Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Moderátor: Antonin.Charvat

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod KarelDrahan » 01 úno 2014 10:32

to igorg:
Rozteč 0.27 rozeznáte od 0,266 až při velmi blízkém pohledu na monitor. Při běžném používání rozdíl nepoznáte. Z toho bych strach určitě neměl. Pokud Vám nevadí matný povrch, který byl popisován jako "špinavá povrchová úprava", tak vychází nejlépe z dané cenové kategorie a velikosti.
KarelDrahan
 
Příspěvky: 6
Registrován: 28 led 2014 12:23

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod igorg » 01 úno 2014 12:23

Dobrý deň.
Prepáčte ale neviem čo to znamená "špinavá povrchová úprava". To sa prejavuje keď je monitor zapnutý a ruší to celkový pohľad na obrazovku, alebo sa to prejavuje len keď je monitor vypnutý, alebo čo to vlasne znamená. Ja čo som mal monitory tak som mal skoro vždy matné, takže moc neviem posúdiť matný alebo lesklý monitor a "špinavá povrchová úprava" to už vôbec neviem čo je.
K tej vzdialenosti od monitora, ja ho mám od seba vzdialený tak 40 až 50 cm, lebo má trošku horšie oči, nie jo to moc blízko na to aby som nerozoznal ten raster?
Nebolo by predsa lepšie zobrať ten Eizo FS 2333, ale ten v šere a tme ma zas blikanie, tak už neviem.
igorg
 
Příspěvky: 11
Registrován: 18 dub 2013 09:15

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod KarelDrahan » 01 úno 2014 13:29

Matné monitory jsou vybaveny tzv. antireflexní vrstvou, která zabraňuje odleskům světla z displeje(nevidíte se v něm jako v zrcadle). Podle kvality či spíše typu této vrstvy se vyskytují ve větší či menší míře nežádoucí efekty. Mezi ně patří tzv. krystalický efekt nebo špinavá bílá.
Krystalický efekt lze pozorovat při jednolité ploše nebo při čtení textu. U toho jsou na okrajích písma vidět rušivé různobarevné odlesky(jako u krystalu).
Špinavá bílá popisuje problém, kdy bílá není svítivě čistá, ale bílá plocha působí dojmem jakoby byla složena z bodů s různým odstínem.
Mnoha lidem však tento problém nevadí.
Naopak plně lesklý display můžete vidět na většině dotykových mobilních telefonech. Ty se vyznačují větším barevným kontrastem, sytějšími barvami, ale naopak trpí odlesky.
Většina "lepších" monitorů má však matnou antireflexní úpravu.
Lesklé displeje mají levnější modely, aby jejich obraz vypadal pro laika lépe(vzhledem k výše uvedeným výhodám).
Tady můžete vidět porovnání vzhledu:
http://www.photodon.com/MXFilmOniMacCompare05S.jpg
KarelDrahan
 
Příspěvky: 6
Registrován: 28 led 2014 12:23

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod igorg » 01 úno 2014 20:37

Ďakujem za vysvetlenie. Na mojom terajšom monitore LG flatron 2286L som zistil, že mám tiež rôznobarevné odlesky a to hlavne ak je menšie písmo. Keď písmo zväčším tak mi to zmizne. Dá sa tento krystalický efekt na EV2436WFS nejak odstrániť a ak áno tak ako? Tak už teraz neviem čo mám robiť, musím si to riadne rozmyslieť a stále mi niečo hovorí, aby som zobral EV2436WFS. Mám kamaráta, ktorý mi odporučil EIZO CS230, ale to je zas iná a k tomu ešte väčšia cena, to by som musel naň potom ešte počkať nejaký čas.
igorg
 
Příspěvky: 11
Registrován: 18 dub 2013 09:15

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod KarelDrahan » 01 úno 2014 23:16

Kupte ten monitor, jehož negativní vlastnosti by Vám nejméně vadily. Ideální monitor nenajdete nebo by jste za něj utratil neúměrně moc peněz. EV2436 je všeobecně doporučován. Kupte jej přes eshop a pokud nebudete spokojen, tak ho můžete do 2 týdnů vrátit.
Vzhledem k tomu, že si jednotlivé monitory nemůžete prohlédnout a spoléháte se na rady z diskuzního fóra, tak už nic lepšího nevymyslíte (nenajdete). Každý má jiné potřeby a to co někomu nevyhovuje, Vám osobně vadit nemusí.

Momentálně mám favorita monitor Dell U2413, který je nad 20% jasu bez PWM, jinak má 8kHz a hlavně velmi jemnou antirelfexní vrstvu (light AG coating), dále minimální jas 33cd/m2 což splňuje mé nejdůležitější požadavky. Vím, že má špatné overdrive, ale budu jej v 95% používat na text a fotografie. Akorát ta cena je poněkud vyšší cca 11860Kč.
Zajímalo by mne, zda má smysl investovat do U2413 a nevzít radějí levnější NEC EA244WMi, který má mít stejnou povrchovou úpravu, ale bohužel PWM 90/260Hz.
KarelDrahan
 
Příspěvky: 6
Registrován: 28 led 2014 12:23

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod igorg » 03 úno 2014 18:20

Dobrý večer.
Ja som už bol rozhodnutý, že idem kúpiť Eizo cs230, nakolko vyzerá veľmi dobre. Začal som zháňať po eshopoch, kde boli lacnejšie kde boli ceny od 467 do 470€ a vida, všede mali dobu dodania 2 až 3 týždne. Jediný obchod kde ho majú je alza a tam stojí 504,52 € a nad tým uvažujem či to není trošku moc.
Díval som sa na Dell U2413 je to zaujímavy monitor -že má špatné overdrive- neviem čo to je, môžete mi to vysvetliť? Na dell som nikde nenašiel recenziu v slovenčine ani čestine, rad by som si ju prečítal. Na slovenskej heureke je hodnotený uživateľmi dobre ale jeden písal, že ma slabý stojan "Trochu tazsia obrazovka na dany stojan, trosku sa kolise napr. pri buchnuti do stola, co by som nebrala za prilis velku chybu".
Aj o Necu som rozmýšlal, ale ma chybu čo Vy popisujete.
Ak nezoženiem v rozumnej cene Eizo cs230 tak kúpim Eizo EV2436WFS alebo možno ten dell ak najdem nejakú dobrú recenziu.
igorg
 
Příspěvky: 11
Registrován: 18 dub 2013 09:15

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod Antonin.Charvat » 03 úno 2014 20:29

To "igorg":
... neviem čo to znamená "špinavá povrchová úprava".


na tuto otázku již Vám velmi pěkně odpověděl "KarelDrahan" - jen doplnim správné názvosloví:
Místo "špinavá povrchová úprava" - což je trochu zavádějící - se používá správně označení "třpyt obrazovky" = "perleťový efekt", což vychází z původního anglického označení "sparkling".
Tento efekt je dobře patrný na matných obrazovkách s nekvalitní povrchovou úpravou, kdy , jak bylo již správně vysvětleno, uživatel pozoruje na jednolitých plochách (např. na bílém pozadí) ze vzdálenosti 20-40 cdm třpytivé "chuchvalce", takže se mu mohou začít dokonce dělat mžitky před očima.
Model 24" EV2436W má poměrně kvalitně provedenou povrchovou úpravu a tento efekt není na první pohled patrný, ale je možné jej zaznamenat ve srovnání s jinými modely (např. EV2336W, EV2736W, které vykazují prakticky nulový třpyt).
Co se týče rozdílů v rozteči sousedních bodů 0,26mm a 0,27mm, pak bylo také velmi správně zodpovězeno, že v praxi bude rozdíl ve velikosti stejných fontů asi o 4%, což nelze rozpoznat. Rozdíly v ostrosti je možné pozorovat, ale pouze z malé (ne obvyklé čtecí) vzdálenosti.
Oba modely FS2332 i EV2436WFS mají pro začínajícího fotografa obrovskou výhodu ve velmi snadném nastavení a kalibraci monitoru, protože oba jsou podporovány kalibračním softwarem pro hardwarovou kalibraci: EIZO EasyPIX2, která navíc nevyžaduje další výdaje v podobě nákupu kalibrační sondy.

Model CS230 je navíc přesně odladěn pro standard sRGB IEC61966-2.1 a hodnoty jasu zobrazuje přímo v hodnotách cd/m2 (ne % z max. hodnoty jasu). Také barevnou teplotu lze u něj nastavovat plynule po krocích 100K (a ne 500K). Také pro tento model lze použít k hardwarové kalibraci utilitu EIZO - tentokráte ColorNavigator Elements.
Model CS230 je navíc oproti výše zmiňovaným modelům (EIZO FS2333, EIZO EV2436W, DELL U2413, NEC EA244) vybaven elektronickými obvody pro optimalizaci homogenity obrazovky - technologie DUE a je možné k němu dokoupit licenci pro profesionální kalibrační software EIZO ColorNavigator s podporou více, než 30 kalibračních sond.
Moderátor tohoto diskuzního fóra
Antonín Charvát
Antonin.Charvat
 
Příspěvky: 345
Registrován: 06 led 2012 10:56

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod igorg » 04 úno 2014 10:30

Ďakujem za odpoveď.
Mám ešte jeden dotaz k tomuto:
Také pro tento model lze použít k hardwarové kalibraci utilitu EIZO - tentokráte ColorNavigator Elements, to znamená, že keď si stiahnem túto utilitu môžem ju použiť na kalibrovanie monitoru so zariadením v monitore, alebo si musím ešte kúpiť ďalšiu pomôcku a to kalibračnú sondu?
"technologie DUE a je možné k němu dokoupit licenci pro profesionální kalibrační software EIZO ColorNavigator s podporou více, než 30 kalibračních sond" a k tomuto software by som musel mať kalibračnú sondu, alebo sa to dá kalibrovať v zariadení monitoru?
Oba prípady sa týkajú CS230.
Prepáčte, že sa na to pýtam, lebo sa v týchto veciach nevyznám.
Ďakujem Igor
igorg
 
Příspěvky: 11
Registrován: 18 dub 2013 09:15

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod bezrukov » 04 úno 2014 15:28

Dobry mohl bych tady pozadat o radu take, co byste rekli na monitor pro domaci amaterske upravy fotografii jako 23,8" LG Flatron 24EA53VQ-P.
anebo jestli muze byt neco lepsiho klidne o neco drazsi akorat 8 tis. pro eizo uz je na mne trochu moc. Dekuji moc
bezrukov
 
Příspěvky: 1
Registrován: 04 úno 2014 15:20

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod KarelDrahan » 05 úno 2014 12:19

KarelDrahan
 
Příspěvky: 6
Registrován: 28 led 2014 12:23

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod Antonin.Charvat » 05 úno 2014 17:50

To: "igorg"

... to znamená, že keď si stiahnem k modelu CS230 utilitu ColorNavigator Elements môžem ju použiť na kalibrovanie monitoru so zariadením v monitore, alebo si musím ešte kúpiť ďalšiu pomôcku a to kalibračnú sondu?


Software EIZO ColorNavigator Elements pro hw-kalibraci monitoru CS230 můžete používat BEZ EXTERNÍ kalibrační sondy a pro autokorekci obrazových parametrů pak využít integrovaný autokorekční senzor.

...a k software EIZO ColorNavigator 6.x by som musel mať kalibračnú sondu, alebo sa to dá kalibrovať v zariadení monitoru?


Software EIZO ColorNavigator 6.x pro hw-kalibraci monitoru CS230 je možné využít v případě modelu CS230 pouze S EXTERNÍ kalibrační sondou, avšak pro následnou autokorekci obrazových parametrů lze pak již opět využít integrovaný autokorekční senzor.
Moderátor tohoto diskuzního fóra
Antonín Charvát
Antonin.Charvat
 
Příspěvky: 345
Registrován: 06 led 2012 10:56

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod Antonin.Charvat » 05 úno 2014 19:16

To: "berukov"
bezrukov píše:Dobry mohl bych tady pozadat o radu take, co byste rekli na monitor pro domaci amaterske upravy fotografii jako 23,8" LG Flatron 24EA53VQ-P.
anebo jestli muze byt neco lepsiho klidne o neco drazsi akorat 8 tis. pro eizo uz je na mne trochu moc. Dekuji moc


Konkrétní odpověď jste již dostal od jiného účastníka tohoto fóra.
Já bych jen doplnil malou obecnou poznámku:

Když se dnes zájemce o 23.8"-24" monitor podívá např. do eShopu alza.cz, pak zde napočítá hned 14 modelů s IPS nebo VA LCD obrazovkou v cenové relaci 4.000,- Kč včetně DPH a to od typických výrobců kancelářských nebo "domácích = e-mail/internet/hry" monitorů.
V popisu mají tyto monitory společný obvykle o skutečné kvalitě nic nevypovídající vysoký dynamický kontrast (od 5.000.000 do 20.000.000), odezvu 4-5ms a a dále také to, že v každé druhé větě je použito slovo "špičkový" - což je už v tomto samotném počtu vybraných kusů zavádějící, protože "špičkový" znamená, že je svými parametry na špici a "ti ostatní" jsou až za ním - takže v této množině vybraných 14 monitorů v cenové relaci 4.000,- Kč se evidentně nic "špičkového" nenachází. Pravda je ve skutečnosti spíše taková, že těchto 14 monitorů je v podstatě svou kvalitou kdesi "na dně" a pak je těch zbývajících asi 40 modelů 23.8"-24"v cenové relaci nad 5.000 Kč (včetně DPH), které jsou velmi pravděpodobně obrazově nad nimi - ani to však jistě nezakládá nějaký důvod k tomu používat hned slovo "špičkové".

Fotografické monitory vhodné pro "domácí" využití jsou běžně minimálně 2x dražší, než je cenová relace modelu 23,8" LG Flatron 24EA53VQ-P a výrobci k tomu mají jistě dobré důvody.
(lepší povrchové úpravy LCD-obrazovky, lepší obrazové procesory, dokonalejší řízení jasu, vyšší stabilita obrazových parametrů, tiché-odladěné napájecí zdroje, nízkoenergetické LED v podsvětlovacích systémech, atd., atd.)

Napsal jsem tuto poznámku proto, abychom toto jinak myslím užitečné fórum věnované především fotografickým monitorům "nezaplavili" postupně otázkami typu, zda "je tento nebo onen "kancelářský" monitor vhodný také jako náhrada fotografického monitoru?
Obecná odpověď je v takovém případě totiž vždy stejná: "Ano, nouzově lze jistě použít téměř cokoliv a např. obrazovky naprosté většiny stávajících notebooků nebo tabletů jsou toho dobrým (často až odstrašujícím) příkladem", ale jinak "kancelářský" monitor vyvíjený primárně pro psaní emailů a "surfování" na internetu nikdy nebude mít pochopitelně vlastnosti monitorů primárně vyvíjených pro "fotografií" (a proto také bude vždy levnější).
Moderátor tohoto diskuzního fóra
Antonín Charvát
Antonin.Charvat
 
Příspěvky: 345
Registrován: 06 led 2012 10:56

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod igorg » 06 úno 2014 16:54

Ďakujem pekne za informácie p.Charvát.
Tak konečne som si kúpil cs230, ale tie nastavenia, nemohol by ste mi poradiť kde by som zohnal nejaký manuál na nastavenia česky alebo slovensky(Už som ho našiel na stránke eizo.cz). Je to pekný monitor ale sa mi zdá taký mdlý obraz a neviem to dobre doladiť (asi si musím zvyknúť). Chcel by som sa opýtať, ktorý z káblov k napojeniu monitora k pc je najlepší: dvi, displayport (na ten nemám výstup z grafickej karty - mám výstupy vga, dvi a hdmi - a ak je displayport najlepší či je nejaká redukcia na pripojenie k pc) alebo hdmi, ja som som pripojil hdmi káblom. Je možné mať pripojený monitor dvoma káblami, napr. dvi a hdmi, ak áno, aký to má význam. Ešte raz ďakujem.
Naposledy upravil igorg dne 08 úno 2014 14:09, celkově upraveno 1
igorg
 
Příspěvky: 11
Registrován: 18 dub 2013 09:15

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod MirekE » 07 úno 2014 03:47

Antonin.Charvat píše:Napsal jsem tuto poznámku proto, abychom toto jinak myslím užitečné fórum věnované především fotografickým monitorům "nezaplavili" postupně otázkami typu, zda "je tento nebo onen "kancelářský" monitor vhodný také jako náhrada fotografického monitoru?
Obecná odpověď je v takovém případě totiž vždy stejná: "Ano, nouzově lze jistě použít téměř cokoliv a např. obrazovky naprosté většiny stávajících notebooků nebo tabletů jsou toho dobrým (často až odstrašujícím) příkladem", ale jinak "kancelářský" monitor vyvíjený primárně pro psaní emailů a "surfování" na internetu nikdy nebude mít pochopitelně vlastnosti monitorů primárně vyvíjených pro "fotografií" (a proto také bude vždy levnější).


Tak ja se toho hned chytim s otazkou z druheho konce. Nemam moznost porovnat vedle sebe sam a mnoho informaci se vzajemnym porovnanim jsem nenasel. Rad bych vedel, jak se prakticky lisi kvalita Eizo CG276 a NEC SpectraView 272 (nebo CG246 vs. SV242). Jsou mezi nimi vetsi prakticke rozdily?
Uživatelský avatar
MirekE
 
Příspěvky: 775
Registrován: 05 črc 2012 16:18

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod Antonin.Charvat » 09 úno 2014 17:38

To: "MirekE"

Máte asi na mysli porovnání modelů NEC SpectraView 242/272 "reference" a EIZO CG246/276.
- řada NEC SpectraView odpovídá řadě EIZO "CX"
- řada NEC SpectraView "reference" odpovídá řadě EIZO "CG"

Modely NEC SV242 "reference" a EIZO CG246 jsou si po hardwarové stránce velmi podobné a v každém případě se jedná jednoznačně o skutečně špičkové modely (slovo "špičkové" je tady tentokráte opravdu na svém místě, protože oba modely představují v současné době světovou špičku a prakticky to nejlepší, co kdy bylo v této cenové kategorii (do 40.000,- Kč včetně DPH) vyrobeno pro oblast reprodukce barevné fotografie a videa).
Modely NEC SV272 "reference" a EIZO CG276 nejsou úplně ze "stejné třídy" (museli bychom tedy porovnávat spíše modely NEC SV271-reference a EIZO CG276).
Modelu NEC SV272 "reference" odpovídá nový model EIZO CG277 (který zatím ovšem není ještě v evropské prodejní síti a je očekáván začátkem dubna 2014) a tam platí prakticky totéž, jako o modelech NEC SV242-reference a EIZO CG246:
OBA MODELY představují opět skutečnou špičku ve "své třídě" (=27", 4 Mpx - pro oblast foto/video, cena cca 50.000,- Kč včetně DPH)
Modely EIZO CG276/CG277 mají trochu "navrch" svou podporou formátů 4k-DCI (= umí zobrazit video v rozlišení 4.096x2.160) a také přímo pracovat s 3D-LUT daty z profesionálních kamer určených pro snímání záběrů pro digitální kina.

Rozdílů mezi modely EIZO a NEC je však samozřejmě více a lze je v zásadě rozdělit do tří základních oblastí:
A) Rozdíly v hardwaru
B) Rozdíly v softwarové podpoře
C) Rozdíly v technické podpoře a zázemí

ad A) Rozdíly v hardwaru:
- podstatným rozdílem je např. integrovaná kalibrační sonda Konica Minolta v modelech EIZO "CG"(v modelech NEC "SV"-reference je pouze interní autokorekční senzor, který však nelze využít ke kalibraci monitoru) - dalším podstatným rozdílem je např. u modelu EIZO CG246 rozdílný typ LCD-panelu (typ PLS) s doplňující povrchovoul úpravou "retardation film", což výrazně potlačuje "fialovění" černé z bočních úhlů pohledu ("retardation film" je také u nového modelu CG277)

- pak následuje v oblasti hardwaru ještě několik dalších - již drobnějších rozdílů:
a) CG246 používá LCD panel s LED-podsvícením typu "MG" (Magenta-Green), zatímco modely SV242/SV272/CG277 panel s podsvícením typu "GB-R" (Green-Blue + červený fosfor). Model CG276 používá klasické CCFL-podsvícení.
b) obrazové procesory v CG246/CG276/CG277 pracují interně s 16-bit přesností a využívají pro výpočet přenosových charakteristik obrazu 16-bit. 3D-LUT (tzv. Look Up tabulky),
zatímco NEC SV242/SV272-reference používá 14-bit 3D-LUT
c) CG246/CG276 používá aktivní chlazení (jeden pomaluběžící větráček, od 1.12.2013 v novém tichém=bezhlučném provedení), zatímco NEC SV242/SV272-reference a EIZO CG277 používají pasivní chlazení bez větráku)
d) Všechny EIZO "CG" modely jsou dodávány včetně profesionálního fotografického stínítka. K modelům NEC "SV"-reference je třeba stínítko doobjednávat.

ad B) Rozdíly v softwarové podpoře = kalibračním softwaru:
Zde jsou některé podstatné rozdíly - důležité zejména pro profesionály:
- EIZO podporuje všechny své fotografické modely řady "ColorEdge" svým vlastním vyvinutým softwarem umožňující rychlou profesionální hw-kalibraci a optimalizovaným pro modely "ColorEdge":
EIZO ColorNavigator 6.x
- NEC podporuje modely "SV" (SpectraView) softwarem firmy "BasicColor" Display 5, který NEC nabízí pod názvem "SpectraView Profiler 5". Vlastnosti softwaru byli tedy do jisté míry tedy "vtisknuty" pracovníky firmy "BasicColor" a nemohly být příliš optimalizovány vývojovými inženýry společnosti NEC. Přesto lze říci, že pro mnoho uživatelů bude úroveň možností kalibračního softwaru "SpectraView Profiler 5" jistě dostačující.

Otázka (pro profesionály) tedy zní - Jaké jsou rozdíly mezi kalibračním softwarem EIZO ColorNavigator 6.x a "SpectraView Profiler 5"?
a) EIZO ColorNavigator 6.x podporuje profesionální "etalonové sondy" (jako např. Konica Minolta CA-210/CA-310 a další) což umožňuje snadnou korekci integrovaných kalibračních sond v modelech "CG" a jejich velmi přesné měření panelu při tvorbě profilů. "SpectraView Profiler 5" podporuje pouze levnější a běžně používané kalibrační sondy
b) EIZO ColorNavigator 6.x má vlastní modul pro "Quality Management" a umožňuje tedy snadné provádění kontroly kvality a platnosti již vytvořených profilů (= validace dat). Quality Management u SpectraView Profileru úplně chybí.
c) EIZO ColorNavigator 6.x umožňuje měření a profilaci jakýchkoliv dalších externích zobrazovačů: monitorů, tabletů, chytrých telefonů, atd. SpectraView Profiler umožňuje kalibrovat pouze připojený monitor.

Důležité pro profesionální nasazení v tiskárnách je podpora EIZO modelů "CG" VŠEMI významnými hráči na trhu: AGFA, KODAK a GCS ve svých systémech dálkové simulace tiskových dat na monitorech (=remote softproofing).

ad C) Rozdíly v technické podpoře:
a) vyplývají ze samotného postavení obou firem ve světě ale i např. na našem lokálním trhu v ČR a na Slovensku
EIZO má pro oblast ČR a Slovenska vlastní pobočku v rámci evropské společnosti EIZO Europe GmbH v Praze s vlastním technickým zátemím pro "hotline" a "servis".
NEC v ČR nemá žádné vlastní zastoupení vedené v obchodním rejstříku - jen malou kancelář v Brně (i z toho lze někdy usuzovat, jak je pro NEC důležitý trh v ČR a jak moc chce v našem regionu nějaké "zázemí" vůbec poskytovat)
b) EIZO vybudovalo předváděcí středisko s odděleným předváděním "běžných" kancelářských a profesionálních "fotografických" modelů.
c) EIZO zbudovalo pro své zákazníky hotline a zajišťuje tak rychlou poradenskou službu (po telefonu a emailovou komunikací)
d) EIZO podporuje a také samo organizuje semináře a edukativní akce pro zájemce o reprodukci barev na monitorech
e) EIZO poskytuje standardně pro všechny svoje modely záruku 60 měsíců. NEC 36 měsíců.

/U zařízení za více, než 1000 EUR již záleží samozřejmě také na tom, co se stane, když "něco" nejde nebo si s "něčím" zákazník nedokáže sám poradit .../

..... a praktické rozdíly?
- V hardwaru v této TOP-kategorii minimální - platí tedy paradoxně totéž - jako v kategorii "LOW-END" monitorů (dnes v cenové relaci do 4.000,- Kč). Mnoho praktických hw-rozdílů zde nenalezneme.

- V softwarové rovině se poloprofesionálům mohou jevit oba kalibrační nástroje velmi podobné. Pro profesionály může být ovšem zcela zásadní rozdíl v podpoře "etalonových kalibrátorů" a tedy přesnosti celého měření, profesionálům také mohou chybět v případě SpectraView Profileru nástroje pro jakoukoliv kontrolu kvality nebo platnosti vytvořených profilů (chybí úplně validace dat).
V poloprofesionální i profesionální praxi je jistě výhodou možnost měření profilů dalších externích zobrazovačů v případě kalibračního softwaru EIZO ColorNavigator 6.x. SpectraView Profilerem lze změřit jen připojený NEC monitor.
Zde se již jasně projevuje náskok daný zejména vlastním vývojem a delší dobou existence kalibračního softwaru ColorNavigator (existuje již přes 10 let).

- V podpoře je v případě NEC-produktů určité riziko nedostatečné podpory v případě chybějícího zázemí, které si musí každý zákazník ovšem posoudit sám (profesionál si sice s mnohým dokáže poradit, ale na druhé straně jsou případné "ztráty" v případě, že to nezvládne samozřejmě vyšší, než u amatéra, kde monitor slouží víceméně "jen" pro osobní potřeby nebo zábavu)
Na druhé straně se EIZU podařilo v Evropě a speciálně v ČR vytvořit za 20 let své přítomnosti v tomto regionu vlastní silné zázemí s již více než 100.000 zákazníky a vlastním servisním střediskem přímo v ČR, takže v případě problémů se vždy rychle najde někdo - kdo se tím bude zabývat.
Moderátor tohoto diskuzního fóra
Antonín Charvát
Antonin.Charvat
 
Příspěvky: 345
Registrován: 06 led 2012 10:56

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod Kacik83 » 09 úno 2014 18:47

Dobrý den, před nedávnem jsem zde byla pro radu ohledně výběru monitoru, nakonec jsem vybrala Eizo SX2262W, mám ho doma už 14 dní, ale stále nejsem schopna nastavit monitor tak, aby se mi zobrazovaly barvy správně. Nemohl by jste mi prosím poradit nějaký pochopitelný postup jak se dobrat k nějakému výsledku? Zapojila jsem monitor, stáhla ze stránek Eiza ICC profil monitoru + upgrade. Nainstalovala, přiřadila (doufám, že správně) a teď nevím kde co nastavit. Upravuji v ZonerPhoto Studio a PS CS3. Problém je v tom, že na monitoru jsou barvy jinak viditelné než jinde (vychází jinak i v tisku) a já nevím podle čeho mám upravovat. V PS mi připadají barvy takové méně "živé", když pak vložím fotku na internet, tak jsou barvy úplně jiné - živější a do červena než je vidím v PS (když porovnám výstup na monitoru).
Také nevím jaký nastavit režim monitoru - User 1,2,3 (tady jsou barvy do červena) nebo sRGB (tam vidím barvy do zeleno/modra)? Nevím co je správně, jestli to tedy vidím dobře na monitoru Eizo nebo ne. Monitor používám jako druhý monitor - mám ho připojený k notebooku. Upravuji na něm jen fotky. Momentálně mám nastaven User3 a zesvětleno na 70%.
Přikládám soubory, kde mám co jak nastaveno + obrázek, kde jde vidět přechod těch barev jak jdou vidět rozdílově.
Jsem z toho už vážně nešťastná, protože jsem netušila, že koupí monitoru budu muset ještě dalších x dní řešit nastavení.
Prosím jen mě neodkazujte na seminář, jednak nejbližší volný je obsazen (a stejně budu ten den pryč) a jednak potřebuji nutně pracovat.
Děkuj za každou radu a doufám, že mi poradíte.
Přílohy
rozdíl.jpg
barevný nesoulad
rozdíl.jpg (34.87 KiB) Zobrazeno 15231 krát
PS.jpg
nastavení v PS
PS.jpg (165.72 KiB) Zobrazeno 15231 krát
zoner.jpg
nastavení v Zoneru
zoner.jpg (115.99 KiB) Zobrazeno 15231 krát
správa barev.jpg
přiřazení ICC profilu
správa barev.jpg (91.67 KiB) Zobrazeno 15231 krát
Kacik83
 
Příspěvky: 5
Registrován: 14 led 2014 14:27

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod MirekE » 09 úno 2014 19:47

Diky za obsahlou analyzu, jedna vec, ktere porad jeste nerozumim je rozdil mezi kalibracnim sw, ktery se prodava na ruznych kontinentech s monitory NEC: SpectraView II vs BasICColor. Co je to etalonova sonda? Sonda, ktera je individualne predkalibrovana?

Pro zajimavost, tady je porovnani beznych sond co do presnosti a variability - http://www.drycreekphoto.com/Learn/Cali ... dware.html
Uživatelský avatar
MirekE
 
Příspěvky: 775
Registrován: 05 črc 2012 16:18

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod MirekE » 09 úno 2014 20:49

Kacik83 píše:Dobrý den, před nedávnem jsem zde byla pro radu ohledně výběru monitoru, nakonec jsem vybrala Eizo SX2262W, mám ho doma už 14 dní, ale stále nejsem schopna nastavit monitor tak, aby se mi zobrazovaly barvy správně. Nemohl by jste mi prosím poradit nějaký pochopitelný postup jak se dobrat k nějakému výsledku? Zapojila jsem monitor, stáhla ze stránek Eiza ICC profil monitoru + upgrade. Nainstalovala, přiřadila (doufám, že správně) a teď nevím kde co nastavit. Upravuji v ZonerPhoto Studio a PS CS3. Problém je v tom, že na monitoru jsou barvy jinak viditelné než jinde (vychází jinak i v tisku) a já nevím podle čeho mám upravovat. V PS mi připadají barvy takové méně "živé", když pak vložím fotku na internet, tak jsou barvy úplně jiné - živější a do červena než je vidím v PS (když porovnám výstup na monitoru).
Také nevím jaký nastavit režim monitoru - User 1,2,3 (tady jsou barvy do červena) nebo sRGB (tam vidím barvy do zeleno/modra)? Nevím co je správně, jestli to tedy vidím dobře na monitoru Eizo nebo ne. Monitor používám jako druhý monitor - mám ho připojený k notebooku. Upravuji na něm jen fotky. Momentálně mám nastaven User3 a zesvětleno na 70%.
Přikládám soubory, kde mám co jak nastaveno + obrázek, kde jde vidět přechod těch barev jak jdou vidět rozdílově.
Jsem z toho už vážně nešťastná, protože jsem netušila, že koupí monitoru budu muset ještě dalších x dní řešit nastavení.
Prosím jen mě neodkazujte na seminář, jednak nejbližší volný je obsazen (a stejně budu ten den pryč) a jednak potřebuji nutně pracovat.
Děkuj za každou radu a doufám, že mi poradíte.


Ta nastaveni v photoshopu vypadaji podezrele. Jde o to, ze samotna cisla v souboru s obrazkem nestaci k tomu, aby byl spravne zobrezeny, musi tam byt i informace, jak ta cisla interpretovat, tzn. profil:

1. Prvni screenshot ukazuje dialogove okno "Priradit profil". To je neco, co se moc bezne ve fotografii nepouziva. Tato operace necha data v souboru netknuta, ale rekne, ze se maji interpretovat jinak. To je jako kdyby nekdo mel recept na dort v uncich, nechal vsechna cisla, vymazal znacku unce a misto ni tam napsal kg. V takovem dortu pak bude treba misto 12 unci mouky 12 kilo a asi nedopadne moc dobre.
Kdyz se pouzije "prevest do profilu", tak se vsechny hodnoty spravne prepoctou. Takze pro prevody z jednoho profilu do jineho pouzivat "prvest do profilu".

2. V tom Nastaveni barev je pro Pracovni prostory -> RGB nastaveno "vypnuto". To je zase jako kdyby nekdo vzal ten recept, umazal z nej ty unce a nechal tam jen cisla. Kdyz tam bude napsano "maslo: 8", tak nikdo nebude vedet 8 ceho. 8 masel? 8 g masla? 8 unci masla? Takze tady by melo byt nastaveno neco jako "zachovat puvodni" nebo "prevest do pracovniho RGB".

3. Jako pracovni prostor je nastaven profil monitoru - sRGB. To je za prve spatne, nemel by tu byt nastaveny profil monitoru, ale nejaky "pracovni" profil (treba prave sRGB, ale vybrany jako sRGB, ne jako profil monitoru) a za druhe to ukazuje na to, ze fotosop si mysli, ze monitor je sRGB a ne SX2262W User 6500k G2.2.

Jak z toho ven?
Ve fotosopu pro zacatek nastavit jako pracovni prostor sRGB a zaklady spravy barev -> RGB na "zachovat puvodni" nebo "prevest do pracovniho".

Vyhybat se funkci Priradit profil. Ujistit se, ze profil monitoru je spravne nastaveny ve Windows a tudiz ze ho fotosop spravne rozezna.

V pripade, ze je k pocitaci pripojeno vic monitoru, neni problem v tom, ze jsou jejich profily prehozene?

Protoze doposud zpracovavane obrazky muzou mit spatne prirazene nebo chybejici profily, zacit aspon pro ted znovu od originalu.

Zkusit nemichat photoshop a zoner, aby se cely proces zjednodusil a bylo driv jasne, kde je problem.

Vzhledem k tomu, ze na vlastni vyrobou ziskane obrazky neni diky rozhasenemu systemu spoleh, muze se hodit stahnout z internetu nejake testovaci obrazky, ktere maji barvy spravne vyladene a zkusit je zobrazit v ruznych programech. Podle toho se da poznat, ktery program je rozhozeny.

Tady je link na jeden testovaci obrazek. Je sice urceny pro tisk, ale je tam pletovka, obloha a cervena jahoda, takze se podle toho lecos poznat da i na monitoru: http://www.outbackphoto.com/printingins ... essay.html
Uživatelský avatar
MirekE
 
Příspěvky: 775
Registrován: 05 črc 2012 16:18

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod Kacik83 » 09 úno 2014 22:08

MirekE

děkuji za vysvětlení. Pracovní prostor jsem změnila, tudíž šlo změnit i Zásady správy barev.
Odkaz prostuduji.

Já se omlouvám za hloupé dotazy, ale jak poznám, že mám vyměněné profily? ICC profil Eiza jsem přiřadila ke druhému monitoru, tak snad to mám dobře.

No a v tom PS, když chytnu myší okno fotky a trochu s ním posunu, tak se mi změní barvy, nevím jak to popsat, aby jste mě pochopili. Když jakoby minimalizuji fotku, chytnu ji myší za horní modrý okraj a kousek s ní posunu, tak se fotka změní do pěkných teplých barev a jakmile to okno pustím, tak tak je to takové jak to vidím normálně - nevýrazné, barvy více do studena.... (tak jak na té fotce co jsem přikládala výše). Nevím proč, zkoušela jsem to na starém monitoru a tam to nedělalo.

Zvažuji, že přeinstaluji celý PC, protože jinak už nevím kde je problém ....
Kacik83
 
Příspěvky: 5
Registrován: 14 led 2014 14:27

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod Antonin.Charvat » 10 úno 2014 09:15

To: „Kacik83“

„MirekE“ Vám již částečně (a velmi správně) napověděl, na co je třeba dát pozor a co zkontrolovat, přesto ještě potvrzuji a dodávám:

A) Z Vašeho nastavení v PS: Pracovní prostory RGB: „RGB monitoru = sRGB IEC61966-2.1“ vyplývá, že PhotoShop si zřejmě nesprávně interpretuje nastavení profilu monitoru SX2262W ve Správě barev.

B) Vzhledem k tomu, že Váš monitor podporuje kalibrační software EIZO EasyPIX2 pro automatické nastavení profilu ve správě barev, doporučuji Vám nainstalovat a spustit tento software: http://www.eizo.com/global/support/db/p ... 262W#tab02

Pro správnou funkci softwaru EasyPIX2 je nutné Váš monitor propojit s Vaším PC pomocí kabelu USB (je součástí dodávky monitoru).

Postup nastavení monitoru:
1) Nainstalovat a spustit software EasyPIX2
2) Spustit kalibraci a vybrat bílý bod monitoru např. „Daylight“ – popřípadě jej ručně upravit dle osvětlení
3) Ukončit program EasyPIX2 (nyní by se ve správě barev operač.systému měl objevit nově vytvořený ICC-profil Vašeho monitoru )
4) Ve PhotoShopu nastavte: Pracovní prostory RGB: „sRGB IEC61966-2.1“
(předtím zkontrolujte, zda se RGB monitoru změnilo z původního:
„RGB monitoru = sRGB IEC61966-2.1“ na nově:
„RGB monitoru = SX2262W – EasyPIX“)
Po kontrole nastavte: Pracovní prostory RGB: „sRGB IEC61966-2.1“
5) V „Zásady správy barev“ doporučuji nastavit „Zachovat původní profil“ pro případ nahlížení fotografií na Vašem monitoru , protože pak nezáleží na tom, v jakém barevném prostoru jste fotila (zda v sRGB nebo AdobeRGB) a fotky uvidíte barevně vždy správně.
6) V „Zásady správy barev“ doporučuji nastavit „Převést do pracovního prostoru“ (= převést do nastaveného prostoru „sRGB IEC61966-2.1“ pro případ, že fotografická data budete nechat tisknout standardním způsobem (=chemickou cestou) v minilabu.

Nyní by Vám již mělo vše bez problémů fungovat. Pokud byste však chtěla porozumět tomu, jak správa barev funguje a proč bylo optimální zvolit právě výše uvedený postup, pak můžete využít nějakého dalšího nejbližšího termínu školení nebo se zúčastnit workshopu EIZO v rámci Setkání fotografů v KC-Zahrada 8.3.2014: http://www.setkanifotografu.cz/
(Je to snadnější a hlavně rychlejší, než tuto problematiku studovat).

P.S.: Vaše PC kvůli Správě barev a profilům monitorů určitě nepřeinstalovávejte . S největší pravděpodobností by to v tomto případě nebylo nic platné.

Jinak společnost EIZO již několikrát nabízela společnosti Adobe spolupráci ohledně možnosti AUTOMATICKÉ kontroly souladu barevného profilu monitoru používaného PhotoShopem a nastaveného barevného profilu monitoru ve Správě barev operačního systému, ale Adobe vždy takové nabídky odmítl s tím, že se jedná o „okrajovou“ věc, kterou si každý uživatel rychle zkontroluje a nastaví sám. (No - jak se ukazuje, tak to tak „okrajové“ a jednoduché úplně zase není a proto EIZO dodává ke všem fotografickým modelům kalibrační software pro vytvoření profilu monitoru a jeho AUTOMATICKÉ nastavení ve Správě barev operačního systému, odkud si jej pak načítají produkty firmy Adobe).
Moderátor tohoto diskuzního fóra
Antonín Charvát
Antonin.Charvat
 
Příspěvky: 345
Registrován: 06 led 2012 10:56

PředchozíDalší

Zpět na Vše kolem zobrazování fotografií na monitorech

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník