EIZO 2455 vs DELL

Moderátor: Antonin.Charvat

EIZO 2455 vs DELL

Příspěvekod mikinr » 03 pro 2017 11:33

Dobrý den,
rád bych Vás poprosil o pomoc při rozhodování jaký monitor vybrat na amatérskou úpravu fotek.
Rozhoduji se mezi Dell 2516d u kterého uvádějí 100% pokrytí Adobe RGB a EIZO EV 2455. Fotky si budu nechávat tisknout ve fotolabu.
Pokud by jste měli nějaký jiný návrh nebo doporučení abych se vešel do 10 - 15000,-Kč, tak sem s ním:-).
Děkuji za rady a doporučení.
mikinr
 
Příspěvky: 3
Registrován: 03 pro 2017 11:02

Re: EIZO 2455 vs DELL

Příspěvekod Antonin.Charvat » 06 pro 2017 21:08

To: "mikinr"

... jaký monitor vybrat na amatérskou úpravu fotek?
Rozhoduji se mezi Dell 2516d u kterého uvádějí 100% pokrytí Adobe RGB a EIZO EV 2455. Fotky si budu nechávat tisknout ve fotolabu.
Pokud by jste měli nějaký jiný návrh nebo doporučení abych se vešel do 10 - 15000,-Kč, tak sem s ním:-).


EIZO EV2455 a Dell 2516d jsou parametrově velmi rozdílné monitory. Zatímco Dell používá klasickou strategii "čím větší čísla jednotlivých parametrů, tím lepší" - bez přihlédnutí k tomu, na jaký typ práce bude zákazník monitor vlastně využívat, tak EIZO nabízí střízlivé parametry s optimálním využitím pro určitý typ práce.
Společným rysem obou monitorů pak je to, že k nim není od výrobce k dispozici kalibrační software pro hardwarovou kalibraci monitoru - tedy software pro nastavení/kontrolu obrazových parametrů dle fotografických standardů a tvorbu barevných profilů, které dnes vyžadují pro korektní zobrazování fotografií fotografické editory.

Jen letmým porovnáním parametrů obou monitorů je jasné, že monitor Dell 2516d nabízí při velmi podobné úhlopříčce vyšší rozlišení a také vyšší barevný rozsah (ikdyž plně nepokrývá standard Adobe RGB, jak zmiňujete).
Pokud však uvažujete o vhodnosti takového monitoru pro fotografa, pak je třeba vzít v úvahu několik faktorů:

1) Širokogamutový monitor bez kalibračního softwaru pro tvorbu barevných profilů vyžaduje znalosti uživatele, jak takový profil získat a jak jej pak "ručně" nastavit pro (fotografické) aplikace, které používá. To může být pro začátečníky dosti velká překážka a tedy v podstatě nevýhoda oproti monitorům se standardním "sRGB" - rozsahem, protože všechny fotografické aplikace pracují tak, že pokud jim uživatel monitoru "nedodá" barevný profil monitoru, pak tyto aplikace automaticky předpokládají, že uživatel používá monitor s barevným rozsahem dle standardu "sRGB".
Pokud jste tedy začátečník, pak bych v případě "nefotografického" monitoru (tedy kancelářského), ke kterému NENÍ k dispozici žádný kalibrační software, volil raději monitor s barevným rozsahem co nejvíce blízkým fotografickému standardu sRGB IEC61966-2.1. (v tomto případě tedy EIZO EV2455)

2) Další otázkou je stabilita a přesnost obrazových parametrů při jejich nastavení pomocí OSD-menu monitoru.
Pro úpravy fotek pořízených dle standardů sRGB, Adobe RGB atd. je třeba co nejpřesněji nastavit bílý bod monitoru na hodnotu 6.500K s tím, že by bylo vhodné, aby se měnil se stárnutím monitoru co nejpomaleji. O stabilitě obrazových parametrů výrobci "nefotografických" monitorů obvykle však nic nezmiňují, takže je třeba se spoléhat tak trochu na intuici a zkušenosti. Bude stabilita a přesnost vyšší u kancelářských monitorů Dell nebo u kancelářských monitorů EIZO?

3) Další otázkou je homogenita obrazu a zde platí to samé. Bude homogenita obrazu lepší u kancelářských monitorů Dell nebo u kancelářských monitorů EIZO?

Poslední dvě otázky trochu napoví cena. Pokud je cena za monitor podobná a přitom obrazovka a barevný rozsah (tedy podsvícení) je u jednoho výrazně dražší, tak, jak to pak asi vypadá s obvody, které by měly pohlídat stabilitu nebo homogenitu obrazu (Na ty u monitoru s dražší obrazovkou již moc peněz asi nezbude a tyto obvody budou pak v takovém případě buď zcela chybět nebo budou značně zjednodušeny)

A rozlišení?
- je lepší 2560x1440 při úhlopříčce 25" nebo 1920x1200 při úhlopříčce 24".
Opět: "Jak pro koho".
Z hlediska fotografa - pokud např. používá os Windows a program "Bridge", který NEUMÍ přizpůsobit velikost fontů dle hustoty obrazových bodů monitoru, může být tak vysoké rozlišení (2560x1440) při tak malé úhlopříčce (25") dosti zásadní navýhoda, prostě proto, že zobrazované fonty v aplikaci Bridge budou velmi malé a on na ně prostě neuvidí. Ještě horší je, že S TÍM NIC NENADĚLÁ.
Pokud však fotograf bude používat pro svou práci např. Adobe PS-CC - tedy aplikaci, která již UMÍ přizpůsobit velikost fontů dle hustoty obrazových bodů monitoru, pak se může naopak potěšit z vyšší ostrosti fontů. Otázka samozřejmě je - a co ostatní aplikace, protože přeci jen - i fotograf nepoužívá na svém PC pouze jedinou aplikaci - např. Adobe PS-CC, ale spousty dalších a třeba právě i starších aplikací.

Platforma "klasických" PC bohužel ještě stále naráží na fakt, že zatímco výrobci softwaru pro tablety a chytré telefony jednoduše přizpůsobí svůj software (velikost fontů) novým zobrazovačům s ještě vyšší hustotou obrazových pixelů, tak výrobci softwarů pro platformu Windows se takto zodpovědně nechovají (kolikráte ani nemohou, protože již třeba ani neexistují nebo prostě nechtějí psát novější verzi svého softwaru pro nové monitory s vysokou hustotou obrazových bodů). Proto se zatím více prosazují na trhu spíše 27" úhlopříčky s rozlišením 2560x1440 než třeba 24"/25" úhlopříčky s tímto rozlišením. Totéž platí o 4K-monitorech. Je jich ze stejných důvodů daleko více vidět v úhlopříčkách 27" a vyšších, než např. 22"-24".

Pokud ovšem zamýšlíte své fotografie na monitoru nejen prohlížet, ale také UPRAVOVAT, pak bych Vám silně doporučoval raději něco přišetřit a rovnou pořídit pravý "fotografický" monitor s příslušným softwarem pro nastavování a kontrolu obrazových parametrů a pro tvorbu barevných profilů. Kalibrační software pak vytvoří příslušný profil monitoru AUTOMATICKY a umožní také po určitém čase (zestárnutí monitoru) snadno ověřit a zkorigovat jeho nastavené obrazové parametry (např. korekce jasu, bílého bodu, atd.).

Např. 24" monitor EIZO CS2420 je nyní nabízen v e-shopech těsně pod 17.000,- Kč včetně DPH.

(Jinak dnes uživatel fotografických monitorů ani nemusí mít obavy, že by kalibrační software byl použitelný pouze s kalibrační sondou, což by ovšem představovalo další investici. EIZO např. dodává též kalibrační software, který NEVYŽADUJE pro svou práci a vytvoření barevného profilu kalibrační sondu - např. software QCM = Quick Color Match).
Moderátor tohoto diskuzního fóra
Antonín Charvát
Antonin.Charvat
 
Příspěvky: 345
Registrován: 06 led 2012 10:56

Re: EIZO 2455 vs DELL

Příspěvekod mikinr » 12 pro 2017 06:09

Dobrý den pane Charváte,
moc děkuji za odpověď.Nakonec padla volba skutečně na EIZO CS2420.Pomohla k tomu Vaše odpověď a také návštěva showroomu EIZO v Praze, kde se mi perfektně věnoval pan Švec.Před koupí monitoru bych každému tuto návštěvu doporučil.
Ještě jednou děkuji a přeji hezký den.
mikinr
 
Příspěvky: 3
Registrován: 03 pro 2017 11:02

Re: EIZO 2455 vs DELL

Příspěvekod ODSakEda » 12 pro 2017 19:25

Antonin.Charvat píše: A rozlišení?
je lepší 2560x1440 při úhlopříčce 25" nebo 1920x1200 při úhlopříčce 24".
Opět: "Jak pro koho".
Z hlediska fotografa - pokud např. používá os Windows a program "Bridge", který NEUMÍ přizpůsobit velikost fontů dle hustoty obrazových bodů monitoru, může být tak vysoké rozlišení (2560x1440) při tak malé úhlopříčce (25") dosti zásadní navýhoda, prostě proto, že zobrazované fonty v aplikaci Bridge budou velmi malé a on na ně prostě neuvidí. Ještě horší je, že S TÍM NIC NENADĚLÁ.
Pokud však fotograf bude používat pro svou práci např. Adobe PS-CC - tedy aplikaci, která již UMÍ přizpůsobit velikost fontů dle hustoty obrazových bodů monitoru, pak se může naopak potěšit z vyšší ostrosti fontů. Otázka samozřejmě je - a co ostatní aplikace, protože přeci jen - i fotograf nepoužívá na svém PC pouze jedinou aplikaci - např. Adobe PS-CC, ale spousty dalších a třeba právě i starších aplikací.

Tak tak tesat do kamene!

A jelikož se 4k stalo dávno realitoru i v PC monitorech, tak doplňuji jednu zkušenost:
I proto jsem kupoval UHD monitor velký 42"!!! Někteří se mi smáli, že je to už moc velký z blízka... Není! Je to jen a pouze stejné, jako sedět stejně blízko před 21" FullHD monitorem, jen jsou jakoby čtyři - dva pod a dva nad sebou akorát bezešvě - bez rámečku mezi sebou 8-)

Nemusím si nutně fotografie zvětšit přes celou obrazovku, ne? ;) Ale můžu! :lol: A MŮŽU SI ODSEDNOUT (stačí kolikrát jen se pohodlně opřit a zaklonit v polohovacím kancelářským křesle 8-) ) A NENIČIT SI ZRAK OSTŘENÍM NA PŘÍLIŠ BLÍZKO...

čili stejně vidím stále stejně jemný rastr pixelů jako u 21" FullHD - tedy i ikonky a popisky aplikací nyní s UHD vidím stále stejně velké absolutně.

Menší monitor jak 37" pro UHD rozlišení ani nedoporučuji. Jednak pohledem z 0,4 -0,5m od monitoru ani nevytěžíte detaily v obraze díky vysokému rozlišení monitoru a dnes i fotografií a jednak pro již zméněné problémy s drobností popisků a symbolů v aplikacích -některé (zejména ty starší, jak i uvádí pan Charvá) totiž nereflektují změnu velikosti (ikon a písma) v nastavení Windows :-( (tzv. škálování)

Veledrobný text a ikonky aplikací na vysopkém rozlišení malého UHD monitoru sice lze zvětšit , leda však jen zmenšením rozlišení grafiky PC na nižší... než je rozlišení monitoru což je barbařina a měly by se za to sekat ruce! ;-)

Já je mám i na UHD monitoru zpět větší již jen díky jeho ooobrvelké úhlopříčce! :D (n)
Uživatelský avatar
ODSakEda
 
Příspěvky: 5601
Registrován: 28 dub 2016 17:45

Re: EIZO 2455 vs DELL

Příspěvekod mikinr » 11 led 2018 16:52

Dobrý den pane Charváte,
obracím se na Vás s prosbou o pomoc při nastavení monitoru EIZO CS2420.
Ze stránek Eiza jsem si stáhnul profil k tomuto monitoru a nastavil ho ve správě barev ve Windows, ale nevím jaké nastavení je potřeba na samotném monitoru.Nabízí mi to čtyři možnosti ( Custom, sRGB, Adobe RGB a Cal3). Chápu to dobře, že si můžu zvolit nastavení podle toho v jakém barevném prostoru pracuji?
Děkuji.
mikinr
 
Příspěvky: 3
Registrován: 03 pro 2017 11:02

Re: EIZO 2455 vs DELL

Příspěvekod Antonin.Charvat » 16 led 2018 09:44

To: "mikinr"
Dobrý den pane Charváte,
obracím se na Vás s prosbou o pomoc při nastavení monitoru EIZO CS2420.
Ze stránek Eiza jsem si stáhnul profil k tomuto monitoru a nastavil ho ve správě barev ve Windows, ale nevím jaké nastavení je potřeba na samotném monitoru.Nabízí mi to čtyři možnosti ( Custom, sRGB, Adobe RGB a Cal3). Chápu to dobře, že si můžu zvolit nastavení podle toho v jakém barevném prostoru pracuji?
Děkuji.


Toto téma: Nastavení fotografického monitoru CS2420 bylo již podrobně popsáno ve vláknu "CS2420" ze 13.11.2017 formou odpovědi /to: "Thomas182"/.

Mohl bych Vám tedy odpovědět jednoduše:
"Pokud jste si stáhnul z webu barevný ICC-profil: "CS2420 Custom 6500K G2.2" a pokud jste tento profil monitoru nastavil jako výchozí ve správě barev Vašeho operačního systému, pak musíte dle informací uložených v tomto profilu také odpovídajícím způsobem nastavit Váš monitor:
a) Režim (tlačítko "MODE") = "Custom" /= nastaven maximální barevný rozsah monitoru, který monitor umí/
b) Bílý bod = 6.500K
c) Gradace obrazu (gama) = 2.2

Toto nastavení zároveň předpokládá, že používáte pro barevnou reprodukci fotografií aplikace (např. fotografický editor), které PRACUJÍ s barevným profilem monitoru: např. Adobe PS, Adobe LR, ZONER PS (se zapnutou správou barev v aplikaci ZONER), XnView, Google Chrome, atd., atd. Tyto aplikace pak budou automaticky jakoukoliv fotografii (s jakýmkoliv barevným rozsahem) správně přepočíávat (konvertovat) přes barevný profil monitoru a poté reprodukovat na monitoru.

****************************
Přesto je lepší ještě jednou vysvětlit celé pozadí tohoto nastavení a proto i pro případné další zájemce ještě shrnuji:
Aby bylo možné na fotografických monitorech (platí obecně) vždy správně reprodukovat barevné fotografie, je třeba umožnit snadné a rychlé nastavení monitoru podle typu použitého fotografického editoru nebo jiné používané aplikace.

V zásadě existují dva typy - nebo také dva "režimy" aplikací. resp. fotografických editorů:
1) Aplikace (fotografické editory), které reprodukují barvy fotografie v závislosti na informacích, které obdrží (= které si přečtou) ze souboru, který se nazývá "barevný ICC-profil monitoru".
Ztěžejní informace, které jsou obsaženy v barevném ICC-profilu monitoru jsou např.:
a) barevný rozsah monitoru
b) nastavení bílého bodu monitoru
c) gradace obrazu (nebo koeficient gama) monitoru
atd., atd.

nebo

2) Aplikace (fotografické editory), které reprodukují barvy fotografie tzv. "napřímo" - tedy bez ohledu na barevný ICC-profil monitoru. (Aplikace tedy ignorují barevný ICC-profil monitoru)

V případě, že aplikace pracuje s barevným ICC-profilem monitoru (viz. případ ad1), pak je třeba nastavit monitor tak, aby jeho nastavení odpovídala údajům obsaženým v barevném ICC-profilu monitoru.
U monitoru EIZO CS2420 jsou možné tři možnosti:
1) Režim "Custom" --> ve správě barev operačního systému nebo přímo v aplikaci je nutné nastavit jako výchozí (default) barevný profil monitoru /v tomto případě použít profil: "CS2420 Custom 6500K G2.2"/

2) Režim "sRGB" --> ve správě barev operačního systému nebo přímo v aplikaci je nutné nastavit jako výchozí (default) barevný profil standardu sRGB IEC61966-2.1 /v tomto případě použít profil: "sRGB IEC61966-2.1"/

3) Režim "AdobeRGB" --> ve správě barev operačního systému nebo přímo v aplikaci je nutné nastavit jako výchozí (default) barevný profil standardu Adobe RGB (1998) /v tomto případě použít profil: "Adobe RGB (1998)/

Pozn1.: ve všech výše uvedených případech se zároveň předpokládá, že obrazové parametry monitoru budou nastaveny:
a) Bílý bod = 6.500K
b) Gradace obrazu (gama) = 2.2

Pozn2.: z praktického hlediska - pokud má monitor správně reprodukovat fotografie s libovolným barevným rozsahem - se DOPORUČUJE vždy nastavit monitor do režimu, kdy je jeho barevný rozsah maximální možný, tj. u monitoru CS2420 režim "Custom" a poté použít tomu odpovídající profil, tj. použít barevný ICC-profil monitoru CS2420.

Obrovská výhoda režimu, kdy aplikace (fotografický editor) PRACUJE s barevným ICC-profilem monitoru je, že se pak uživatel již nemusí starat o barevný rozsah právě zpracovávané fotografie - zda se jedná o barevný rozsah dle standardu sRGB, Adobe RGB nebo ProPhoto RGB, atd., atd.
Fotografický editor fotografii vždy správně zkonvertuje do barevného rozsahu, který je uveden v barevném ICC-profilu, který je nastaven jako výchozí ve správě barev operačního systému (pokud je tedy např. jako výchozí profil nastaven barevný ICC-profil monitoru, pak jsou fotografie vždy správně zkonvertovány do barevného prostoru odpovídajícímu barevnému rozsahu monitoru).

V případě, že aplikace nepracuje s barevným ICC-profilem monitoru (viz. případ ad2), pak je třeba nastavit monitor tak, aby jeho nastavení VŽDY odpovídala barevnému rozsahu fotografií.
V tomto případě se tedy uživatel vždy musí zajímat o to, jaký je barevný rozsah reprodukované fotografie - zda se jedná o barevný rozsah dle standardu sRGB, Adobe RGB nebo ProPhoto RGB, atd., atd. a tomuto rozsahu pak též vždy přizpůsobit barevný rozsah monitoru (pokud to jde).
Zde přicházejí u monitoru CS2420 v úvahu prakticky dvě možnosti:
1) Režim "sRGB" --> pro prohlížení barevných fotografií s barevným rozsahem dle standardu sRGB IEC61966-2.1
/barevný ICC-profil nastavený ve správě barev bude aplikací ignorován a je tedy jedno, jaký ICC-profil bude v tomto případě nastaven ve správě barev operačního systému jako výchozí)/

2) Režim "AdobeRGB" --> pro prohlížení barevných fotografií s barevným rozsahem dle standardu Adobe RGB (1998)
/barevný ICC-profil nastavený ve správě barev bude aplikací ignorován a je tedy jedno, jaký ICC-profil bude v tomto případě nastaven ve správě barev operačního systému jako výchozí)/

Z výše uvedeného tedy vyplývá, to co bylo uvedeno hned na začátku:
Pokud jste si ze stránek EIZO.CZ nebo EIZO.COM stáhnul pro fotografický monitor CS2420 jeho barevný ICC-profil: "CS2420 Custom 6500K G2.2" a pokud jste tento profil monitoru nastavil jako výchozí ve správě barev Vašeho operačního systému, pak musíte dle informací uložených v tomto profilu také odpovídajícím způsobem nastavit Váš monitor:
a) Režim (tlačítko "MODE") = "Custom" /= nastaven maximální barevný rozsah monitoru, který monitor umí/
b) Bílý bod = 6.500K
c) Gradace obrazu (gama) = 2.2

Toto nastavení zároveň předpokládá, že používáte pro barevnou reprodukci fotografií aplikace (např. fotografický editor), které PRACUJÍ s barevným profilem monitoru:
např. Adobe PS, Adobe LR, ZONER PS (se zapnutou správou barev v aplikaci ZONER), XnView, Google Chrome, atd., atd.
Tyto aplikace pak budou automaticky jakoukoliv fotografii (s jakýmkoliv barevným rozsahem) správně přepočítávat (konvertovat) přes barevný profil monitoru a poté reprodukovat na monitoru.

Otázka je: "Jak postupovat v případě např. sRGB-fotografií, které budu chtít správně reprodukovat v aplikacích, které NEPRACUJÍ s barevným profilem monitoru? - např. MS Internet Explorer, MS Word for Windows nebo třeba ZONER PS (s vypnutou správou barev v aplikaci ZONER), atd., atd.

V takovém případě (zobrazení sRGB-fotografií v aplikacích, které NEPRACUJÍ s barevným profilem monitoru) postačí prostě jednoduše monitor přepnout do režimu, který odpovídá fotografickému standardu zobrazované fotografie - pro "sRGB"-fotografie tedy nastavit monitor CS2420 takto:
a) Režim (tlačítko "MODE") = "sRGB" /= nastaven barevný rozsah monitoru dle standardu "sRGB IEC61966-2.1"/
b) Bílý bod = 6.500K
c) Gradace obrazu (gama) = "sRGB" (nebo 2.2)

V případě zobrazení AdobeRGB-fotografií v aplikacích, které NEPRACUJÍ s barevným profilem monitoru postačí opět prostě jednoduše monitor přepnout do režimu "AdobeRGB" a tedy nastavit monitor CS2420 takto:
a) Režim (tlačítko "MODE") = "AdobeRGB" /= nastaven barevný rozsah monitoru dle standardu "Adobe RGB (1998)/
b) Bílý bod = 6.500K
c) Gradace obrazu (gama) = "AdobeRGB" (nebo 2.2)

Poznámka na závěr:
Aby se nemusel profil monitoru "ručně" stahovat s webowských stránek výrobce a aby nebylo nutné jej "ručně" nastavovat jako výchozí v aplikacích nebo ve správě barev operačního systému, je vhodné a doporučuje se použít kalibrační program - např. pro monitory EIZO ColorNavigator, který po ukončení kalibrace monitoru AUTOMATICKY vytvoří barevný ICC-profil monitoru a zároveň jej též AUTOMATICKY nastaví jako výchozí ve správě barev operačního systému.
Kalibrace monitoru pomocí programu ColorNavigator má tedy v zásadě dva cíle:
1) Nastavení obrazových parametrů monitoru dle fotografických standardů:
a) Bílý bod = 6.500K
b) Gradace obrazu (gama) = 2.2
c) Nastavení jasu (svítivost obrazovky) dle intenzity okolního osvětlení
2) AUTOMATICKÉ vytvoření barevného ICC-profilu monitoru a jeho AUTOMATICKÉ nastavení jako výchozí (default) ve správě barev operačního systému
Po zkalibrování monitoru je pak již možné okamžitě začít používat jakékoliv aplikace, které využívají pro zpracování a reprodukci fotografií barevný ICC-profil monitoru a mohu tedy předpokládat, že JAKÉKOLIV fotografie (dle libovolného fotografického standardu) budou na takto zkalibrovaném (= nastaveném) monitoru reprodukovány správně.
Moderátor tohoto diskuzního fóra
Antonín Charvát
Antonin.Charvat
 
Příspěvky: 345
Registrován: 06 led 2012 10:56


Zpět na Vše kolem zobrazování fotografií na monitorech

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník