Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Moderátor: Antonin.Charvat

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod Antonin.Charvat » 16 lis 2012 11:53

Martin Kylar píše:Dobry den
Rad bych si poridil monitor na upravu fotek a sekundarne na office praci (internet, filmy, dokumenty, pdf,..)

co by jste mi doporucil a proc kdyz bych mel tri cenove hladiny
1) do 7000
2) do 12000
3) do cca 15000

predem moc dekuji za vasi pomoc

Martin


to: Martin Kylar
Hned na okraj je třeba si trochu lépe specifikovat pojem "úprava fotek", protože to je velmi široký pojem a bez dalších upřesňujících údajů pak nelze zcela odpovědně zodpovědět Váš dodtaz ohledně monitorů ve Vámi vymezených cenových hladinách.

"Úpravu fotografií" můžeme v zásadě rozdělit do tří základních skupin:
1) Prohlížení fotografií a jejich editace na monitoru bude probíhat na základě vizuálního vnímání pozorovatele "BEZ" porovnávání reprodukované scény s tiskem téže fotografie na papíře z tiskárny
2) Prohlížení fotografií a jejich editace na monitoru bude probíhat na základě vizuálního vnímání pozorovatele "S" porovnáváním reprodukované scény s tiskem téže fotografie na papíře z tiskárny
3) Prohlížení fotografií a jejich editace na monitoru bude probíhat na základě vizuálního vnímání pozorovatele "S" porovnáváním reprodukované scény s "on-line" pozorovanou fotografovanou scénou.

Nyní je třeba definovat a ujasnit si nároky na požadovanou shodu při zobrazování:
"bílé", "cerné", barevného posunu a dosahovaného kontrastu (pro určité situace nemusí být rozhodně max. kontrast vždy to nejlepší ...)

Z těchto předpokladů a požadavků, pak vyplyne "zhruba" očekávaná cena monitoru, který splňuje definované požadavky.
Např. Pokud by Váš požadavek na "úpravu fotek" byl ten, aby reprodukce na monitoru zachytila VŽDY reálnou scénu obrazu, tak, jak jej budete "on-line" pozorovat při zmačknutí spouště, pak odpověď je, že takový monitor dnes v podstatě NEEXISTUJE. Pokud však např. omezíte svůj požadavek na barevný rozsah, např. standard AdobeRGB (který je již o něco menší, než barevný rozsah vnímání barev lidského oka), a přihmouříte trochu oči nad přesností zobrazení "bílé" a "černé", pak se již dostáváte k monitorům, které by takové požadavky splnily, ale byly by ještě stále nad Vámi stanovenou hladinu 15.000,- Kč.

Předpokládejme ale - a to jste měl asi také na mysli - že se snažíte vybrat si monitor pro "úpravu fotek", kdy "Prohlížení fotografií a jejich editace na monitoru bude probíhat na základě vizuálního vnímání pozorovatele "BEZ" porovnávání reprodukované scény s tiskem téže fotografie na papíře z tiskárny" - tedy první nejjednodušší případ. Pak lze skutečně na trhu vybírat monitory ve Vámi vymezených hladinách 7-15 tis. Kč včetně DPH a to podle dalších kritérií:
1) Požadovaný barevný rozsah monitoru - spíše odpovídající standardu sRGB nebo standardu AdobeRGB (rozsah AdobeRGB je větší, než sRGB a více se blížící vnímání lidského oka)
V případě požadavku barevného rozsahu blížícímu se stadardu AdoveRGB je ideální, pokud barevný rozsah monitoru není pevně nastaven, ale lze jej podle potřeby přepínat, např. volbou v menu monitoru nebo stiskem nějakého tlačítka (Volba sRGB/AdobeRGB).
2) Požadovaný rozsah pro nastavování bílého bodu: postačí jen např. tři přednastavené hodnoty bílého bodu výrobcem monitoru nebo požaduji dokonalejší regulaci bílého bodu?
a požaduji zobrazení bílé s nádechem do červena až po bílou s nádechem do modra nebo požaduji též zobrazení bílé s nádechem do žluta, zelena a dalších odstínů?
3) Požadovaný rozsah gradace obrazu (rychlost nárůstu černého bodu) - nebo-li tonalita obrazu - úprava tonality je známa např. ve PhotoShopu pod názvem "křivky". Každý, kdo to zkusil, tak ví, jak významně dokážou "křivky" úpravou tonality obrazu změnit výslednou reprodukci obrazu. Každý, kdo si také "trochu" hrál se světlem - rychle zjistil, že při vyšším osvětlení v místnosti je lepší nastavit na monitoru "tvrdší a tedy kontrastnější obraz ve středních tónech) a obráceně. Problémem je, že většina levnějších monitorů pracuje pouze s jedinou pevně přednastavenou gradační křivkou, takže gradaci obrazu nelze v podstatě vůbec měnit. Lepší fotografické monitory majé předdefinovány a s možností přepínání nejméně tři gradační křivky - dané tzv. hodnotou gama = 1.8, 2.0 a 2.2. Čím více gradačních křivek je v monitoru definováno a je možnost mezi nimi volit, tím samozřejmě lépe.
4) Požadovaný rozsah jasu: u levnějších monitorů je obvykle možné jas monitoru (jako jeden z nejvýznamějších parametrů určujících vnímání barevné reprodukce) nastavovat pouze v rozmezí asi 50-100% max.dosažitelné hodnoty jasu na daném monitoru. Pokud je max. hodnota jasu např. 300 cd/m2, pak min nastavitelná hodnota jasu je 150 cd/m2 a to pak může být zejména při sporém osvětlení problém - nehledě na rychlou únavu zraku.
5) Zejména v případě požadavku na větší barevný rozsah monitoru je pak vhodné se poohlížet po monitoru se snadnou kalibrací (např. s dodávaným kalibračním softwarem)
6) Je třeba si také uvědomit, že "digitální fotka" se vždy prohlíží nějakým programem a že ZÁLEŹÍ na tom, kterým a jak je nastaven, takže z tohoto hlediska je lepší vybírat programy, které rozumí barevným profilům monitorů (jako výsledek jejich kalibrace) a tomu také přizpůsobí svou barevnou reprodukci.

Každý si pak podle vlastních kritérií a požadavků na požadovanou "shodu" barevné reprodukce na svém monitoru pak může podle výše uvedených bodů ve vymezeném cenovém pásmu vybrat ten svůj. Je samozřejmě nutné hledat na stránkách, kde jsou víše zmiňovaná kritéria uvedena nebo se na ně (dnes většinou e-mailem na hot-line) prodejců nebo přímo výrobců zeptat.
Moderátor tohoto diskuzního fóra
Antonín Charvát
Antonin.Charvat
 
Příspěvky: 345
Registrován: 06 led 2012 10:56

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod fabikp » 16 lis 2012 14:59

Pane Charváte, moc děkuji za všechny Vaše fundované informace a za trpělivost s často naivními dotazy nás laiků. (n) fabikp.
fabikp
 
Příspěvky: 12
Registrován: 07 lis 2011 20:17

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod ďaur » 16 lis 2012 19:21

"...Přesto si troufám tvrdit, že ikdyby jste měl možnost postavit vedle sebe ten nejhorší monitor vybavený LCD-panelem typu IPS a jakýkoliv jiný moniotr vybavený LCD-panelem typu TN, pak byste při zobrazení bílé plochy nebo gradační šedoškály a Vašem bočním pohledu (zejména pohled zdola) bezpečně vždy poznal rozdíly v zobrazení..."

i když samozřejmě připouštím, že pravděpodobně ips panel bude lepší než tn (již s ohledem na cenu by tomu tak mělo být), stále nechápu, jak někdo může editovat fotky z podhledu, nadhledu, či ze stran. v podstatě mám monitor před sebou a hledím na něj víceméně kolmo k jeho ploše s očima zhruba uprostřed. v tom případě maximální úhel, který můžu "docílit" pohledem k okrajům ať nahoře, dole či po stranách zpravidla nepřesáhne 20 stupňů. jestliže tato hodnota (v okrajích) způsobí zásadní zkreslení kvality obrazu, pak tedy je použití
kvalitnějších panelů nutné. ale jak už jsem psal v minulosti, asi mám oči z kašparovy krávy, protože tak zásadní rozdíl prostě nevidím. (a nebo mám hodně malý monitor :) ).
ďaur
 
Příspěvky: 333
Registrován: 28 říj 2011 05:45

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod fabikp » 17 lis 2012 13:10

To: ďaur - nikdy jsem ten úhel neměřil, ani ho nedovedu odhadnout, ale nejspíš bude chyba v mém monitoru. Má už totiž nejlepší léta dávno za sebou (koupil jsem ho ojetý) a i jako nový asi patřil k těm nejlevnějším. Trávím před ním docela dost času, takže už mám za tu dobu vyzkoušené, že stačí jenom se při sezení narovnat v zádech nebo se pohodlněji opřít a hned se to projeví ztmavením nebo zesvětlením obrazu. Jinak se kvalita nijak zvlášť nemění, jenom kdybych plynule zvedal hlavu, tak se bude obraz plynule měnit z tmavého na světlý skoro stejně jako bych prodlužoval expozici. Takže kromě toho, že samotná ta změna je nepříjemná, tak navíc nikdy nevím, z kterého pohledu vidím třeba konkrétní fotku v její "správné" (původní) podobě. Jinak s vámi souhlasím, že pro moje amatérské využití není nutné brát celou tuto problematiku přehnaně vážně a utrácet tisíce kvůli co nejšpičatějším parametrům. 8-) zdravím Pavel
fabikp
 
Příspěvky: 12
Registrován: 07 lis 2011 20:17

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod ďaur » 17 lis 2012 16:19

fabikp:
mě jen byla tak nějak proti mysli mnou citovaná věta (jestli se nepletu od moderátora tohoto vlákna) o nutnosti podívat se zespodu na monitor, abych zjistil rozdíl mezi jednotlivými typy, obzvlášť pokud jde o dosti značný cenový rozdíl :).
s tvou poslední větou naprostý souhlas...
ďaur
 
Příspěvky: 333
Registrován: 28 říj 2011 05:45

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod Antonin.Charvat » 17 lis 2012 19:26

to d'aur:
při pohledu na TN-LCD panel je rozdíl nejmarkantnější právě při pohledu ze spodu, nebo také (to je totéž) při naklopení panelu směrem od sebe. Proto se tato "pozice" používá někdy také jako rychlý a spolehlivý test pro zjišťování, zda se jedná o TN-panel, či nikoliv a proto jsem také uvedl tento příklad.
Rozdíly jsou ovšem samozřejmě patrné rovněž z bočních úhlů pohledu. Postačí si např. zobrazit černobílou fotku a uvidíte, jak rychle žloutne.

Jinak naprosto souhlasím, že při kolmém pohledu na zobrazovací plochu monitoru a při dostatečně malé ploše monitoru jsou odchylky kontrastu malé a je na každém (amatérském) uživateli, aby si sám rozhodl a posoudil, zda mu práce na TN-panelu z tohoto hlediska v podstatě vyhovuje nebo mu začíná vadit.
Jiná situace je samozřejmě u profesionálů, kde by práce na TN-panelu často způsobovala potíže při posuzování a úpravách pozorované fotografie např. v případě pozorování fotografie více uživateli (tedy z různých úhlů pohledu). Profesionál by také asi nebyl moc nadšen, kdyby po hodinových úpravách fotografie zjistil, že může začít znovu, protože "zapomněl", že má před sebou TN-panel a celou dobu ho měl např.nevhodně naklopen, atd. - teď neuvádím nějaké uměle "vykonstruované" situace, ale bohužel praktické příklady z některých "profesionálních" pracovišť, kde ještě donedávna také pracovali na TN-panelech a kde teprve po čase "objevili" vlastnost změny barevné reprodukce z různých úhlů pohledu.

A k tomu "dosti značnému cenovému" rozdílu mohu jen dodat, že toto je velmi relativní. Pro někoho může být značný cenový rozdíl u monitoru např. 2.000,- Kč a někdo jiný vnímá tuto hranici zcela jinde.
Záleží také hodně na tom, jak moc někomu určitý stav vyhovuje nebo vadí. Je samozřejmé, že pokud někomu jeho monitor (byť osazený panelem nejnižší kategorie) v podstatě vyhovuje, pak pro něj může i investice 1,- Kč znamenat naprosto zbytečný výdaj, protože v podstatě nic v tomto ohledu měnit nechce.
Na tomto místě znovu připomínám, že úloha tohoto fóra je především diskutovat s fotografy (amatérskými i profesionálními), kteří uvažují o VÝBĚRU vhodného monitoru nebo se zajímají o NOVÉ technologie, které zlepšují nebo dokonce výrazně posouvají stávající stav barevné reprodukce.

Osobně se vůbec nebráním diskuzi o tom, proč nemá smysl nic měnit, protože jsem vlastně spokojený s tím, co mám, ale upřímně v tom nevidím pro NIKOHO z diskutujících žádný velký přínos.

V každém případě je dobré o rozdílech v obrazové reprodukci u rozdílných typů LCD panelů vědět, aby bylo možné při nákupu nového monitoru vzít tyto skutečnosti v úvahu. Pokud by totiž někomu šlo opravdu jen o to udělat alespoň malý krůček ve zlepšení kvality svého monitoru a např. by chtěl zatím jen zlepšit kontrastní poměry, tak aby jeho obrazovka nebyla tak citlivá na úhly pohledu a záměrem by bylo tedy jen nahradit TN-panel nějakým (jakýmkoliv) jiným panelem (v ostatních parametrech se ne nijak významně lišícím), pak v takovém případě jsou cenové rozdíly dnes již opravdu minimální.
Moderátor tohoto diskuzního fóra
Antonín Charvát
Antonin.Charvat
 
Příspěvky: 345
Registrován: 06 led 2012 10:56

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod Martin Kylar » 17 lis 2012 19:37

Antonin.Charvat píše:
Martin Kylar píše:Dobry den
Rad bych si poridil monitor na upravu fotek a sekundarne na office praci (internet, filmy, dokumenty, pdf,..)

co by jste mi doporucil a proc kdyz bych mel tri cenove hladiny
1) do 7000
2) do 12000
3) do cca 15000

predem moc dekuji za vasi pomoc

Martin


to: Martin Kylar
Hned na okraj je třeba si trochu lépe specifikovat pojem "úprava fotek", protože to je velmi široký pojem a bez dalších upřesňujících údajů pak nelze zcela odpovědně zodpovědět Váš dodtaz ohledně monitorů ve Vámi vymezených cenových hladinách.

"Úpravu fotografií" můžeme v zásadě rozdělit do tří základních skupin:
1) Prohlížení fotografií a jejich editace na monitoru bude probíhat na základě vizuálního vnímání pozorovatele "BEZ" porovnávání reprodukované scény s tiskem téže fotografie na papíře z tiskárny
2) Prohlížení fotografií a jejich editace na monitoru bude probíhat na základě vizuálního vnímání pozorovatele "S" porovnáváním reprodukované scény s tiskem téže fotografie na papíře z tiskárny
3) Prohlížení fotografií a jejich editace na monitoru bude probíhat na základě vizuálního vnímání pozorovatele "S" porovnáváním reprodukované scény s "on-line" pozorovanou fotografovanou scénou.

Nyní je třeba definovat a ujasnit si nároky na požadovanou shodu při zobrazování:
"bílé", "cerné", barevného posunu a dosahovaného kontrastu (pro určité situace nemusí být rozhodně max. kontrast vždy to nejlepší ...)

Z těchto předpokladů a požadavků, pak vyplyne "zhruba" očekávaná cena monitoru, který splňuje definované požadavky.
Např. Pokud by Váš požadavek na "úpravu fotek" byl ten, aby reprodukce na monitoru zachytila VŽDY reálnou scénu obrazu, tak, jak jej budete "on-line" pozorovat při zmačknutí spouště, pak odpověď je, že takový monitor dnes v podstatě NEEXISTUJE. Pokud však např. omezíte svůj požadavek na barevný rozsah, např. standard AdobeRGB (který je již o něco menší, než barevný rozsah vnímání barev lidského oka), a přihmouříte trochu oči nad přesností zobrazení "bílé" a "černé", pak se již dostáváte k monitorům, které by takové požadavky splnily, ale byly by ještě stále nad Vámi stanovenou hladinu 15.000,- Kč.

Předpokládejme ale - a to jste měl asi také na mysli - že se snažíte vybrat si monitor pro "úpravu fotek", kdy "Prohlížení fotografií a jejich editace na monitoru bude probíhat na základě vizuálního vnímání pozorovatele "BEZ" porovnávání reprodukované scény s tiskem téže fotografie na papíře z tiskárny" - tedy první nejjednodušší případ. Pak lze skutečně na trhu vybírat monitory ve Vámi vymezených hladinách 7-15 tis. Kč včetně DPH a to podle dalších kritérií:
1) Požadovaný barevný rozsah monitoru - spíše odpovídající standardu sRGB nebo standardu AdobeRGB (rozsah AdobeRGB je větší, než sRGB a více se blížící vnímání lidského oka)
V případě požadavku barevného rozsahu blížícímu se stadardu AdoveRGB je ideální, pokud barevný rozsah monitoru není pevně nastaven, ale lze jej podle potřeby přepínat, např. volbou v menu monitoru nebo stiskem nějakého tlačítka (Volba sRGB/AdobeRGB).
2) Požadovaný rozsah pro nastavování bílého bodu: postačí jen např. tři přednastavené hodnoty bílého bodu výrobcem monitoru nebo požaduji dokonalejší regulaci bílého bodu?
a požaduji zobrazení bílé s nádechem do červena až po bílou s nádechem do modra nebo požaduji též zobrazení bílé s nádechem do žluta, zelena a dalších odstínů?
3) Požadovaný rozsah gradace obrazu (rychlost nárůstu černého bodu) - nebo-li tonalita obrazu - úprava tonality je známa např. ve PhotoShopu pod názvem "křivky". Každý, kdo to zkusil, tak ví, jak významně dokážou "křivky" úpravou tonality obrazu změnit výslednou reprodukci obrazu. Každý, kdo si také "trochu" hrál se světlem - rychle zjistil, že při vyšším osvětlení v místnosti je lepší nastavit na monitoru "tvrdší a tedy kontrastnější obraz ve středních tónech) a obráceně. Problémem je, že většina levnějších monitorů pracuje pouze s jedinou pevně přednastavenou gradační křivkou, takže gradaci obrazu nelze v podstatě vůbec měnit. Lepší fotografické monitory majé předdefinovány a s možností přepínání nejméně tři gradační křivky - dané tzv. hodnotou gama = 1.8, 2.0 a 2.2. Čím více gradačních křivek je v monitoru definováno a je možnost mezi nimi volit, tím samozřejmě lépe.
4) Požadovaný rozsah jasu: u levnějších monitorů je obvykle možné jas monitoru (jako jeden z nejvýznamějších parametrů určujících vnímání barevné reprodukce) nastavovat pouze v rozmezí asi 50-100% max.dosažitelné hodnoty jasu na daném monitoru. Pokud je max. hodnota jasu např. 300 cd/m2, pak min nastavitelná hodnota jasu je 150 cd/m2 a to pak může být zejména při sporém osvětlení problém - nehledě na rychlou únavu zraku.
5) Zejména v případě požadavku na větší barevný rozsah monitoru je pak vhodné se poohlížet po monitoru se snadnou kalibrací (např. s dodávaným kalibračním softwarem)
6) Je třeba si také uvědomit, že "digitální fotka" se vždy prohlíží nějakým programem a že ZÁLEŹÍ na tom, kterým a jak je nastaven, takže z tohoto hlediska je lepší vybírat programy, které rozumí barevným profilům monitorů (jako výsledek jejich kalibrace) a tomu také přizpůsobí svou barevnou reprodukci.

Každý si pak podle vlastních kritérií a požadavků na požadovanou "shodu" barevné reprodukce na svém monitoru pak může podle výše uvedených bodů ve vymezeném cenovém pásmu vybrat ten svůj. Je samozřejmě nutné hledat na stránkách, kde jsou víše zmiňovaná kritéria uvedena nebo se na ně (dnes většinou e-mailem na hot-line) prodejců nebo přímo výrobců zeptat.



Dobry den

predem moc diky za reakci. Pod pojmem uprava si predstavuju upravu fotek viz bod jedna, tzn. fotky budu publikovat na netu, sem tam nejaky tisk, fotokniha a pripadne pokus o vetsi format na zed a nebudu porovnavat shodu se vzorem.

Jsem v upravach fotek novacek, zatim jsem vse upravoval na notebooku coz neni moc pohodlne (velikost a barvy)

Je moznost napsat cca dva konkretni typy k jednotlivym cenovym kategoriim??

Moc dekuji
Martin
Martin Kylar
 
Příspěvky: 7
Registrován: 12 lis 2012 20:52

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod Antonin.Charvat » 19 lis 2012 14:18

to: Martin Kylar

opravdu lze jen těžko obecně doporučovat bez dalších upřesňujících požadavků, které jsem nastínil:

Pokud by Vám šlo např. jen o to, že byste chtěl např. starý TN-monitor vyměnit za nový s jinou, než TN-obrazovkou, pak dobře poslouží i odkaz:
http://www.alza.cz/lcd-monitory/profesi ... &pg=3&po=1
... kde jsem v kategorii do 15.000,- Kč napočítal přes 50 monitorů asi jedenácti výrobců.

Pokud byste však Vámi požadovaný monitor trochu více upřesnil (viz. body dále), pak se výše zmiňovaná množina samozřejmě rychle zúží a pak už je z čeho vybírat :-)

1) Je pro Vás důležité, aby se obraz choval pokud možno "konstantně" i při bočních pohledech nebo naklopení monitoru nebo jste tuto vlastnost ochoten oželet a smířit se s tím, že si monitor vždy musíte před započetím práce s ním - řádně optimálně naklopit a zajistit si tak optimální reprodukci obrazu.
Moje doporučení: jednoznačně jakákoliv jiná obrazovka, než TN (už s ohledem na Vaše oči). Moderní IPS panely totiž nejsou jen zdaleka o tom, že na ně nemusíte koukat kolmo, ale mají i menší "třpytění" obrazovky, kvalitnější antireflexní vrstvy a jsou obvykle také dodávány k monitorům s lepšími obrazovými procesory nebo dokonalejěí regulací jasu.

2) Jakou úhlopříčku a rozlišení byste si představoval? Nejčastější jsou:
22" (1680x1050), 22" (1920x1200), 23" (1920x1080), 24" (1920x1200), 27" (1920x1200), 27" (2560x1440)
Moje doporučení: podle místa na stole a podle Vašich finančních možností. Úhlopříčky 27" jsou vhodné zejména pro nahrazení práce dvou samostatných obrazovek nebo v případě zpracování velkopločných motivů (např. na tiskové roll-bannery nebo bill-boardy).

3) má mít monitor spíše barevný rozsah bížící se standardu sRGB (jako mají běžné levné kompaktní fotoaparáty) nebo má jeho barevný rozsah co nejvíce pokrývat barevný standard AdobeRGB (jako mají zrcadlovky nebo dnes již také dražší kompaktní fotoaparáty)?
Moje doporučení: barevný monitor monitoru by měl být vždy alespoň stejný nebo (lépe) větší, než je barevný rozsah Vašeho fotoaparátu (popř. barevný rozsah snímků, které produkuje).

4) budete s monitorem pracovat převážně ve dne nebo i při umělém osvětlení a jak moc je tedy pro Vás důležité chtít regulovat jas v širokém rozsahu (např. 1%-100% max.hodnoty jasu)? Nebo postačí regulovat jas v rozsahu 50%-100% max. hodnoty jasu (převážně práce při denním osvětlení).
Moje doporučení: pokud se nejedná o kancelářský monitor určený převážně pro práci přes den, pak vždy platí, že čím větší je rozsah regulace jasu, tím lépe.

5) upřednostňujete raději monitor jehož součástí je (v ceně dodávky a tedy zdarma) již nějaký kalibrační software nebo je Vám to jedno, protože na Vašm PC budete vždy prohlížet jen fotky se standardem sRGB a Váš monitor budete vybírat tak, aby byl jeho barevný rozsah také blízký standardu sRGB (viz.bod 3). Navíc nejste (jak se říká) moc "cimprlich" a nemusíte mít všechno zobrazené úplně přesně jako na správně seřízeném a nakalibrovaném monitoru?
Moje doporučení: pro začátečníka, obzvláště, pokud kombinuje produkci a zobrazování snímků v různých barevných prostorech (sRGB, AdobeRGB, PhotoRGB) silně doporučuji vybírat mezi monitory, k nimž je již nejlépe přímo od výrobce monitoru dodáván nějaký (jakýkoliv) kalibrační software. Ušetříte si tak spousty času a zbytečných otázek, proč se "tatáž fotka" zobrazuje pokaždé trochu jinak.
Kalibrace je v takovém případě základním předpokladem jakési minimální očekávané "předvídatelnosti" barevné reprodukce na monitoru.

6) Jak moc je pro Vás důležitá možnost připojit fotoaparát přímo k monitoru a (i bez zapnutého PC) si přehrát video nebo prohlížet právě nasnímané záznamy (fotek/videa)?
Moje doporučení: vzhledem k narůstajícímu významu videa je to určitě "plus", ikdyž na druhé straně je samozřejmě stále ještě mnoho fotografů, kteří "dělají jen fotky", takže odpověď na tuto otázku si musí každý uživatel dát sám, ale je rozhodně dobré ji při výběru nového monitoru vzít také v úvahu.
Moderátor tohoto diskuzního fóra
Antonín Charvát
Antonin.Charvat
 
Příspěvky: 345
Registrován: 06 led 2012 10:56

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod Martin Kylar » 19 lis 2012 22:39

Dobry den

Jak jsem psal v predchozim prispevku, doted jsem „upravoval“ fotky jen na notebooku a rad bych to posunul dále, tzn. Bude to muj první externi monitor

1)Vim ze moderni panely v nizsi cenove relaci budou trpet urcitym zkreslenim. Pocitam s tim ze budu muset monitor nastavovat.pokud by mel lepsi regulaci jasu nebo nejakou tu vrstvu bude to jen plus

2) Preferuji 24“ ale pokud by monitor stal za to v jinych parametrech tak muze byt i 22.

3) Mam zrcadlovku Canon a momentalne fotim do sRGB takze pokud by byla moznost tak adobeRGB

4) Prevazne budu pracovat navecer a v noci, musim na ten monitor nekde vydelat

5)No jsem v tomhle uplny zacatecnik a v podstate se budu všechny tyto věci ucit. Takze dam na vas a monitor by mel jit kalibrovat pomoci SW.

6) Toto asi není pro me dulezity faktor. Vždy je moznost stahnout data do PC a pote na nich pracovat…

Prochazel jsem par diskuzi a recenzi a docela dobře si vede DELL 2412M, Rad bych také aby byl monitor trochu pouzity na beznou kancelarskou praci a na film, na hry byt nemusi.

Snad jsem aspon trosku zuzil moznosti vyberu.
Dále bych vam rad podekoval za pomoc a trpelivost.
Martin Kylar
Martin Kylar
 
Příspěvky: 7
Registrován: 12 lis 2012 20:52

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod Antonin.Charvat » 21 lis 2012 10:44

To "Martin Kylar"
děkuji za upřesnění Vašich představ o budoucím monitoru a máte naprostou pravdu, že tím se výběr monitorů z asi 50 možných podstatně omezil a snížil na rozumnou úroveň, z které určitě něco vyberete :-)

Velmi podstatná je např. Vaše poznámka:
Mam zrcadlovku Canon a momentalne fotim do sRGB takze pokud by byla moznost tak adobeRGB

Preferujete tedy monitor s barevným rozsahem min. sRGB, ale spíše již pokud možno s co největším pokrytím barevného standardu AdobeRGB, protože Váš fotoaparát podporuje také tento (vnímání lidského oka více odpovídající) barevný standard s širším barevným rozsahem.
Tím se výběr monitorů automaticky zúžil na výběr mimo nejnižší cenovou kategorii do 7.000,- Kč (včetně DPH), protože monitory s barevným rozsahem AdobeRGB pod 7.000,- Kč nelze pořídit.

Na druhé straně jsem však trochu zmaten, protože píšete:
Prochazel jsem par diskuzi a recenzi a docela dobře si vede DELL 2412M

Model DELL 2412M je sice vybaven IPS panelem, ale s "běžným" LED podsvícením, takže není možné rozhodně očekávat barevný rozsah AdobeRGB, ale spíše běžný standard sRGB.
Monitory vybavené "širokogamutovým" LED-podsvícením (a tedy rozsahem AdobeRGB) se v současné době pohybují v cenové kategorii nad 30.000,- Kč a je jich opravdu jako šafránu (např. 24" EIZO CX240-LED nebo EIZO CG246-LED).
Zatím se rozhodně jedná o první top-novinky a to "nej", co můžete dnes na trhu vůbec sehnat, než o běžný standard dostupný v nejnižších cenových kategoriích.

Model DELL 2412M je mnohdy často pro uživatele "zmatečně" uváděn jako monitor určený "převážně na úpravu fotek" (tak je uváděn bohužel i na Alza.cz), ale tady se jen potvrzuje, jak může být "úprava fotek" širokým pojmem.
Ve skutečnosti se jedná jen o vylepšený kancelářský model osazený (oproti TN) již modernějším IPS panelem (v této cenové kategorii ovšem té nejlevnější třídy) a s dnes již celkem běžným LED-podsvícením (v této cenové kategorii opět té nejlevnější třídy, tedy "proužek" běžných LED-diod nahrazující CCFL trubici). Disponuje sice jakousi základní regulací jasu, ovšem v poměrně úzkém (průměrném) rozmezí - cca 120 cd/m2 - max jas.(cca 300 cd/m2). Kalibrační software (ani základní) není dodáván k tomuto monitoru přímo od výrobce (pochopitelně) žádný.
Kdybychom se zeptali inženýrů u DELLU, koho tímto monitorem chtěli vlastně opravdu oslovit - zda kanceláře nebo fotografy, pak by zřejmě s největší pravděpodobností odpověděli, že model chtěl oslovit převážně uživatele v kancelářích - a je tedy určen převážně pro psaní emailů a surfování na internetu a jen okrajově také pro skupinu uživatelů-fotoamatérů, kteří si popř. chtějí nahradit svůj stávající TN monitor něčím pokrokovějším, ovšem za co nejnižší cenu a přitom se jaksi potichu zároveň předpokládá, že jde o majitele běžných "kompaktů", které produkují fotky max. s barevným rozsahem blížícím se standardu sRGB.

Z "AdobeRGB"-monitorů 22"-24" cca 12.000,- Kč (včetně DPH) mohu doporučit (omlouvám se, ale moc jich opravdu není, ikdyž to může být někdy i výhoda kvůli snadnějšímu rozhodování :-)):
22" EIZO S2243W (95% AdobeRGB, 1920x1200, 1x VGA, 1x DVI-D, 1x DP-8bit):
http://www.alza.cz/22-eizo-s2243wfs-gy- ... 192157.htm
K monitoru je možné přímo od výrobce zdarma stáhnout kalibrační software EIZO EasyPIX2 (nevyžaduje zakoupení kalibrační sondy) pro automatické nastavení barevného ICC-profilu monitoru.
Je možné také pořídit (asi 2.500,- Kč) kalibrační kit se sondou EIZO EX1.

22" NEC P221W (92% AdobeRGB, 1680x1050, 1x DVI-D, 1x VGA):
http://www.alza.cz/22-lcd-nec-p221wv-cerny-d122439.htm
K monitoru je možné zakoupit kalibrační kit (software+kalibrační sonda)

Z adobeRGB monitorů 22"-24" cca 15.000,- Kč (včetně DPH) mohu doporučit:
22" EIZO SX2262W (95% AdobeRGB, 1920x1200, 1x VGA, 1x DVI-I, 1x DP-10bit)
http://www.alza.cz/22-eizo-sx2262wh-bk- ... 162834.htm

K monitoru je možné opět přímo od výrobce zdarma stáhnout kalibrační software EIZO EasyPIX2 (nevyžaduje zakoupení kalibrační sondy) pro automatické nastavení barevného ICC-profilu monitoru.
Je možné také pořídit (asi 2.500,- Kč) kalibrační kit se sondou EIZO EX1.
Oproti modelu EIZO S2243W je model SX2262W vybaven tlačítkem pro rychlé přepínání barev.rozsahu sRGB/AdobeRGB a elektronickým korigováním homogenity + kompenzací teplotního driftu, takže bílý bod se nemění se změnou okolní teploty. Navíc "umí" rozpoznat a zobrazit na svém vstupu DP-10-bit vstupní 10-bit videosignál (hodí se zejména pro zvýšení rozlišení blízkých barevných tónů a zjemnění přechodů).
Obrazové procesory, které ovlivňují výslednou kvalitu obrazu pracují v 16-bit/kanál RGB (u modelu S2243W 10-bit/kanál RGB).

Mírně nad 15.000,- Kč (cca 17.000,- Kč) je 24" verze modelu EIZO S2243W: model EIZO S2433W.
Všechny zmiňované modely disponují kvalitní regulací jasu v širokém rozsahu (min. jas cca 10-30 cd/m2) umožňující pohodlné přizpůsobení jasu i práci v noci.
Modely EIZO nabízejí navíc režim "EyeCare Mode" pro extrémní ztlumení jasu (např. práce večer při slabém osvětlení).

v cenové relaci cca 15.000,- Kč by stál za zvážení i FUJITSU P27-6P:
http://www.alza.cz/27-fujitsu-p27t-6p-d285517.htm
Zejména kvůli relaci: vysoké rozlišení AdobeRGB-monitoru (2560x1440) za cenu jen asi 15.500,- Kč.
V praxi to však znamená trochu si zvyknout na větší úhlopříčku (27") a pro plné rozlišení mít grafickou kartu s DisplayPortem. Dále je třeba počítat s větráky - při práci v noci se nemusí chovat úplně tiše (nemám s tímto modelem osobní zkušenosti, takže jen upozorňuji, na co se ptát prodejce a na co dát pozor - zejména při této poměrně nízké ceně).
Je také potřeba dát pozor na min.hodnotu jasu (pro práci při slabém osvětlení). Při této ceně by mě opět nepřekvapilo, kdyby úspory bylo dosaženo na úkor regulace jasu pouze v omezeném rozsahu (např. 100cd/m2-300cd/m2).
K tomuto monitoru také není dodáván žádný kalibrační software, takže je třeba mít určitě alespoň základní znalosti o tom, co je to barevný profil monitoru, kde ho získám a jak ho nastavím jako výchozí v systémové Správě barev. Bez těchto nastavení, které za Vás jinak obvykle udělá automaticky kalibrační software, se může snadno stát, že prohlížené fotografie (zejména sRGB-fotky) budou na tomto monitoru (stejně jako na jakémkoliv jiném AdobeRGB monitoru bez kalibrace a nastavení jeho barevného profilu) přesycené. Proto jsem v příspěvku několikrát kladl důraz na podpůrný software, který je důležitý zejména pro začátečníky. (Ne že, by se profesionálové bez něj obešli, protože ti používají také podpůrný kalibrační software, ale pochopitelně "jiné úrovně" - tedy ne jen nějaký ten základní pro vygenerování barevného profilu, ale poměrně sofistikovaný kalibrační software, který umožňuje kromě vygenerování barevného profilu v kvalitě odpovídající též schopnostem kalibrační sondy, také nastavování spousty dalších obrazových parametrů, popř. simulace různých barevných prostorů - jiných monitorů, tabletů, tiskáren, atd.).
Moderátor tohoto diskuzního fóra
Antonín Charvát
Antonin.Charvat
 
Příspěvky: 345
Registrován: 06 led 2012 10:56

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod Martin Kylar » 21 lis 2012 12:27

Dobry den

Dekuji za konkretizovani jednotlivych monitoru ted se uz vybira lip
Jeste se vratim k tomu DELLu vim ze to je „obyc” monitor a ze nema spoustu veci ale byl tam dobry pomer cena/vykon. Takze dle vaseho nazoru se na upravu fotek moc nehodi?

Jeste radeji napisu par upresneni kdyby nahodou neco byl problem tak at se ta to prijde ted a ne az bude monitor na stole
1) Mam notebook a a pouze integrovanou grafiku Intel HD 4000 a vystupy VGA a HDMI – nebude to problem? Zvladne vubec takovy graficky vystup? Koukal jsem ze ty monitory jsou 10 Bity
2) Fotky planuji prevazne vystavovat na netu a pak peknych kousku (povedou-li se )vytisknout na zed nebu udelat fotoknihu tak me zajima jak moc velky by byl rozdil (pokud se to da nejak popsat) kdyz fotku upravim na nakalibrovanem monitoru a pak to poslu napr. Nekomu na kancelarsky PC
3) Budou tyto monitory vhodne i na „kancelarskou” praci (internet, office, filmy)
4) Jak funguje to SW kalibrovani? Bude se muset delat po kazdem pripojeni NB k monitoru. Planuji NB prenaset a pripojivat vzdy kdyz budu doma u monitoru a nebo staci kalibrovat napr jednou za mesic.
5) Budu muset nejak ty monitory jeste ladit? Tzn. Prinesu, zapojim, nakalibruji a muzu upravovat.

Moc vam dekuji za vase odpovedi a trpelivost

Martin kylar
Martin Kylar
 
Příspěvky: 7
Registrován: 12 lis 2012 20:52

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod Antonin.Charvat » 21 lis 2012 14:07

to: "Martin Kylar"
Dekuji za konkretizovani jednotlivych monitoru ted se uz vybira lip :-)
Jeste se vratim k tomu DELLu vim ze to je „obyc” monitor a ze nema spoustu veci ale byl tam dobry pomer cena/vykon. Takze dle vaseho nazoru se na upravu fotek moc nehodi?

Ano, je to přesně tak, jak uvádíte. Je tam při úhlopříčce 24" IPS-LED dobrý poměr cena/výkon a pro začátečníka "amatérského" fotografa, který je majitelem levnějšího kompaktního fotoaparátu s menším barevným rozsahem sRGB a který od nového monitoru nečeká nic víc, než že chce nahradit hlavně starší TN-obrazovku jiným novějším a vylepšeným LCD panelem, pak připadá tento typ určitě v úvahu.
Podle toho, co jste mi sdělil, však tento monitor není schopen splnit Vaše představy (např. jeho omezený barevný rozsah, absence kalib.softwaru, malá podpora pro práci se slabším okolním osvětlením, atd.) a proto bych jej právě Vám zrovna pro úpravu fotek moc nedoporučoval.

Jeste radeji napisu par upresneni kdyby nahodou neco byl problem tak at se ta to prijde ted a ne az bude monitor na stole :-)
1) Mam notebook a a pouze integrovanou grafiku Intel HD 4000 a vystupy VGA a HDMI – nebude to problem? Zvladne vubec takovy graficky vystup? Koukal jsem ze ty monitory jsou 10 Bity

Samotné propojení není v tomto případě problém. Všechny doporučované modely (kromě FUJITSU 27") je možné připojit přes analogový VGA výstup Vašeho notebooku, ale při rozlišení 1920x1200 musíte počítat se zkreslením (rozostřením) obrazu, proto Vám doporučuji se soustředit na propojení pomocí kabelu HDMI/DVI-D pro přenos digitálního signálu, kde většina notebooků podporuje toto propojení až do rozlišení 1920x1200. Pouze některé starší notebooky skončí na max.rozlišení 1080 řádků (1920x1080). Toto však není problém dopředu ověřit s jakýmkoliv monitorem, který podporuje rozlišení 1200ř. (1920x1200).
S možností zpracování vstupního 10-bit. videosignálu si zatím vůbec nemusíte lámat hlavu. Je to jen možnost navíc, kterou můžete někdy v budoucnu - až budete mít notebook s 10-bit grafickou kartou - případně využít. Pokud na 10-bit vstup monitoru pustíte klasický 8-bit. videosignál z běžné grafické karty, pak se obraz zobrazí naprosto stejně, jako kdyby se jednalo o 8-bit.vstup.

2) Fotky planuji prevazne vystavovat na netu a pak peknych kousku (povedou-li se )vytisknout na zed nebu udelat fotoknihu tak me zajima jak moc velky by byl rozdil (pokud se to da nejak popsat) kdyz fotku upravim na nakalibrovanem monitoru a pak to poslu napr. Nekomu na kancelarsky PC

Někdy nemusí být rozdíl nijak patrný a jindy může jít a dosti markantní rozdíl. Záleží na barevném rozsahu toho "kancelářského" monitoru a na skutečném barevném rozsahu barev zachycených na Vaší fotografii.
Také záleží, zda půjde o reprodukci převážně středních tónů nebo převážně tmavých nebo světlých, kde může na nekvalitních monitorech docházet již k jejich slévání.

3) Budou tyto monitory vhodne i na „kancelarskou” praci (internet, office, filmy)

Ano a obecně platí, že monitor vhodný pro barevnou reprodukci fotografií lze bez problému využít též na kancelářskou práci. Otázka je zpracování videa. Moderní fotografické monitory počítají také již vesměs se zpracováním pohyblivého videa, takže tomu jsou přizpůsobeny též technické parametry jejich rychlosti odezvy a zpoždění. U starších fotografických monitorů tomu tak být však nemusí.

4) Jak funguje to SW kalibrovani? Bude se muset delat po kazdem pripojeni NB k monitoru. Planuji NB prenaset a pripojivat vzdy kdyz budu doma u monitoru a nebo staci kalibrovat napr jednou za mesic.

Pro zmiňované monitory (EIZO S2243W, S2433W, SX2262W, NEC P221W) bych vždy silně doporučoval provádět hw-kalibraci, protože sw-kalibrace by výslednou tonalitu (gradaci) obrazu spíše poškodila, než vylepšila. Bílý bod lze také poměrně snadno a bez sondy nastavit buď přímo v menu monitoru nebo okometricky (či se sondou) pomocí kalibračního softwaru (např. pro EIZO je to volně dostupný software EIZO EasyPIX2) pro hardwarovou kalibraci.
Pokud nebudete sám požadovat změnu cílových hodnot kalibrace (např. změnu bílého bodu), pak kalibraci postačí opakovat např. každých 6 měsíců.

5) Budu muset nejak ty monitory jeste ladit? Tzn. Prinesu, zapojim, nakalibruji a muzu upravovat.

Po vybalení z krabice nastavte jen jas a ponechte pokud možno jeden celý den "zahořet", tj. používat jen na běžnou kancelářskou práci.
Pokud se rozhodnete pro monitor s kalibračním softwarem, pak postačí již jen spustit kalibrační software a nastavit požadovaný jas, bílý bod a případně upravit (pokud je potřeba) gradaci obrazu.
Po ukončení kalibračního softwaru je automaticky vygenerován barevný profil monitoru a uložen (nastaven jako výchozí) v systémové Správě barev Vašeho operačního systému (např. Windows 7).
Tím je veškeré nastavování hotovo a již můžete začít s úpravou fotek. Před prací je vhodné nějakým způsobem ověřit, že monitor je nakalibrován správně a např. reprodukuje stejný obraz, jako vidíte na nějaké otestované vzorové předloze. Pro tento účel si lze od místního zastoupení výrobce někdy vyžádat kontrolní nátisk a foto-data pro odpovídající kontrolní náhled na monitoru.
(Viz. např. zde: http://www.eizo.cz/podpora/info-podpora ... tware.html).
Moderátor tohoto diskuzního fóra
Antonín Charvát
Antonin.Charvat
 
Příspěvky: 345
Registrován: 06 led 2012 10:56

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod Martin Kylar » 21 lis 2012 23:04

Dobry den

Zase jsem v tom sedel:) a snad uz posledni dotazy

Jaky je vlastne rozdil mezi S-PVA a IPS? je to zasadni a nebo jen drobny rozdil?
O co horsi jsou tyto monitory nej zminovane vyse?
http://www.okcomputers.cz/zbozi/eizo-ev2416wfs-gb-24/
http://www.okcomputers.cz/zbozi/eizo-ev2436wfs-gb-24/
Dokaze zobrazit 22 fotku ve velikosti A4 na vysku v meritku 1:1?

moc dekuji za informace

M
Martin Kylar
 
Příspěvky: 7
Registrován: 12 lis 2012 20:52

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod Antonin.Charvat » 22 lis 2012 01:19

To: "Martin Kylar"

Praktický rozdíl mezi technologiemi LCD panelů typu S-PVA a IPS používaných ve výše zmiňovaných LCD monitorech této diskuze je pouze nepatrný.

Monitory EIZO EV2416WFS a EV2436WFS mají barevný rozsah blížící se standardu sRGB a EIZO k nim nedodává žádný kalibrační software, protože byly vyvíjeny spíše jako luxusní kancelářské monitory.
Jinak ovšem zaujmou bezhlučným zdrojem, širokým rozsahem regulace jasu a obvody pro optimalizaci jasu. Zajímavá je rovněž nízká spotřeba, která za běžných světelných podmínek nepřekračuje 15W.
Oba modely jsou vybaveny konektory 1x DP, 1x DVI-D, 1x VGA, 2x USB (model EV2436WFS) + integrovanými reproduktorky.

Fotku velikosti A4 "na výšku" (210x297 mm) dokáže v měřítku 1:1 zobrazit i 22" monitor, pokud jej natočíme také "na výšku - režim portrait", což ostatně vyplývá z jeho rozměrů.
V případě, že bychom chtěli zobrazovat formát A4 "na výšku" v měřítku 1:1 na širokoúhlém monitoru, který by byl v poloze "na šířku - režim landscape", pak bychom už potřebovali úhlopříčku 24".
Moderátor tohoto diskuzního fóra
Antonín Charvát
Antonin.Charvat
 
Příspěvky: 345
Registrován: 06 led 2012 10:56

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod **lasta » 22 lis 2012 01:51

Antonin.Charvat píše:To: "Martin Kylar"

Praktický rozdíl mezi technologiemi LCD panelů typu S-PVA a IPS používaných ve výše zmiňovaných LCD monitorech této diskuze je pouze nepatrný.



Fotku velikosti A4 "na výšku" (210x297 mm) dokáže v měřítku 1:1 zobrazit i 22" monitor, pokud jej natočíme také "na výšku - režim portrait", což ostatně vyplývá z jeho rozměrů.
V případě, že bychom chtěli zobrazovat formát A4 "na výšku" v měřítku 1:1 na širokoúhlém monitoru, který by byl v poloze "na šířku - režim landscape", pak bychom už potřebovali úhlopříčku 24".

A další úvahy ohledně videa, spotřeby a hardwaru.....viz výše


Checht....to jsou tedy informace...:roll: :mrgreen: :roll:

Že by byl apríl? Nebo čtu humoristický týdeník , kdysi...Dikobraz... (n)
**lasta
 
Příspěvky: 4645
Registrován: 06 pro 2011 08:48

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod dluhos » 22 lis 2012 09:12

Zdá se, že je tu nový Einstein, skrytý pod nickem **lasta. Škoda, že se blíží konec světa a tak nám už nic nepředvede.
dluhos
 
Příspěvky: 232
Registrován: 10 zář 2011 09:18

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod Martin Kylar » 22 lis 2012 19:49

Co vlastne znamenaji pismena za ciselnym oznacenim monitoru?
Martin Kylar
 
Příspěvky: 7
Registrován: 12 lis 2012 20:52

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod Antonin.Charvat » 22 lis 2012 20:07

[code][/code]to: Martin Kylar
Co vlastne znamenaji pismena za ciselnym oznacenim monitoru?


obvykle se jedná o označení verze panelu, stojanu, barvy rámečku, atd.
Vývoj modelů se však za posledních 10 let téměř ztrojnásobil a tak označení již ztrácí svou jednoduchost a logiku. V případě pochybností je lépe se obrátit na Vašeho prodejce a ujistit se, co ta písmena vlastně znamenají a zda tedy pořizujete to, co jste chtěl.
Moderátor tohoto diskuzního fóra
Antonín Charvát
Antonin.Charvat
 
Příspěvky: 345
Registrován: 06 led 2012 10:56

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod Martin Kylar » 22 lis 2012 22:11

Tak uz jsem se skoro rozhodl a vybirat budu z nasledujicich
EV2416W
EV2436W
S2402W

Tady jsou duvody:
1) Jak jsem jiz zminil tak jsem zacatecnik a myslim si ze aRGB ze zacatku nepotrebuji (jak jsem puvodne myslel), radeji se budu ucit jak poradne upravovat a pote si treba poridim lepsi monitor.
2) A4 zobrazi 1:1
3) Lehce usetrim:)
4) Myslim a doufam ze Eizo i v teto cenove hladine bude lepsi nez LCD jine znacky, takze i kdyz je to jen zaklad tak snad by mel stacit.

Rad bych se tedy pred koupi jeste zeptal ktery z techto monitoru je nejlepsi? a pripadne proc, neni problem s reukcemi protoze z NB jde jen HDMI a tyto monitory ho neobsahuji.

Predem vam dekuji za odpovedi

Martin
Martin Kylar
 
Příspěvky: 7
Registrován: 12 lis 2012 20:52

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod Antonin.Charvat » 28 lis 2012 13:42

to: "Martin Kylar"

o barevném rozsahu jsem se v tomto vlákně rozepisoval záměrně, protože se domnívám, že pro mnohé je nová informace, že
1) různé monitory mají různý barevný rozsah
2) fotografie z různých fotoaparátů jsou pořizovány s různým barevným rozsahem

Mnoho začátečníků se právě mylně domnívá, že barevný rozsah všech monitorů je víceméně stejný, stejně jako barevný rozsah digitálních fotografií reprodukovaných fotoaparátem (kamerou). V praxi je naopak již dopředu vhodné si udělat jasno, co a v jakém barevném rozsahu budu fotit a na čem (na jakém monitoru a s jakým barevným rozsahem) to pak budu kontrolovat (upravovat).

Pokud zvolíte monitor s barevným rozsahem blízkým standardu sRGB, pak je třeba si jen uvědomit, že barvy zobrazené digitální fotografie, které budou svým rozsahem mimo standard sRGB, uvidíte na takovém monitoru barevně posunuté (barvy budou méně syté, než ve skutečnosti, nebo než by je zachytil fotoaparát s větším barevným rozsahem, než sRGB (např. AdobeRGB).

V každém případě uvidíte na Vašem sRGB-monitoru správně (barevně neskresleně) alespoň všechny barvy s max. barevným rozsahem (uvnitř gamutu) sRGB zaznamenané Vaším sRGB-fotoaparátem (fotoaparátem přepnutém do režimu ColorSpace = "sRGB").

Z Vámi uvažovaných monitorů je z pohledu požadavku monitoru na úpravu fotek nejblíže definici "fotografického" monitoru, jak je uváděna v tomto vlákně, model EIZO EV2436W, protože je oproti zbývajícím dvěma modelům vybaven LCD panelem technologie IPS (malé zkreslení kontrastu a barevné reprodukce) a zároveň poměrně solidní možnosti nastavení bílého bodu a gradace (tonality) obrazu.
Zajímavý je také dosažitelný rozsah regulace jasu (1-100% max.hodnoty jasu a tedy min. hodnota jasu již od 3 cd/m2 !)

Modely EV2416WFS/EV2436WFS jsou oproti staršímu modelu S2402WFS vybaveny:
- podsvícením typu LED
- vstupem DP (DisplayPort)
- model EV2436W panelem IPS + 2x USB rozbočovačem
- model EV2416W technologií "UpView" pro snížení efektu "tmavnutí" obrazovky (změn kontrastu) typických pro TN-panely
- vyšší rozsah regulace jasu: 1-100% max. hodnoty jasu
- nový bezhlučný zdroj s nově koncipovanou pulsně-stejnosměrnou regulací (nebliká ani při nízkých hodnotách jasu v případě LED-podsvícení)
- senzor "Eco Sense" pro automat. zap./vyp. monitoru v případě přítomnosti/nepřítomnosti obsluhy
- 5 let záruka na elektroniku i LCD panel (model S2402WFS má 5 let záruku na elektroniku a 3 roky na LCD panel).

Všechny zmiňované modely je možné snadno nastavovat a ovládat v prostředí Windows 7 pomocí softwaru EIZO ScreenManager Pro (DDC/CI), tedy bez nutnosti jeho propojení s PC pomocí USB-kabelu. Software je možné stáhnout ZDARMA ze stránek http://www.eizo.com.
Moderátor tohoto diskuzního fóra
Antonín Charvát
Antonin.Charvat
 
Příspěvky: 345
Registrován: 06 led 2012 10:56

PředchozíDalší

Zpět na Vše kolem zobrazování fotografií na monitorech

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník