Eizo CS270 vs HP Z27x

Moderátor: Antonin.Charvat

Eizo CS270 vs HP Z27x

Příspěvekod majkl76 » 23 zář 2016 19:22

Dobrý den,
Pročetl jsem množství recenzí na tyto dva monitory a nedokážu se rozhodnou který z nich vybrat. Proto bych rád požádal o radu.
Cenově jsou cca stejně. U monitoru HP v recenzi upozorňují na horší rovnoměrnost podsvícení a menší možnosti kalibrace.
Jsem fotograf, fotky nechávám tisknout ve specializovaném studiu a hlavní podmínkou pro výběr monitoru je věrnost reprodukce barev..
Který z těchto monitorů byste doporučil?
Děkuji za odpověď.
Michal
majkl76
 
Příspěvky: 7
Registrován: 23 zář 2016 18:42

Re: Eizo CS270 vs HP Z27x

Příspěvekod Antonin.Charvat » 23 zář 2016 20:46

To: "majkl76"

Pročetl jsem množství recenzí na tyto dva monitory a nedokážu se rozhodnou který z nich vybrat. Proto bych rád požádal o radu.
Cenově jsou cca stejně. U monitoru HP v recenzi upozorňují na horší rovnoměrnost podsvícení a menší možnosti kalibrace.
Jsem fotograf, fotky nechávám tisknout ve specializovaném studiu a hlavní podmínkou pro výběr monitoru je věrnost reprodukce barev..
Který z těchto monitorů byste doporučil?


V obou případech se jedná o grafické (fotografické) monitory a z cenového hlediska také ve "stejné" třídě.
Hlavní rozdíly jste již velmi správně zmínil Vy sám:
1) homogenita
2) možnosti kalibrace

ad 1) homogenita:
Model CS270 používá k zaručení "fotografické" úrovně homogenity (odchylky jasu při okrajích obrazovky max. do 10% od středu obrazovky) speciální technologii DUE = Digital Uniformity Equalizer, kdy je v monitoru pro každou ze 128 vstupních úrovní jasu monitoru uložena kompenzační matice rozložení jasů jednotlivých zobrazovacích pixelů. Tato kompenzační matice je pak vyhotovena pro hodnoty bílého bodu 6500K, kdy je dosahovaná homogenita nejlepší (do 3%-5%).

U modelu HP Z27x je homogenbita monitoru závislá pouze na kvalitě difuzeru (rozptylovače světla z podsvětlovacích LEDek), což je pak závislé kus od kusu a nikdy nemůže být pochopitelně v relacích dosahovaných kompenzační technologií DUE.

2) možnosti kalibrace:
Model CS270 je podporován již přes 12 let neustále zdokonalovaným kalibračním softwarem EIZO ColorNavigator, který podporuje:
- hw-typ kalibrace
- řeší základní kalibrační úlohy:
A) kalibrace dle zvoleného fotografického standardu (sRGB/AdobeRGB)
B) kalibrace monitoru pro sesouhlasení barevné reprodukce fotografie na monitoru a z tiskárny ("softproofing")
- podporuje širokou škálu na trhi dostupných kalibračních sond
- funguje pod operačními systémy: Windows 7/8/10 a MacOSX

U modelu HP Z27x funguje momentálně hw-kalibrace jen v omezené míře výběrem kalibrace v menu monitoru.
Soulad mezi monitorem a tiskárnou - kdy je třeba "nalézt" ideální hodnotu bílého bodu pro monitor dle charakteru světla dopadajícího na tiskovou předlohu - nelze na tomto monitoru pomocí hw-kalibrace řešit zatím vůbec.

Vzhledem k momentálně probíhající speciální akci, kdy se model CS270 nabízí až do vyprodání zásob za cenu srovnatelnou s kancelářským modelem EIZO EV2750 (což bylo dosud u EIZA nevídané), bych v tomto případě tedy raději dlouho neváhal ...

P.S.:
Model CS270 navíc dokáže kromě "klasických" RGB-vstupních videosignálů pracovat rovněž naprosto bezchybně s video-formáty: YCbCr, takže jeho HDMI-vstup je PLNĚ kompatibilní s "klasickými" vstupy TV-zařízení a je možné jej tedy přímo připojovat ke kamerám, BD-přehrávačům, satelitním přijímačům, hracím konzolám, atd. (to pouze jako další bonus :-).
Moderátor tohoto diskuzního fóra
Antonín Charvát
Antonin.Charvat
 
Příspěvky: 345
Registrován: 06 led 2012 10:56

Re: Eizo CS270 vs HP Z27x

Příspěvekod majkl76 » 26 zář 2016 19:38

Děkuji za informace. Rozhodnutí zřejmě tedy padne na Eizo..
majkl76
 
Příspěvky: 7
Registrován: 23 zář 2016 18:42

Re: Eizo CS270 vs HP Z27x

Příspěvekod majkl76 » 07 říj 2016 00:33

Dobrý den,
Monitor Eizo je na stole a myslím, že se mi s ním bude dobře žít :)
Mám ale několik otázek ohledně kalibrace, profilace, sondy a grafické karty.

1) Momentálně nemám k dispozici kalibrační sondu abych si vytvořil ICC profil. Na CD u monitoru je pouze kalibrační soft. ICC profil jsem si tedy stáhnul z webu Eizo. K dispozici jsou dva, jeden 5000K, G2,2 a druhý 6500K,G2,2. Odpovídají tyto profily kalibraci na gamut AdobeRGB? Tudíž pokud na monitoru zvolím tento gamut a do správy barev windows zadám jeden z těchto profilů je to tak v pořádku? Pokud na monitoru zvolím gamut sRGB nebo jiný v OSD nabídce monitoru musím měnit i profil ve správě barev windows? Dále pak je mi divné, že pokud změním profil ve Windows 5000K za 6500K nevidím žádnou změnu v podání bílé barvy.

2) Jakou sondu v cenové relaci do cca 8000Kč byste doporučil? Jak se liší levná Eizo EX3 od dražších sond?

3) Ohledně grafické karty.. Má smysl ve spojení s tímto monitorem a úpravou fotografií jako hlavní činností pořizovat grafiku řady Nvidia Quadro nebo AMD FirePro?

Děkuji za odpověď
majkl76
 
Příspěvky: 7
Registrován: 23 zář 2016 18:42

Re: Eizo CS270 vs HP Z27x

Příspěvekod majkl76 » 10 říj 2016 19:43

Dobrý den,
Měl bych ještě jeden dotaz ohledně monitorů..
1) Rozdíl mezi CS270-BK a EIZO CX271-BK je pouze v integrovaném kalibračním senzoru u monitoru EIZO CX271-BK?
2) Jak se liší kalibrační senzor EIZO CX271-BK a EIZO CG2420?
3) Je na práci s fotografiemi výhodnější pořídit EIZO CX271-BK nebo CS270-BK a dokoupit kalibrační sondu, nebo EIZO CG2420 bez dalších investic?

Děkuji za odpověď
majkl76
 
Příspěvky: 7
Registrován: 23 zář 2016 18:42

Re: Eizo CS270 vs HP Z27x

Příspěvekod Antonin.Charvat » 10 říj 2016 20:10

To: "majkl76"
Dobrý den,
Monitor Eizo je na stole a myslím, že se mi s ním bude dobře žít :)
Mám ale několik otázek ohledně kalibrace, profilace, sondy a grafické karty:

1) Momentálně nemám k dispozici kalibrační sondu abych si vytvořil ICC profil. Na CD u monitoru je pouze kalibrační soft. ICC profil jsem si tedy stáhnul z webu Eizo. K dispozici jsou dva, jeden 5000K, G2,2 a druhý 6500K,G2,2. Odpovídají tyto profily kalibraci na gamut AdobeRGB? Tudíž pokud na monitoru zvolím tento gamut a do správy barev windows zadám jeden z těchto profilů je to tak v pořádku? Pokud na monitoru zvolím gamut sRGB nebo jiný v OSD nabídce monitoru musím měnit i profil ve správě barev windows? Dále pak je mi divné, že pokud změním profil ve Windows 5000K za 6500K nevidím žádnou změnu v podání bílé barvy.


Ano - obecně platí, že barevný profil nastavený jako výchozí pro monitor ve správě barev operačního systému MUSÍ odpovídat navolenému standardu (= navolenému barevnému rozsahu monitoru). Zde mohou u modelu CS270nastat prakticky tři případy:
A) Režim (MODE) = "Custom" --> pak ve správě barev OS musí být pro monitor jako výchozí nastaven barevný ICC-profil monitoru (s iluminantem 6500K pro úpravy fotek na webu a 5000K pro "sladění" fotek dle tiskové předlohy nebo "softproof" s externím ofsetovým tiskem)
B) Režim (MODE) = "sRGB" --> pak ve správě barev OS musí být pro monitor jako výchozí nastaven barevný ICC-profil sRGB IEC61966-2.1
C) Režim (MODE) = "AdobeRGB" --> pak ve správě barev OS musí být pro monitor jako výchozí nastaven barevný ICC-profil AdobeRGB (1998)

Pokud se použije barevný profil monitoru s rozdílným iluminantem (5.000K nebo 6.500K) , pak to bude mít pouze vliv na algoritmus výpočtu barevné reprodukce (použije se rozdílná tzv. Bradfordova adaptivní matice na bílý bod). Vizuelní rozdíly na monitoru budou však v praxi skutečně pro reprodukci sRGB nebo Adober fotografií jen velmi drobné.
Změna iluminantu v barevném profilu monitoru pak samozřejmě už vůbec neovlivní nastavení bílého bodu monitoru (to s tím nemá nic společného). Bílý bod monitoru musí ovlivnit vždy uživatel - buď pomocí kalibrace monitoru na požadovanou hodnotu bílého bodu nebo změnou hodnoty bílého bodu "ručně" pomocí OSD-menu monitoru.

Dobrá otázka je, kdy se tedy má vlastně používat režim "Custom", režim sRGB" a režim "AdobeRGB".

Režim "Custom": používá se při sladění monitoru s tiskovou předlohou ("softproof") nebo v případě použití prohlížeče, který pracuje se správou barev a umí "zachovat" profil (=zachovat barevný rozsah) vstupní "otevřené" fotografie nebo v případě, že potřebuji nebo chci "vyvolat" raw-data a konvertovat je do co barevného rozsahu většího, než který vymezuje standard sRGB IEC61966-2.1
V tomto režimu je možné pak vždy správně (dle fotografických standardů) reprodukovat prakticky jakákoliv fotografická data - ať již byla připravena dle standardu sRGB IEC61966-2.1 nebo standardu AdobeRGB (1998) nebo dle standardu ProPhotoRGB.

Režim "AdobeRGB": používá se při sladění monitoru s tiskovou předlohou ("softproof") nebo v případě prohlížení AdobeRGB-fotografií v případě použití prohlížeče, který NEPRACUJE se správou barev.

Režim "sRGB": používá se při prohlížení fotografií pomocí INTERNETOVÝCH prohlížečů (Mozilla FireFox, Google Chrome, MS Internet Explorer), které obvykle konvertují barevný rozsah fotografií VŽDY do barevného rozsahu vymezeném dle standardu sRGB IEC61966-2.1 nebo v případě prohlížení sRGB-fotografií v případě použití prohlížeče, který NEPRACUJE se správou barev.

2) Jakou sondu v cenové relaci do cca 8000Kč byste doporučil? Jak se liší levná Eizo EX3 od dražších sond?

X-Rite i1Display Pro

3) Ohledně grafické karty.. Má smysl ve spojení s tímto monitorem a úpravou fotografií jako hlavní činností pořizovat grafiku řady Nvidia Quadro nebo AMD FirePro?

Záleží na tom, jaká fotografická data budete chtít na svém monitoru zobrazovat a zda případné rozdíly v 10-bitové a 8-bitové reprodukci budou pro Vás "zajímavé" - tedy zda vizuelní rozdíly budou pro Vás podstatné a zda si za tyto rozdíly tedy budete ochoten připlatit a to nejen v podobě grafické karty, ale také v podobě investic za např. větší "uložný prostor" (ukládání 16-bitových TIFF souborů nutných pro 10-bitové zobrazování na monitoru je až 3x více náročné, než ukládání fotek do RAWů)

Pokud většinu fotek vyvoláváte z RAWů do sRGB a poté ukládáte případně do 8-bitového formátu JPG s určitou nastavenou kompresí, pak rozdíly mezi 10-bitovou a 8-bitovou reprodukcí na monitoru nikdy neuvidíte.

Pokud většinu fotek vyvoláváte z RAWů do AdobeRGB nebo ProPhotoRGB a poté ukládáte případně 16-bitového formátu TIFF, pak rozdíly mezi 10-bitovou a 8-bitovou reprodukcí na monitoru mohou být již viditelné a někdy (zejména v tmavších oblastech) i docela markantní.
Více na vláknu "Rozdíl mezi 10-bit a 8-bit barvami".
Moderátor tohoto diskuzního fóra
Antonín Charvát
Antonin.Charvat
 
Příspěvky: 345
Registrován: 06 led 2012 10:56

Re: Eizo CS270 vs HP Z27x

Příspěvekod Antonin.Charvat » 10 říj 2016 20:45

To "majkl76"

Měl bych ještě jeden dotaz ohledně monitorů..
1) Rozdíl mezi CS270-BK a EIZO CX271-BK je pouze v integrovaném kalibračním senzoru u monitoru EIZO CX271-BK?

Ano - to je hlavní rozdíl.
Po pravdě - ve skutečnosti se nejedná o kalibrační senzor v pravém slova smyslu, který by byl využitelný k vytvoření barevného profilu monitoru, ale jedná se "pouze" o AUTOKOREKČNÍ senzor, který slouží k automatické KONTROLE a KOREKCI nastaveného jasu a nastaveného bílého bodu monitoru. Předpokládá se, že k nastavení jasu a bílého bodu monitoru došlo při kalibraci nějakým externím kalibračním senzorem pomocí programu EIZO ColorNavigator pro hardwarovou kalibraci fotografických monitorů EIZO.

Dalším rozdílem je povrchová úprava obrazovky, která je v případě modelu CX271 doplněna o "retardační film", který se stará o to, aby při bočních pohledech na monitor nedocházelo k "zesvětlání" tmavých tónů - zejména při malém okolním osvětlení (např. při editaci VIDEA).

2) Jak se liší kalibrační senzor EIZO CX271-BK a EIZO CG2420?

V případě modelu CX271-BK se nejedná o kalibrační senzor v pravém slova smyslu, který by byl využitelný k vytvoření barevného profilu monitoru, ale jedná se "pouze" o AUTOKOREKČNÍ senzor, který slouží k automatické KONTROLE a KOREKCI nastaveného jasu a nastaveného bílého bodu monitoru. Předpokládá se, že k nastavení jasu a bílého bodu monitoru došlo při kalibraci nějakým externím kalibračním senzorem pomocí programu EIZO ColorNavigator pro hardwarovou kalibraci fotografických monitorů EIZO.

V případě modelu CG2420 se jedná o KALIBRAČNÍ senzor v pravém slova smyslu, který je plně využitelný nejen ke KALIBRACI monitoru, tj. k nastavení jasu, bílého bodu a gradace obrazu (gama) monitoru, ale také k PROFILACI monitoru - tedy k vytvoření barevného ICC-profilu monitoru (s kterým, následně pak pracují fotografické prohlížeče).
Předpokládá se, že ke kalibraci monitoru pomocí integrovaného plnohodnotného KALIBRAČNÍHO senzoru bude použit kalibrační program EIZO ColorNavigator pro hardwarovou kalibraci fotografických monitorů EIZO.

3) Je na práci s fotografiemi výhodnější pořídit EIZO CX271-BK nebo CS270-BK a dokoupit kalibrační sondu, nebo EIZO CG2420 bez dalších investic?

V případě častého "slaďování" monitoru s tiskovou předlohou = kalibrace dle tiskové předlohy - je prakticky nutné mít k dispozici nějakou kalibrační sondu. V takovém případě je třeba vzít v úvahu "ekonomickou" kalkulaci, že model "CS" + externí sonda (X-Rite i1Display Pro) + fotografické stínítko stojí totéž, co model "CG" (kde je integrovaná sonda již součástí monitoru a fotografické stínítko již součástí balení).
Proto se nevyplatí vše kupovat hned druhý den dodatečně a zvlášť.

V případě, že uživatel ale nebude mít potřebu doma něco tisknout a nebude tedy ani cítit potřebu své tisky nějak "slaďovat" se svým monitorem, pak nebude kalibrační sondu pochopitelně potřebovat hned po vybalení monitoru z krabice, ale teprve až monitor "zestárne" a již nebude jednoduše platit, že pouhým nastavením obrazových parametrů v OSD menu monitor jej bude možné náležitě nastavit.
Teprve pak bude nutné k přesnému nastavení požadovaných obrazových parametrů (např. k přesnému nastavení bílého bodu na určitou hodnotu) mít k dispozici kalibrační sondu.
Takový stav ("zestárnutí" monitoru) však může nastat např. až za dva roky a v takovém případě je tedy možné nákup kalibrační sondy např. o dva roky odložit.

Pochopitelně za předpokladu, že uživatel je "sběhlým" v "ručním" nastavování barevných profilů monitoru ve správě barev operačního systému, atd., což za něj ColorNavigator v případě kalibrací prováděných pomocí kalibrační sondy udělá pak AUTOMATICKY (a bez chyb).

Začátečník se obejde bez sondy pouze v jednoduchém případě:
"Fotografický (=parametrově relativně stabilní) monitor je nový (max. dva roky starý) a bude využíván prakticky pro prohlížení fotek na webu pomocí INTERNETOVÝCH prohlížečů a s automatickým převodem do standardu sRGB IEC61966-2.1. Pak monitor postačí pomocí tlačítka MODE přepnout do režimu "sRGB" a více se o nic nestarat.
(Kalibrační sonda v takovém případě nebude třeba, dokud monitor "nezestárne" a nebude "ukazovat" špatně bílý bod).

Jakmile však začne používat prohlížeče s obecnou správou barev (např. Adobe PS CC, ZONEr PS atd.), které jsou schopny zpracovat barevné fotografie jakéhokoliv fotografického standardu a správně je přepočítat do barevného RGB-prostoru, který odpovídá barevnému rozsahu monitoru, pak již je třeba trochu rozumět správě barev a buď umět "ručně" správně nastavit odpovídající barevný profil monitoru nebo tuto "práci" raději přenechat kalibračnímu softwaru - ke kterému je však třeba mít buď monitor s integrovaným kalibračním senzorem nebo externí kalibrační sondu.
Moderátor tohoto diskuzního fóra
Antonín Charvát
Antonin.Charvat
 
Příspěvky: 345
Registrován: 06 led 2012 10:56

Re: Eizo CS270 vs HP Z27x

Příspěvekod majkl76 » 13 říj 2016 20:12

Dobrý den,
děkuji za obsáhlou odpověď. Přesto bych měl ještě otázku:

Jaké výhody/nevýhody má kalibrační senzor u modelu CG2420 ve srovnání s například Vámi doporučovanou kalibrační sondou X-Rite i1Display Pro?
Umí například zohlednit okolní světlo?
Dá se říci, že v podstatě nahradí externí sondu například typu X-Rite i1Display Pro a nepřináší omezení?
Pořídil jsem Vámi doporučený CS270, ale přemýšlím jestli nezainvestovat o něco víc a koupit takzvaně vše v jednom. Fotky vyvolávám z RAW a ukládám v 16bit TIFF. Tisknu především ve specializovaném obchodě.
Bude mi tedy při tomto pracovním postupu CG2420 nějakým přínosem?
Díky Vaší minulé odpovědi jsem si uvědomil, že mám ve správě barev slušný "guláš" a tak se radši přihlásím na Váš EIZO kurz Základní metody kalibrace monitorů.
Děkuji za odpověď..
majkl76
 
Příspěvky: 7
Registrován: 23 zář 2016 18:42

Re: Eizo CS270 vs HP Z27x

Příspěvekod Antonin.Charvat » 17 říj 2016 14:34

To: "majkl76"
Dobrý den,
Jaké výhody/nevýhody má kalibrační senzor u modelu CG2420 ve srovnání s například Vámi doporučovanou kalibrační sondou X-Rite i1Display Pro?


Výhody:
1) jedná se o kalibrační senzor, který je precizně odladěný právě pro LCD-panel typu IPS použitý v modelu CG2420. Kalibrace jasu a bílého bodu je tak přesnější, než u běžných (levnějších) externích kalibračních senzorů.
2) kalibrační senzor je vždy k dispozici a připraven ke kalibraci
3) vestavěný kalibrační senzor umožňuje snadné nastavení AUTOMATICKÉ kontroly nastavených obrazových parametrů monitoru (=snadná REKALIBRACE monitoru)
4) pokud vestavěný kalibrační senzor "zestárne" a neměří již tak přesně, jako když byl nový, pak jej lze snadno "překalibrovat" pomocí externí "vzorové" kalibrační sondy. (Pokud "zestárne" externí kalibrační senzor, pak již uživatel nemá od výrobce k dispozici obvykle žádné nástroje na jeho "korekci")

Nevýhody:
Vestavěný kalibrační senzor nelze samozřejmě použít k měření (kalibraci) jiných monitorů nebo k měření okolního světla

Umí například zohlednit okolní světlo?

Pokud jste měl na mysli "změřit" okolní světlo (a nikoliv "zohlednit"), pak vestavěný kalibrační senzor nelze použít k měření okolního světla.
Pokud jste měl skutečně na mysli "zohlednit" okolní světlo, pak odpověď je, že nikoliv, protože to vzhledem k umístění a vzdálenosti senzoru od povrchu obrazovky není ani zapotřebí (vliv okolního světla je prakticky zanedbatelný).

Dá se říci, že v podstatě nahradí externí sondu například typu X-Rite i1Display Pro a nepřináší omezení?

ANO - vyjma možnosti měřit jas a bílý bod okolního světla, což pro běžné kalibrační úlohy není ovšem nutné a je možné se bez toho obejít.

Pořídil jsem Vámi doporučený CS270, ale přemýšlím jestli nezainvestovat o něco víc a koupit takzvaně vše v jednom. Fotky vyvolávám z RAW a ukládám v 16bit TIFF. Tisknu především ve specializovaném obchodě.
Bude mi tedy při tomto pracovním postupu CG2420 nějakým přínosem?

ANO - bude.
Pro uvedený postup si můžete v případě modelu CG2420 s integrovaným kalibračním senzorem např. "zapnout" automatickou rekalibraci monitoru, tedy automatickou korekci nastavených obrazových parametrů monitoru (jasu, bílého bodu, barevného rozsahu, atd.)
Monitor si tak uchová konstantní hodnotu obrazových parametrů přiřazených jednotlivým vytvořeným profilům, tak jak byly nastaveny v okamžiku kalibrace monitoru.
Také jakákoliv další nová kalibrace monitoru bude s integrovaným kalibračním senzorem samozřejmě snadnější a přesnější, než pomocí běžně dostupných kolorimetrů. Pokud tedy neuvažujete o použití nějakého dražšího a přesného spektrofotometru.
Moderátor tohoto diskuzního fóra
Antonín Charvát
Antonin.Charvat
 
Příspěvky: 345
Registrován: 06 led 2012 10:56

Re: Eizo CS270 vs HP Z27x

Příspěvekod majkl76 » 04 lis 2016 01:01

Děkuji za odpověď...
majkl76
 
Příspěvky: 7
Registrován: 23 zář 2016 18:42

Re: Eizo CS270 vs HP Z27x

Příspěvekod n4n0b1t » 18 lis 2016 09:44

Pro srovnani IPS glow u CS270:
Obrázek
a u HP Z27x:
Obrázek
n4n0b1t
 
Příspěvky: 8
Registrován: 18 lis 2016 09:12

Re: Eizo CS270 vs HP Z27x

Příspěvekod Antonin.Charvat » 20 lis 2016 14:57

to: n4n0b1t:

u obrazku s popiskem HP Z27x je zobrazena pouze prázdná černá plocha. Můžete prosím doplnit odpovídajícím obrázkem ?
Pro čtenáře, kteří si možná nejsou úplně jisti, co chtěl "n4n0b1t" vlastně prezentovat tak napovím:

Při zobrazení velmi tmavých odstínů, popř. přímo "NULOVÝCH" RGB-dat (hodnoty barevný složek R=G=B=0) může uživatel v tmavé místnosti (=při zhasnutém světle ve tmě) pozorovat v zásadě dva efekty:

1) Back Light Bleed = česky "prosvity" z podsvětlovacího systému LCD-panelu
"Prosvity" jsou pozorovatelné zejména při okrajích LCD-panelu a často dnes vznikají pouhým silnějším stisknutím okraje rámečku monitoru.
Jsou způsobeny ne 100% dokonale rovným a 100% tuhým rámečkem, který pak v některých částech více a v jiných méně "přiléhá" k LCD-panelu.
Jak se může uživatel "prosvitům" bránit?
Uživatel může např. snížit jas monitoru na co nejnižší (ovšem ještě únosnou hodnotu).
Jsou "prosvity" významné a kdy má/nemá smysl se jimi zabývat ?

Pro fotografy, pro které je nutné pracovat s fotografií na monitoru při určité intenzitě okolního světla, tak aby mohly být barvy na monitoru vnímány lidským okem "korektně" - doporučuje se osvětlení cca 100-500 lx (s odpovídajícím jasem monitoru 50 - 150 cd/m2) představují "prosvity" pouze marginální (=okrajový) a problém, protože je při takto definovaných podmínkách okolního osvětlení prostě NIKDY nespatří a jsou pro ně tedy NEPODSTATNÉ.

Pro profesionální zpracovatele videa, kteří často sledují "kontrolní a upravené" video ve velmi tmavých místnostech s minimálním osvětlením a kteří budou chtít sledovat na svých VIDEO-monitorech "minimální" černou definovanou hodnotami dle některého ze standardů definovaných asociací SMPTE (Society of Motion Picture and Television Engineers), pak mohou "prosvity" na okrajích obrazovky představovat určitý problém, který vnímají jako "nehomogenitu" černé plochy (ikdyž se u monitorů vžil význam slova "nehomogenita" spíše pro nerovnoměrné rozložení jasu při NENULOVÉM (a nikoliv nulovém) vstupním videosignálu.

2) IPS Glow Effect = = česky "záření" černých ploch - obvykle ještě s nádechem do nějaké barvy (např. do purpurova)
"Glow Effect" na rozdíl od "Prosvitů" je pozorovatelný na tmavých plochách po celé ploše obrazovky (nikoliv tedy jen při jejích okrajích).
Podobně jako u "Prosvitů" je Glow efekt pozorovatelný pouze při zobrazení velmi tmavých odstínů, popř. přímo "NULOVÝCH" RGB-dat (hodnoty barevný složek R=G=B=0) a často se ještě navíc mění s úhlem pozorovacího pohledu !
U některých novějších modelů je tento efekt značně potlačen přidáním další krycí vrstvy (= přídavnou povrchovou úpravou) např. ve formě "retardačního" filmu (např. modely EIZO ColorEdge řady "CX" a "CG"). Zejména v horizontálním směru pak Glow efect nemusí být již téměř vůbec pozorovatelný.
Moderátor tohoto diskuzního fóra
Antonín Charvát
Antonin.Charvat
 
Příspěvky: 345
Registrován: 06 led 2012 10:56

Re: Eizo CS270 vs HP Z27x

Příspěvekod n4n0b1t » 20 lis 2016 18:51

Tak obsahlou odpoved sem necekal :) Jde o testy na http://www.prad.de. V testech bude na 100% cerna plocha na obou monitorech (RGB=0,0,0). Bohuzel u CS270 neni vubec cerna :lol: :twisted: Slo mi ciste jen o porovnani techto monitoru a znazorneni vyhody HP Z27x oproti CS270. HP Z27x ma v sobe A-TW polarizer (neboli "retardační" film) a CS270 urcite ne. CS270 ma zase lepsi elektroniku a vyhody s ni spojene (homogenita podsviceni, barev atd..) Proc to resim? Jsem cerstvym majitelem CS270 a vedel sem, ze nejaky glow tam bude, ale primo tak brutalni glow bych necekal. Oproti starymu monitoru je cerna katastrofalni a EIZO je lepsi jen v homogenite barev pri pohledu z uhlu, ale napr. ve vernosti zobrazeni barev nepoznam okem rozdil a to stary monitor nema vyhodu HW kalibraci a nakalibrovat ho do sRGB/AdobeRGB je docela problematicke. Pracuji vetsinou za spatneho osvetleni a idealni jas pro mne je zhruba tech 50-100 cd/m2, pri kterym glow stejne nezmizi. Rohy a hlavne spodni hranu vidim jako sedou. Meni se to podle pozorovaciho uhlu, takze prusvity to nebudou. Prikladam video: https://youtu.be/J2V-UI2nYIk
Proto jeste uvazuji nad BenQ PV270. Co si o nem myslite, bude v necem lepsi? Parametrove vypada jeste lip a dokonce ma 5 let zaruku.
n4n0b1t
 
Příspěvky: 8
Registrován: 18 lis 2016 09:12

Re: Eizo CS270 vs HP Z27x

Příspěvekod Antonin.Charvat » 20 lis 2016 23:31

To: "n4n0b1t"
Tak obsahlou odpoved sem necekal :) Jde o testy na http://www.prad.de. V testech bude na 100% cerna plocha na obou monitorech (RGB=0,0,0). Bohuzel u CS270 neni vubec cerna :lol: :twisted: Slo mi ciste jen o porovnani techto monitoru a znazorneni vyhody HP Z27x oproti CS270. HP Z27x ma v sobe A-TW polarizer (neboli "retardační" film) a CS270 urcite ne. CS270 ma zase lepsi elektroniku a vyhody s ni spojene (homogenita podsviceni, barev atd..)


ANO - modelová řada EIZO ColorEdge "CS" - tedy ani model CS270 nedisponuje povrchovou úpravou ve formě tzv. retardačního filmu, která výrazně eliminuje pozorovatelnost tzv. Glow efektu. To ale není v tomto vláknu žádná nová informace. Stačí se podívat o několik odstavců výše, kde se diskutující
"majkl76" ptal:
"Rozdíl mezi CS270-BK a EIZO CX271-BK je pouze v integrovaném kalibračním senzoru u monitoru EIZO CX271-BK?"

a bylo mu zodpovězeno:
... že hlavním rozdílem je integrovaný "auto-korekční senzor" a že dalším rozdílem je povrchová úprava obrazovky, která je v případě modelu CX271 doplněna o "retardační film", který se stará o to, aby při bočních pohledech na monitor nedocházelo k "zesvětlání" tmavých tónů - zejména při malém okolním osvětlení (např. při editaci VIDEA) - tedy jinými slovy, aby nedocházelo k tzv. "Glow efektu".

Jak bylo již zmíněno, "tzv. "retardačním filmem" pro potlačení tzv. "Glow efektu" jsou vybavovány modely EIZO ColorEdge s označením "CX" nebo "CG", což potvrzují také testy těchto monitorů na http://www.prad.de a zmiňují také testy monitoru EIZO CS270:
http://www.prad.de/new/monitore/test/20 ... teil6.html
http://www.prad.de/new/monitore/test/20 ... teil7.html

(Monitor HP Z27X DreamColor je vybaven filtrem pro potlačení Glow efektu, ale je třeba vzít v úvahu, že se jedná o monitor za 29 tis vč. DPH, zatímco CS270 je nabízen za 22 tis. vč. DPH a to je oproti HP Z27X skvěle softwarově vybaven !)

Jak jsem se se však již zmínil, tzv. "Glow efekt" je pozorovatelný pouze za speciálních podmínek - tmavá místnost (= mám na mysli v podstatě potmě při nulové intenzitě umělého osvětlení), což jsou podmínky velmi atypické zejména pro úpravy fotografií a podmínky, které NELZE rozhodně DOPORUČIT (nesprávné vnímání barev reprodukovaných monitory).
V podmínkách intenzity okolního osvětlení 100 lx - 500 lx a nastaveném odpovídajícím jasu monitoru (50-150 cd/m2) NEBUDE Glow efekt lidským zrakem pozorovatelný a běžný fotograf si s ním tedy nemusí dělat žádné starosti.
Pro zpracování profesionálního videa, kdy se pracuje často i "potmě", je pak třeba hledat mezi monitory např. vybavenými "retardačním" filmem (např, modely EIZO ColorEdge řady "CX" nebo "CG" nebo dalšími monitory vhodnými pro zpracování profesionálního videa).

Proc resim "Glow efekt"? Jsem cerstvym majitelem CS270 a vedel sem, ze nejaky glow tam bude, ale primo tak brutalni glow bych necekal.
Oproti starymu monitoru je cerna katastrofalni a EIZO je lepsi jen v homogenite barev pri pohledu z uhlu, ale napr. ve vernosti zobrazeni barev nepoznam okem rozdil a to stary monitor nema vyhodu HW kalibraci a nakalibrovat ho do sRGB/AdobeRGB je docela problematicke.
Pracuji vetsinou za spatneho osvetleni a idealni jas pro mne je zhruba tech 50-100 cd/m2, pri kterym glow stejne nezmizi. Rohy a hlavne spodni hranu vidim jako sedou. Meni se to podle pozorovaciho uhlu, takze prusvity to nebudou.
Prikladam video: https://youtu.be/J2V-UI2nYIk


No - otázka je, proč jako fotograf pracujete větsinou za špatného osvětlení, když se to obecně silně nedoporučuje aa proč nepracujete např. alespoň při rozsvícené lampičce, které by pak odpovídal jas monitoru ve Vámi zmiňovaném rozsahu 50-100 cd/m2 a kde by pak již navíc již ani nebyl pozorovatelný "Glow efekt".
Pokud pracujete s "videem", pak Vám rozumím, ale pak je otázka, proč jste volil model EIZO "CS70" a ne např. EIZO "CX271" nebo jiný moniotr s potlačeným "Glow efektem"?
Jinak "Glow efekt" na IPS-panelech prostě buď je nebo není. Pokud je, tak prostě je a nelze se moc přít, zda je velký nebo malý - proto označení "brutální" ve smyslu strašně veliký není v tomto případě moc na místě. Glow efekt není zrovna moc veličina měřitelná nějakými hodnotami v nějakém daném rozsahu.

Další otázkou je, jak je možné, že na Vašem starém monitoru (nezmiňujete, o jaký monitor se jedná) nepoznáte oproti fotografickému monitoru CS270 žádný rozdíl a to i přesto, že starý monitor nelze ani zkalibrovat.
To je dosti na pováženou !
Já osobně si troufám odpovědně tvrdit, že i profesionální fotografické monitory mění reprodukci obrazu - konkrétně v závislosti na změně bílého bodu - již po 6-12 měsících a proto mají k dispozici profesionální nástroje (kalibrační software - dnes obvykle pro hw-kalibraci monitoru), které bílý bod dokážou zkontrolovat a případně též odpovídajícím způsobem zkorigovat.
Proto prostě něvěřím, že Váš starý a navíc nezkalibrovaný monitor reprodukuje Vaše fotografie stejně, jako nový monitor CS270. To by byla poměrně velká náhoda !

Zkuste si udělat jednoduchý test:
Nastavte na Vašem monitoru v menu bílý bod na hodnotu 6.500K a totéž udělejete na Vašem novém monitoru CS270. Pak nastavte na obou monitorech co možná nejblíže stejný jas a zobrazte na obou monitorech bílou plochu a porovnejte ji. Je vizuelně skutečně stejná ? Já o tom velmi pochybuji :-).
Pokud ovšem je reprodukce bílé na obou monitorech rozdílná, pak také reprodukce barevné fotografie musí být rozdílná, protože reprodukce barev se přímo odvíjí od nastavené hodnoty bílého bodu a jasu.
Pokud tvrdíte, že Vy okem nepoznáte žádný rozdíl, pak je to možné vysvětlit pouze tím, že buď je bílý bod na Vašem monitoru nastaven stejně, jako na novém monitoru CS270 (o čemž silně pochybuji, ale stát se to může) nebo neporovnáváte fotografie, kde by byly rozdíly v reprodukci na první pohled dobře patrné.
Je třeba porovnávat fotografie s podílem netrálních (šedých) ploch, modrou oblohou, pleťovkami a také se zastoupením žluté, červené a zelené barvy.

jeste uvazuji nad BenQ PV270. Co si o nem myslite, bude v necem lepsi? Parametrove vypada jeste lip a dokonce ma 5 let zaruku.

Nevím, co máte na mysli tím, když píšete, že model BenQ PV270 vypadá parametrově lépe, než model EIZO CS270.
O "Glow efektu" jsem zrovna nikde nic nevyčetl a je vybaven 14-bitovými obrazovými procesory - oproti 16-bitovému zpracování obrazu u modelu CS270.
Jinak monitory EIZO jsou nabízeny s pětiletou zárukou také a to již poměrně dlouhou dobu a navíc s nulovou tolerancí vandných pixelů i sub-pixelů.

Rozumím tedy Vašemu dotazu a že Vám jde o to, najít něco jako CS270, ale s menším Glow efektem.
Jde ovšem o to, pro jakou práci monitor vlastně potřebujete a abyste nakonec po několika výměnách monitorů neskončil zase tam, kde jste již začal - u monitoru CS270 :-).
(Jinak CX271 je jako CS270 a navíc vybavenm autokorekčním senzorem a "retardačním" filmem pro potlačení Glow efektu. Cena je zhruba o 5.000,- Kč vyšší, než u modelu BenQ PV270, ale to plně ospravedlňuje a vyvažuje integrovaný autokorekční senzor)
Moderátor tohoto diskuzního fóra
Antonín Charvát
Antonin.Charvat
 
Příspěvky: 345
Registrován: 06 led 2012 10:56

Re: Eizo CS270 vs HP Z27x

Příspěvekod n4n0b1t » 21 lis 2016 14:07

Dekuji za vycerpavajici odpoved. Model stareho monitoru je v prilozenem videu, jinak jde o 24" DELL 2408WFP, ktery mam snad 7 let a nikdy nezklamal. Jedina negativni vlastnost byla gamma shift, ale to se dalo zcasti vyresit natocenim monitoru asi o 15%. Pracoval sem i s IPS Asusem 24" serie ProArt a tak moc vyrazny glow efekt u nej nebyl, da se rici, ze temer zadny. Mozna je to dano i mensi uhloprickou. Monitor bych nemenil, ale uz mi nestaci jeho rozliseni a mit na stole 2x 24" neni nejstastnejsi reseni. Pouziti monitoru: 50% bezna grafika (tisk FORGA39), 30% webova grafika (sRGB), 19% reklamni video a jen tak pro zabavu obcas upravim fotku = 1% :D Osvetleni: za bileho dne ve spatne osvetlene mistnosti, nocni rezim bezna zarovka, ktera osvicuje celou mistnost. Jas mam stazenej vzdy na minimum, snazim se k monitoru prilozit prazdny papir a podle toho ladit jas, vetsinou mi vychazi na 0% a i to je moc. I EIZO CS270 mam na 0% jasu a glow effekt pri horsim dennim osvetleni vnimam, ale da se s tim zit.
Co se tyce BenQ PV270, proste mi to nedalo a vzal sem na zkousku jeden kus. Za tmy porovnani IPS glow efektu: https://youtu.be/_W9b9Gn-S38
U BenQ je mensi jas pri 0%, takze sem ho musel dorovnat podle oka na uroven EIZO. U PV270 je IPS glow bohuzel taky, zadny "retardacni" filtr nema a to ma nejakou certifikaci, ze jde o filmovy monitor. Navic glow je barevnej, jde to do zlatova, obcas do fialova atd.. CS270 ma bohuzel o neco vetsi glow ve spodni casti, ale prechod je ciste sedej a vic vyrovnanej. Pri plnym jasu u obou monitoru EIZO taky prohrava, ale plny jas snad nikdy ani nevyuziji. Navic BenQ ma prusvity, EIZO nic takovyho nema. Takze v tomhle smeru monitory subjektivne jsou na stejnem urovni. BenQ ma sice 14bit LUT zpracovani, ale je oproti CS270 3D, takze otazka co je lepsi? 16bit obycejna LUT nebo 14bit 3D LUT? Kdyz uz jsme u moznosti ladeni, teoreticky pri pripojeni HP Z27x na grafickou kartu s 10bit vystupem, coz je o dost vetsi rozdil oproti 8bit (primo nekolikanasobne vetsi rozsah) dal by se zkalibrovat monitor jen pomoci LUT graficke karty i bez zasahu do LUT monitoru? Myslim, ze vysledek by byl mozna i lepsi, nez 8bit (vystup graf karty) - 16bit (LUT monitor) a 10bit (LCD panel monitoru). Ve vysledku jsme stejne omezene vystupem graf. karty - na 8bitech :) a dopocitavani rozdilu mezi prechody a barvami asi nebude idealni reseni.
Jeste k barvam, bily bod nastavuji podle oka pri porovnavani manitoru a paradox je ten, ze rozdil mezi EIZO a BenQ byl vetsi (srovnavam v rezimu sRGB) nez mezi starym DELLem a EIZO :D :D Asi nejaka chybicka v kalibraci. Rozdil sem videl v modry barve.
Jinak si asi necham CS270 nebo zvazim moznost CX rady (pokud se mi nepodari prekousnout glow effekt), protoze PV270 stoji vic a nevzbudil ve mne pocit lepsiho monitoru. Jeste takova drobnost na konec: BenQ oproti EIZO neumi udelat ani menu monitoru. Pouziva divne dotykova tlacitka a menu je strasne zpomalene. Cekal bych neco vic od monitoru za takovou cenu. Takze nakonec prijde Japonec :mrgreen:
n4n0b1t
 
Příspěvky: 8
Registrován: 18 lis 2016 09:12

Re: Eizo CS270 vs HP Z27x

Příspěvekod Antonin.Charvat » 29 lis 2016 19:40

To: "n4n0b1t"

... rozdíl mezi 3D LUT a LUT ? Je lepší 14-bit 3D LUT nebo 16-bit LUT ?


LUT = dvojdimenzionální (= dvojrozměrná) Look Up Table
Jejím úkolem je popsat vztah mezi vstupními a výstupními hodnotami nějakých dvou veličin.
Např. gama-LUT popisuje vztah mezi hodnotami vstupního videosignálu a výstupními hodnotami jasu obrazových bodů na zobrazovací ploše monitoru.
Vzhledem k tomu, že se v případě gama-LUT jedná o "dvojrozměrnou" tabulku, tak se v každém takovém monitoru nachází pro každý barevný kanál R, G a B jedna "dvojrozměrná" LUT tabulka - celkem tři tabulky: gama-R-LUT, gama-G-LUT a gama-B-LUT.

3D LUT = trojdimenzionální (= trojrozměrná) Look Up Table
Jejím úkolem je opět obecně popsat vztah mezi vstupními a výstupními hodnotami nějakých veličin.
Jak již název napovídá - vstupních veličin veličin může být v takovém případě více. Jediná 3D LUT tabulka monitoru tak může popsat vztah hned mezi třemi vstupními videokanály R-G-B a výstupními hodnotami jasu obrazových bodů na zobrazovací ploše monitoru najednou (z čistě matematického hlediska by se pak mělo hovořit spíše o 4D-tabulce :-)).

3D LUT v monitoru "mapuje" také zároveň vstupní videosignál do zvoleného barevného prostoru vymezeného pevným počtem přesně daných bodů (tzv. uzlů). Čím je počet uzlů vyšší, tím je také vyší přesnost zobrazení ve zvoleném "mapovaném" barevném prostoru.
Např. 3D LUT tabulka se 7 uzly v každém ze tří souřadnic R-G-B udává 7x7x7=343 přesně daných bodů zvoleného barevného prostoru. Zbývající body např. ze 16 miliónů barevných odstínů je třeba dopočítat - např. lineární interpolací.
Před výpočtem je však otázka - s jakou přesností se budou výpočty provádět. Je rozdíl, zda např. se 14-bitovou nebo např. se 16-bitovou přesností, protože 3D LUT popisuje ("mapuje") nejen zvolený barevný prostor (= barevný rozsah = gamut), ale také gama-křivku - tedy gama-přenos mezi vstupním videosignálem R-G-B a jasem obrazového bodu na obrazovce !

Na otázku, zda je lepší jedna 3D LUT - tabulka počítaná se 14-bitovou přesností nebo tři LUT tabulky pro každý kanál R-G-B zvlášť počítané se 16-bitovou přesností, nelze tedy jednoznačně odpovědět, dokud nebudeme znát počet "uzlů" použitých pro výpočet 3D LUT tabulky a dokud nebude upřesněn důvod této otázky - v čem lepší nebo horší ?.

Např. přesnost reprodukce barevné fotografie dle zvoleného fotografického standardu může být na monitoru s využitím 14-bitové "mapovací" 3D LUT LEPŠÍ, než v případě použití tří 16-bitových tabulek R-LUT, G-LUT a B-LUT, ale může být také výrazně HORŠÍ !
Tady opravdu záleží na počtu pevně zvolených uzlů 3 D LUT tabulky a bez této znalosti nelze prostě jednoznačně rozhodnout.

Pokud budeme posuzovat přesnost reprodukce barevné fotografie dle zvoleného fotografického standardu z hlediska přenosové gama-charakteristiky (přesnosti gradace obrazu), pak lze ovšem poměrně jednoznačně říci, že čím vyšší je použitá bitová hloubka při matematickém výpočtu, tím vyšší je také přesnost výsledné reprodukce obrazových bodů na obrazové ploše monitoru.
Tady mi jedna 14-bitová 3D LUT oproti třem 16-bit LUT tabulkám (R-LUT, G-LUT a B-LUT) mnoho výhod nepřinese (spíše naopak).

Pokud je však monitor podporující 3D LUT správně navržen,
- tj. používá 3D LUT s dostatečným počtem výpočetních uzlů
- 3D LUT může počítat hodnoty s dostatečnou bitovou hloubkou (s dostatečnou přesností)
Pak lze docílit poměrně snadno efektu mimořádně dokonalé neutrality monitoru, tj. že "neutrální" tóny (R=G=B) jsou reprodukovány skutečně "neutrálně", tj. bez nádechu do jiných barevných odstínů. Monitory pracující s 3D-LUT tabulkami jsou proto vhodné např. pro reprodukci černobílých fotografií.

(s 3D LUT /17 uzlů = 4.913 bodů/ s 16-bitovou přesností počítají obraz speciální obrazové procesory "EIZO" např. v monitorech EIZO nejvyšší řady "CG": modely CG247, CG247-X, CG277, CG248-4K a CG318-4K)
Moderátor tohoto diskuzního fóra
Antonín Charvát
Antonin.Charvat
 
Příspěvky: 345
Registrován: 06 led 2012 10:56

Re: Eizo CS270 vs HP Z27x

Příspěvekod majkl76 » 26 led 2017 13:00

Dobrý den,

Zajímalo by mne jaký je rozdíl mezi X-Rite i1Display Pro a brandovanou DELL X-Rite i1Display Pro která je v obchodech levnější. Je možné že sonda DELL nebude fungovat při kalibraci monitoru EIZO?

Děkuji za odpověď
majkl76
 
Příspěvky: 7
Registrován: 23 zář 2016 18:42

Re: Eizo CS270 vs HP Z27x

Příspěvekod Antonin.Charvat » 29 led 2017 18:46

To: "majkl76"

Kalibrační sonda Dell X-Rite i1Display Pro v ceně cca 5.000,- Kč (včetně DPH) je primárně určena pro monitory Dell U2413/ U2713H/ U3014/ UP3214Q/ UP2414Q ve spojení s kalibračním softwarem CCS (Color Calibration Solution).

Je tedy skutečně dobrá otázka, zda by bylo možné tento kalibrační senzor rovněž využít ve spojení s kalibračním softwarem EIZO ColorNavigator.
Pokud někdo s touto sondou přijde do předváděcího střediska EIZO, pak nebude jistě problém, to ověřit. Zatím to však nikdo neřešil :-).

Jinak na stránkách českého zastoupení X-Rite je nyní uvedena sonda X-Rite i1Display Pro za speciální cenu cca 6.000,- Kč včetně DPH a to včetně licence pro kalibrace libovolného monitoru ve spolupráci s kalibračním softwarem X-Rite i1Match, takže bych silně doporučoval raději koupit tento produkt a to přímo od výrobce kalibrační sondy i1DisplayPro, než "brandovaný" produkt od Dellu - zvláště pokud jej NECHCI vlastně používat pro kalibraci pomocí softwaru CCS.
Podobný "balíček" i1Display Pro + licence pro kalibraci monitorů pomocí i1Match nabízí také např. Megapixel za cenu 6.500,- Kč včetně DPH.

P.S.:
Pro příště Vás prosím o zvážení založení raději nového vlákna, pokud se Váš dotaz nebude nijakým způsobem týkat diskuze v daném vlákně.
Děkuji :-).
Moderátor tohoto diskuzního fóra
Antonín Charvát
Antonin.Charvat
 
Příspěvky: 345
Registrován: 06 led 2012 10:56


Zpět na Vše kolem zobrazování fotografií na monitorech

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník