To: "oldbas"
Pořídil jsem tedy EIZO CS2420. Mám ale trochu nejasnost s nastavením. Rád byl alespoň zatím monitor používal bez kalibrace optickou sondou a využíval přednastavené režimy, v mém případě tedy sRGB. Ze stránek EIZO.CZ jsem si stáhnul soubor zip s ICC profily a profil monitoru ICC CS2420 CUSTOM 6500K jsem uložil a nainstaloval do složky color s barevnými profily ve Windows. Ve správě barev Windows jsem monitoru přiřadil tento profil jako výchozí. Je to takhle správně? Nebo není potřeba tento ICC profil používat a ponechat vše ve výchozím stavu jak je windows nastavený? aRGB zatím používat nedubu, zajímá mě pouze RGB.
V případě, že monitor nebudete kalibrovat pomocí programu ColorNavogator 6.x a externí kalibrační sondy, pak je třeba (ručně) zajistit (= zkontrolovat a případně také nastavit), přednastavený
režim monitoru, tak aby byl v souladu s nastavením správy barev v o.s. Windows:
Mohou nastat celkem tři případy:1) širokogamutový monitor CS2420 je v režimu [MODE] = "
Custom" (tj. gamut monitoru je nastaven na maximální dosažitelnou hodnotu):
V tomto případě je třeba (ručně) nastavit ve správě barev operačního systému jako výchozí barevný ICC profil monitoru:
a) pro úpravu fotografií pro web: ICC profil:
CS2420 CUSTOM 6500K b) pro soulad reprodukované fotografie mezi monitorem a tiskárnou:
CS2420 CUSTOM 5000K V obou ICC profilech monitoru je uložena informace o velikosti barevného rozsahu připojeného monitoru CS2420.
2) širokogamutový monitor CS2420 je v režimu [MODE] = "
sRGB[/color]" (tj. gamut monitoru je nastaven na velikost definovanou fotografickým standardem sRGB IEC61966-2.1):
V tomto případě je třeba (ručně) nastavit ve správě barev operačního systému jako výchozí barevný ICC profil standardu
sRGB IEC61966-2.1.
3) širokogamutový monitor CS2420 je v režimu [MODE] = "
AdobeRGB" (tj. gamut monitoru je nastaven na velikost definovanou fotografickým standardem AdobeRGB (1998):
V tomto případě je třeba (ručně) nastavit ve správě barev operačního systému jako výchozí barevný ICC profil standardu
AdobeRGB (1998).
POZNÁMKA:Po čase každý uživatel zjistí, že pokud by mělo k ručnímu přepínání režimů na monitoru docházet relativně často, pak by ruční změna ICC-profilů ve správě barev o.s. Windows byla poněkud "otravná" (=zdlouhavá).
Z tohoto důvodu přišlo EIZO s nápadem "přepínání" jednotlivých režimů pomocí programu EIZO ColorNavigator 6.x. Vyžaduje to sice zakoupení externí kalibrační sondy, ale po vytvoření vlastních ICC-profilů typu "Custom 6500K", "Custom 5000K", sRGB IEC61966-2.1 a AdobeRGB (1998) je možné monitor mezi jednotlivými režimy přepínat velmi rychle jednoduchým pokliknutím myši na dolní lištu Windows. Přitom se vždy ve správě barev o.s. Windows AUTOMATICKY nastaví jako výchozí ICC-profil monitoru odpovídající vybranému vlastnímu ICC-profilu.
Dále bych potřeboval objasnit funkci Input Range v nastavení Signal. Používám DVI kabel a jsou k dispozici 3 možnosti. Auto(pouze při HDMI), Full, Limited (109%White), a Limited. Jaké je správné nastavení pro zobrazování fotek v režimu sRGB? V režimu Full mi fotky připadají méně kontrastní, obraz je takový plochý, ale přirozený. Režim Limited (109%White) je kontrastnější a sytější a režim Limited způsobuje vysoký kontrast přesycení barev.
Moderní grafické karty umožňují v ovladačích nastavit, zda na svých výstupech typu HDMI nebo DP (DisplayPort) budou generovat videosignál v souřadnicích RGB nebo YCbCr (jasový +rozdílový signál). V případě, že uživatel nastaví generování RGB-signálu, pak má možnost, aby se rozsah hodnot RGB pohyboval v plném (= "Full" --> hodnoty 0 až 255) nebo omezeném (= "Limited" --> hodnoty 16 až 235) rozsahu.
Některé ovladače grafických karet nastavují rozsah RGB-signálů automaticky dle aplikace. Např. pro fotografické editory "plný" rozsah RGB a pro video-přehrávače "omezený" rozsah RGB (ruční nastavení nemusí být uživateli vždy umožněno).
Některé Windows aplikace pro přehrávání pohyblivého videa pracují interně pouze se souřadnicemi YCbCr v omezeném rozsahu (16; 235) a poté je automaticky převádějí na souřadnice RGB v plném rozsahu (0; 255), tak aby bylo možné video správně reprodukovat i na běžných RGB-monitorech, které pracují pouze v plném rozsahu RGB.
Jiné Windows aplikace pro přehrávání pohyblivého videa pracují interně také pouze se souřadnicemi YCbCr v omezeném rozsahu (16; 235) a poté je automaticky převádějí na souřadnice RGB v omezeném rozsahu (16; 235). Pak je ovšem nutné použít RGB-monitor, který umožňuje zpracovávat signál RGB v omezeném rozsahu (16; 235).
Externí zařízení (např. kamery, herní konzole, atd.) pracují na svých HDMI-výstupech obvykle s rozdílovými složkami YCbCr v omezeném rozsahu (16-235) a navíc s opakovací obrazovou frekvencí 50Hz. Např. YCbCr (16-235): 720p@50Hz. Zobrazení takového video-signálu je možné pouze na monitorech, které dokážou zpracovat na svých vstupech nejen RGB-signál, ale také YCbCr-signál a navíc v omezeném rozsahu 16-235 a ještě při obrazové frekvenci 50 Hz (nikoliv tedy 60Hz - jak je obvyklé např. na běžných kancelářských LCD-monitorech).
Jinými slovy: vstupní obvody monitoru musí být vždy přizpůsobeny odpovídajícímu typu videosignálu, jinak se vstupní videosignál na monitoru buď nezobrazí vůbec nebo se sice zobrazí, ale ne korektně.
Monitor EIZO CS2420 dokáže na svých vstupech HDMI/DP pracovat jak s video-signály typu RGB, tak s videosignály typu YCbCr (vzorkování 4:4:4/4:2:2) a navíc s různou opakovací obrazovou frekvencí v rozsahu 24Hz-61Hz. Na svém HDMI-vstupu může pracovat s videosignálem s 8/10 nebo dokonce 12-bitovou barevnou hloubkou (12-bit = Deep Color).
Některé videoformáty v sobě nesou informace o typu použitého souřadného systému (YCbCr/RGB), vzorkování (4:4:4/4:2:2), bitové hloubce (8/10/12), barevném rozsahu (REC709/REC2020), atd, atd. Pro tyto typy videoformátů slouží pak v monitorech řady ColorEdge (kam patří i monitor CS2420) nastavení "
Input Range" = [
Auto].
Jiné videoformáty v sobě však takto podrobné informace neobsahují !
V takovém případě je pak dobré, pokud je možné monitor nastavit alespoň "ručně", tak aby bylo možné zobrazit vstupní signál
VŽDY korektně.
Pro tyto typy videoformátů slouží pak v monitorech řady ColorEdge (kam patří i monitor CS2420) nastavení:
a) "Input Range" = [
Full] - pro vstupní signál RGB v plném rozsahu (0 - 255)
b) "Input Range" = [
Limited] - pro vstupní signál RGB/YCbCr v omezeném rozsahu (16 - 235)
c) "Input Range" = [
Limited (109%White)] - pro vstupní signál YCbCr v omezeném rozsahu (16 - 255)
Z výše uvedeného je patrné, že pro fotografa a s ním spojenou typickou editaci dat má smysl uvažovat pouze o možnostech ad a) nebo ad b).
Aby fotograf, který používá pro svou práci v naprosté většině případů pouze fotografické (nikoliv video-) editory nemusel přemýšlet, jaký rozsah RGB-videosignálů mu leze z grafické karty a kontrolovat to v ovladačích grafické karty, dokáže monitor většinou zobrazit typ signálu RGB na jakémkoliv ze svých vstupů (DVD-D, HDMI nebo DP) korektně, pokud je nastavena option "Input Range" = [
Auto].
Pokud má uživatel jistotu, že ovladače grafické karty jsou nastaveny tak, že na jakémkoliv video-výstupu vždy generují RGB-složky v plném rozsahu (0-255), pak může též místo volby [Auto] "natvrdo" nastavit "Input Range" = [
Full].
To je splněno také v případě, že uživatel používá pouze výstup z grafické karty typu DVI-D, který je schopen přenášet POUZE data RGB a navíc POUZE v plném rozsahu (0 - 255).
Ve Vašem případě (kdy používáte pro propojení monitoru s Vaším PC kabel DVI-D/DVI-D) si tedy můžete dovolit (a navíc je to jediná správná možnost) "natvrdo" nastavit "Input Range" = [
Full], což odpovídá signálu RGB generovaném z grafické karty Vašeho PC v plném rozsahu (0 - 255).
(Nastavení "Input Range" = [Limited (109%White)] se používá typicky např. v broadcastingu - tedy přípravě animačních dat pro TV-vysílání. Pro typické zpracování fotografie se tato volba tedy prakticy nikdy nevyužije - jinými slovy reprodukce fotografie s tímto nastavením by byla chybná).