Petr M: Takže aby bylo jasno, blbem si se nazval sám...
No asi bych začal zlehka, zajednak "řádnější" není to správné slovo, spíše by tam mělo být "správnější", zkrátka scénu s povětšinou barevně neutrálními předměty nevnímám k porovnání jako zrovna nejlepší, co se týče barevné tabulky tak to ještě beru ale opět se narazí na formu vyvážení bílé, která jak známo dokáže s barvami pořádně zamíchat, ale nejsem tu od fyzického porovnání, na to jsou kolem nás jiní, třeba že jsem na porovnání vyvážení bíle psal do jednoho on-line magacínu s tím, že by se to mělo dělat při stejné chromatické barvě svatla na bílé ploše a odečítat barevné hodnoty plochy v kelvinech, ale nikde se to nepraktikuje, ono totiž je hezké, že by denní světlo mělo mít 6500k ale ve veliké většině případů aparát nemá takové nastavení, no nic, to jen trochu mimo...
Takže než se odeberu dělat něco užitečnějšího, nahlodnu tedy technologii obecněji,původně jsem chtěl někde sepsat rozsáhlý článek všeobecně o Foveonu ale tak nějak to není zapotřebí, snad se tím prokousám alespoň zde a třeba můžete ti, kdož mají aparáty různých technologií přispět věcnými ukázkami, takže CCD vs. CMOS rozepisovat nebudu, jen nadhodím, jde o velmi odlišnou technologii, no a i přes fakt, že CCD je nejstarší, stále má nad CMOS velmi navrch, no a CMOS se prosazuje hlavně vzhledem k jednodušší výrobě, protože se používají pouze unipolární tranzistory, je použita jednodušší litografie a tak dále, no zatímco Foveon, to je kapitola sama o sobě, takže takto, jde o velmi podobnou technologii CMOS, jenom se jedná o daleko rozsáhlejší vrstvení polovodičů a materiálů, na toto má výrobní technologii pouze jeden výrobní závod Dongbu. Zatím nikdo jiný nedokáže Foveon vyrobit, jistěže jak Canon tak i Sony již dlouhou řadu let pracují na snímačích podobných Foveonu ale jde o velmi složitý proces a to nejenom zhlediska výroby, kdyby Foveon nebyl tak silně patentovaný, Sigma by přišla o trh ale namísto toho by jsme měli opravdu velmi vynikající snímače, rád bych viděl něco ve středoformátovým segmentu, ale i tam CCD zatím umí hodně...
No a jen v rychlosti si můžeme zadat jednoduchý úkol, ti kdož mají více různých přístrojů (já nemohu, mám jen BW film, DP1s a mobil), zkusme jednoduchý test, najděte ve svém okolí nějaký né moc křiklavý předmět, cihlu, kus rezatého plechu, kousek prkénka nebo stačí i malovaný obraz, tak a teď k testu, vemte si aparáty, na scénu pod jedním světlem dejte zcela bílý papír, aparát namiřte doprostřed papíru a se stativem pak už nehýbejte, nastavte vlastní vyvážení bílé, pak přidejte předměty, nastavte stejné nejmenší iso všech aparátů, udělejte první snímek aby histogram byl vyvážený, zapamatujte si čas a clonu, tak a nyní můžete udělat stejnou sérii snímků každého dalšího aparátu vždy na stejnou citlivost, čas a clonu ideálně se stejným ohniskem, no a pak můžete porovnávat výsledky, vsadím se, že bude více než patrné barevné rozlišení jednotlivých aparátů a že předměty z nich se nebudou nikdy jevit tak, jak to vidí naše oči...
