To: "n4n0b1t"
Tak obsahlou odpoved sem necekal
Jde o testy na
http://www.prad.de. V testech bude na 100% cerna plocha na obou monitorech (RGB=0,0,0). Bohuzel u CS270 neni vubec cerna
Slo mi ciste jen o porovnani techto monitoru a znazorneni vyhody HP Z27x oproti CS270. HP Z27x ma v sobe A-TW polarizer (neboli "retardační" film) a CS270 urcite ne. CS270 ma zase lepsi elektroniku a vyhody s ni spojene (homogenita podsviceni, barev atd..)
ANO - modelová řada EIZO ColorEdge "CS" - tedy ani model CS270 nedisponuje povrchovou úpravou ve formě tzv. retardačního filmu, která výrazně eliminuje pozorovatelnost tzv. Glow efektu. To ale není v tomto vláknu žádná nová informace. Stačí se podívat o několik odstavců výše, kde se diskutující
"majkl76" ptal:
"Rozdíl mezi CS270-BK a EIZO CX271-BK je pouze v integrovaném kalibračním senzoru u monitoru EIZO CX271-BK?"
a bylo mu zodpovězeno:
... že hlavním rozdílem je integrovaný "auto-korekční senzor" a že dalším rozdílem je povrchová úprava obrazovky, která je v případě modelu CX271 doplněna o "retardační film", který se stará o to, aby při bočních pohledech na monitor nedocházelo k "zesvětlání" tmavých tónů - zejména při malém okolním osvětlení (např. při editaci VIDEA) - tedy jinými slovy, aby nedocházelo k tzv. "Glow efektu".
Jak bylo již zmíněno, "tzv. "retardačním filmem" pro potlačení tzv. "Glow efektu" jsou vybavovány modely EIZO ColorEdge s označením "CX" nebo "CG", což potvrzují také testy těchto monitorů na
http://www.prad.de a zmiňují také testy monitoru EIZO CS270:
http://www.prad.de/new/monitore/test/20 ... teil6.htmlhttp://www.prad.de/new/monitore/test/20 ... teil7.html(Monitor HP Z27X DreamColor je vybaven filtrem pro potlačení Glow efektu, ale je třeba vzít v úvahu, že se jedná o monitor za 29 tis vč. DPH, zatímco CS270 je nabízen za 22 tis. vč. DPH a to je oproti HP Z27X skvěle softwarově vybaven !)
Jak jsem se se však již zmínil, tzv. "Glow efekt" je pozorovatelný pouze za speciálních podmínek - tmavá místnost (= mám na mysli v podstatě potmě při nulové intenzitě umělého osvětlení), což jsou podmínky velmi atypické zejména pro úpravy fotografií a podmínky, které NELZE rozhodně DOPORUČIT (nesprávné vnímání barev reprodukovaných monitory).
V podmínkách intenzity okolního osvětlení 100 lx - 500 lx a nastaveném odpovídajícím jasu monitoru (50-150 cd/m2) NEBUDE Glow efekt lidským zrakem pozorovatelný a běžný fotograf si s ním tedy nemusí dělat žádné starosti.
Pro zpracování profesionálního videa, kdy se pracuje často i "potmě", je pak třeba hledat mezi monitory např. vybavenými "retardačním" filmem (např, modely EIZO ColorEdge řady "CX" nebo "CG" nebo dalšími monitory vhodnými pro zpracování profesionálního videa).
Proc resim "Glow efekt"? Jsem cerstvym majitelem CS270 a vedel sem, ze nejaky glow tam bude, ale primo tak brutalni glow bych necekal.
Oproti starymu monitoru je cerna katastrofalni a EIZO je lepsi jen v homogenite barev pri pohledu z uhlu, ale napr. ve vernosti zobrazeni barev nepoznam okem rozdil a to stary monitor nema vyhodu HW kalibraci a nakalibrovat ho do sRGB/AdobeRGB je docela problematicke.
Pracuji vetsinou za spatneho osvetleni a idealni jas pro mne je zhruba tech 50-100 cd/m2, pri kterym glow stejne nezmizi. Rohy a hlavne spodni hranu vidim jako sedou. Meni se to podle pozorovaciho uhlu, takze prusvity to nebudou.
Prikladam video:
https://youtu.be/J2V-UI2nYIk
No - otázka je, proč jako fotograf pracujete větsinou za špatného osvětlení, když se to obecně silně nedoporučuje aa proč nepracujete např. alespoň při rozsvícené lampičce, které by pak odpovídal jas monitoru ve Vámi zmiňovaném rozsahu 50-100 cd/m2 a kde by pak již navíc již ani nebyl pozorovatelný "Glow efekt".
Pokud pracujete s "videem", pak Vám rozumím, ale pak je otázka, proč jste volil model EIZO "CS70" a ne např. EIZO "CX271" nebo jiný moniotr s potlačeným "Glow efektem"?
Jinak "Glow efekt" na IPS-panelech prostě buď je nebo není. Pokud je, tak prostě je a nelze se moc přít, zda je velký nebo malý - proto označení "brutální" ve smyslu strašně veliký není v tomto případě moc na místě. Glow efekt není zrovna moc veličina měřitelná nějakými hodnotami v nějakém daném rozsahu.
Další otázkou je, jak je možné, že na Vašem starém monitoru (nezmiňujete, o jaký monitor se jedná) nepoznáte oproti fotografickému monitoru CS270 žádný rozdíl a to i přesto, že starý monitor nelze ani zkalibrovat.
To je dosti na pováženou !
Já osobně si troufám odpovědně tvrdit, že i profesionální fotografické monitory mění reprodukci obrazu - konkrétně v závislosti na změně bílého bodu - již po 6-12 měsících a proto mají k dispozici profesionální nástroje (kalibrační software - dnes obvykle pro hw-kalibraci monitoru), které bílý bod dokážou zkontrolovat a případně též odpovídajícím způsobem zkorigovat.
Proto prostě něvěřím, že Váš starý a navíc nezkalibrovaný monitor reprodukuje Vaše fotografie stejně, jako nový monitor CS270. To by byla poměrně velká náhoda !
Zkuste si udělat jednoduchý test:
Nastavte na Vašem monitoru v menu bílý bod na hodnotu 6.500K a totéž udělejete na Vašem novém monitoru CS270. Pak nastavte na obou monitorech co možná nejblíže stejný jas a zobrazte na obou monitorech bílou plochu a porovnejte ji. Je vizuelně skutečně stejná ? Já o tom velmi pochybuji
.
Pokud ovšem je reprodukce bílé na obou monitorech rozdílná, pak také reprodukce barevné fotografie musí být rozdílná, protože reprodukce barev se přímo odvíjí od nastavené hodnoty bílého bodu a jasu.
Pokud tvrdíte, že Vy okem nepoznáte žádný rozdíl, pak je to možné vysvětlit pouze tím, že buď je bílý bod na Vašem monitoru nastaven stejně, jako na novém monitoru CS270 (o čemž silně pochybuji, ale stát se to může) nebo neporovnáváte fotografie, kde by byly rozdíly v reprodukci na první pohled dobře patrné.
Je třeba porovnávat fotografie s podílem netrálních (šedých) ploch, modrou oblohou, pleťovkami a také se zastoupením žluté, červené a zelené barvy.
jeste uvazuji nad BenQ PV270. Co si o nem myslite, bude v necem lepsi? Parametrove vypada jeste lip a dokonce ma 5 let zaruku.
Nevím, co máte na mysli tím, když píšete, že model BenQ PV270 vypadá parametrově lépe, než model EIZO CS270.
O "Glow efektu" jsem zrovna nikde nic nevyčetl a je vybaven 14-bitovými obrazovými procesory - oproti 16-bitovému zpracování obrazu u modelu CS270.
Jinak monitory EIZO jsou nabízeny s pětiletou zárukou také a to již poměrně dlouhou dobu a navíc s nulovou tolerancí vandných pixelů i sub-pixelů.
Rozumím tedy Vašemu dotazu a že Vám jde o to, najít něco jako CS270, ale s menším Glow efektem.
Jde ovšem o to, pro jakou práci monitor vlastně potřebujete a abyste nakonec po několika výměnách monitorů neskončil zase tam, kde jste již začal - u monitoru CS270
.
(Jinak CX271 je jako CS270 a navíc vybavenm autokorekčním senzorem a "retardačním" filmem pro potlačení Glow efektu. Cena je zhruba o 5.000,- Kč vyšší, než u modelu BenQ PV270, ale to plně ospravedlňuje a vyvažuje integrovaný autokorekční senzor)