Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Moderátor: Antonin.Charvat

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod Antonin.Charvat » 21 led 2012 22:08

ďaur píše:Antonin.Charvat:
ale týká, rád si počtu co dělám špatně a pod. když jsem si současný monitor před pár lety kupoval, nevěděl jsem o monitorech v podstatě nic, takže teď přemýšlím, jestli má či nemá pro mě smysl vrážet další prachy do monitoru, který by byl na fotky lepší (málo platné, su naučený zbytečně neutrácet a když si uvědomím, že za "dobrý" monitor bych dal celý měsíční důchod....), takže si možná jen hledám důvody, proč nekupovat......


To ďaur:
Cílem účasti kohokoliv v jakémkoliv diskuzním fóru je především se dozvědět něco o daném tématu a popřípadě i odpovědět na otázky tazatele v případě, že se některý z účastníků diskuze domnívá, že zná odpověď.
Přitom se tak nějak předpokládá, že pokud se někdo chce v diskuzním fóru dozvědět něco zajímavého nebo nového, tak proto, že obvykle sám není spokojen s daným stavem věci.
Pokud jste Vy sám s reprodukcí barev na Vašem monitoru spokojen, tak je skutečně velmi obtížné a hlavně zbytečné Vám radit, abyste svůj stávající monitor vyměnil za nějaký jiný. Proč byste to také dělal, že?

Je také pravda, že se správnou barevnou reprodukcí fotografií na monitoru se může potýkat i uživatel, který používá jinak velice vyspělý a poměrně dokonalý fotografický monitor. Může například používat nevhodný prohlížecí program nebo mít špatně nastavený barevný profil monitoru, atd., atd......

Může platit i opak, že uživatel může používat pro zobrazování fotografií naprosto nevhodný monitor a přesto na něm mohou být za určitých podmínek některé fotografie zobrazeny správně, ať už "náhodou" nebo proto, že uživatel je expert a ví přesně , co zobrazuje, čím to má prohlížet a jak má mít správně nastaven barevný profil monitoru ...
Moderátor tohoto diskuzního fóra
Antonín Charvát
Antonin.Charvat
 
Příspěvky: 345
Registrován: 06 led 2012 10:56

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod dluhos » 22 led 2012 00:15

Ještě se příkladem vrátím k tomu "prznění" fotek. Přiložený obrázek má barevně do reality hodně daleko. V tomto případě ty posunuté barvy nejsou díky špatnému monitoru. Mým záměrem bylo zdůraznit syrovost oné zdi.
Přílohy
DSC_7883d.JPG
DSC_7883d.JPG (933.97 KiB) Zobrazeno 13011 krát
EXIF-Data
Ohnisková vzdálenost: 24 mm
Čas expozice: 30 sec.
Clona: F/22
ISO: 200
Whitebalance: Automaticky
Použití blesku: Ne
Model: NIKON D3S
Expoziční program: Priorita clony
Exposure bias: -8/6 EV
Metering mode: Pattern
dluhos
 
Příspěvky: 232
Registrován: 10 zář 2011 09:18

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod ďaur » 22 led 2012 08:32

dluhos:
asi mám opravdu špatný monitor :lol: , protože přestože tu konkretní zeď neznám, připadá mě barevně naprosto normální :)
ďaur
 
Příspěvky: 333
Registrován: 28 říj 2011 05:45

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod milav » 22 led 2012 18:40

Asi jsme na tom stejně, mně taky, že by mi monitor ukazoval původní barvy ? :P
Sony SLT A35, Sigma 17-70 F2.8-4.0 DC MACRO OS HSM, Sigma 70-300 F4-5.6 DG OS, Sony 50 F1.8
milav
 
Příspěvky: 25
Registrován: 11 říj 2011 07:21

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod Avionik » 22 led 2012 19:31

Safra klucí ja to na svém Prestigiu vytím taky v normálních barvičkách (podle otlučených cihel ;) , penzista
Uživatelský avatar
Avionik
 
Příspěvky: 2907
Registrován: 10 zář 2011 19:08
Bydliště: Olomouc

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod Antonin.Charvat » 22 led 2012 20:07

Pozn.moderátora diskuze:
Fotografii od "dluhos" vidí ' úplně STEJNĚ a SPRÁVNĚ všichni, kdo splňují jednu ze dvou následujících podmínek:

1) Prohlížejí toto fórum internetovým prohlížečem bez Správy barev, tj. jejich prohlížeč "nerozumí" barevnému profilu jejich připojeného monitoru, ale to nevadí, pokud se barevný rozsah (gamut) jejich monitoru blíží barevnému rozsahu, pro který byla vytvořena data zobrazované fotografie (v tomto případě Nikon sRGB 4.0.0.3002, což je blízké standardu sRGB).
Jinými slovy barevný rozsah fotografie odpovídá nebo je dokonce shodný s barevným rozsahem připojeného monitoru.

NEBO

2) Prohlížejí toto fórum internetovým prohlížečem s aktivovanou Správou barev, tj. jejich prohlížeč "rozumí" barevnému profilu jejich připojeného monitoru a přitom se předpokládá, že barevný rozsah (gamut) jejich monitoru je stejný nebo větší, než barevný rozsah prostoru, pro který byla vytvořena data zobrazované fotografie (v tomto případě Nikon sRGB 4.0.0.3002).

Ani jeden z obou případů není splněn v případě "horších" notebooků, protože jejich barevný rozsah je obvykle mnohem menší, než je barevný rozsah odpovídající standardu sRGB !

Jinak samozřejmě platí, že jedině pan "dluhos" ví, jak vypadala původně barevně cihlová stěna v reálu zachycená jeho fotoaparátem a jak ji nakonec schválně barevně posunul, takže nyní vypadá jak vypadá. No a to že ji barevně neposunul tak, že není např. "brčálově zelená", aby každý na první pohled poznal, že ji barevně upravoval, je také pochopitelné.
Není samozřejmě nic snažšího, než aby pan "dluhos" zaslal pro srovnání ještě i původní data (fotografii) a bylo tak lépe sroumitelné, co měl na mysli tím cituji - "przněním" barev. Já bych v tomto případě spíše použil normální výraz "úpravou" barev.
Moderátor tohoto diskuzního fóra
Antonín Charvát
Antonin.Charvat
 
Příspěvky: 345
Registrován: 06 led 2012 10:56

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod dluhos » 22 led 2012 20:31

Tak přikládám původní obrázek.
Přílohy
DSC_7883puv.JPG
DSC_7883puv.JPG (388.57 KiB) Zobrazeno 12972 krát
EXIF-Data
Ohnisková vzdálenost: 24 mm
Čas expozice: 30 sec.
Clona: F/22
ISO: 200
Whitebalance: Automaticky
Použití blesku: Ne
Model: NIKON D3S
Expoziční program: Priorita clony
Exposure bias: -8/6 EV
Metering mode: Pattern
dluhos
 
Příspěvky: 232
Registrován: 10 zář 2011 09:18

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod Avionik » 22 led 2012 21:23

To "dluhos" díky , aspoň mám včíl co porovnávat ,penzista
Uživatelský avatar
Avionik
 
Příspěvky: 2907
Registrován: 10 zář 2011 19:08
Bydliště: Olomouc

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod mihla2 » 23 led 2012 21:34

taky cosi vidím. Řekl bych že to co ostatní. A tu je asi ten fígl. Při použití definice amatéra dle "Antonin.Charvat" a dalších informací z příspěvku "včera, 21:07" mám takový nutkavý pocit říci, že nám je celkem jedno podle jakého parametru nám monitor ukazuje. Prostě nám to ukazuje a zdá se že dobře.
Nepochybuji, že postavíme li je vedle sebe, bude každý o fous jinde. Jenže: 1. to se nestane (postavení vedle sebe); 2. většinou nám to bude jedno; 3. ta fotka je focena za extrémních podmínek a tak či onak oči ukazovaly něco jiného a ta následná úprava to jen koriguje směrem k vlastnímu pocitu autora.
Osobně mi ten originál připadá do modra s potlačenou saturací. Říkám to za podmínek: Na monitor svítí šikmo ( cca 15°) klasická žárovka. V místnosti převládá bílá a světlé dřevo - stěny a nábytek. Brejle mi vše posouvají do žluté. Monitor mám nastaven na denní osvětlení. (HP1955, jakýsi podtyp PVA) A dopíjím třetí deci bílého.
No a teď předpokládám, že nám jde taky o tisk. Neznám tiskárnu která vydá výsledek který by odpovídal tomu co autor viděl.
Kdysi jsem chodil na brigády do knihtisku barevných fotografických knih. Ta kouzla co tiskaři dělali a zoufání si autorů nad výsledkem který byl ale úplně jiný....
Realita - monitor - papír. Z fyzikálních důvodů zcela nekompatibilní. Je zázrak, že to vůbec dohromady funguje. Pak výše popsané parametry jsou důležité především pro profíky. Pro nás amatéry je rozhodně prospěšné to vědět. De facto to ale nepotřebujeme.
Se vším co jste pane Charvát napsal asi všichni naprosto souhlasíme. Jen se snažím to zařadit do ostatních souvislostí aby tazatel (autor vlákna) měl ucelený přehled o problému. Obávám se, že před koupí nebude studovat desítky stránek pro získání celkového nadhledu nad věcí. Udělala to asi vetší část z nás diskutujících.
Tazatelé to většinou nejsou. Ti očekávají jednoduchou odpověď.
mihla2
mihla2
 
Příspěvky: 143
Registrován: 29 zář 2011 21:19

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod mihla2 » 23 led 2012 21:48

pocitem bych řekl, že originál vypadal asi nějak takto ( s tím že tam bylo velmi málo světla )
Přílohy
DSC_7883uprava mihla2.jpg
DSC_7883uprava mihla2.jpg (505.8 KiB) Zobrazeno 12946 krát
EXIF-Data
Ohnisková vzdálenost: 24 mm
Čas expozice: 30 sec.
Clona: F/22
ISO: 200
Whitebalance: Automaticky
Použití blesku: Ne
Model: NIKON D3S
Expoziční program: Priorita clony
Exposure bias: -8/6 EV
Metering mode: Pattern
mihla2
 
Příspěvky: 143
Registrován: 29 zář 2011 21:19

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod dluhos » 23 led 2012 23:43

to mihla2

Nemusel jste si vymýšlet originál, je přiložen o tři příspěvky dále.
dluhos
 
Příspěvky: 232
Registrován: 10 zář 2011 09:18

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod mihla2 » 24 led 2012 18:37

dluhos: Pardon, nedorozumění. Ta fotka je upravený citovaný originál. Cílem bylo za daných podmínek zobrazit jak asi doopravdy ta stěna vypadala. (originálně ta stěna, nikoliv její snímek.) Jak to vidí moje oči. ( a monitor )
A mimochodem, za nočních podmínek mi ta moje úprava připadá asi tak jak ty cihly mám v paměti. Dnes odpoledne za denního světla dokonce i se sluníčkem v okně to vypadá úplně jinak, nereálně.

A v tom rozdílu vidím ten problém kalibrace monitoru. (A tím i všech těch det.popisů jak vybírat) To má význam jen pro monitor umístěný na temném pracovišti s přesně definovaným osvětlením a dalšími konstantními a odladěnými podmínkami. To tuším :lol: v domácích podmínkách nenastane, přesto čtu v různých diskuzích jak někteří doma na stole kalibrují.

A ještě. Nějak nechápu jak se to projeví při práci s JPG. 256 odstínů na barvu je dost málo. Smysl vidím až při RAW.
mihla2
 
Příspěvky: 143
Registrován: 29 zář 2011 21:19

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod Antonin.Charvat » 25 led 2012 01:34

To "mihla2":

Poznámka ke kalibraci monitoru:
V běžné praxi existuje poměrně velké množství kalibračních úloh s velmi rozličnými cíly.
když tedy někdo řekne, že by chtěl zkalibravovat monitor ale neví, co by vlastně mělo být cílem kalibrace, pak taková úloha nemá řešení a monitor v takovém případě nelze kalibrovat /protože není známo jak/.
Je to jako kdyby někdo řekl strojnímu inženýrovi, aby navrhl motor, aniž by mu prozradil, k jakému účelu by měl ten motor vlastně sloužit - motor do traktoru, do tanku, do motorky, do auta - ??? Jinými slovy Co by mělo být cílem návrhu takového motoru?

Správnému určení cíle kalibrace je tedy v praxi věnována mimořádná pozornost, protože pro rozličné úlohy jsou vhodné rozličné cíle kalibrace.
Základní typy (cíle) v praxi často používaných kalibrací mohou být např.:
1) Nakalibrování monitoru na určitý standard, např. "sRGB"
2) Nakalibrování monitoru na určité uživatelem specifikované hodnoty: jasu, bílého bodu nebo gradace obrazu
3) Nakalibrování monitoru podle nějakého vzoru, kterým může být např. jiný monitor nebo tisková předloha.
V případě tiskové předlohy, kdy může být např. cílem kalibrace sladění bílého bodu monitoru tak, aby byl ve shodě s vnímáním bílé odrazem světla od tiskové předlohy, je jak píšete jistě třeba stabilizovat světelné podmínky světla dopadajícího na tiskovou předlohu.

Z výše uvedených příkladů je zřejmé, že k zajištění cílů kalibrace v případě 1)-3), není stabilizace světelných podmínek okolního osvětlení vůbec důležitá a pro výsledek kalibrace nehraje prakticky žádnou roli !
Otázka kalibrace monitoru může být tedy zcela na místě i v jinak zcela amatérských podmínkách.

Příklad: Pokud se sejdou dva "amatéři" a oba budou chtím mít své monitory nakalibrovány stejně, např. podle standardu "AdobeRGB", tj. s barevným gamutem AdobeRGB, bílým bodem 6500K, jasem 80 cd/m2 a gradací obrazu odpovídající koeficientu gamma=2.2, pak se mohou této úlohy zhostit třeba v domácím prostředí je celkem jedno, zda je venku sluníčko nebo zataženo, nebo zda budou takovou kalibraci provádět věčer nebo při nějakém umělém osvětlení.
Přitom tento typ kalibrace je v praxi velmi často používán a MÁ VELKÝ VÝZNAM i přesto, že monitory nejsou umístěny na temných pracovištích s přesně definovaným osvětlením. V tomto případě totiž to přesně definované osvětlení ztrácí svůj význam (prostě proto, že neovlivňuje požadovaný cíl kalibrace).

Poznámka k práci se soubory JPG (8-bitová fotografická data s definovaným kompresním poměrem):
Vyšší bitová hloubka obrazových dat ovlivňuje především vnímání přechodů (jejich "hladkost" nebo-li plynulost) mezi blízkými barevnými tóny, ale rozhodně ne celkové vnímání barevné reprodukce snímku - na to 8-bitová barevná hloubka (256 odstínů na každý RGB-kanál) zcela jistě postačí.
Jinými slovy k vnímání barevných rozdílů mezi jednotlivými snímky (tak jak je vnímáme v této diskuzi - viz. příklady zaslané od "dluhose") zcela jistě nejsou nutná nekomprimovaná fotografická data s barevnou hloubkou vyšší než 8-bitů.
Moderátor tohoto diskuzního fóra
Antonín Charvát
Antonin.Charvat
 
Příspěvky: 345
Registrován: 06 led 2012 10:56

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod Mila_xl » 25 led 2012 09:20

Trošku se sem vtírnu ze svého (sousedního) vlákna - takže já bych měl, abych dosáhl stejného náhledu fotografií na zcela rozdílných monitorech (Dell a LG) chtít sjednotit pomocí kalibrace monitory např. na standard sRGB, abych dosáhl stejného náhledu? A když bych to chtěl nastavit tak, aby se mi stejně tiskly i fotografie na konkrétní tiskátně? Např Canon Pixma 4300? Lze toho dosáhnout? A co je vhodnější pro úpravu fotek a pro tisk? AdobeRGB nebo sRGB - jestli je ta otázka vůbec na místě :-) Fotím Canonem EOS 50D s nastavením sRGB, prakticky vše do RAW.
Mila_xl
 
Příspěvky: 134
Registrován: 23 led 2012 12:57

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod Antonin.Charvat » 25 led 2012 12:46

Mila_xl píše:Trošku se sem vtírnu ze svého (sousedního) vlákna - takže já bych měl, abych dosáhl stejného náhledu fotografií na zcela rozdílných monitorech (Dell a LG) chtít sjednotit pomocí kalibrace monitory např. na standard sRGB, abych dosáhl stejného náhledu? A když bych to chtěl nastavit tak, aby se mi stejně tiskly i fotografie na konkrétní tiskátně? Např Canon Pixma 4300? Lze toho dosáhnout? A co je vhodnější pro úpravu fotek a pro tisk? AdobeRGB nebo sRGB - jestli je ta otázka vůbec na místě :-) Fotím Canonem EOS 50D s nastavením sRGB, prakticky vše do RAW.


To "Mila_xl":
Definoval jste to naprosto přesně ! Ve Vašem případě, kdy je Vaším cílem dosáhnout stejné barevné reprodukce na dvou různých monitorech, by bylo ideální např. oba nakalibrovat na "stejný standard", např. sRGB.
Konkrétně ve Vašem případě to bohužel nejde, protože používáte monitory s pevným nativním gamutem (s pevně nastaveným barevným rozsahem monitoru), který u těchto levných modelů nelze měnit podle např. nějakého rozšířeného RGB-standardu.
Můžete ale samozřejmě provést v obou případech kalibraci, tj. nastavení stejných hodnot jasu a bílého bodu. S gradací obrazu bych v tomto případě zatím "nehejbal" a poté v rámci kalibrací změřit barevné rozsahy obou monitorů a vytvořit jejich odpovídající barevný profil.
Je třeba si uvědomit ovšem základní předpoklad správného zobrazení barev v případě nasazení barevných profilů monitorů:
A sice to, že prohlížecí programy, které budete používat, MUSÍ UMĚT s takto vytvořenými barevnými profily pracovat !
V případě, že používáte prohlížeč, např. MS Internet Explorer, který s barevnými profily NEPRACUJE, pak kalibrace, tak, jak jsem ji popsal zrácí svůj význam a jediným řešením by skutečně bylo upravit nativní barevné rozsahy obou monitorů tak, aby byly stejné, např. odpovídaly RGB-standardu "sRGB". Tato úolha je ovšem řešitelná pouze s již poloprofesionálními nebo profesionálními monitory. Např. moely EIZO SX2262W nebo SX2463W umí přepínat svůj gamut na sRGB nebo AdobeRGB a profi-řada EIZO CG nabízí dokonce výběr z osmi přednastavených gamutů a je dokonce možné pomocí speciálního programu gamut upravovat podle libovolného RGB-standardu.

Sladění monitoru s tiskárnou je ovšem docela jiná (mnohem obtížnější úloha) než sladit dva monitory. Tam již nastupují ještě další faktory: jako např. vytvoření pokud možno stabilních světelných podmínek světla dopadajícího na tiskovou předlohu. V amatérských podmínkách je tato úloha bez alespoň základních znalostí o světle a kalibrací tiskáren jen obtížně řešitelná a kdybych měl dopodrobna popisovat možné metody řešení v rámci tohoto fóra, pak by to toto fórum asi značně znepřehlednilo a jen to psaní by zabralo několik hodin usilovné práce :-) V takovém případě je vhodné se porozhlédnout po nějakém kurzu a načerpat alespoň nějaké základní vědomosti, bez kterých je tato úloha opravdu velmi obtížná a pro amatéra znamená často jen ztrátu času.
Moderátor tohoto diskuzního fóra
Antonín Charvát
Antonin.Charvat
 
Příspěvky: 345
Registrován: 06 led 2012 10:56

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod Standa » 25 led 2012 17:50

Přiznávám, že v oblasti monitorů a kalibrace nejsem ani začátečník. Po přečtení prvního (resp. třetího) příspěvku mi padla brada když jsem zjistil, co je to vlastně za vědu. Já jsem šťastný, když mi monitor na mém notebooku svítí "jasně" a mám pěkné barevné obrázky. Ještě jsem ani nedočetl příspěvek do konce a hned se mi v hlavě zrodila otázka, jak jsou na tom monitory od Applu (jelikož se chystám kompletně přejít na platformu MAC OS) a když jsem onen článek dočetl, zjistil jsem, že už mě někdo předběhl ;) Vidím tedy, že nejsem sám. Odpověď mě pochopitelně velmi zklamala (až zarmoutila), jelikož jsem si právě onen iMac chtěl koupit. Trochu mě povzbudila věta: MacMini + 24" fotomonitor (EIZO SX2462W nebo NEC PA241). Tedy řešení se asi najde ač to nebude úplně 100% jablečné.
Dovolte mi záludnou otázku. Viděl jsem v TV a hlavně na YouTube stovky různých dokumentárních, propagačních a výukových videí z oblasti fotografie a designu. Bavíme se o náročnějších fotografech/designérech a hlavně o profesionálech. Ve většině případů bylo na videích vidět, že používají počítače MAC a pochopitelně i MAC monitory (někdy i dva i tři). To, že se většina fotografického byznysu odehrává na platformě MAC není žádnou novinkou, teď se ale bavíme o oněch "nekvalitních" Apple monitorech. Co mi k tomu řeknete? Vygooglujte si jakéhokoli profi designéra nebo fotografa který dává na web své video "zkušenosti". V 90% uvidíte, že používají samé bílé/stříbrné nádobíčko, pod stolem i na něm. Kdyby šlo o jednotlivce, řeknu si, je ortodoxní jablíčkář. Ale zde jde o masy foto-profesionálů kteří Apple monitory používají. Jak si to tedy mám s onou špatnou (rozuměj amatérskou) kvalitou Apple monitorů vysvětlit po vašem odborném výkladu, pane Charváte? (myšleno v dobrém).
Standa
 
Příspěvky: 11
Registrován: 25 led 2012 17:14

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod dluhos » 25 led 2012 20:09

to Standa

a nemá třeba Apple taky nějaké profi foto monitory, o kterých tady nevíme, protože jsou třeba moooc drahé?
dluhos
 
Příspěvky: 232
Registrován: 10 zář 2011 09:18

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod mihla2 » 25 led 2012 21:23

p. Charvát: "Z výše uvedených příkladů je zřejmé, že k zajištění cílů kalibrace v případě 1)-3), není stabilizace světelných podmínek okolního osvětlení vůbec důležitá" Moje babička by se mne zeptala "A kde jsi to četl?"
Po čistě technické stránce s informacemi které zde podáváte musím jen souhlasit. Řekl bych ale, že se dopouštíte zásadního omylu. Cílem není nastavení diskrétního zařízení bez ohledu na celý řetězec. Cílem je nastavení celého řetězce. (oko ...;...;...oko)
Váš příklad o dvou přátelích je proto zcela špatný. Jestliže mají identické zařízení a totožně je nastaví na jednom místě. V žádným případě nedostanou doma shodný výsledek jestliže nemají také doma shodné podmínky. Je mi líto, Váš příklad mám za sebou. Jak píšete to nefunguje. Jen souhlasím, že to prvotní nastavení je rozhodně vhodný.
Jinak vidím, že máte silné nutkání vysvětlovat. Je to také můj problém. A oba máme problém v odhadnutí co je pro tazatele únosné. Používáme slovník a hloubku informací které tazatel většinou není sto v daném okamžiku zvládnout Mimo jiné také proto, že náš výklad předpokládá jisté znalosti. Jestli ty znalosti tazatel má, tak se takto (autor vlákna) neptá.
Ostatní prosím za prominutí, už trochu sjíždím do osobní roviny, nebudu v tom pokračovat.
mihla2
 
Příspěvky: 143
Registrován: 29 zář 2011 21:19

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod Standa » 25 led 2012 22:37

dluhos píše:to Standa

a nemá třeba Apple taky nějaké profi foto monitory, o kterých tady nevíme, protože jsou třeba moooc drahé?


Apple (co já vím) má monitor integrovaný s MAC počítačem tedy onen iMAC a pak má ( to je novinka ) thunderbolt displaye. Tedy samostatné monitory s vysokorychlostním portem. Ovšem parametry samotného monitoru jsou v obou případech totožné. O žádných profi Apple monitorech nevím.
Standa
 
Příspěvky: 11
Registrován: 25 led 2012 17:14

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod Antonin.Charvat » 26 led 2012 01:39

mihla2 píše:p. Charvát: "Z výše uvedených příkladů je zřejmé, že k zajištění cílů kalibrace v případě 1)-3), není stabilizace světelných podmínek okolního osvětlení vůbec důležitá" Moje babička by se mne zeptala "A kde jsi to četl?"
Po čistě technické stránce s informacemi které zde podáváte musím jen souhlasit. Řekl bych ale, že se dopouštíte zásadního omylu. Cílem není nastavení diskrétního zařízení bez ohledu na celý řetězec. Cílem je nastavení celého řetězce. (oko ...;...;...oko)
Váš příklad o dvou přátelích je proto zcela špatný. Jestliže mají identické zařízení a totožně je nastaví na jednom místě. V žádným případě nedostanou doma shodný výsledek jestliže nemají také doma shodné podmínky. Je mi líto, Váš příklad mám za sebou. Jak píšete to nefunguje. Jen souhlasím, že to prvotní nastavení je rozhodně vhodný.
Jinak vidím, že máte silné nutkání vysvětlovat. Je to také můj problém. A oba máme problém v odhadnutí co je pro tazatele únosné. Používáme slovník a hloubku informací které tazatel většinou není sto v daném okamžiku zvládnout Mimo jiné také proto, že náš výklad předpokládá jisté znalosti. Jestli ty znalosti tazatel má, tak se takto (autor vlákna) neptá.
Ostatní prosím za prominutí, už trochu sjíždím do osobní roviny, nebudu v tom pokračovat.


To "mihla2":
Naprosto s Vámi souhlasím, že nastavení (kalibrace) monitoru mají význam pouze při stanovení nějakého smysluplného cíle kalibrace s ohledem na jeho začlenění do nějakého konkrétního pracovního řetězce.
Jinak můj příklad dvou kamarádů, kteří chtějí na dvou různých pracovištích na svých monitorech vidět totéž, je v praxi velmi častým případem a příklad praktického pracovního řetězce, kdy určitá komunita fotografů chce např. sledovat fotografie zveřejněné na určitém fotografickém webovském portále. Nejedná se tedy o nějaký nevhodný naprosto teoretický příklad odtržený od praxe.

Tito fotografové nemají jistě doma stejné světelné podmínky a přesto je tato úloha poměrně snadno řešitelná. Stačí, aby se dohodli na určitém "standardním" nastavení svých monitorů (např. bílý bod 6500K), aby se dohodly na určitém standardu fotografických RGB-dat zveřejňovaných na portále (např. barevný rozsah odpovídající standardu sRGB) a aby důsledně používali pro prohlížení fotografií internetový prohlížeč pracující s barevnými profily svých monitorů (tedy prohlížeč se Správou barev).

V tomto případě platí, že pokud budou mít všichni nastaven bílý bod na svých monitorech na stejnou hodnotu, pak jej budou všichni u sebe doma vnímat stejně a nezávisle na okolním osvětlení.
(když pochopitelně zanedbám efekt, že dva technologicky různé panely nemají nikdy naprosto identický stejný bílý bod, ikdyž kalib.sonda ukazuje stejné hodnoty bílého bodu).
Stačí si udělat malý pokus:
1) Postavit vedle monitoru za denního osvětlení bílý papír a nastavit bílý bod monitoru tak, aby byl naším okem vnímán prakticky jako shoda s bílým papírem .
2) Nyní zatáhnout žaluzie a rozsvítit umělé osvětlení (nejlépe žárovky, aby byl rozdíl co největší) a co se stane?
3) Papír zežloutne s mírným nádechem do červena, zatímco bílou na monitoru bude naše oko vnímat prakticky beze změny jako studenou bílou s mírným nádechem do modra.
(Já vím, Vy tvrdíte, že tyto "pokusy" už máte za sebou a že se Vám při změně okolního osvětlení nejen výrazně změní bílá na papíru, ale též bílá na monitoru, takže papír zůstane prakticky s monitorem stále ve shodě. No, nezlobte se, ale to Vám opravdu nevěřím :-)

Na druhé straně existují pracovní řetězce (úlohy), kdy změna okolního osvětlení má opravdu dramatický dopad.
Je to např, případ, kdy chce fotograf docílit na svém monitoru shody ne s jiným monitorem, ale s papírovou fotografií (s tiskovou reprodukcí obrazu).
Už výše popisovaný pokus naznačuje, že při změně okolního osvětlení + světla dopadajícího přímo na tiskovou předlohu se výrazně mění bílý bod vnímaný lidským okem jako odraz světla od papíru a že je tedy v tomto případě zapotřebí této změně přizpůsobit bílý bod monitoru, na kterém chceme docílit shody.

V praxi tedy opravdu vždy velmi záleží na tom, s čím se má barevná reprodukce na monitoru vlastně shodovat, zda s jiným monitorem, tiskem, nebo s nějakým dohodnutým RGB-standardem - a podle toho pak volit cíle kalibrace.
V případě požadované shody s papírovou fotografií (tiskem) - tady s Vámi naprosto souhlasím - na okolním osvětlení a světlu dopadajícímu na papírovou fotku velmi záleží a proto vznikají ty nekonečné dohady, zda a do jaké míry tento problém řešit v amatérských podmínkách, jinými slovy - jak zajistit stabilní světelné podmínky a jaké by ty světelné podmínky vlastně měly být.
Moderátor tohoto diskuzního fóra
Antonín Charvát
Antonin.Charvat
 
Příspěvky: 345
Registrován: 06 led 2012 10:56

PředchozíDalší

Zpět na Vše kolem zobrazování fotografií na monitorech

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků

cron