) a tento
30-bitový přenos musí být také AKTIVOVÁN.
4) Mít v PC instalovanou grafickou videokartu, která podporuje při nativním rozlišení monitoru 30-bitový přenos videodat na monitor (obvykle na svém video-výstupu typu DisplayPort = DP) - což v praxi jinými slovy znamená, že grafická karta musí pro 30-bitový přenos splňovat nejen hardwarové předpoklady (= musí být vybavena ospovídajícími grafickými čipy), ale výrobce k ní musí dodat také příslušné ovladače, které jsou schopny zajistit 30-bitový přenos videodat - v případě výše zmiňovaných fotografických editorů např. přes grafické rozhraní
OpenGL.
5) Mít pro zobrazování k dispozici fotografický
širokogamutový monitor, který je vybaven videovstupem typu DisplayPort =
DP, který bude podporovat jak 24-bitový, tak i
30-bitový přenos videodat.
Ani jeden z výše uvedených předpokladů není dnes mezi fotografy "samozřejmostí" a lze spíše konstatovat, že pouze malá část fotografů jich splňuje všech pět - od zdroje fotografických dat z fotoaparátu přes jejich zpracování fotografickými editory až po zvolenou grafickou kartu a fotografický monitor.
V tomto světle je pak celkem pochopitelné, proč je podpora 30-bitových přenosů výrobci fotografických editorů zatím stále ještě na okraji jejich zájmu. To se však může se silným rozvojem širokogamutových monitorů a tiskáren - navíc s podporou 30-bitových přenosů během několika málo let snadno změnit.