Stránka 266 z 358

Re: Leica M9

PříspěvekNapsal: 23 zář 2018 19:43
od josef38
Vyhrabal jsem starší film.
ILFORD FP4 PLUS, ( ISO 125 )
ILFOTEC LC 29

Re: Leica M9

PříspěvekNapsal: 23 zář 2018 20:13
od Stanley 900
Pěkné (n)
Fotil jsi Josefe někdy na Kodak Portra 160, nebo 400?

Re: Leica M9

PříspěvekNapsal: 23 zář 2018 20:42
od josef38
Stanley 900 píše:Pěkné (n)
Fotil jsi Josefe někdy na Kodak Portra 160, nebo 400?

Stando už jsem z ty barvy trochu vyšel. Je to už hodně dlouho, co jsem dělal barevné fotky doma. Tyto filmy jsem ale asi nepoužíval. Celkem jsem měl zmáknuté ORWO filmy, svitky. Měly trochu jinou barevnou masku, takže se musely používat dost jiné filtrace při zvětšování oproti běžným negativům, ale hlavně byly levné. Ale výsledky nebyly špatné. Dost jsem používal i ploché filmy 9 x 12 cm z výprodeje, které jsem půlil na formát 6 x 9 cm. Ty jsem ale zásadně vyvolával sám, protože bych se nedoplatil. Bavilo mě to i proto, že jsem si celý proces, od negativu až po fotku velkého formátu vyvolával sám.
Rád na tuto dobu vzpomínám, kdy jsem laboroval s barvou, ale nerad bych se už k tomu vracel. Ta chemie nebyla zrovna moc zdravá, když jí člověk dejchal v komoře.

P.S.
Teď mě došlo, proč se Ti fotka líbí. Je to černé řemeslo kovářské, které Ti je asi blízké! :D :D

Re: Leica M9

PříspěvekNapsal: 23 zář 2018 21:45
od josef38
Teď jsem si vzpomněl, že jsem nejvíc používal filmy Equicolor.

Re: Leica M9

PříspěvekNapsal: 23 zář 2018 22:08
od Stanley 900
Černé řemeslo je mi blízké od vyučení :D
Já chci vyzkoušet Kodak Portra kinofilm, i 6x9, ale poslal bych to vyvolat do Kodaku.
Nevím, jestli kolega v Táboře v Kodaku ještě vyvolává filmy, nebo je posílá do Prahy, zítra se zeptám :-)

Re: Leica M9

PříspěvekNapsal: 23 zář 2018 22:16
od Jarouš
Stando, těch Kodaků jsem pár měl, na lidi byly vynikající. Bohužel jsem teď našel jenom exteriér se čtyřstovkou. Rámečky velkoryse přehlédni... ;)

Re: Leica M9

PříspěvekNapsal: 23 zář 2018 22:18
od Stanley 900
Pěkné a jak jsi je převedl do digitálu s původním odstínem?

Re: Leica M9

PříspěvekNapsal: 23 zář 2018 22:29
od Jarouš
Já nic, to všechno skener. V softwaru NikonScan nebyla možnost výběru typu filmu. Pouze Negative, Pozitive a Monochrome. Tento negativ se skenoval poměrně dobře.

Re: Leica M9

PříspěvekNapsal: 23 zář 2018 22:33
od josef38
Pár barevných negativů z Norska mám také doma, ale s tím mým amatérským skenováním jsem s jejich digitalizaci neuspěl. Takže mi jsou v podstatě k ničemu. Jedině si nechat udělat fotky a to už nemám chuť. ;)

Re: Leica M9

PříspěvekNapsal: 23 zář 2018 22:42
od Stanley 900
Já jsem našel test toho filmu a použili toto nastavení:
Na všech fotografiích je nastavena jednotná základní filtrace
Y +1, M -2, C +1.

Re: Leica M9

PříspěvekNapsal: 23 zář 2018 22:46
od josef38
Stando, nevím, co tím myslí. Ale ta filtrace se vždy musela při zvětšování vyzkoušet i vzhledem k použitým papírům. Mám na mysli klasiku, pod zvětšovákem.

Re: Leica M9

PříspěvekNapsal: 23 zář 2018 23:17
od Stanley 900
Myslím, že to je korekce při převodu z negativu

Re: Leica M9

PříspěvekNapsal: 24 zář 2018 00:33
od josef38
Stanley 900 píše:Myslím, že to je korekce při převodu z negativu


Tato čísla ale nemají nic společného s pravou filtraci při zvětšování z negativu na papír. Protože ty se nedají předem určit. Tato čísla potom vyjdou zkouškama a na jejich velikosti má vliv všechno možné i nemožné. Použitý papír, světlo, vyčerpání a teplota vývojky. Je to dost složitý a často se musí zkouška opakovat i proto, že vývojka je mírně vyčerpaná. Ale stále mluvím o klasice, to znamená použití zvětšovacího přístroje s barevnou míchací hlavou ( subtraktivní systém ). Při první zkoušce Ti vyjde zpravidla snímek barevně ujetý a Ty musíš potom nastavit filtry v barevné hlavě tak, abys chybu kompenzoval. Přidáváš hustotu té barvy filtru, který Ti na snímku převládá, nikoliv barvy doplňkové ( komplementární ), protože se jedná o negativ. Při aditivním způsobu, provedeš tři osvity přes RGB fóliový filtr který se vkládá pod objektiv, jehož hustota je však konstantní a dolaďuješ barvu tím, že měníš časy jednotlivých osvitů. Opět přidáváš čas osvitu té barvy, která převládá. U zbývajících dvou osvitů ale musíš zase čas snížit, abys fotku nepřeexponoval. Pomalu k tomu potřebuješ kalkulačku, nebo tužku a papír na počítání. Skleněné filtry se zde nepoužívaly, protože při jejich vzájemném sebemenším náklonu by se obraz posunul ( filtr by tvořil klín ) a na obraze by vznikly barevné kontury. Foliové filtry toto nebezpečí vylučovly. Tento systém je složitější a může se stát, že zvětšovákem během třech osvitů pohneš a vše je ztracený.
Toto vše ale platilo u obou systému jen tehdy, když jsi měl správně vytemperovanou vývojku na 38 stupňů C. Při změně teploty vývojky o půl stupně jsi mohl hledat filtraci znovu. Proto se pod mísu s vývojkou dávalo vytápěcí těleso a kontaktní teploměr vložený do vývojky topné těleso spínal. Většinou potom při vložení papíru do vývojky teploměr okamžitě sepnul, protože papír vývojku ochladil, ale to se hned vykompenzovalo, ostatní lázně už tak přesně vytemperované být nemusely. Byla to piplačka ale když se snímky povedly, o to více těšily.
A abych nezapomněl, byly i papíry KODAK PORTRA. Jezdil jsem pro ně k panu Karbusickýmu do jeho obchodu na Bílou Horu.

P.S.
Každá šarže papíru měla též předem danou filtraci, která se na nich udávala. Pro vlastní práci ale byla tato hodnota k ničemu. Při změně papíru jsi ale viděl, jestli máš zkoušky dělat znovu, nebo můžeš pokračovat za stávající filtrace. Byly to hodnoty, které Ti sice pomohly, ale na pracnost zkoušek neměly žádný vliv. Vlastní pracovní filtrace potom byla opět tři čísla, ale většinou dvoumístná.
Třeba u subtraktivního procesu 95, 30, 40. První ( C ) bylo zpravidla největší, právě kvůli masce filmu, která se hlavně musela vykompenzovat. Cyan je přibližně komplementární k barvě masky filmu. Proč se na barevné filmy nanášela ta žlutooranžová maska, to už jsem zapomněl.

P.P.S.
Ta Tvoje čísla ( Y +1, M -2, C +1. ) bude zřejmě odchylka šarže tohoto filmu od nějakého daného standardu a pro funkci filmu nemá žádný vliv. Ne ale pracovní filtrace, ta nejde předem zjistit!!!

Stando, nečtu to po sobě, doufám, že je to napsáno srozumitelně. Jdu do pelechu. Dobrou noc! (n
_____________________________________
Z těch dvou Jaroušových fotek se mi barevně "Novohradské hory" líbí dost! (n)

Re: Leica M9

PříspěvekNapsal: 24 zář 2018 08:02
od Stanley 900
Já to pochopil tak, že to je korekce negativu po digitalizaci, aby obrázky měly ten nádech filmu Portra, mírně teplejší pleťovou barvu. :-)
Ale možná je to jinak. :-)
http://www.fotografovani.cz/novinky/tre ... c-149890cz

Re: Leica M9

PříspěvekNapsal: 24 zář 2018 08:14
od josef38
Stando, možný je všechno, nevím. Alespoň jsem zde popsal tehdejší strastiplnou cestu výroby barevné fotografie doma. :D
Vidíš v tom článku fotografie?

Re: Leica M9

PříspěvekNapsal: 24 zář 2018 08:17
od Stanley 900
Škoda že u toho odkazu nejsou už obrázky, jak to dopadlo. :-)

Re: Leica M9

PříspěvekNapsal: 24 zář 2018 08:24
od josef38
Teď jsem se Tě právě na to ptal. :D
Takže obrázky také nevidíš.
Nepochopil jsem to s tou jednotnou filtraci. Ale budu po tom pátrat. Zajímá mě to.

Re: Leica M9

PříspěvekNapsal: 24 zář 2018 08:36
od pe-pa
+

Re: Leica M9

PříspěvekNapsal: 24 zář 2018 08:43
od josef38
Stanley 900 píše:Já to pochopil tak, že to je korekce negativu po digitalizaci, aby obrázky měly ten nádech filmu Portra, mírně teplejší pleťovou barvu. :-)

Stando, bude to asi tak, jak popisuješ. Těžko by asi v současnosti dělali fotografie klasickou cestou, jak jsem popisoval já. Nakonec i fotograf Kamarád své fantastické fotografie z velehor, které fotografoval Hasselbladem vyráběl skenováním negativů, které potom mírně editoval a tiskl na plotru.
V každém případě jsem ale silně zvědav na Tvé výsledky z filmu. (n) (n)

Re: Leica M9

PříspěvekNapsal: 24 zář 2018 08:44
od pe-pa
* bylo to tady dvakrat :(