Moderátor: Antonin.Charvat
....., zvažuji pořízení nového monitoru pro úpravy fotografií.
Konkrétně se jedná o Eizo EV2455. Doposud používám LG W2220P (22" 16:10) spolu s ICC profilem z kalibrační sondy a jsem spokojený, jen mi z něj po nějaké době bolí oči. Používám ho 5let a poohlížím se po náhradě.
Monitor bude používán pro domácí úpravy fotek. Fotografuji s DLSR a upravuji Rawy(Canon DPP, PS, Zoner). Používám barevný prostor sRGB, aRGB nemám v plánu používat. Dále jen internet, tu a tam office a střih domácoho videa.
Je tento monitor pro mé účely vhodný i při nekalibrování? Neznám ve svém okolí nikoho, kdo vlastní kalibrační sondu a raději se do kalibrace sám pouštět nechci. Dokáže mi EV2455 zaručit, že uvidím +- přesné barvy a reálný obraz? Jde mi o to, abych v dobré víře neupravoval fotky, které na monitoru vidím jako správně barevné, ale ve skutečnosti jsem úplně mimo. Výsledné fotografie publikuji na i na webu.
Domácí tisk nepoužívám, nechávám si fotografie tisknout, a pokud výsledné fotografie vypadají alespoň hodně přibližně s monitorem, jsem spokojený. Vím, že papír a monitor nevypadají stejně, a nehodlám se tím nějak hlouběji zabývat. Výsledný vzhled vždy doladíme před tiskem v tiskárně.
Další kandidáti jsou Eizo CS230, ale 16:9 se mi hodně nelíbí raději bych 24" 16:10. A můj favorit Eizo CS2420, ale na můj vkus už moc drahý. 17000kč se mi opravdu dávat nechce, ale zatím mi to vychází jako jediná ještě dostupná varianta.
..... připadá mi, že v dnešní době si naprostá většina lidí prohlíží web na mobilech, tabletech a nekalibrovaných monitorech a stejně to každý vidí jinak. Ale chci mít jistotu, že z mé strany je fotka v pořádku.
... softverova kalibracia monitoru ma negatívne dopady v podobe zlievania blizkych odtieňov farieb.
Chcem sa spýtať či tzv. "okometrická kalibrácia" vo Windows 7, ktorú som pred nejakym casom spravil na displayi notebooku sposobuje tiež tento dôsledok.
Zda sa mi totiz, že sa pomocí okometrické kalibrace Windows vytvoril tiež nejaky ICC profil vo sprave farieb.
A keby toto zlievanie farieb aj sposobila, tak sa tento efekt zruší nastavením ineho (noveho) ICC profilu vo sprave farieb?
Jinými slovy "lidsky" řečeno a bez nějakých dlouhých "květnatých slov" lze v podstatě říci toho:[/b][/u]
1) Po vybalení z krabice a nastavení stejného jasu a bílého bodu na obou modelech (EV2455 a CS2420) bude zobrazení fotografie dle standardu "sRGB" přibližně totožné (to je dobrá zpráva pro toho, kdo si není ochoten nebo prostě nemůže připlatit za fotografický monitor).
2) S přibývajícím časem a tak, jak monitory budou stárnout, se bude barevná reprodukce u obou modelů čím dál tím více lišit (to je bohužel věc, kterou nelze při "šetření" opomenout).
U fotografického modelu budou odchylky malé a půjdou snadno korigovat kalibračním programem (s podporou tzv. "hardwarové" kalibrace) na původní "originální" hodnoty, jako když byl monitor nový. U kancelářského monitoru bude případná kalibrace obtížná (podpora pouze tzv. "softwarové" kalibrace) se všemi z toho vyplývajícími důsledky. Uživatel bude muset provádět po dvou a víceletém provozu "ruční" doladění bílého bodu např. dle nějakého "vzorového" (= zkalibrovaného) fotografického monitoru nebo to prostě "nechat být, jak je" s tím, že barevná reprodukce sRGB fotografie již nebude zobrazena zcela korektně tak, jako na novém nebo zkalibrovaném fotografickém monitoru.
3) I v případě nového kancelářského monitoru s poměrně přesným nastavením bílého bodu od výrobce je třeba počítat s horší "kresbou" v tmavých odstínech (díky méně přesným obrazovým procesorům) a také s horší homogenitou obrazu, než v případě fotografických monitorů, kde jsou použity další přídavné technologie - jako např. obvody DUE (Digital Unifirmity Equalizer) v případě fotografických monitorů EIZO.
Při přechodu z modelu LG W2220P (22" 16:10) na model EIZO EV2455 (24" 16:10) Vám bude připadat svět "krásný" a "super", ale později asi zjistíte, že chcete přeci jen trochu více (zvláště, když navýšení ceny za fotografický CS2420 není až zas tak vysoké ) a plně odpovídá rozdílu v přidané hodnotě monitoru.
Budu se řídit heslem „nejsem tak bohatý, abych kupoval levné věci“ a trochu si připlatím a pořídím EIZO CS2420.
Měl bych ještě jedem dotaz ohledně životnosti: EIZO udává, že poskytuje záruku 5let, nebo 30000hodin, záleží, co nastane dřív. Mám tomu rozumět tak, že monitor by měl při běžném domácím provozu vydržet 5let, ale nemusel by přežít 6rok? Dle mých statistik používám monitor v průměru 4,5hod. denně. To je v řeči EIZO 18let. Monitor pořizuji na delší dobu, počítám z provozem min.10let. To je caa. 50% garantovaných hodin. Je tedy reálná šance, že pokud nepřekročím garantovaných 30000hodin, bude fungovat?
vladho píše:"Slévání" blízkých tónů můžete zkontrolovat např. aplikací "Eizo-test", kterou si můžete zdarma stáhnout ze stránek http://www.eizo.cz:
https://www.eizo.cz/vsechny-monitory/pr ... nitortest/
nebo přímým odkazem zde:
http://www.eizo.cz/fileadmin/content/do ... indows.zip
... stiahol som si uvedený testovací obrazok "EIZO_TestPage610cz" vo formátoch .gif- velkost 464kb, .jpg - velkost 1,9 MB a .tif -velkosť 1,8 MB.
Formaty jpg a tif vyzeraju byť v poriadku, žiadne zlievanie farieb nevidim, ale v gife sa farby viditelne zlievajú (posterizuju). Len neviem, čo z toho vyplýva... Mám rozhodenú LUT tabulku?
Dobrý den pane Charváte.
Pokud by jste byl tak laskav, měl bych ještě dva dotazy. Týkájí se srovnání monitorů EIZO CS2420 a EIZO CS230. Zajímá mne to čistě ze zvědavosti a možná to i pomůže někomu jinému.
Protože nemám v úmyslu využívat barevný prostor adobeRGB, ale pouze sRGB, nebylo by EIZO CS230 dostatečně kvalitní pro amatérské úpravy fotografií a přípravu pro případný tisk? Cenový rozdíl není nějak velký, ale za 3000kč + něco málo se nechá sehnat např. kalibrační sonda EIZO EX3. Můžete mi objasnit, jak budou oba monitory „ukazovat“ v praxi a jak se s nimi bude pracovat v případě kalibrace a případného „ladění“ barev?
... jakým kabelem musím propojit monitor a PC, abych dokázal zobrazit max. barev, jaké danný monitor dokáže zobrazit. CS230 umí 8bit, CS 2420 10bit. Začínám se do toho nějak zamotávat . Grafickou kartu mám pouze integrovanou na čipu, Intel HD 4600. Tak moc doufám, že nebudu muset pořizovat ještě grafiku, protože mi tahle 100% stačí, zatím.
Antonin.Charvat píše: .....
Antonin.Charvat píše:To: "oldbas"Poruchovost modelu CS2420 je velmi nízká: 0,003% z počtu prodaných kusů (z tisíce vyrobených kusů dojde pouze u tří kusů během záruční lhůty k nějakému defektu).
"Použitelná" životnost modelu CS2420 je odhadována při provozu 8-10 hod./den cca 8-10 let. Pak začne docházet k nevratným změnám díky únavě materiálu difúzeru a díky opotřebování podsvětlovacího systému (jas monitoru začne slábnout a navíc žloutnout a "flekatět").
Při provozu 4.5 hod./den lze životnost monitoru odhadnout dokonce na 15 let. (Poté nebude sice ještě stále definitivně "mrtvý", ale nebude již zřejmě použitelný pro fotografickou práci - nebude možné ho již zkalibrovat na požadované hodnoty dle standardů sRGB/AdobeRGB).
... mám ještě několik otázek:
1) Mohl by jste mi objasnit, jak je na tom model EIZO CS230 s poruchovostí a odhadovanou životností?
2) Je mezi modely CS2420 a CS230 ještě jiný zásadní rozdíl, kromě: aRGB vz. sRGB, integrovaný autokorekční senzor, rozlišení a poměr stran?4)
Co např. únava očí, kvalita obrazovky?
3) Dále mám nejasnost ohledně okometrické kalibrace modelu CS230. Chápu správně, že k této funkci je potřeba kalibrační software ColorNavigator Elements, který si musím koupit? Kalibračním softwar EIZO ColorNavigator 6.x dodávaný společně s monitorem tohle nezvládne?
Pořídil jsem tedy EIZO CS2420. Mám ale trochu nejasnost s nastavením. Rád byl alespoň zatím monitor používal bez kalibrace optickou sondou a využíval přednastavené režimy, v mém případě tedy sRGB. Ze stránek EIZO.CZ jsem si stáhnul soubor zip s ICC profily a profil monitoru ICC CS2420 CUSTOM 6500K jsem uložil a nainstaloval do složky color s barevnými profily ve Windows. Ve správě barev Windows jsem monitoru přiřadil tento profil jako výchozí. Je to takhle správně? Nebo není potřeba tento ICC profil používat a ponechat vše ve výchozím stavu jak je windows nastavený? aRGB zatím používat nedubu, zajímá mě pouze RGB.
Dále bych potřeboval objasnit funkci Input Range v nastavení Signal. Používám DVI kabel a jsou k dispozici 3 možnosti. Auto(pouze při HDMI), Full, Limited (109%White), a Limited. Jaké je správné nastavení pro zobrazování fotek v režimu sRGB? V režimu Full mi fotky připadají méně kontrastní, obraz je takový plochý, ale přirozený. Režim Limited (109%White) je kontrastnější a sytější a režim Limited způsobuje vysoký kontrast přesycení barev.
pane Charvát, co říkáte na ten TestScreen? (jak jsem dával link a popis co se jím testuje - zejména na něm jde okem poznat - na tom šedém i barevných páscích, neplynulé přechody jasů i barev - čili nízká bitová hloubka barev.)
A taky co říkáte na moji teorii (i praktické ujištění díky UHD), že limitující pro jemné přechody jasů tedy i barev je i jemnost pixelů - čili fyzické rozlišení! monitoru? Neb skoky odstínů nezle dělat jemněji než po pixelu i kdyby elektronika byla třeba 128bitová a jeli pixelů málo, tak kde nic není ani čert nebere )
Navíc (krom fotek z A77 v AdobeRGB) střihám i FullHD video až o 50p(!) a PC monitory často neumí 50fps , ale pouze 30 nebo 60 = neplynulý pohyb v evropském videu o 25 a 50 fps a pro nesynchronizaci rozdílných snímkování je i zlom v obraze To s LCD TV neznám
Zpět na Vše kolem zobrazování fotografií na monitorech
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků