Tahle Sigma 17.70 je slaba v rozich a krajich, tedy neostra pri jakekoliv clone prave na tech 17mm, ktere jsou pro krajinky nejpouzivanejsi. Celkove je dobra na 28mm a dal to je uz nic extra. Take jsem na ni kratce naletl....

Samozrejme, ze se s tim fotit da, ale snad jen proto, ze se toto sklo da lacino koupit. Muj soukromy a subjektivni nazor je si tento objektiv nekupovat.
Jestlize mas umysly u Sigmy zustat, tak tedy zacni ziskavat zkusenosti s tou SD14, ktera se da dneska sehnat pomerne lacino a kupuj si objektivy samozrejme se sigmackym bajonetem, ale ktere pasuji i na vetsi format nez je APS-C. Mam na mysli napriklad tu nejnovejsi sigmu Quattro H i kdyz nemas v umyslu si ji nyni kupovat, tak mas vzdy moznost, pri ktere nejsi omezovan objektivy APS-C.
To znamena, fot nyni s tou SD14 jen na nejake pevne ohnisko s klasickym starym levnym objektivem. Nejlepsi a velice ostre jsou Pentacon 1,8/50, Carl Zeiss Pancolar 1,8/50 a vubec nejlepsi je ruska kopie Zeisse Helios 44-2, vyrobce Belomo nebo Litkarino. To poznas na znacce na krouzku objektivu u predni cocky. Tento ma vubec nejlepsi bokeh vcetne nadherne kulate "svatotare", kdyz je model od tebe vzdalen ca. dva, tri metry a v pozadi zari mnozstvi svetel, treba nekde ve meste, nebo v prirode s krovinami v pozadi vzdalenem ca. 15 - 20 metru, ktere "cedi" paprsky vecerniho nebo nizko polozeneho slunce. Super!
Takze nejlepe koupit uz rovnou pak Sigma profesionalni objektivy, nebo fotit s temito starymi manuelnimi, ktere i dnes jsou stale svymi optickymi vlastnostmi srovnatelne s dnesnimi.
Co se tyce recenzi o tech nejnovejsich Quattro, jak pise Martinko, tak je ber s reservou, protoze je pisou ve valne vetsine lide, kteri maji Sigmu-fotak v ruce jen par hodin prave jen kvuli recenzi a prave jen take kvuli tomu, ze jsou podporovani jinou znackou, kterou pak samozrejme doporucuji a Sigmu s Foveonem dost i timto poskozuji; jako je jeji pomale AF, jako pomaly program SPP atd. Samozrejme nepisi uplne nepravdy, ale zkrouti ten text tak, ze by jeden pomalu z toho zvracel. Jako s temi zelenymi a kterymi jeste skvrnami co pry delaji ty nove Quattra. Ano, delaji, ale jine barvy kdyz tak a ne casto, ale jen a jen proto, ze nekteri redaktori - recenziste, prave, ze nemaji paru takovy fotak spravne na scenu naridit, protoze ho maji v ruce jen kvuli te pseudorecenzi a vic ne, takze ve skutecnosti s nim neumi fotit, pisi takoveto hovadiny.
Quattro je jediny a prvni Sigma fotak, ktery zadne barevne fleky pri spravnem nastaveni kamery nedela a kdyz, tak z nespravneho osvitu, tedy z podosvitu hlavne "dole na zemi" a to ca. fialove, ktere se daji v SPP bez naprostych problemu pri konecne uprave uplne odstranit. Takze, mas-li zajem si takove elaboraty cist a ridit se podle nich, nebo si je brat za bernou minci, tak je urcite snad lepsi si zadnou Sigmu nekupovat a hlavne ne tu Merrill, ktera je zaflekovana vzdycky a az neodstranitelne. A proc? Protoze ma jeste starou puvodni konstrukci sensoru, kde druha a treti vrstvas ma stejny pocet bunek jako ta nahore modra. A tyto bunky v druhe a treti etazi trpi notorickym nedostatkem svetla, tudiz jsou notoricky podexponovane a delaji na fotce citelne velke tyrkisove fleky, ktere jsou velice tezko az vubec ne odstranitelne. Proto take Sigma zmenila konstrukci Foveonu, ze dolni dve vrstvy jsou rozsireny tak, ze jedna velka bunka, kterou trefi daleko vic fotonu je na kazde ctyri bunky horni modre vrstvy. Tim se odstanil z velke casti "hlad" spodnich bunek, ktere nejsou ted tolik podexponovany jako u Merrilla a tim nedelaji uz zadne tyrkisove fleky na "podlaze" fotky. Proto si mohla Sigma dovolit zvysit pocet bunek sensoru na ca. 20 MP, u H na ca. 25 MP v hornich vrstvach a tim i zvysit rozlisitelnost a ostrost, ktera je daleko vetsi nez u Merrilu. Tam se o ostrost, tedy o jeji ucinne zvyseni, pokouseji sami fotografove dalsim ostrenim v SPP, kde to dobre vidime na kazde fotce kde jsou v dalce lesy, tim, ze kmeny stromu primo svetle sviti preostrenim a ta jedina bunka, ktera zobrazuje takovy kmen v dalce primo "hori"..... U Quattra se ostrit v SPP nemusi, ta ostrost tam uz je. Ja u DP2Quattro neostrim, fotka je takto pro mne prijemnejsi.
A jestli ma fotak 3,6 MP (SD9), nebo 4,3 MP (SD14) je uplne tretirade a nepodstatne, jestlize nejde o nejake prevelike tisky rady A 0 a vic. Jinak i tyto samozrejme pro normalni tvorbu a i dokonce i pro profesionalni ( fotografka Ines Mondon - knizky, nebo Felix Wesch a jini ). Tyto fotaky, tedy Sigmy s FOVEONEM nejsou prave kvuli tomu foveonu vubec zastarale nebot se svymi vlastnostmi jako je pomalost, foceni jen na 100 ISO atd. jsou naprosto srovnatelne i s temi novymi.
Ze se v internetu take nekdy pise, ze Quattra uz nejsou ty spravne Foveony jako je treba ta Merrill, tak to pisi s odpustenim desne "chytri" magurkove, kteri se i takto sami okecavaji, protoze jim toho mnoho nezbyva nez v tyto kecy verit. Hlavne i proto, ze se Sigmy daji diky temto letitym pomluvam spatne prodat.
Ja osobne jsem fotil se vsemi Sigmami jak byly vyrabeny. Takze si dovoluji nyni, kdyz jsem ted po druhe co Quattro zase vlastnim, zevrubne poznal (DP2Q), klido pido tvrdit, ze Quattro je nejlepsi Sigma jaky byla kdy vyrobena. Vlastnil jsem kratky cas Quattro DP 0, kterou jsem prave z nedostatku zkusenosti s ni a protoze mne jeji tvar desne stval, to vunec nejvic, protoze Nulka ma velky vystrceny objektiv, takze se mi nevesla do zadne kapsy a protoze mi trochu nekdy "zrnila", blbec prodal. Ale byla to jen a jen moje vina a tak po mem osobnim zhodnoceni co jsem tak mohl delat spatne, jsem se ukecal pro Quattro znovu, abych na to prisel a koupil jsem si DP 2 Quattro. Jak jsem psal jiz vyse, vse bylo ( ty neduhy co o nich pisi a i ja o nich tady nekde driv psal) zpusobeno jen a jen mnou a serizoval falesne - jako drive u 0 "masinku" tak dlouho, az jsem na ty "neduhy" narazil a pak jsem je dokazal nedelat nebo pripadne odstranit. Neni to zadna veda!
