To: "pikador"
Je skutečností, že stávající Eizo S1910 jsem někdy v roce 2006 postavil na stůl, nastavil a od té doby jsem na nic nesáhl.
nikdy jsem nenabyl dojmu, že by bylo vhodné pokoušet se monitor kalibrovat. Samozřejmě, že u některých snímků koriguju teplotu barev, odstíny některých barev, občas i saturaci, ale tyto nuance nedávám za vinu špatnému zobrazení, spíše "špatnému" nasnímání. Nepotřebuji tedy AdobeRGB a troufám si tvrdit, že ani kalibraci (případně mě prosím opravte).
Ano - model S1910 byl v letech 2005/2006 jedním z nejpovedenějších modelů EIZO a nejste rozhodně jediný uživatel, který si povšiml jeho překvapivě vysoké stability obrazových parametrů. Nicméně i u tohoto modelu se s časem (stárnutím podsvětlovacího systému) mění jeho "bílý bod", který je třeba kalibrací korigovat - pokud by např. uživatel monitoru trval na jeho sladění s fotografickým standardem sRGB IEC61966-2.1 (= hodnota bílého bodu = 6.500K).
Vy sám jste zmínil např. právě korekci bílého bodu v datech fotografie a je tedy samozřejmě otázka, zda korekce byla prováděna právě při správně nastaveném bílém bodu monitoru při standardu sRGB (= 6.500K) nebo při "nějakém" bílém bodu monitoru, rozdílném od hodnoty 6.500K.
Potřeba barevného rozsahu monitoru s pokrytím odpovídajícím fotografickému standardu AdobeRGB (1998) je většinou dána dvěma faktory:1) Fotografie jsou pořizovány fotoaparátem/kamerou nastavenou na "Colorspace" = AdobeRGB (= tedy s barevným rozsahem AdobeRGB) s úmyslem je později interpretovat v příslušném prohlížeči (např. Adobe LR) na monitorech s barevným rozsahem blízkým AdobeRGB.
(Zhruba 15% barevných odstínů, na které můžeme v přírodě při fotografování narazit, je totiž mimo možnosti jejich zobrazení na monitorech s barevným rozsahem blízkým standardu sRGB. Proto byla snaha výrobců dodat fotografům, kteří se vybavili fotoaparáty s AdobeRGB-"rozsahem", také monitor s odpovídajícím barevným rozsahem).
2) Fotografie jsou pořizovány fotoaparátem/kamerou nastavenou na "Colorspace" = AdobeRGB (= tedy s barevným rozsahem AdobeRGB) s úmyslem je později tisknout na širokogamutové tiskárně.
Pokud ani jedno z výše uvedeného není Váš případ, resp. pro Vás drobné odchylky v barevných odstínech tónů, které leží mimo barevný rozsah odpovídající standardu sRGB nejsou důležité (většinou fotíte barevné odstíny, které leží v barevném rozsahu blízkém standardu sRGB), pak
Vám skutečně plně vyhoví monitor s barevným rozsahem blízkým standardu sRGB IEC61966-2.1.
Potřeba kalibrace:Ta je dána zejména dalším zpracováním fotografických dat.
Pokud uživatel fotografická data:
1) zveřejňuje např. na internetu a chce, aby je ostatní viděli stejně, jako on, pak je třeba se dohodnout na tom, jak by měl vlastně vypadat monitor, na kterém se taková fotografická data budou prohlížet. A právě pro tyto účely byly vytvořeny tzv. fotografické standardy, které popisují obrazové parametry monitorů a podmínky, za jakých mají být tyto obrazové parametry monitorů nastaveny. K nastavení těchto "cílených" obrazových parametrů monitoru se pak používá proces tzv.
"kalibrace monitoru dle fotografického standardu".
2) pokud uživatel zasílá svá fotografická data do tiskárny a nechává si je tisknout.
V tomto případě se k nastavení "cílených" obrazových parametrů monitoru opět používá proces kalibrace - ovšem již nikoliv "kalibrace monitoru dle fotografického standardu", ale
"kalibrace dle vzorového tisku" z tiskárny, kde chci tisknout svá fotografická data.
Pokud si bude tedy fotograf prohlížet fotografická data jen tak pro sebe a s nikým si je nebude vyměňovat ani je nebude nikdy nikam zasílat k dalšímu zpracování, pak si může obrazové parametry monitoru v podstatě nastavit tak, jak se mu zlíbí a opravdu nemusí monitor kalibrovat.
(Monitor dnes ovšem nepotřebuje kalibrovat ani fotograf, který data hodně distribuuje, zasílá do tisku, atd. - stačí si pořídit monitor s automatickou údržbou a korekcí obrazových parametrů monitoru dle zvolené kalibrační úlohy
- ale to už je samozřejmě "jiný příběh" ...)
Nyní ovšem zpět k tomu, co Vás nyní zajímá:- pracujete se standardem sRGB (= výsledné RGB-souřadnice vašich fotografických dat interpretované Vašim prohlížecím programem odpovídají standardu sRGB IEC61966-2.1) a tedy Vám dosud vyhovoval též monitor s barevným rozsahem blízkým standardu sRGB.
- Tím jste se mohl dosud elegantě vyhýbat řešení problému, jak zajistit nastavení gamutu monitoru dle standardu sRGB pro prohlížení sRGB-fotografií na webu
.
- Rád byste tedy nechal vše tak, jak je (protože Vám to tak ostatně dosud vyhovovalo) a jen byste rád "přešel" na vyšší úhlopříčku, ano ?
Přitom ve Vašem případě "nechat vše, jak je" - není zrovna málo
:
- gamut monitoru (= barevný rozsah) co možná nejbližší fotografickému standardu sRGB IEC 61966-2.1
- vysoká stabilita obrazových parametrů
- aby monitor vydržel co nejdéle (nejlépe opět cca 10 let?) = co možná nejdelší záruka /dnešní monitory obvykle po třech letech výrazně mění své obrazové parametry
- což není jen záměr výrobců, kaj často tvrdí "zlí jazykové", ale je to dáno také tlakem na co nejnižší ceny ze strany zákazníků/
Těmto kritériím vyhovují nejlépe modely:
EIZO EV2736W
EIZO
EV2750 - tento model já dnes osobně chápu jako nejbližší náhradu ve své době vynikajícího modelu S1910
27" NEC MultiSync EA274WMi
EIZO EV2750 vs NEC EA274 WMi
- cena je přibližně stejná (cca 20.000,- Kč včetně DPH), takže který ?
Pro EV2750 hovoří:- velmi atraktivní a naprosto nadčasový design (tenký rámeček 1mm a ovládací dotykové prvky jsou integrovány přímo ve spodní části zobrazovacího panelu, takže na první pohled budí monitor dojem, jako kdyby to byla "jen" ve vzduchu se vznášející obrazová plocha bez jakýchkoliv další ovládacích prvků
- od 1.září 2015
NULOVÁ tolerance trvale svítících i trvale nesvítících sub-pixelů i pixelů
- nový režim PbyP s možností nezávislé regulace obrazových parametrů v levé a pravé polovině obrazovky = monitor se chová, jako dva nezávislé monitory s rozlišením 2x 1280x1440 /takové dvě lepší 2x S1910 posazené těsně vedle sebe
/
- extrémně nízká spotřeba (provozní pouze
22W (!) vs. 44W v případě EA274 WMi)
-
vysoká stabilita obrazových parametrů, prodloužená "provozní životnost", vysoká spolehlivost (díky nízké spotřebě)
- záruka standardně na kompletní monitor (elektronika, LCD-panel, podsvětlovací systém) =
60 měsíců- Fotografové ocení kvalitní IPS-obrazovku s 10-bit obrazovými LUT-procesory, gamut odpovídající standardu sRGB IEC61966-2.1, vysokou stabilitu bílého bodu při režimu "sRGB" (bílý bod = 6.500K)
- Ostatní ocení režim simulace "čtečky" /režim "Paper"/ pro čtení elektronických dokumentů, kdy kontrast monitoru klesá na hodnotu 100:1 a v obraze automaticky dojde k úbytku složky modrého spektra pro menší zrakovou zátěž v nočních hodinách (lepší vyplavování melatoninu = pro zdraví člověka).
Pro EA274 WMi hovoří:- možnost zkalibrování monitoru externí kalibrační sondou = nutno dokoupit kalibrační kit SVII-EA (= SpectraView II kit pro EA274 Wmi).
(nutno podotknout, že v případě monitoru EA274WMi má kalibrační kit s externí sondou význam pouze k ověření a případné korekci bílého bodu na hodnotu 6.500K, ikdyž jinak dokáže kalibrační software nastavit např. také jas, atd.).
Hodnotu bílého bodu 6.500K je u EIZO modelu EV2750 nutné korigovat čas od času (obvykle 1x 6 měsíců při používání 8 hod,/denně) ručně v OSD-menu monitoru. Ke korekci je pochopitelně třeba mít externí kalibrační sondu a proto je lepší využít ke kontrole bílého bodu nabízených služeb servisu EIZO.
Máte pravdu, že model 27" BenQ SW2700PT za 18 tis. je za tu cenu jistě také povedený, ale jedná se již o monitor s AdobeRGB-gamutem, což znamená ve Vašem případě monitor kalibrovat na standard sRGB a pořídit si tedy za další peníze vhodnou sondu. Ne, že by to měl být nějaký veliký problém. To určitě ne, protože k tomuto modelu je dodáván pro tyto účely jednoduchý kalibrační program "Palette Master Element" s podporou tří starších a dvou aktuálních kalibračních sond od firem DataColor a X-Rite, ale z Vašeho původního požadavku jsem nabyl dojmu, že se zatím chcete kalibracím pomocí externí kalibrační sondy pokud možno vyhnout.
Navíc model BenQ SW2700PT neumožňuje uživatelům zajímajícím se o kalibrace monitoru rozvíjet dál své znalosti při řešení "tiskových úloh", protože dodávaný kalibrační software jednoduše neřeší "kalibrace dle tiskové předlohy".
Jedná se tedy o monitor zajímavý především pro ("hobby") uživatele požadující monitor střední kvality s podporou standardů sRGB/AdobeRGB, kteří za tímto účelem též zakoupí externí kalibrační sondu a nebudou řešit "tiskové kalibrace" = "kalibrace monitoru dle tiskové předlohy".
Pro Vaše účely využití bych Vám ho tedy nedoporučoval (kalibrace zatím moc nechcete). A pokud byste snad přeci jen začal uvažovat o kalibrovatelném monitoru, pak určitě stojí za úvahu EIZO model
CS270 s plnohodnotnou kalibrací všech kalibračních úloh (dle rozmanitých fotografických standardů a tiskových předloh) a rozsáhlou podporou externích klalibračních sond. Za příplatek 9.000,- Kč oproti modelu BenQ SW2700PT získáte pak monitor skutečně nadstandardní kvality:
- displays s profesionální softwarovou výbavou = kalibrační software
ColorNavigator 6.x pro řešení všech základních kalibračních úloh a rozsáhlou podporou externích kalibračních senzorů
- display s vysokou stabilitou obrazových parametrů díky elektronické
automatické stabilizaci jasu a díky obvodům DUE =
elektronické kompenzaci jasových a barevných odchylek po celé ploše obrazovky
- display s
vysokým rozlišením blízkých barevných odstínů - a to jak v tmavých, tak světlých tónech - díky
16-bit LUT obrazovým procesorům
- záruku
60 měsíců na kompletní display (elektroniku, LCD-panel, podsvětlovací barevný LED-system)
(jestli tedy požadujete pro fotografii něco skutečně nadčasové - tak na 10 let, pak asi toto je vhodná volba)
- Režim
simulace "čtečky" /režim "Paper"/ pro čtení elektronických dokumentů, kdy kontrast monitoru klesá na hodnotu 100:1 a v obraze automaticky dojde k úbytku složky modrého spektra pro menší zrakovou zátěž v nočních hodinách (lepší vyplavování melatoninu = pro zdraví člověka). Zejména fotografové v "domácím" prostředí využívají někdy svůj fotografický monitor též pro čtení elektronických dokumentů.