ODSakEda píše:Jen takový dotaz: Má smysl fotit do JPG v režimu B&W? Nebo je to to smé, jako když až v editoru v PC dodatečně stáhnu barvy (saturaci na nulu)? Nebo fotoaparát v tomto počítá všchny 3 barevné kanály jako nebarevné a docílí tak jemnějšího vystínování, nebo i vyšší (3x) rozlišovací schopnosti? Ví někdo? Má někdo odzkoušené?
Má i nemá. Kvůli kvalitě nemá. Dříve se někteří výrobci snažili přesvědčit o opaku. Třeba cca před 20 lety u Fuji 6900 - 3M (6M) foťáčku to tvrdili. Vycházelo to ze zvláštní konstrukce snímače, který měl 2x 3M fotodiod, jedny větší a jedny menší. Měli to vyladěné opravdu dobře, ale to samé co monochrom bez RGB to rozhodně nebylo.
Prostá desaturace je nejhorší metoda, jak získat BW fotku. Je dobré trošku pohrát s barevnými kanály. BW fotka by neměla být o tom, jak to tam vypadalo, když jsem tama šel, nebo jel. K takové dokumentaci se mnohem víc hodí barva ( a mobil)
. Tím že nemá barvy má BW snímek mnohem větší potenciál sdělit něco víc, než jak to tam vypadalo... Nutí to ten nejlepší computer, který nosíme na krku přemýšlet, domýšlet a reagovat na nálady, které to v něm vyvolává.
Před cca 10ti lety kvůli tomu začal Canon a další s možností přímého nastavení filtrace do JPG (žlutý, oranžový, červený, zelený filtr), ale protože to stejné jde udělat dodatečně nejlépe z RAWu následně v PC, tak to časem usnulo. Výhodu to mělo, že fotograf hned viděl, jak to vypadá. V kvalitě to nic nepřidalo.
Myslím že jediný smysl to má právě kvůli tomu, učit se vidět černobíle. Svého času jsem to tak používal u kompaktů/bezzrcadlovek Samsung NX, kde jsem si nastavil JPG černobílý, případně s nějakým filtrem (pokud to tam šlo, už si nevzpomínám) a přes displej a hledáček jsem se díval černobíle. Ale zároveň jsem měl nastavený i (celobarevný) RAW, ze kterého jsem až následně fotky v PC zpracovával.