To: "Akir"
Dobrý den
Fotím Canon D70 do RAWu, upravuji fotky v Adobe produktech. Používám EIZO CS230 připojený přes DVI k PC.
Poznám rozdíl při pořízení nové graf. karty s DisplayPortem a přechodem na 10bit zobrazovaní?
Jde mi o praktické výsledky.
Před pořízením grafické karty s 30-bitovým přenosem videodat je třeba si uvědomit, že:
1) Vykreslování /=zobrazování/ fotek na monitoru přes 10-bitové rozhraní typu OpenGL v Adobe PS (nebo ZONER PS) má praktický smysl pouze pro formáty 16/32-bit TIFF. (Jinými slovy - stará 8-bitová a navíc komprimovaná data - NEBUDE možné zobrazit "lépe" jenom proto, že jsem si pořídil novou kartu s 30-bitovým přenosem dat)
2) Ani na nově vytvořených 16-bitových datech neuvidím 30-bitový "efekt" vždy.
K jasnému zobrazení 30-bitového efektu většinou dochází ve zcela praktických situacích:
a) Po konverzi z menšího barevného rozsahu do většího: Zkonvertuji-li původní fotku (se souřadnicemi RGB odpovídající barevnému rozsahu "sRGB") do jiného barevného standardu
- např. ProPhoto nebo AdobeRGB, jehož barevný rozsah je mnohem větší, než byl barevný rozsah původních dat,
pak se vzdálenosti jednotlivých barevných odstínů tak "zvětší" a pokud nejsou data vykreslována ve 30-bitovém
(ale jen ve 24-bitovém) režimu, tak se na obrazovce objeví data jako "roztrhaná".
30-bitový přenos se tedy výhodou využije v případě, že výsledná fotografie je připravována v barevných standardech
s větším barevným rozsahem (AdobeRGB, ProPhoto, atd.)
b) Při několikanásobném zvětšování původních fotografických dat: V případě 24-bitového zobrazování se data obvykle "roztrhají" již při několikanásobném zvětšení ("zoom" fotografie). 30-bitový režim zobrazování snáší "zoomování" samozřejmě daleko lépe
.
c) Při zobrazování velmi jemných "táhlých" přechodů přes velkou část obrazovky (obloha, vodní plochy, atd.):
V případě 24-bitového zobrazování se data obvykle na takových plochách opět "roztrhají". 30-bitový režim zobrazování naopak zvládá zobrazování velkých ploch s velmi blízkými tóny velmi dobře a plynulých zobrazením i těch nejjemnějších přechodů.
Na monitoru 23" s barevných rozsahem sRGB budou všechny 30-bit "efekty" pozorovatelné samozřejmě o něco hůře než na AdobeRGB-monitoru s úhlopříčkou 27", ale pozorovatelné rozhodně jsou. Na druhé straně neočekávejte nějaké dramatické změny k lepšímu v případě "běžného" zobrazování sRGB-fotografií ve velikosti 1:1 (nebo menší).