Kalibrace monitoru EIZO CS2420

Moderátor: Antonin.Charvat

Kalibrace monitoru EIZO CS2420

Příspěvekod analog » 15 úno 2017 21:32

Zdravim.

Chci se optat. Kdyz nakalibruji monitor EIZO CS2420 v Colornavigatoru na OS Windows, zustanou data v LUT i po prepojeni a naslednem pouzivani na PC s OS Linux, resp. na PC na nemz Colornavigator neni nainstalovan? Jinak receno, prezije v monitoru nova kalibrace i odpojeni od elektriny, nebo se zresetuje na tovarni nastaveni vypalene nekde ve firmware?

Rad bych si tento monitor zakoupil a vedel dopredu, ze po nejake dobe, az se barvy "rozjedou" mi v Linuxu nebude vyhoda CS rady k nicemu. To si pak muzu poridit rovnou neco z EV rady a zbytecne neutracet.
analog
 
Příspěvky: 2
Registrován: 15 úno 2017 21:13

Re: Kalibrace monitoru EIZO CS2420

Příspěvekod analog » 16 úno 2017 23:39

Tak dle informaci pochazejicich primo od pracovnika f. Eizo, zmenena data v LUT fyzicke odpojeni monitoru od zdroje el. energie neovlivni.
analog
 
Příspěvky: 2
Registrován: 15 úno 2017 21:13

Re: Kalibrace monitoru EIZO CS2420

Příspěvekod Antonin.Charvat » 24 úno 2017 14:05

To: "analog"

Chci se optat. Kdyz nakalibruji monitor EIZO CS2420 v Colornavigatoru na OS Windows, zustanou data v LUT i po prepojeni a naslednem pouzivani na PC s OS Linux, resp. na PC na nemz Colornavigator neni nainstalovan? Jinak receno, prezije v monitoru nova kalibrace i odpojeni od elektriny, nebo se zresetuje na tovarni nastaveni vypalene nekde ve firmware?

Rad bych si tento monitor zakoupil a vedel dopredu, ze po nejake dobe, az se barvy "rozjedou" mi v Linuxu nebude vyhoda CS rady k nicemu. To si pak muzu poridit rovnou neco z EV rady a zbytecne neutracet.


Pokud ke kalibraci monitoru EIZO CS2420 použijete kalibrační software EIZO ColorNavigator, pak monitor po připojení k jinému PC zůstane nakalibrován do stejného stavu, jako na původním PC.
Je to proto, že kalibrační software EIZO ColorNavigator je typickým případem kalibračního softwaru využívajícího proncipu tzv. hardwarové kalibrace, která je NEZÁVISLÁ na grafické kartě příslušného PC.

Je třeba si však uvědomit, že KALIBRACE je komplexní proces, který sestává v podstatě ze dvou částí:
1) nastavení cílových (= požadovaných) obrazových parametrů monitoru
(těmi cílovými parametry může být požadovaná hodnota jasu, teploty bílého bodu, gradace obrazu, barevného rozsahu, atd., atd.)

2) vytvoření souboru, kterému se říká barevný profil monitoru a který je pak kalibračním programem AUTOMATICKY nastaven jako "výchozí" barevný profil monitoru ve správě barev operačního systému PC

Barevný profil monitoru je obvykle vytvořen na základě MĚŘENÍ pomocí přiložené kalibrační sondy a následně uložen do definované oblasti na harddisku PC, na kterém byl nainstalován kalibrační program (ale může být také ručně "stažen" ze stránek výrobce monitoru a poté ručně aktivován uživatelem ve správě barev operačního systému).

Barevný profil monitoru obsahuje informaci o velikosti barevného rozsahu monitoru, hodnotě iluminantu, průběh (charakteristiku) tonální křivky monitoru, rovnice pro přepočet ze závislého barevného prostoru RGB do nezávislého barevného prostoru XYZ (nebo L*a*b*), a další užitečné informace.
Barevný profil využívají následně fotografické prohlížeče/editory a čerpají z něho informace potřebné pro správnou reprodukci vstupních fotografických dat, které je potřeba interpretovat na příslušném monitoru.


Z výše uvedeného popisu KALIBRAČNÍHO PROCESU je zřejmé, že při odpojení monitoru od PC, ze kterého byl spuštěn kalibrační software ZŮSTANOU v případě systému HARDWAROVÉ kalibrace na monitoru i nadále ZACHOVÁNY VŠECHNY cílové hodnoty kalibrace (požadovaná hodnota jasu, teploty bílého bodu, gradace obrazu, barevného rozsahu, atd., atd.) ALE je třeba si uvědomit, že barevný profil monitoru, který vytvořil kalibrační program zůstal i nadále uložen na harddisku PC, ze kterého byl spuštěn kalibrační software.
Tento soubor je tedy po přepojení monitoru nutné přenést (např. pomocí "flashky") vždy na ten PC, ke kterému bude monitor připojen.
Profil monitoru je také nutné ještě aktivovat jako výchozí ve správě barev operačního systému nového PC.

Přesná odpověď na Vaši otázku tedy zní:
ANO - při zkalibrování monitoru CS2420 pomocí kalibračního programu EIZO ColorNavigator zůstanou po přepojení monitoru k jinému monitoru zachovány všechny jeho obrazové parametry nakalibrované na původním PC.
ALE pozor - pro správnou interpretaci barev na novém PC je třeba zkopírovat z původního PC barevný profil monitoru a nastavit jej jako "výchozí" ve správě barev nového PC.

Správnou interpretaci barev prohlížecím fotografickým programem ovlivňují obecně správně nastavené obrazové parametry monitoru a barevný profil monitoru (pochopitelně za předpokladu, že používaný fotografický prohlížeč používá správu barev a pracuje tedy s barevnými profily monitorů).
Moderátor tohoto diskuzního fóra
Antonín Charvát
Antonin.Charvat
 
Příspěvky: 296
Registrován: 06 led 2012 10:56

Re: Kalibrace monitoru EIZO CS2420

Příspěvekod AlfaBeta » 15 dub 2017 21:48

Dobrý den, pane Charváte, jak je to u nového monitoru ( CS2420), který je zkalibrovaný z výroby ?

Dodávají se k monitoru ICC profily pro AdobeRGB a sRGB, nebo platí obecně platné definice těchto barevných prostorů ?
Co se skrývá pod položkou Color Mode: CAL1 (když monitor je připojen přes DVI), existuje k této kalibraci nějaký ICC profil, který by se dal aplikovat ve správě barev, nebo jsou to prostě jen vynulované hw registry bez dat, které je třeba teprve "naplnit" při kalibraci sondou ?

A do budoucna, pokud by po čase potřeboval monitor překalibrovat, umožňuje systém při kalibraci "opravit" hw data pro předvolené profily (AdobeRGB, sRGB) tak, aby monitor "ukazoval jako nový" bez toho, že by bylo třeba vytvářet pro tyto režimy ICC profily a ty ládovat do LUT v počítači ?

Prosím, opravte mě, pokud se mýlím, ale předpokládal jsem, že kouzlo hw kalibrace spočívá v tom, že korekční hodnoty se uloží trvale do elektroniky monitoru a pro standardní barevné prostory se nemusí již vytvářet specifické ICC profily v počítači. Mimo jiné i proto, že LUT v PC je osmibitová, zatímco LUT v monitoru pracuje s větším počtem bitů (16) a tedy větší přesností.

A na závěr se omlouvám za velice hloupou a laickou otázku. Jestliže mám v PC vypnutou správu barev, zobrazím fotografii v programu, který ani správu barev a profily nepodporuje, zobrazím běžnou fotografii, která je tedy nejspíš definována v defaultním sRGB a monitor nastavím na Color Mode sRGB, zdá se, že celý systém je konzistentní a všechno by mělo být v pořádku. Jenomže při přepnutí monitoru do AdobeRGB se barvy "rozsvítí" a obraz vypadá podstatně lépe, tak, jak bych ho rád viděl. Mohu v tomto režimu pracovat, nebo je to chyba, nebo jak to vlastně je ?
AlfaBeta
 
Příspěvky: 8
Registrován: 08 dub 2017 01:07

Re: Kalibrace monitoru EIZO CS2420

Příspěvekod Antonin.Charvat » 19 dub 2017 00:55

To: "AlfaBeta"

Dodávají se k fotografickým monitorům "ColorEdge" ICC profily pro AdobeRGB a sRGB, nebo platí obecně platné definice těchto barevných prostorů ?


Pokud je monitor přepnutý do režimu "sRGB" (= má barevný rozsah vymezený standardem sRGB, atd.), pak je třeba ve Správě barev operačního systému nastavit jako výchozí barevný profil zobrazovače "obecný ICC profil sRGB IEC61966-2.1"

Pokud je monitor přepnutý do režimu "AdobeRGB" (= má barevný rozsah vymezený standardem AdobeRGB, atd.), pak je třeba ve Správě barev operačního systému nastavit jako výchozí barevný profil zobrazovače "obecný ICC profil AdobeRGB (1998)"

Pokud je monitor přepnutý do režimu "Custom" (= pracuje s maximálním barevným rozsahem daný typem použitého LCD-panelu), pak je třeba ve Správě barev operačního systému nastavit jako výchozí barevný profil zobrazovače "ICC profil monitoru"

Co se skrývá pod položkou Color Mode: CAL1 (když monitor je připojen přes DVI), existuje k této kalibraci nějaký ICC profil, který by se dal aplikovat ve správě barev, nebo jsou to prostě jen vynulované hw registry bez dat, které je třeba teprve "naplnit" při kalibraci sondou ?


Dokud není monitor pro příslušný vstup nakalibrován, pak režim "CAL1" nemá žádný použitelný praktický význam a proto se nedoporučuje monitor v tomto "nedefinovaném" režimu používat.

A do budoucna, pokud by po čase potřeboval monitor překalibrovat, umožňuje systém při kalibraci "opravit" hw data pro předvolené profily (AdobeRGB, sRGB) tak, aby monitor "ukazoval jako nový" bez toho, že by bylo třeba vytvářet pro tyto režimy ICC profily a ty ládovat do LUT v počítači ?

ANO - oprava přednastavených továrních režimů je možná a poměrně jednoduchá. Předpokladem je použití podporované a ověřené referenční kalibrační sondy a spuštění příslušné funkce v programu ColorNavigator.

Prosím, opravte mě, pokud se mýlím, ale předpokládal jsem, že kouzlo hw kalibrace spočívá v tom, že korekční hodnoty se uloží trvale do elektroniky monitoru a pro standardní barevné prostory se nemusí již vytvářet specifické ICC profily v počítači. Mimo jiné i proto, že LUT v PC je osmibitová, zatímco LUT v monitoru pracuje s větším počtem bitů (16) a tedy větší přesností.


Předně je třeba si ujasnit, jaký je vůbec smysl kalibrace (= proč se vůbec kalibruje):
Smysl a význam kalibrace by se dal rozdělit na dvě části:
1) ZMĚNA (NASTAVENÍ) požadovaných obrazových parametrů monitoru dle nějakého vzoru (tím vzorem může být jiný zobrazovač, tiskárna nebo třeba fotografický standard - tedy jakási "norma"). Jedná se obvykle o změnu obrazových parametrů, jako je:
jas, průběh tonální křivky /koeficient gamma/, bílý bod, kontrast, barevný rozsah
2) VYTVOŘENÍ barevného ICC-profilu monitoru, v kterém jsou kromě jiného uloženy základní informace o:
a) barevném rozsahu monitoru
b) přenosové charakteristice monitoru (= informace o průběhu tzv. tonální křivky)
c) iluminantu (= nastaveném bílém bodu monitoru), při kterém se měřily maximální červená, zelená a modrá monitoru při zjišťování jeho barevného rozsahu.
POZOR: Barevný ICC-profil monitoru vytvořený kalibračním programem se vždy nastaví jako "výchozí" (= "default") ve Správě barev operačního systému a uloží se také VŽDY na harddisk počítače, z kterého byl spuštěn kalibrační software. Některý kalibrační software (např. EIZO ColorNavigator NX) dokážou pak ještě NAVÍC uložit nově vytvořený barevný ICC-profil také přímo do paměti monitoru, pokud to monitory umožňují (u monitorů EIZO to podporují fotografické modely "CX" a novější modely "CG" /2015, 2016, 2017/).

Smyslem kalibrace monitoru tedy není a nikdy ani nebylo vytvářet (= generovat) a pak někam ukládat nějakou tabulku s jakýmisi "korekčními" hodnotami. Smyslem kalibrace je změnit obrazové parametry monitoru na jiné - uživatelem požadované obrazové parametry monitoru a pak vytvořit k monitoru příslušný barevný ICC-profil, v kterém jsou uloženy informace o aktuálně nastavených obrazových parametrech monitoru po jeho kalibraci. Tyto informace pak využívají pro správné reprodukování barevné fotografie další prohlížecí/editační programy (např. Adobe PS/LR, Zoner PSX, XnView, Google Chrome, Safari, atd., atd.)

ZMĚNU (nastavení) obrazových parametrů monitoru lze dosáhnout v zásadě dvěma způsoby:
1) změnou hodnot příslušných registrů monitoru - pak se jedná o tzv. "HARDWAROVOU" kalibraci monitoru
2) změnou charakteristiky výstupních RGB-kanálů grafické karty (registry monitoru zůstávají v tomto případě beze změny) - pak se jedná o tzv. "SOFTWAROVOU" kalibraci monitoru.

Příklad:
Uživatel požaduje změnu průběhu tonální křivky (= přenosové charakteristiky) monitoru dle exponenciálního průběhu s exponentem gamma = 2.2
Může to udělat na úrovni "hardwaru" monitoru tak, že:
a) půjde do OSD-menu monitoru a nastaví gamma-koeficient na hodnotu gamma = 2.2 nebo
b) spustí software ColorNavigator a pošle do monitoru příkaz (command) pro nastavení hodnoty gamma-koeficientu na hodnotu = 2.2 nebo
c) spustí software ColorNavigator a pomocí něho přepíše v monitoru LUT tabulku, která popisuje průběh tonální křivky (= přenosové charakteristiky) monitoru dle exponenciálního průběhu s exponentem gamma = 2.2
Ve všech případech a-c se jedná o tzv. "hardwarovou" kalibraci a je jasné, že "přesnost" průběhu tonální křivky je dána přesností příslušných registrů monitoru (fotografiocké monitory EIZO používají např. 16-bitové registry).

Může to ovšem udělat bez zásahu do hardwaru monitoru (tedy "softwarově" na úrovni grafické karty) tak, že:
Spustí příslušný kalibrační software a pomocí něho přepíše "přenosovou" LUT tabulku grafické karty tak, aby při nastaveném koeficientu gamma v monitoru odpovídal výsledný průběh tonální křivky (= přenosové charakteristiky) požadované charakteristice exponenciální křivky s exponentem gamma = 2.2. Je jasné, že tento způsob je poměrně komplikovaný (protože výsledná charakteristika je součinem dvou přenosových charakteristik: grafické karty a monitoru) a navíc dochází k poměrně vysokým nárokům na přesnost výpočtu, což většinou není splněno díky malé bitové hloubce registrů LUT grafických karet (obvykle 8 nebo 10-bitů), takže výsledkem této metody "softwarové" kalibrace je pak "páskování" dobře patrné zejména na testovací šedoškále.

"Kouzlo" hardwarové kalibrace tedy spočívá hlavně v tom, že se všechny změny obrazových parametrů monitoru provádějí zásadně přímo na úrovni hardwaru monitoru změnou příslušných obrazových registrů monitoru. Tím je dosaženo takové přesnosti, jakou nabízí měřící sonda a bitová hloubka obrazových registrů monitoru. Výsledkem je vždy precizní obraz bez efektu "páskování" a bez dalších omezení ...


A na závěr: Jestliže mám v PC vypnutou správu barev, zobrazím fotografii v programu, který ani správu barev a profily nepodporuje, zobrazím běžnou fotografii, která je tedy nejspíš definována v defaultním sRGB a monitor nastavím na Color Mode sRGB, zdá se, že celý systém je konzistentní a všechno by mělo být v pořádku. Jenomže při přepnutí monitoru do AdobeRGB se barvy "rozsvítí" a obraz vypadá podstatně lépe, tak, jak bych ho rád viděl. Mohu v tomto režimu pracovat, nebo je to chyba, nebo jak to vlastně je ?


Pokud uživatel nepoužívá Správu barev pro širokogamutové monitory a pracuje POUZE s fotografickými daty s barevným rozsahem dle standardu sRGBIEC61966-2.1, pak je nutné nastavit monitor do režimu "sRGB" a je pravda, že v tomto speciálním případě zobrazuje monitor věškerá sRGB-data s vloženým profilem nebo bez profilu správně a sice dle standardu sRGB IEC61966-2.1.

Je pravda, že pokud v tomto okamžiku přepnete monitor do režimu "AdobeRGB" a neinformujete o tom Správu barev /změnou výchozího profilu na AdobeRGB (1998)/, pak dojde při reprodukci sRGB-dat na monitoru k jejich "přesycení" = "pleťovky jsou do červena".
Pokud říkáte, že právě takhle se Vám to líbí a zda to tak můžete nechat, tak v tom případě Vám doporučuji přepnout monitor zpět do režimu "sRGB" a v editačním programu Adobe PS/LR nebo jiném provést pak požadovanou změnu sytosti pomocí příslušných editačních funkcí fotografického editoru, protože jen tak zajistíte, že se Vaše sRGB-data zobrazí naprosto stejně jak Vám, tak také ostatním fotografům, kteří si je budou prohlížet také na "sRGB" monitoru, popř. na širokogamutovém monitoru přepnutém do "sRGB"-režimu.
Moderátor tohoto diskuzního fóra
Antonín Charvát
Antonin.Charvat
 
Příspěvky: 296
Registrován: 06 led 2012 10:56

Re: Kalibrace monitoru EIZO CS2420

Příspěvekod AlfaBeta » 19 dub 2017 21:49

Dobrý den, pane Charváte, děkuji za vyčerpávající a srozumitelnou odpověď. Nepřímo mi tedy vplývá toto. Pokud chci využít širší gamut monitoru korektním způsobem, je třeba už v kameře ukládat snímky s barevným prostorem AdobeRGB (nebo je do tohoto prostoru exportovat z RAW-u), monitor přepnout do AdobeRGB a současně použít správu barev s příslušným nastavením. Přijdu sice o přímou kompatibilitu s sRGB, ale na vlastním řetězci dosáhnu maximální možné kvality zobrazení.
Ještě mě napadá, že by patrně i v tomto nastavení mělo být možné použít nějakou funkci fotoeditoru pro zobrazení náhledu, jak by snímek vypadal v sRGB, případně pro všeobecné použití snímku (třeba na webu) provést převod do sRGB ?
AlfaBeta
 
Příspěvky: 8
Registrován: 08 dub 2017 01:07

Re: Kalibrace monitoru EIZO CS2420

Příspěvekod Antonin.Charvat » 04 kvě 2017 08:21

To: "AlfaBeta"

Nepřímo mi tedy vplývá toto. Pokud chci využít širší gamut monitoru korektním způsobem, je třeba už v kameře ukládat snímky s barevným prostorem AdobeRGB (nebo je do tohoto prostoru exportovat z RAW-u), monitor přepnout do AdobeRGB a současně použít správu barev s příslušným nastavením (AdobeRGB). Přijdu sice o přímou kompatibilitu s sRGB, ale na vlastním řetězci dosáhnu maximální možné kvality zobrazení.
Ještě mě napadá, že by patrně i v tomto nastavení mělo být možné použít nějakou funkci fotoeditoru pro zobrazení náhledu, jak by snímek vypadal v sRGB, případně pro všeobecné použití snímku (třeba na webu) provést převod do sRGB ?


ANO a ještě doplním dobrou zprávu: pokud výše popsané AdobeRGB-workflow (záznam do fotoaparátu --> zpracování v editoru --> reprodukce na monitoru - vše v AdobeRGB) umožňuje bez problémů zobrazovat barevně správně rovněž fotografie připravené dle standardu sRGB IEC61966-2.1 (tedy s barevným rozsahem sRGB). Podmínkou je pouze používat fotografický prohlížeč, který pracuje se správou barev - tedy který pracuje s barevným ICC-profilem, který popisuje právě nastavený barevný rozsah monitoru (v případě AdobeRGB-workflow je to profil standardu AdobeRGB), který je nastaven jako výchozí ve správě barev operačního systému.
Moderátor tohoto diskuzního fóra
Antonín Charvát
Antonin.Charvat
 
Příspěvky: 296
Registrován: 06 led 2012 10:56


Zpět na Vše kolem zobrazování fotografií na monitorech

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník