Jarouš píše:Petře, je evidentní, že delší ohniska nejsou Tvojí doménou
. Teleobjektiv na Sigmě zaostřený v nekonečnu, jak píšeš, je úplný nesmysl, přesná rovina zaostření je díky živému náhledu snadno kontrolovatelná a sebemenší nepřesnost je v plném rozlišení okamžitě poznat. Atmosféru do toho nepleť, ta byla pro oba foťáky stejná, ale přesto se dá poznat, která fotka je zaostřená lépe (pokud se u obou foťáků netrefilo úplně ideální zaostření). Například fotka A z Quattra nebyla ještě zaostřena pomocí živého náhledu a proto jsem ji pro dnešní výřez nepoužil. Pro výřez jsem vybral fotku o pár minut pozdější, už ideálně zaostřenou, aby Edova teorie o měkkosti Quattra neměla tak snadný život
. Na zmenšené fotce jako celku by to nikdo nepoznal, ale v plné velikosti to na monitoru zřetelně vidím. A vidím to taky na těch dvou velkých tiscích z Německa, co mi včera došly. Věděl jsem od začátku, že jedna z těch dvou fotek je prostě líp zaostřená, než ta druhá a velký tisk to potvrzuje. Tady na monitoru nikdo nic nepozná, tak špatně zaostřenou fotku bych do tisku nikdy nedal...
To se na mne Jarousi nezlob, ale psat sem jeste takove bludy jako ze dlouha ohniska nejsou mou domenou a tim podporit to sve urputne a "nutne" zaostrovani v nekonecnu je opravdu jen pusty nesmysl vhodny tak maximalne pro baby carodejnice. Kazdy original Sigma Objektiv, vcetne i jinych znacek, vcetne teleobjektivu sebevetsich maji nekde bod kde jsou zaostreny pri AF i v nekonecnu. Problemy delaji pri zaostrovani pouze t.zv. amaterske, lehke objektivy (pisi ted stale o teleobjektivech - zoomech), ktere nejsou prilis svetelne ( zacinajici s otevrenim od F 4,5 na APS, kdy pri nejvetsi svetelnosti objektivu F 2,8 je ve skutecnosti pri APS-C sensoru jeho skutecna svetelnost ne F 2,8 ale hloubkou ostrosti se chova jako pri F 5,6 a u kterych se clonove cislo meni pri zoomovani k delsimu konci k jeste horsim svetelnostem. Takoveto objektivy jsou vhodne pouze pri pouziti v plnem dennim nebo studiovem svetle, aby mely dostatecne mnozstvi svetla svetlo propustit az do kamery k cidlum AF. Jinak se musi na takoveto spatne svetlo kdy ty jsi ty krajinky fotil, pouzit nekompromisne takovy profesionalni teleobjektiv, ktery je na takoveto pripady pripraveny a staveny svou vysokou svetelnosti. Proto ty jsi s nejvetsi pravdepodobnosti mel s AF potize a musel jsi "ostrit" rucne.....
Ostatne zadny teleobjektiv - zoom neni staveny na "krajinky", ale predevsim pro foceni reportazi, vetsinou sportovnich a co hlavne, na foceni na KRATKE vzdalenosti, tj. priklad fotbalove hriste a pod. Na "krajinky" vcetne portretu je nutne fotit s teleobjektivy s pevnym ohniskem a vysokou rozlisovaci schopnosti, vcetne vysoke svetelnosti, ktere jsou korigovany na plne otevreni - kdy maji jiz perfektni ostrost, tedy stavene i na horsi svetelne podminky- Sigma nejnovejsi napr. ART objektivy, Canon a Nikon.
Zde na "tvych prikladech" se ukazalo bohuzel, kde takovy "slabe svetelny" zoom, ktery je nejostrejsi - tedy jeho korrekce je pravidelne pri nastaveni clony o dvakrat az trikrat jeho zacatecni svetelnosti nejlepsi a vyrobcem s kompromisy na urcity budget a strop pocitana, aby se vlk nazral a koza zustala cela, amatersky teleobjektiv jakym jsi "to" fotil ukazal pri Quattro - Sensoru a takovemto osvetleni a "huste" atmosfere svoje slabiny.....
Nakonec bys mel pocitat pri tvem "testovani" i s tim, ze Quatro je vysoce rozlicitelny sensor, o ca. 5 MP vetsi nez Merrill a brat si na ty testy objektivy, ktere k tomu sensoru patri, tedy objektivy rady ART, kter maji svetelnosti o F 1,4 a F 1,8 a jsou jiz pri plnem otevreni perfektne plne ostre.
*