Petře, vyfotils někdy něco s nastavením pomocí šedé tabulky? A "Kodak lehoulince do modra"? To snad nemůžeš myslet obecně a vážně? Který Kodak je "do modra"? Všechny Kodaky, které jsem měl, byly vždycky teplejší, než jejich Fuji protějšky. A v každém labu mi vždycky říkali, že "Kodak má lepší pleťovku, je takový teplejší...". Tak už vážně nevím...
Monitor mám Philips 200P (Profesional), S-IPS panel 1600 x 1200 pix., kalibruju si sám sondou Datacolor Spyder 3. Naposledy sice před několika měsíci, ale ze zkušeností už vím, že když to teď překalibruju, žádný rozdíl stejně nepoznám, on se totiž docela drží. Dělal jsem si s odstupem tří let tento test na barvocit, pokaždé bez jediné chyby. Zkus si ho, potom můžeme řešit barvy
:
http://www.xrite.com/online-color-test-challengeMyslím si, že svoje fotky vidím správně a dávám je sem takové, jaké chci. Takže klidně i s magentou v mracích, když mi to nevadí. Naopak těžko snáším, když vidím beton nebo asfalt osvícený Sluncem tlačený do neutrální šedé, bez vlivu toho slunečního osvitu. Celou fotku to posune úplně mimo, do mnohem chladnější podoby, mimo reálnou situaci. A právě tak nejčastěji fungují automatiky, nebo rychlé úpravy např. kapátkem na zdánlivě neutrální barvu. Tak to není nic pro mě... Nové bílé čisté auto na přímém Slunci je pro mě velmi silný zdroj odraženého světla, se kterým mají oči fůru práce, přizpůsobit se té intenzitě. Na té fotce je to zcela neškodné. A přepaly tam máš, ne že ne, třebaže je fotka podexponovaná (obloha je příliš tmavá, barevně taky trochu mimo, ale to neřeším
). Bez přepalů se taková fotka s reálnou úrovní jasu vůbec nedá udělat, Foveon neFoveon
Dám tu slíbenou srovnávačku s filmem (Nikon F5, Provia 100, Nikon Coolscan V ED vs. Sigma SD1 Merrill), pro urychlení kopíruju příspěvek z TNČ:
"Tak druhá runda srovnávaček, o týden později, s pomocí šedé tabulky. První fotky cca v 17:30 odpoledne. Jinak všechno stejné, všechno z ruky, expozice z Nikonu vnucená Sigmě. Ta expoziční téměř shoda mě velmi příjemně překvapila, páč kontrola na místě u filmu jaksi nebyla možná
. Myslím, že ten film si nestojí vůbec špatně, obě dvě barevné varianty (doufal jsem, že by to tak nějak podobně mělo s Provií dopadnout) snáším bez jakéhokoliv přemáhání. Ale rozhodně tím nemám na mysli, jestli u filmu není někde kousek narůžovělé fasády nebo chodník, myslím fotky jako celek při konkrétním denním světle. Opět vše bez jakéhokoliv zásahu v PC, rovnou z pece...
"