Pete, ten seťák 17-50 je velmi ostrý ve středu obrazu, ale kraje jsou mizerné, obzvlášť levý. Ještě při cloně 8 a zhruba 40 mm ohniska je to velmi vidět, na 50 mm už se to dá akceptovat. Myslím si, že hlavní vinu má systém optické stabilizace, protože je mnohem náročnější přikázat těm čočkám, aby se zastavily vždy v těch nejideálnějších pozicích a desetiny milimetru už, asi, hrají velkou roli. Myslím si to hlavně proto, že ty neostrosti bývají pokaždé jiné, nahodile nevyzpytatelné. A týká se to i fotek, kdy je stabilizace vypnutá, ale ty čočky, asi, pořád mají možnost se trochu hýbat. Proto by mě zajímal zoom 17-70 DC bez stabilizace, mám pocit, že vůbec nebyl špatný a ty kraje by z něj mohly být méně problematické. Středová ostrost by, patrně, byla trochu slabší, ale kdo ví, třeba by to nebylo vůbec poznat. I když, na druhou stranu, na Foveonu je vidět prakticky úplně všechno, ten čip je velmi nekompromisní.
Ohledně barev, jak jsi psal, souhlasím úplně ve všem. Bayer umí být líbivý, ale já jsem tomu začal říkat "vymyšlené barvy". Hlavně u zelené, kde je, paradoxně, dvojnásob pixelů, aby byla co nejvěrnější, je to takové příliš pastelové a na jemné rozdíly v odstínech chudobné a nepřesné. Množství odstínů u Foveonu je obrovské a klidně budu dráždit hada bosou nohou, připomíná mi to film, který odstíny uměl odstupňovávat zatraceně dobře a proto jsem u něj tak dlouho zůstával. A možná, v tomto aspektu, je pořád dokonalejší, než Foveon a třířádkový snímač skeneru (každá barva zvlášť) to uměl velmi dobře odlišovat a zobrazovat. Dynamický rozsah Foveonu neumím moc dobře hodnotit, protože s Bayer foťáky jsem nenafotil skoro nic a podle testů je Nikon o velký kus dál a Foveon je někde na úrovni Canonu 7D. Ale určitě silně překonává diapozitivní film a jenom zírám, co dokážu dostat třeba z přepálené oblohy, o hlubokých stínech nemluvě, to je pro mě skoro k neuvěření. Asi ten Sigma Photo Pro nebude vůbec špatný konvertor, ale na této půdě nemám prakticky vůbec žádné zkušenosti. Takže dynamický rozsah mě skutečně vůbec netrápí... Nepochopil jsem neuvěřitelně malý rozdíl v barvách při režimech "sluneční svit" a "zataženo", to snad musí být softwarově úplně blbě. Automatické vyvážení bílé nepoužívám vůbec, leze mi z toho všeobecně přijatelný, neškodný univerzál, který ale úplně kašle na reálné světelné podmínky konkrétní situace a to není nic pro mě. Proto jsem si koupil šedou tabulku a jedu na "custom" nastavení, když se změní světlo a tabulku nemám nebo se mi už nechce si s tím hrát, tak nechám předešlý "custom" a došolíchám to podle zrakové paměti v SPP. Třeba tato fotka má vyvážení bílé při jasné modré obloze kolem šesté večer před měsícem, tady je zataženo, ale na displeji se mi u všech fotek z toho dne při zatažené obloze zdály ty barvy neuvěřitelně shodné s reálem. Tak jsem si řekl, že do nich v SPP už nebudu vrtat a nechal jsem to tak. Když jsem totiž u fotek, kde svítilo Slunce a denní doba byla podobná, jako při tom nastavení podle šedé tabulky, místo "custom" dal "sluneční svit", protože originál se mi zdál příliš do žluta, přítelkyně, která tam byla se mnou, mi řekla, že "tak tam nebylo, vypadá to jak ve tři odpoledne a ne v šest, bylo to mnohem víc žluté, nechej tam to původní světlo". U těch osvícených mi to moc dokonalé na displeji nepřišlo, ale ona to viděla jinak, ale u té zatažené oblohy jsem proti displeji nemohl říct ani půl slova. A tak to tady dávám v původní podobě
Ten teláč 70-200 taky není tak ostrý, jak by si Foveon zasluhoval, třeba 50-150/2,8 DC OS nebo poslední verze 70-200/2,8 OS jsou výrazně ostřejší, ale finančně na ně, bohužel, momentálně nedosáhnu. Jinak je to ale objektiv precizně zpracovaný s poměrně přesným AF. Je zvláštní, že AF mi vyrobí ostřejší fotku, než manuální ostření podle oka. Zaostření podle AF mi v hledáčku přijde neostré, ale fotka je dobrá, když si zaostřím ručně a vidím ostrý obraz, fotka je horší, než ta AF. Může tady pomoci dioptrická korekce v hledáčku? Ještě jsem to nezkoušel, ale určitě zkusím. Ideální zaostření u fotek do určité vzdálenosti je vůbec největší problém, živý náhled chybí jak sůl, protože Foveon neodpustí v ostrosti vůbec nic a nemilosrdně odhalí každou nepřesnost. A ještě detail, třebaže je to objektiv na FF (70-200) a skutečné okraje vůbec nevstupují do hry, přesto je na fotkách vidět, že střed obrazu je o něco ostřejší, než okrajové pasáže. Tady Ti, Pete, závidím to špičkově vyladěné pevné sklo...
A už bych měl jít něco dělat, venku je moc krásně na sezení u počítače...