Foto programy - podpora 10 bit zobrazování

Moderátor: Antonin.Charvat

Foto programy - podpora 10 bit zobrazování

Příspěvekod Bezik22 » 19 pro 2017 02:18

Otázka zní, které foto programy podporují 10 bit zobrazení na prof. grafických kartách ve Windows? Když pátrám na webech výrobců, nikde o tom není jediná zmínka. Je to proto že to nepodporují nebo že je samozřejmost že to podporují ? Jediný SW o kterém vím že to podporuje je PhotoShop a LightRoom od Adobe a snad Zoner ? Ale co třeba Affinity nebo CaptureOne a další editační programy ? Tušíte někdo ?
Bezik22
 
Příspěvky: 2
Registrován: 19 pro 2017 02:04

Re: Foto programy - podpora 10 bit zobrazování

Příspěvekod Antonin.Charvat » 20 pro 2017 15:31

To: "Bezik22"
Otázka zní, které foto programy podporují 10 bit zobrazení na prof. grafických kartách ve Windows? Když pátrám na webech výrobců, nikde o tom není jediná zmínka. Je to proto že to nepodporují nebo že je samozřejmost že to podporují ? Jediný SW o kterém vím že to podporuje je PhotoShop a LightRoom od Adobe a snad Zoner ? Ale co třeba Affinity nebo CaptureOne a další editační programy ? Tušíte někdo ?



30-bitový přenos při zobrazování fotografických dat na monitorech nevyužije v současné době každý.
Využití 30-bitového přenosu ve fotografických editorech má význam především pro práci fotografickými daty dle fotografických standardů, které předpokládají široký barevný rozsah fotografických dat (minimálně Adobe RGB nebo větší).
Z tohoto důvodu také většina fotografických editorů 30-bitový přenos z grafické karty na monitor nevyužívá a spokojuje se "pouze" s podporou 16-bitového ZPRACOVÁNÍ fotografických dat (což je něco jiného než bitová hloubka VYKRESLOVÁNÍ (nebo-li ZOBRAZOVÁNÍ) fotografických dat na monitorech.

Máte tedy pravdu - fotografických editorů, které podporují 30-bitové zobrazování fotografických dat na monitorech není mnoho a nejznámější z nich jste již v podstatě vyjmenoval: Adobe Photoshop (např. Adobe PS CS5, CS6 a CC) a ZONER PhotoStudio (např. verze 18 nebo PFX).
Ve výše zmiňovaných aplikacích je navíc potřeba 30-bitový přenos fotografických dat z videokarty na monitor vždy ještě POVOLIT - což z technického hlediska znamená pro vykreslování obrazových bodů na monitoru aktivovat používání10-bitových grafických knihoven OpenGL (a tedy zakázat používání původních 8-bitových knihoven grafického rozhraní Windows).

Aby to tedy celé "fungovalo" a mělo to také praktický smysl, je třeba splnit následující předpoklady:
1) Práce s fotografickými daty s širokým barevným rozsahem (min. Adobe RGB nebo větším - ProPhoto RGB, atd.)
2) Používání fotografických formátů s více, než 8-bitovou barevnou hloubkou: např. 14-bit RAW převedený do 16-bit. TIFF-formátu, atd. (ne např. pouze 8-bitový JPEG).
3) Používání fotografického editoru, který podporuje 30-bitový přenos fotografických dat z grafické videokarty na monitor
(což jinými slovy znamená podporu 10-bitové knihovny s grafickým rozhraním typu OpenGL) a tento 30-bitový přenos musí být také AKTIVOVÁN.
4) Mít v PC instalovanou grafickou videokartu, která podporuje při nativním rozlišení monitoru 30-bitový přenos videodat na monitor (obvykle na svém video-výstupu typu DisplayPort = DP) - což v praxi jinými slovy znamená, že grafická karta musí pro 30-bitový přenos splňovat nejen hardwarové předpoklady (= musí být vybavena ospovídajícími grafickými čipy), ale výrobce k ní musí dodat také příslušné ovladače, které jsou schopny zajistit 30-bitový přenos videodat - v případě výše zmiňovaných fotografických editorů např. přes grafické rozhraní OpenGL.
5) Mít pro zobrazování k dispozici fotografický širokogamutový monitor, který je vybaven videovstupem typu DisplayPort = DP, který bude podporovat jak 24-bitový, tak i 30-bitový přenos videodat.

Ani jeden z výše uvedených předpokladů není dnes mezi fotografy "samozřejmostí" a lze spíše konstatovat, že pouze malá část fotografů jich splňuje všech pět - od zdroje fotografických dat z fotoaparátu přes jejich zpracování fotografickými editory až po zvolenou grafickou kartu a fotografický monitor.
V tomto světle je pak celkem pochopitelné, proč je podpora 30-bitových přenosů výrobci fotografických editorů zatím stále ještě na okraji jejich zájmu. To se však může se silným rozvojem širokogamutových monitorů a tiskáren - navíc s podporou 30-bitových přenosů během několika málo let snadno změnit.
Moderátor tohoto diskuzního fóra
Antonín Charvát
Antonin.Charvat
 
Příspěvky: 334
Registrován: 06 led 2012 10:56

Re: Foto programy - podpora 10 bit zobrazování

Příspěvekod Bezik22 » 23 pro 2017 03:17

Děkuji moc za opověď, přiznám se že jsem se toho trochu obával, že to takto je. Ale ještě víc, že vlastní editory zpracovávající už "vyvolaný" TIFF mě zajímají právě RAW editory (nebo vyvolávače, nevím jak to nazvat). Většinou si vystačím s úpravami jen při onom "vyvolání". Tam je situace uplně stejná, tzn. pouze Adobe Lightroom CC, nebo existuje i nějaká alternativa ? Přijde mi šílené, že tak klíčová věc má tak mizivou podporu :(
Bezik22
 
Příspěvky: 2
Registrován: 19 pro 2017 02:04

Re: Foto programy - podpora 10 bit zobrazování

Příspěvekod Antonin.Charvat » 01 úno 2018 12:11

To: "Bezik22"
Bezik22 píše:Děkuji moc za opověď, přiznám se že jsem se toho trochu obával, že to takto je. Ale ještě víc, že vlastní editory zpracovávající už "vyvolaný" TIFF mě zajímají právě RAW editory (nebo vyvolávače, nevím jak to nazvat). Většinou si vystačím s úpravami jen při onom "vyvolání". Tam je situace uplně stejná, tzn. pouze Adobe Lightroom CC, nebo existuje i nějaká alternativa ? Přijde mi šílené, že tak klíčová věc má tak mizivou podporu :(


Naprosto s Vámi souhlasím, protože s rozšiřujícím se barevným rozsahem reprodukovaných fotografických dat se zvyšují logicky také nároky na bitovou hloubku reprodukovaných dat pro zajištění jejich "hladkých" přechodů mezi blízkými barevnými odstíny.
Je tedy určitě zajímavá otázka, zda přenos 10bit RGB dat na 10bit vstup monitoru již podporují některé zobrazovací konvertory RAW-dat.

"Zobrazovací/konverzní" programy pro RAW-formáty používají obvykle (alepoň dle mých zkušeností) pro zobrazování fotografických dat převod 14bit-RAW --> 8bit-JPEG (nebo 8bit-TIFF). Žádný 30-bitový přenos do monitoru se tedy nekoná (neměl by smysl).
V některých "Zobrazovačích/konvertorech" lze samozřejmě navolit také převod 14bit-RAW --> 16bit-TIFF, ale to ještě nemusí automaticky znamenat použití 10bit OpenGL knihovny pro reprodukci 16bit RGB dat na 10bit vstupu monitoru. Nakonec se tedy mohou i 16bit TIFF data zobrazovat na monitoru pomocí videoslužeb standardní 8bit knihovny GPU.

Teoreticky a prakticky je však samozřejmě možné, aby výrobce "Zobrazovacího konvertoru" pro RAW-formáty nastavil svůj prohlížeč tak, aby v případě zvoleného převodu 14bit-RAW --> 16bit-TIFF automaticky aktivoval 10bit OpenGL knihovnu pro reprodukci 16bit RGB dat na 10bit vstupu monitoru (tedy pokud by se předtím ještě ujistil, že monitor takovým 10bit vstupem opravdu disponuje a že to tedy má praktický význam).

V praxi není nic jednoduššího, než si na testovací 16bitové TIFF šedoškále 30-bitový přenos na monitor ověřit. Buď se bude testovací šedoškála zobrazovat s naprosto hladkými přechody (díky dostatečné bitové hloubce přenášených videodat - která budou 10bitová) nebo budou okem pozorovatelné hrubé přechody (dojde k tzv. efektu "páskování" díky nedostatečné bitové hloubce nikoliv dat - ta jsou 16bitová - ale díky nedostatečné bitové hloubce přenášených videodat - která budou pouze 8bitová).
Moderátor tohoto diskuzního fóra
Antonín Charvát
Antonin.Charvat
 
Příspěvky: 334
Registrován: 06 led 2012 10:56


Zpět na Vše kolem zobrazování fotografií na monitorech

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků