Kalibrace a tisk

Moderátor: Antonin.Charvat

Kalibrace a tisk

Příspěvekod Karellu » 30 kvě 2014 09:41

Zdravím. Prosím o pomoc. Zkalibroval jsem si monitor kalibrační sondou, což je supr, ale když jdu s fotkou na tisk, je tmavší a barevně posunuta do tepla, kde mám prosím chybu ?. Děkuji za každý poznatek. Karel
Karellu
 
Příspěvky: 4
Registrován: 30 kvě 2014 09:33

Re: Kalibrace a tisk

Příspěvekod Antonin.Charvat » 05 čer 2014 10:21

To: Karellu

Postup při řešení "souladu" (=Colormatching) barevné reprodukce na dvou zařízeních - např. monitor a tiskárna - je následující:
STRANA MONITORU (= zajištění správné barevné reprodukce fotografických dat na monitoru):
1) Kalibrace monitoru (=nastavení jasu a bílého bodu dle světelných podmínek, za kterých budete sledovat výtisk z tiskárny)
/výchozí koeficient gamma prozatím ponechte na výchozí hodnotě gamma=2.2/
2) Kontrola nastavení vytvořeného barevného ICC-profilu monitoru ve správě barev operačního systému
(= zkontrolovat, zda je po kalibraci nastaven barevný profil monitoru jako výchozí ve správě barev operačního systému)
3) Pro práci s fotografickými daty používat zásadně prohlížeč (= editor) pracující s barevným profilem monitoru vytvořeným při kalibraci monitoru.
4) Kontrola, zda je v prohlížeči zapnutá správa barev a zda skutečně pracuje s barevným profilem monitoru vytvořeným při kalibraci monitoru.

... pokud je na straně monitoru vše v pořádku a je jistota, že data jsou na monitoru zobrazována správně ve zvoleném barevném standardu (např. standard sRGB IEC61966-2.1 nebo AdobeRGB (1968) nebo PhotoRGB, atd.),
pak můžete přikročit k tisku:

STRANA TISKÁRNY:
1) Kalibrace tiskárny (=kalibrace pomocí kalibračního softwaru a kalibrační sondy měřením kontrolních testovacích vzorků vytištěných tiskárnou a vytvoření vlastního barevného profilu tiskárny nebo alespoň využití příslušného profilu tiskárny pro doporučovaný papír, na který budete tisknout)
2) Kontrola nastavení barevného ICC-profilu tiskárny. Zde pozor: tisk fotografických dat s využitím barevného profilu tiskárny je možné provádět různými způsoby, které však NELZE VZÁJEMNĚ KOMBINOVAT (ošklivě řečeno "motat dohromady")
a) tisk BEZ SPRÁVY BAREV, kdy se fotografická data před tiskem za využití barevného profilu tiskárny nejprve zkonvertují z barevného standardu fotografie (tedy např. z barevného prostoru odpovídajícímu standardu sRGB IEC61966-2.1) do barevného prostoru tiskárny.
b) tisk SE SPRÁVOU BAREV, kterou provádí prohlížecí aplikace s využitím barevného profilu tiskárny, tím, že se použije (nastaví) při tisku přímo v prohlížecím programu a zároveň se v ovladači (=driveru) tiskárny ZAKÁŽE (= vypne se) správa barev.
c) tisk SE SPRÁVOU BAREV, kterou provádí tiskárna s využitím barevného profilu tiskárny, tím, že se v ovladači tiskárny "Tisk se správou barev" a obvykle se také nastaví "očekávaný" barevný prostor (standard) "vstupních" dat, které se budou tisknout (např. standard sRGB IEC61966-2.1). Před tiskem je pak třeba v prohlížeči zajistit, aby fotografická data byla v barevném standardu, který očekává ovladač tiskárny a v prohlížeči je také třeba při tisku nastavit, že "Správu barev provádí tiskárna" a zakázat tak prohlížeči, aby při tisku prováděl správu barev - jinými slovy, aby se neprováděla konverze ze vstupního barevného prostoru do barevného prostoru tiskárny při tisku dat dvakrát - jednou v prohlížeči a podruhé v ovladači tiskárny).

Pokud jste měl větou "jdu s fotkou na tisk" na mysli to, že si fotografická data necháváte tisknout někde jinde (např. v minilabu), pak je samozřejmě kalibrace a kontrola veškerých nastavení profilů záležitostí Vašeho dodavatele tisku.
Předpokládejme, že Váš poskytovatel tiskových služeb má správně zkalibrovaný tiskový stroj a má ho také správně nastavený pro tisk určitého typu fotografických dat. Pak je třeba se ho zeptat, v jakém formátu a barevném standardu od Vás fotografická data očekává.
Odpovědí by mělo být např.: "Očekáváme, že nám zašlete nebo donesete fotografická data v barevném standardu sRGB IEC61966-2.1 a ve formátu JPG nebo TIFF".
Toto se často podceňuje a pak dochází ke zklamání, že vytištěná data vypadají jinak, než na zkalibrovaném monitoru, když např. některý fotograf zašle data ve standardu "PhotoRGB" poskytovateli tiskových služeb, který je však očekává např. ve standardu sRGB IEC61966-2.1.
Přinesete-li např. do minilabu data v barevném standardu "PhotoRGB" (jak je generuje např. Adobe LightRoom) a přinesete je do minilabu, kde je očekávají obvykle ve standardu sRGB IEC61966-2.1, pak se stane to, co se stalo Vám. Data budou působit tmavším dojmem a budou odsycená.

Před zasláním fotografických dat by také měla proběhnout "kontrola gamutů" - jinými slovy, zda barevný rozsah nafocených a editovaných fotografických dat leží uvnitř barevného prostoru tiskového stroje a pokud ne, pak posoudit, o jak významné oblasti a odchylky se jedná.
Vyvarujete se tak "překvapení", že "červené Ferrari" bylo na AdobeRGB-monitoru v barevném standardu PhotoRGB daleko červenější, než následně vytištěné na fotografickém papíru. (Barevné rozsahy dnešních tiskových strojů obvykle dosud nejsou schopny pokrývat krajní oblasti barevných rozsahů moderních monitorů). Ke "kontrole gamutů" slouží např. ve PhotoShopu funkce "Zobrazení kontrolního náhledu", kdy se do profilu simulovaného zařízení zadá barevný profil tiskového stroje, na kterém se budou data tisknout.

Pokud jste měl větou "jdu s fotkou na tisk" na mysli to, že si fotografická data necháváte tisknout ve specializovaném studiu, pak je opět ideální konzultovat Vaše představy a reálné možnosti tiskového stroje poskytovatele přímo s poskytovatelem tiskových služeb.
Ten Vám také opět sdělí, jaký formát dat a barevný standard je schopný zpracovat na svém "vstupu".

A závěrem: Pokud jste si jist, že na straně monitoru je vše v naprostém pořádku a fotografická data se v požadovaném barevném standardu zobrazují na monitoru správně, pak se s problémy barevné reprodukce při tisku můžete ještě obrátit na fórum "Vše kolem tisku", které bylo vytvořeno speciálně pro tutu problematiku a které vede můj vážený kolega s dlouholetými zkušenostmi v oblasti tiskové reprodukce "borisst" (Boris Stojanov).
Moderátor tohoto diskuzního fóra
Antonín Charvát
Antonin.Charvat
 
Příspěvky: 345
Registrován: 06 led 2012 10:56

Re: Kalibrace a tisk

Příspěvekod thewolf001 » 12 pro 2014 21:36

Zdravím,
také bych se chtěl zeptat ohledně stejného problému s barvami fotografií, které jsou při tisku v minilabu posunuty do teplejšího odstínu, tedy více do žluta. Abych tomuto předešel zkalibroval jsem sondou (zkoušel jsem eye-one display 2 a následně i spyder 3 elite, software lacie blue eye pro) původně na 6500K s tím že barvy stále dost nesouhlasili, po zkalibrování na 5000K (gama 2.2, jas 120cd) se barvy u vytištěných fotografii celkem podobají originálu zlepšení o více jak 50%, stále jsou ale hlavně odstíny šedé a bílé barvy lehce odlišné, okem postřehnutelné.

Ve windows jsem nastavil pro monitor (eizo s2000) icc profil 5000k jako výchozí, profil podmínek zobrazení nastaveno - pro podmínky ICC a výchozí vykreslení nastaveno na absolutní kolorimetrické. Ve Photoshopu nastavení na barvy monitoru a pracovní prostor RGB na vytvořený icc profil 5000k. Nastavením jsem chtěl dosáhnout stejných barev při otevření windowsího prohlížeče fotek a photoshopu, což se mi myslím podařilo, když dám dvě okna vedle sebe barvy jsou stejné.

Jde mi o to jestli s tímto nastavením je překpoklad že fotky budou ve většině minilabů spíše barevně sedět než že by se výrazně lišili jako tomu bylo před kalibrací LCD. Jinak pro oko je 5000k strašný nezvyk a bílá barva je taková ošklivá oproti 6500K.
thewolf001
 
Příspěvky: 7
Registrován: 12 pro 2014 20:28

Re: Kalibrace a tisk

Příspěvekod Antonin.Charvat » 15 pro 2014 01:41

To: "thewolf001"
Zdravím,
také bych se chtěl zeptat ohledně stejného problému s barvami fotografií, které jsou při tisku v minilabu posunuty do teplejšího odstínu, tedy více do žluta. Abych tomuto předešel zkalibroval jsem sondou (zkoušel jsem eye-one display 2 a následně i spyder 3 elite, software lacie blue eye pro) původně na 6500K s tím že barvy stále dost nesouhlasili, po zkalibrování na 5000K (gama 2.2, jas 120cd) se barvy u vytištěných fotografii celkem podobají originálu zlepšení o více jak 50%, stále jsou ale hlavně odstíny šedé a bílé barvy lehce odlišné, okem postřehnutelné.

Ve windows jsem nastavil pro monitor (eizo s2000) icc profil 5000k jako výchozí, profil podmínek zobrazení nastaveno - pro podmínky ICC a výchozí vykreslení nastaveno na absolutní kolorimetrické. Ve Photoshopu nastavení na barvy monitoru a pracovní prostor RGB na vytvořený icc profil 5000k. Nastavením jsem chtěl dosáhnout stejných barev při otevření windowsího prohlížeče fotek a photoshopu, což se mi myslím podařilo, když dám dvě okna vedle sebe barvy jsou stejné.

Jde mi o to jestli s tímto nastavením je překpoklad že fotky budou ve většině minilabů spíše barevně sedět než že by se výrazně lišili jako tomu bylo před kalibrací LCD. Jinak pro oko je 5000k strašný nezvyk a bílá barva je taková ošklivá oproti 6500K.


Problém nesouladu barevných odstínů reprodukovaných na monitoru (=emise světla z monitoru) a tiskárně (odraz světla od papíru) je nutné vždy řešit ve dvou rovinách:
1) Je třeba zajistit správnou reprodukci neutrálních tónů.
K tomu je třeba správně sladit bílý bod monitoru s bílým bodem zdroje světla, které se odráží od bílého fotografického papíru, na který se tiskne.
2) Je třeba zajistit správnou reprodukci barevných odstínů (tedy mimo neutrální tóny).
K tomu je třeba správně nastavit barevný ICC-profil monitoru ve správě barev operačního systému a nastavit správně správu barev v použitém prohlížeči Vašich fotografií.

ad1) Postup pro zajištění správné reprodukce neutrálních tónů je relativně jednoduchý.
Postačí umístit vedle zobrazovací plochy Vašeho monitoru bílý fotografický papír, na který budou později tištěna fotografická data (tedy papír z tiskárny). Poté se snažte v menu monitoru nebo pomocí kalibračního software nastavit bílý bod monitoru tak, aby byl vjem stejný, jako bílý bod získaný odrazem okolního zdroje světla od referenčního bílého papíru. Je celkem pochopitelné, že bílý bod monitoru bude v tomto případě této kalibrační úlohy silně záviset na charakteru okolního světla, které dopadá a poté se odráží od bílého referenčního fotografického papíru. (Jiný bílý bod monitoru bude při denním světle a jiný při umělém osvětlení např. ze zářivky).

ad2) Postup pro zajištění správné reprodukce barevných odstínů (mimo neutrální osu - tedy mimo neutrální tóny) je již složitější.
K tomu je třeba správně nastavit barevný ICC-profil monitoru ve správě barev operačního systému. To lze nastavit buď ručně (po stažení ICC-profilu monitoru ze stránek výrobce) nebo to provede automaticky kalibrační software. /Dle Vašeho popisu jste toto provedl správně/.

Dále je třeba správně nastavit správu barev v použitém prohlížeči Vašich fotografií. /Dle Vašeho popisu - "... problém s barvami fotografií, které jsou při tisku v minilabu posunuty do teplejšího odstínu" - NENÍ zřejmě provedeno zcela korektně/
Pracovní prostor RGB v prohlížeči Photoshop by rozhodně neměl být nastaven na vytvořený ICC-profil monitoru, jak píšete, ale měl by odpovídat nějakému fotografickému standardu. Pro pozdější tisk v minilabu se např. doporučuje použít fotografický standard sRGB IEC61966-2.1 a to proto, že při ukládání zobrazených RGB-fotek (fce "Save as" *.JPG nebo *.TIF) se to hlavičky souborů kopíruje právě profil nastavený v pracovním prostoru RGB. Vzhledem k tomu, že minilaby předpokládají, že souřadnice RGB fotografií se vztahují k barevnému prostoru odpovídajícímu foto-standardu sRGB IEC61966-2.1 - bylo by chybou, kdyby se v hlavičce RGB-dat objevil místo foto-standardu sRGB profil Vašeho monitoru. Data by pak byla při tisku v případě, že by v jejich hlavičce byl uveden profil monitoru S2000 o něco sytější, než by měla být.
Doporučuji Vám tedy před ukládáním RGB-dat z Vašeho prohlížeče pečlivě zkontrolovat, zda je v hlavičce ukládaného souboru nastaven správně "tag" (=profil) odpovídající standardu sRB IEC61966-2.1.
Moderátor tohoto diskuzního fóra
Antonín Charvát
Antonin.Charvat
 
Příspěvky: 345
Registrován: 06 led 2012 10:56

Re: Kalibrace a tisk

Příspěvekod MirekE » 15 pro 2014 06:04

Jinak pro oko je 5000k strašný nezvyk a bílá barva je taková ošklivá oproti 6500K.


Ackoliv je hlavnim poslanim color managementu takove nastaveni, aby zobrazovana predloha vypadala vsude pokud mozno stejne, pro fotografa je casto lepsi od maximalni shody trochu slevit. Pokusim se vysvetlit proc:

  • Aby shoda byla opravdu solidni, bylo by monitor potreba nastavit na dost nizky jas, nekdy hluboko pod 100 cd/m2. Na to nejsou vsechny monitory stavene a obraz nemusi byt optimalni. Dalsi problem s timhle je, ze fotografove, kteri to takto delaji, mivaji sice mozna pekne printy, ale tihnou k tomu, ze jejich prezentace na webu miva dost agresivni tonalitu. Pekne jim s printem sedi domaci monitor, ale vetsinou ne to, co prezentuji na internetu, nebot jejich divaci maji monitory nastavene normalne.
  • Nastaveni barevne teploty monitoru tak, aby odpovidalo papiru ma taky nekolik zadrhelu. Za prve je potreba definovat, za jakeho svetla se ty fotky budou prohlizet a mit pokud mozno takove svetlo k dispozici vedle monitoru. Pro ucely kontroly by to mel byt nejaky kvalitni zdroj se spojitym spektrem, zarivka ne vzdy bude vyhovovat. Existuji kvalitni halogenky, ktere se ostatne daji pouzit nejen pri kontrole ale i pri prezentaci, ale ty maji vetsinou svetlo jeste teplejsi, okolo 4700K. A za druhe - to se ale spis tyka tisku na inkoustovkach - kazdy papir ma jinou barvu podlozky. Belene papiry jsou studenejsi, nebelene do zluta. Pokud tisknes na vice nez jeden papir, mel bys mit pro kazdy jine nastaveni monitoru?
  • Taky je tu zpracovatel. I kdyz nekteri davaji k dispozici ICC profily, ktere lze pouzit na soft proof, tak ten vysledek muze byt promenlivy s tim, jak jim starnou lazne a jak se meni sarze fotopapiru. A nakonec i s tim, jak se meni zamestnanci.


Nechci nikoho odrazovat od snahy dosahnout co nejlepsi shody mezi monitorem a printem, ale rada fotografu funguje tak, ze kalibruji monitor na D65/6500K a nejaky normalni jas, treba 120cd/m2 a posuzuji fotky versus monitor tak, ze mezi pohledem na fotku a na monitor se podivaji nekam jinam, coz ocim staci na to, aby se "prekalibrovaly" na jiny bily bod. S touto metodou potom ton fotky posuzujes na monitoru vuci bile nebo sede na monitoru a u fotky vuci cistemu listu papiru, na nejz je fotka vytistena nebo bilemu okraji fotky. To umoznuje nastavit monitor do jeho optimalni podoby (zvlast pokud to neni profesionalni monitor urceny pro zpracovani obrazu) a to pozorovani se takto vic blizi tomu, jak to uvidi divak.
Uživatelský avatar
MirekE
 
Příspěvky: 775
Registrován: 05 črc 2012 16:18

Re: Kalibrace a tisk

Příspěvekod thewolf001 » 15 pro 2014 21:29

Díky za vyčerpávající odpovědi, ve Photoshopu jsem si změnil nastavení barev na sRBG, chtěl bych se zeptat zdali to mám udělat i v nastavení Windows. U zařízení - monitoru mám přiřazený ICC profil vytvořený sondou, který jsem zároveň nastavil jako výchozí nastavení barev Windows. Je to tak správně, nebo by mělo být opět nastaveno sRGB které tam původně bylo.
Co se týče přesnosti barev netrvám na 100%ní schodě, ale právě odstíny šedé barvy byly ujeté do béžova a okem to prostě bylo okamžitě vidět. Když jsem zkoušel porovnávat icc profily od obou kalibračních sond, každá nastavila bílou barvu o něco jinak. Pokud jsem zkalibroval svoje LCD i LCD (Eizo CG) ke kterému byla připojená profi tiskárna (Epson Stylus Pro 7880) na stejné hodnoty stejnou sondou, pak se barvy téměř přiblížili.
Ještě bych se chtěl zeptat neznáte nějaký přímo tiskový software obdoba Fomei Mirage Master Edition v3 Dongle ve free verzi. Jestli něco takového vůbez může být free?
thewolf001
 
Příspěvky: 7
Registrován: 12 pro 2014 20:28

Re: Kalibrace a tisk

Příspěvekod Antonin.Charvat » 16 pro 2014 00:41

To: "thewolf001"
Díky za vyčerpávající odpovědi, ve Photoshopu jsem si změnil nastavení barev na sRBG, chtěl bych se zeptat zdali to mám udělat i v nastavení Windows. U zařízení - monitoru mám přiřazený ICC profil vytvořený sondou, který jsem zároveň nastavil jako výchozí nastavení barev Windows. Je to tak správně, nebo by mělo být opět nastaveno sRGB které tam původně bylo ?


Pro Váš případ doporučuji nastavit:
1) Pracovní prostor RGB v Adobe PS na standard: sRGB IEC61966-2.1
2) Ve správě barev v operačním systému Windows pro "zařízení monitoru": ponechat jako "výchozí" (=default) ICC-profil Vašeho monitoru vytvořený Vaším kalibračním softwarem a ve spolupráci s kalibrační sondou
3) Ve správě barev v operačním systému Windows pro "Výchozí nastavení barev systému Windows" /"Profil zařízení" = nastavit ICC-profil Vašeho monitoru vytvořený Vaším kalibračním softwarem.

Ještě bych se chtěl zeptat neznáte nějaký přímo tiskový software obdoba Fomei Mirage Master Edition v3 Dongle ve free verzi. Jestli něco takového vůbez může být free?

Ne - neznám. Kvalitní tiskový software (míněno kvalitní ovladač s optimalizací tisku) asi prostě bude vždy jen za peníze.
Moderátor tohoto diskuzního fóra
Antonín Charvát
Antonin.Charvat
 
Příspěvky: 345
Registrován: 06 led 2012 10:56


Zpět na Vše kolem zobrazování fotografií na monitorech

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků

cron