Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Moderátor: Antonin.Charvat

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod oldbas » 25 led 2017 20:34

Děkuji pane Charváte,

Antonin.Charvat píše:To: "oldbas"

Mohou nastat celkem tři případy:
1) širokogamutový monitor CS2420 je v režimu [MODE] = "Custom" (tj. gamut monitoru je nastaven na maximální dosažitelnou hodnotu):
V tomto případě je třeba (ručně) nastavit ve správě barev operačního systému jako výchozí barevný ICC profil monitoru:
a) pro úpravu fotografií pro web: ICC profil: CS2420 CUSTOM 6500K
b) pro soulad reprodukované fotografie mezi monitorem a tiskárnou: CS2420 CUSTOM 5000K
V obou ICC profilech monitoru je uložena informace o velikosti barevného rozsahu připojeného monitoru CS2420.

2) širokogamutový monitor CS2420 je v režimu [MODE] = "sRGB[/color]" (tj. gamut monitoru je nastaven na velikost definovanou fotografickým standardem sRGB IEC61966-2.1):
V tomto případě je třeba (ručně) nastavit ve správě barev operačního systému jako výchozí barevný ICC profil standardu sRGB IEC61966-2.1.

3) širokogamutový monitor CS2420 je v režimu [MODE] = "AdobeRGB" (tj. gamut monitoru je nastaven na velikost definovanou fotografickým standardem AdobeRGB (1998):
V tomto případě je třeba (ručně) nastavit ve správě barev operačního systému jako výchozí barevný ICC profil standardu AdobeRGB (1998).



Tohle jsem měl přesně na mysli. Omlouvám se, ale i tak z toho nejsem moc chytrý.
Co přesně znamená, že je monitor nastaven na maximální dosažitelnou hodnotu? Pokud využívám pouze sRGB prostor, je nějaký rozdíl mezi nastavením podle bodu 1 a 2?
Bod 1 chápu tak, že pokud budu chtít využívat střídavě oba barevní prostory, tedy jak sRGB tak i aRGB, operační sytém je sám schopný rozpoznat, o který barevný prostor se jedná a já pouze na monitoru ručně nastavím barevný prostor.
oldbas
 
Příspěvky: 8
Registrován: 26 pro 2016 11:53

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod Antonin.Charvat » 29 led 2017 16:32

To: "oldbas"

Mohou nastat celkem tři případy:
1) širokogamutový monitor CS2420 je v režimu [MODE] = "Custom" (tj. gamut monitoru je nastaven na maximální dosažitelnou hodnotu):
V tomto případě je třeba (ručně) nastavit ve správě barev operačního systému jako výchozí barevný ICC profil monitoru:
a) pro úpravu fotografií pro web: ICC profil: CS2420 CUSTOM 6500K
b) pro soulad reprodukované fotografie mezi monitorem a tiskárnou: CS2420 CUSTOM 5000K
V obou ICC profilech monitoru je uložena informace o velikosti barevného rozsahu připojeného monitoru CS2420.

2) širokogamutový monitor CS2420 je v režimu [MODE] = "sRGB" (tj. gamut monitoru je nastaven na velikost definovanou fotografickým standardem sRGB IEC61966-2.1):
V tomto případě je třeba (ručně) nastavit ve správě barev operačního systému jako výchozí barevný ICC profil standardu sRGB IEC61966-2.1.

3) širokogamutový monitor CS2420 je v režimu [MODE] = "AdobeRGB" (tj. gamut monitoru je nastaven na velikost definovanou fotografickým standardem AdobeRGB (1998):
V tomto případě je třeba (ručně) nastavit ve správě barev operačního systému jako výchozí barevný ICC profil standardu AdobeRGB (1998).



... co přesně znamená, že je monitor nastaven na maximální dosažitelnou hodnotu?

Širokogamutový monitor CS2420 je typickým příkladem monitoru, jehož elektronika umožňuje měnit jeho barevný rozsah (barevný rozsah = gamut) dle požadavků uživatele (= dle typu kalibrační úlohy).
Pokud je monitor CS2420 nastaven v režimu [MODE] = "Custom", pak je jeho barevný rozsah maximální
/proto jsem (možná trochu nesrozumitelně) psal, že v tomto režimu je nastaven na svou maximální dosažitelnou hodnotu/

V režimu "custom" pracuje zkrátka monitor se svým maximálním barevným rozsahem, jaký lze na něm nastavit. Ten rozsah je větší, než barevný rozsah vymezený standardem sRGB a je zároveň ještě o něco větší, než je barevný rozsah vymezený standardem AdobeRGB).

Pokud využívám pouze sRGB prostor, je nějaký rozdíl mezi nastavením podle bodu 1 a 2?

Výhoda režimu "Custom" s nastaveným profilem např. "CS2420 CUSTOM 6500K" je ta, že dokáže v prohlížečích, které pracují s barevným profilem monitoru (např. Adobe PS, Adobe LR, ZONER PS) správně AUTOMATICKY interpretovat barevné fotografie s různým barevným rozsahem - tedy např. jak fotografie sRGB, tak i fotografie s rozsahem vymezeným např. standardem AdobeRGB a to aniž by musel uživatel na svém monitoru cokoliv "přepínat".

Video-režim monitoru [MODE] = "sRGB" předpokládá, že barevný rozsah fotografie bude před její reprodukcí na monitoru VŽDY nějakým způsobem zkonvertován do barevného rozsahu vymezeného standardem sRGB IEC 61966-2.1 nebo že barevný rozsah fotografie již odpovídá standardu sRGB IEC61966-2.1 (= jedná se o sRGB-fotku).

Ve Vašem případě - pokud budete pracovat pouze a výhradně s fotografiemi s barevným rozsahem vymezeném standardem sRGB IEC61966-2.1 a pokud budete používat fotografický prohlížeč/editor, který BUDE pracovat s profilem monitoru, pak je skutečně jedno, zda zvolíte na monitoru režim
ad1) = [MODE] = "Custom" s výchozím profilem monitoru ve správě barev operačního systému "CS2420 CUSTOM 6500K" nebo zda zvolíte na monitoru režim
ad2) = [MODE] = "sRGB" s výchozím profilem monitoru ve správě barev operačního systému "sRGB IEC61966-2.1.
Výsledek bude v programech se správou barev (v programech, které pracují s barevným profilem monitoru) VŽDY naprosto totožný.

Pokud byste však chtěl reprodukovat Vaše sRGB-fotografie správně rovněž v programech, které NEPRACUJÍ s profilem monitoru (např. vložit a zobrazit JPG-sRGB fotografii v textovém editoru Word), pak již nastavení videorežimu není libovolné, ale je je NUTNÉ pro sRGB-fotografie použít nastavení ad2):
ad2) = [MODE] = "sRGB" s výchozím profilem monitoru ve správě barev operačního systému "sRGB IEC61966-2.1.

Zkuste si malý test:
1) Zkonvertujte si Vaší jakoukoliv sRGB-fotografii (např. ve formátu JPG) pomocí funkce Photoshopu "Úpravy/Převést do profilu" do barevného prostoru dle fotografického standardu AdobeRGB. /Původní sRGB fotografii si však uchovejte/
2) Ukončete Adobe PS a nastavte monitor do režimu [MODE] - "Custom" a ve správě barev operačního systému nastavte jako výchozí profil pro videovýstup barevný ICC-profil monitoru: "CS2420 CUSTOM 6500K""
3) Nyní otevřete opět Adobe PS a otevřete fotografii vytvořenou dle standardu sRGB (s barevným rozsahem vymezeným standardem sRGB) a poté otevřete pro srovnání fotografii vytvořenou dle standardu AdobeRGB (s barevným rozsahem vymezeným standardem AdobeRGB).
Obě fotografie budou AUTOMATICKY reprodukovány barevně správně a navíc v tomto případě ještě BAREVNĚ SHODNĚ (protože AdobeRGB-fotografie byla pouze vytvořena z původní sRGB-fotografie, takže se pouze odpovídajícím způsobem změnily její původní RGB hodnoty obrazových bodů)

A teď to hlavní: Nyní obě fotografie (sRGB a AdobeRGB) otevřete ve Wordu. Rázem zjistíte, že AdobeRGB fotografie je méně sytá, než sRGB-fotografie, která je naopak příliš "přesycená" a to o poznání ve srovnání se zobrazením v Adobe PS !
Obě fotografie (sRGB a AdobeRGB) budou tedy ve Wordu zobrazeny ODLIŠNĚ. Jak to ? Je to tím, že Word si nenačetl barevný profil monitoru (tak jako to udělal Adobe PS) a tak Word nemohl přepočítat souřadnice RGB sRGB-fotografie (ale ani AdobeRGB-fotografie) pro jejich správné zobrazení na monitoru s barevným rozsahem odpovídající nastavení "Custom"). Pro správné zobrazení sRGB-fotografie ve Wordu by bylo třeba nastavit video-režim monitoru na [MODE] - "sRGB" a pro správné zobrazení AdobeRGB-fotografie ve Wordu by bylo třeba nastavit video-režim monitoru na [MODE] - "AdobeRGB".
Možná, že nyní je již mnohem jasnější, proč tam ty video-režimy [sRGB] a [AdobeRGB] na tom monitoru vlastně jsou.
Je to pro případ, že by fotograf potřeboval nějakým způsobem zajistit, aby jeho fotky dle standardu sRGB nebo AdobeRGB byly na monitoru zobrazeny správně i v případě, že je bude nahlížet v programech, které nepodporují správu barev (= v programech, které si nenačítají barevný profil monitoru).

Poznámka: Správa barev je softwarový modul, který může být součástí některých aplikací (= programů) a který zajišťuje na základě znalosti o velikosti barevného rozsahu monitoru (= na základě načtení barevného ICC-profilu monitoru) přepočet vstupních RGB souřadnic (= souřadnic RGB obrazových bodů digitální fotografie) do výstupních souřadnic RGB pro grafickou kartu před tím, než je pustí na video-vstup monitoru.

Naprostá většina fotografických editorů podporuje správu barev, tj. umí si při svém spuštění načíst barevný ICC-profil monitoru, aby pak mohly správně přepočítat souřadnice RGB otevírané fotografie pro připojený monitor (který dnes může mít prakticky libovolný barevný rozsah).

Některé fotografické editory však NEPODPORUJÍ správu barev, tj. nenačítají si při svém spuštění barevný ICC-profil monitoru a tak nějak automaticky předpokládají, že barevný rozsah monitoru je VŽDY vymezen standardem sRGB IEC61966-2.1. (Pokud tomu tak je, pak v pořádku. Pokud tomu tak však není, pak je to opravdu "problém" a je třeba použít jiný prohlížeč - tj. je takový, který podporuje správu barev)

To zda prohlížeč podporuje nebo nepodporuje reprodukci fotek na monitorech s jiným barevným rozsahem, než sRGB, lze zjistit jednoduše tak, že se
1) použije monitor s barevným rozsahem větším, než je rozsah standardu sRGB IEC61966-2.1 (např. monitor CS2420 s nastavením "Custom"
a ve správě barev operačního systému se jako výchozí nastaví barevný ICC-profil monitoru CS2420: "CS2420 CUSTOM 6500K"
2) otevře sRGB-fotka jednou v Adobe PS (nebo v Adobe LR nebo v ZONERU PS se zapnutou správou barev) a jednou v testovaném softwaru.

Pokud bude barevná reprodukce sRGB-fotografie např. v prohlížeči Adobe PS shodná s barevnou reprodukcí sRGB-fotografie v testovaném prohlížeči, pak testovaný prohlížeč podporuje správu barev :-).

Bod 1 chápu tak, že pokud budu chtít využívat střídavě oba barevní prostory, tedy jak sRGB tak i aRGB, operační sytém je sám schopný rozpoznat, o který barevný prostor se jedná a já pouze na monitoru ručně nastavím barevný prostor.

Pochopil jste správně, že režim ad1)
= [MODE] = "Custom" s výchozím profilem monitoru ve správě barev operačního systému "CS2420 CUSTOM 6500K"
slouží k tomu, aby fotografický prohlížeč (nikoliv operační systém), který BUDE pracovat s profilem monitoru (v tomto případě s profilem "CS2420 CUSTOM 6500K.icc"), dokázal AUTOMATICKY (= bez jakéhokoliv dalšího přepínání režimů na monitoru) správně reprodukovat fotografie s různým barevným rozsahem (sRGB, AdobeRGB, proPhotoRGB, atd...).

Poznámka: Informaci o barevném rozsahu fotografie si fotografický prohlížeč/editor umí přečíst z hlavičky digitální fotografie (= z hlavičky souboru JPG, JPEG, TIFF, PNG, atd.). POZOR: některé fotografické formáty (např. GIF) neobsahují "hlavičku" s informací o velikostí barevného rozsahu fotografických dat. V takovém případě se automaticky předpokládá, že hodnoty souřadnic RGB jednotlivých obrazových bodů dané fotografie se vztahují VŽDY k barevnému rozsahu vymezeném standardem sRGB IEC61966-2.1.
Z toho např. vyplývá, že zobrazení fotografie ve formátu GIF nikdy nebude možné v barevném rozsahu jiném, než sRGB (nikdy ne např. dle standardu AdobeRGB).
Moderátor tohoto diskuzního fóra
Antonín Charvát
Antonin.Charvat
 
Příspěvky: 296
Registrován: 06 led 2012 10:56

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod oldbas » 29 led 2017 21:16

to.Antonín Charvát
Děkuji pane Charváte za objasnění. Konečně v tom mám naprosto jasno. Jsem rád, že jsem zvolil EIZO, takovou to podporu u nás snad žádný jiný výrobce nenabízí. Jste opravdu třída.
oldbas
 
Příspěvky: 8
Registrován: 26 pro 2016 11:53

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod ja-cz » 23 bře 2017 15:13

Poohlížím se opět po novém monitoru (naposledy jsem to odložil a požadavky se mezitím změnily trochu). Rád bych QHD na uhlopříčce 27" nebo 32", FHD mám v práci a je to pro mě málo. Rozpočet je však omezený a řada CS nepřichází v úvahu, ideálně bych se rád vešel do 400-500EUR. Použití bude z větší části office a internet, amatérská úprava fotek (sRGB) v Lightroomu a občas hry. Osvětlení není nic moc, ale po tmě nikdy nepracuju. Na starém NEC 20WGX2 mám jas kolem poloviny. Pískání a bzučení při sníženém jasu by mi ale vadilo. Výšková stavitelnost je pro mě celkem důležitá (čím výše, tím lépe), porty a reproduktory vůbec.

Z toho co jsem se díval, tak možností je jen několik:
- BenQ PD2700Q (400 EUR)
- Dell U2715H (450 EUR) (případně 2717D za 500EUR)
- Philips Brilliance BDM3270QP (500 EUR) (QP2 je za 400EUR, ale co jsem četl, tak je lesklý)
- Iiyama ProLite XUB2792QSU-B1 (400 EUR)
- ASUS PB278QR (450EUR)
- AOC Q2775PQU (400EUR)

EV2736 je bohužel 600-700 EUR v Nizozemsku, a to už je na mě trochu moc. Navíc jsem se dočetl že poslední série mají o dost silnější IPS glow než původní recenzované. Dell je taková klasika, ale zajímá mě, jestli za ty peníze nedostanu jinde něco lepšího. U BenQ a ASUSu jsou u amazonu nářky na kontrolu jakosti (časté mrtvé pixely a následné výměny), o Philipsu a Iiyamě se toho člověk moc nedočte.
ja-cz
 
Příspěvky: 8
Registrován: 08 čer 2015 23:01

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod Antonin.Charvat » 27 bře 2017 19:40

To: "ja-cz"

Poohlížím se opět po novém monitoru QHD na uhlopříčce 27" nebo 32". Rozpočet je však omezený a řada CS nepřichází v úvahu, ideálně bych se rád vešel do 400-500EUR. Použití bude z větší části office a internet, amatérská úprava fotek (sRGB) v Lightroomu a občas hry. Osvětlení není nic moc, ale po tmě nikdy nepracuju. Na starém NEC 20WGX2 mám jas kolem poloviny. Pískání a bzučení při sníženém jasu by mi ale vadilo. Výšková stavitelnost je pro mě celkem důležitá (čím výše, tím lépe), porty a reproduktory vůbec.

Z toho co jsem se díval, tak možností je jen několik:
- BenQ PD2700Q (400 EUR)
- Dell U2715H (450 EUR) (případně 2717D za 500EUR)
- Philips Brilliance BDM3270QP (500 EUR) (QP2 je za 400EUR, ale co jsem četl, tak je lesklý)
- Iiyama ProLite XUB2792QSU-B1 (400 EUR)
- ASUS PB278QR (450EUR)
- AOC Q2775PQU (400EUR)

EV2736 je bohužel 600-700 EUR, a to už je na mě trochu moc. Navíc jsem se dočetl že poslední série mají o dost silnější IPS glow než původní recenzované. Dell je taková klasika, ale zajímá mě, jestli za ty peníze nedostanu jinde něco lepšího. U BenQ a ASUSu jsou u amazonu nářky na kontrolu jakosti (časté mrtvé pixely a následné výměny), o Philipsu a Iiyamě se toho člověk moc nedočte.


Při požadavku QHD-27" (rozlišení 2560x1440) a omezení rozpočtu na 400-450 EUR nelze bohužel očekávat nějaké zásadní rozdíly v jednotlivých modelech.

Přesto několik poznámek:
1) Nejlépe z výše uvedených modelů vypadá (alespoň "papírově") model BenQ PD2700Q, který na rozdíl např. od Dell U2715H/U2717H nabízí FlickerFree pro stabilizaci podsvětlovacího systému, automatickou regulaci jasu, omezení modrého spektra při práci v noci a případně fci PbyP (= rozdělení obrazovky na dvě poloviny).

2) V omezeném rozpočtu nelze samozřejmě hledat nějaké vlastnosti navíc, jako např.:
- simulace čtečky se snížením kontrastního poměru na 100:1
- nízkoenergetický systém se "studenou" LED obrazovkou a nízkými emisemi tepelného záření (pro malé vysušování oční sliznice)
- nějaký nadstandardní stojan s výraznějším rozpětím vertikálního posuvu (oba modely BenQ nebo Dell nabízejí max. výškové rozpětí 130mm)
- záruku nulového počtu vadných pixelů/subpixelů
- homogenní display
- menu se světelnou nápovědou,
- podpora rozlišení UHD (2560x1440) na HDMI-portu (= 2560x1440@30Hz), atd., atd

3) Model EIZO EV2736W se již nevyrábí a za stejnou cenu (19.990,- Kč vč DPH) jej nahrazuje nízkoenergetický a tenkorámečkový model EV2750.
(Flexibilní stojan s výškovým rozpětím 155 mm, záruka ZERO pixel/subpixel a 60 měsíční zárukou na panel a řídící elektroniku)
Moderátor tohoto diskuzního fóra
Antonín Charvát
Antonin.Charvat
 
Příspěvky: 296
Registrován: 06 led 2012 10:56

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod ja-cz » 28 bře 2017 20:56

Děkuji pane Charváte, za odpověď.
750EUR za EV2750 je pro mě trochu moc, to už bych asi přemýšlel rovnou o CS2730 :) EV2736 se doprodává v NL za cca 600EUR, v ČR ho taky některé eshopy ještě mají, ale je to prostě 150-200EUR víc, než bych chtěl do toho dát. Na tu Iiyamu jsem konečně našel recenzi, ale v základu má gamut trochu posunutý a bílá je teplejší, obecně je srovnatelná s AOCem. Asi zkusím ten PD2700Q a uvidíme, jestli budu mít štěstí na kus nebo ne.

Jinak je mi trošku s podivem, že se monitory v řekněme střední cenové za poslední roky zas tak moc neposunuly. EV27xx jen malé inkrementální zlepšení, Dell U27xx to samé.
ja-cz
 
Příspěvky: 8
Registrován: 08 čer 2015 23:01

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod Antonin.Charvat » 03 dub 2017 13:52

To: "ja-cz"
... je mi trošku s podivem, že se monitory v řekněme střední cenové za poslední roky zas tak moc neposunuly. EV27xx jen malé inkrementální zlepšení, Dell U27xx to samé.


Je otázka, jaké zásadní změny si třeba představujete - např. násobně vyšší rozlišení, zcela nový typ obrazovky, bezdrátový přenos obrazu z PC (např. pomocí rechnologie AirPlay ?), nastavování obrazových parametrů z aplikace chytrého telefonu?

Osobně bych s Vámi souhlasil, že ve střední třídě kancelářských monitorů byla provedena malá inkrementální zlepšení ALE byla jich opravdu poměrně dlouhá řádka, takže se to jistě nedá shrnout do věty, že se v podstatě nic nezměnilo :-).

Změnilo se toho např. za poslední dva roky poměrně hodně:
Po elektronické stránce:
- prakticky zmizely obrazovky typu TN a značně se rozšířila nabídka kvalitnějších IPS-obrazovek
- zlepšila se též povrchová úprava, která již není jen standardně "antireflexní" - ale též v úpravě "anti-třpyt" pro potlačení třpytu
- značně se zlepšila kvalita LCD-panelů ohledně vadných pixelů a někteří výrobci kancelářských monitorů nabízejí dokonce NULOVOU toleranci nejen na vadné obrazové pixely, ale též jednotlivé sub-pixely (to dříve nenabízeli ani u dražších fotografických monitorů!)
- snížení typ. spotřeby a tedy hlavně emise tepelného záření (o 30%-50%). Dnes již není překvapením 24" monitor s typ. spotřebou pod 20W!
- režim FlickerFree se stal prakticky standardem a někteří výrobci jej nabízejí v celém rozsahu nastavitelného jasu
- snížení hodnot minimálního nastavitelného jasu z poměrně vysoké úrovně 80-100 nit na 40-60 nit. Někteří výrobci nabízejí dokonce monitory s min. nastavitelnou úrovní jasu dokonce 1 nit! (pro práce s textem v nočních hodinách a při velmi sporém osvětlení)
- značně se zlepšila spolehlivost automatické regulace jasu. Někteří výrobci nabízejí dokonce "vícebodovou" regulaci a umožňují rozsah a účinnost regulace optimalizovat - dokonce pro různá atypická prostředí.
- automatické snížení podílu modrého spektra podsvětlovacího systému v nočních hodinách (nutné pro správné vyplavování melatoninu a tedy proti poruchám spánku). Někteří výrobci umožňují snížení podílu modrého spektra dokonce načasovat dle potřeb uživatele.
- režim "čtečky" s automatickým snížením podílu modrého spektra v nočních hodinách + automatickým snížením max. kontrastního poměru
- Některé kancelářské modely umožňují pracovat nejen s klasickými RGB-signály, ale též s rozdílovými složkami videosignálů YCbCr a navíc sopakovací obrazovou frekvencí 50Hz. K monitoru je tak možné např. přímo připojit např. BD-přehrávač generující na svém HDMI-vstupu např. video-signál YCbCr 4:2:2 1920x1080@50p - a monitor je schopen takový signál dnes bez problémů zpracovat a zobrazit (dříve u kancelářských monitorů prakticky nepředstavitelná věc)
- OSD menu monitoru se ovládá mnohem snadněji a to i v podmínkách spoře osvětlené místnosti díky světelným nápovědám funkčních tlačítek

Po mechanické stránce:
- výrazné zeštíhlení a odlehčení LCD-panelů
- zvětšení výškového rozpětí nastavení LCD-panelu - není vyjímkou 160 mm
- ultratenké rámečky 1mm již nejsou "sci-fi", ale stávají se standardem řady výrobců
- zmenšení rozměrů základny stojanu --> monitor lze umístit ještě blíže k zadní stěne za stolem
- někteří výrobci nabízejí snadnou demontáž LCD-panelu z jeho stojanu pouhým stisknutím "aretačního" tlačítka (= snadná přenositelnost monitorů)

Je ovšem jasné, že výše uvedená řada vylepšení se prakticky netýká LCD-monitorů nejlevnější cenové kategorie. Tam se za poslední dva roky skutečně nic zásadního neodehrálo a je to i logické, když pro ně jejich konstruktéři dostali zadání jsoucí zcela PROTI jakýmkoliv vylepšením: "vyrobit monitor tak, aby ještě něco zobrazoval, ale aby byl co nejvíce oproštěn (= rozuměj "důkladně očesán") od jakýchkoliv vylepšení, které by navyšovaly jeho cenu"

Je také pravda, že kvalitnější IPS-4K obrazovky byly ještě donedávna poměrně drahé a pro menší úhlopříčky také prakticky nedostupné - a navíc chyběla dosud rozumná podpora ze strany operačních systémů a vývojářů aplikací pro obrazovky s vysokou hustotou obrazových bodů.
Bylo také třeba čekat na vhodný okamžik rozumného poměru mezi cenou/kvalitou při výrobě pro kancelář "použitelných" OLED-panelů.
To by se mělo zásadně změnit v roce 2018/2019 s nástupem cenově dostupných 4K-LCD panelů v úhlopříčkách 24" - 27" a řadě "levných" OLED-panelů .
K celé dlouhé šňůře drobných vylepšení se tak přidají změny zásadnějšího významu (výrazné navýšení hustoty obrazových bodů, technologická změna panelu, atd.)
Moderátor tohoto diskuzního fóra
Antonín Charvát
Antonin.Charvat
 
Příspěvky: 296
Registrován: 06 led 2012 10:56

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod ja-cz » 05 dub 2017 11:49

Asi je u mě problém v tom, že ty inkrementální zlepšení pro mě zas takovou roli nehrají. Šlo mi především o posun v zobrazovací technologii, uhlopříčkách a kvalitě obrazu (ve smyslu uniformity a podání barev). Deset let zpátky jsem koupil za nějakých 12 tis 20" IPS (zmiňovaný NEC GWX2Pro, který měl na svou dobu docela slušné barvy, byl bytelný a ničím zásadním člověka neštval (na dnešní poměry už by se pár věcí našlo). Dnes za podobné peníze mám problém koupit 27" IPS/MVA, který by netrpěl něčím zásadním nebo neměl zásadní problémy s jakostí (viz. naříkání na bleed a jiné problémy u BenQ, ASUSu a Dellu na Amazonu). Pokud bych slevil na 24" tak už bych se kvalitativně do předu posunul značně, ale přijde mi to za 10 let trošku málo...

A když to vemu jen těch posledních pár let, tak jsme se konkrétně u EIZA dostali od EV2736, který běžně stál kolem 600EUR, k EV2750 za nějakých 750EUR. Tudíž, jakýkoliv inkrementální posun v kvalitě je náležitě zaplacen. Podobně u DELLu, který už od novějších U2713HM nasadil flicker-free technologii, a přes U2715H k U2717D v těch zásadnějších věcech přešlapává na místě. Všechny ty nové módy, automatické regulace a sebetenší rámečky jsou asi fajn, ale žil jsem spokojeně bez nich. A když člověk chce po deseti letech udělat generační skok, skokově zlepšit ergonomii práce velkou pracovní plochou, tak zjišťuje, že buď musí dělat kompromisy na straně kvality, nebo musí udělat jen inkrementální krůček na 24".
ja-cz
 
Příspěvky: 8
Registrován: 08 čer 2015 23:01

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod Antonin.Charvat » 09 dub 2017 15:52

To: "ja-cz"
ja-cz píše:Asi je u mě problém v tom, že ty inkrementální zlepšení pro mě zas takovou roli nehrají. Šlo mi především o posun v zobrazovací technologii, uhlopříčkách a kvalitě obrazu (ve smyslu uniformity a podání barev). Deset let zpátky jsem koupil za nějakých 12 tis 20" IPS (zmiňovaný NEC GWX2Pro, který měl na svou dobu docela slušné barvy, byl bytelný a ničím zásadním člověka neštval (na dnešní poměry už by se pár věcí našlo). Dnes za podobné peníze mám problém koupit 27" IPS/MVA, který by netrpěl něčím zásadním nebo neměl zásadní problémy s jakostí (viz. naříkání na bleed a jiné problémy u BenQ, ASUSu a Dellu na Amazonu). Pokud bych slevil na 24" tak už bych se kvalitativně do předu posunul značně, ale přijde mi to za 10 let trošku málo...

A když to vemu jen těch posledních pár let, tak jsme se konkrétně u EIZA dostali od EV2736, který běžně stál kolem 600EUR, k EV2750 za nějakých 750EUR. Tudíž, jakýkoliv inkrementální posun v kvalitě je náležitě zaplacen. Podobně u DELLu, který už od novějších U2713HM nasadil flicker-free technologii, a přes U2715H k U2717D v těch zásadnějších věcech přešlapává na místě. Všechny ty nové módy, automatické regulace a sebetenší rámečky jsou asi fajn, ale žil jsem spokojeně bez nich. A když člověk chce po deseti letech udělat generační skok, skokově zlepšit ergonomii práce velkou pracovní plochou, tak zjišťuje, že buď musí dělat kompromisy na straně kvality, nebo musí udělat jen inkrementální krůček na 24".


Ano - rozumím, ale pokud byl před 10 lety kancelářským standardem monitor 19"-21" s rozlišením 1280x1024 nebo 1600x1200 s CCFL podsvětlovacím systémem a průměrnou spotřebou 50-70W v ceně cca 15-tis., pak nelze očekávat, že mnohem komplikovanější technologie s úhlopříčkou 27" a rozlišením 2560x1440 a LED-podsvětlovacím systémem s poloviční spotřebou bude nyní k dostání za stejnou cenu, aniž by tam nebyl nějaký ten "háček". Takže jinými slovy je to skutečně tak, jak jste se o tom přesvědčil i Vy sám: za dokonalejší (ale technicky komplikovanější) technologie je třeba počítat s určitým navýšením ceny oproti (z dnešního pohledu) jednodušším technologiím před 10 lety.
Moderátor tohoto diskuzního fóra
Antonín Charvát
Antonin.Charvat
 
Příspěvky: 296
Registrován: 06 led 2012 10:56

Re: Výběr LCD monitoru pro amatérskou fotografii

Příspěvekod ja-cz » 09 čer 2017 10:17

Tak mám tady vedle sebe jak BenQ PD2700Q tak Phillips BDM3270Q pro porovnání. Jeden z nich budu muset vrátit, ale zatím je to docela těžké rozhodování. Obecně jsou oba celkem dobré (za ty peníze), ale každý má nějakou mouchu.

Recenze:
http://www.tomshardware.com/reviews/phi ... ,4938.html
http://www.tomshardware.com/reviews/ben ... ,4820.html

Poznatky:
Každý z těch monitorů má něco do sebe. U obou jsou slušné barvy i bez kalibrace, obojí je flicker free a nic mi tu nepíská, stojany vypadají bytelně. Oba pokryjí cca 105% s RGB, takže s profilem mohou být dost přesné. Ani jeden z mých kusů netrpí žádným zásadním bleedem. Rozhodování je těžké.

PD2700Q:
+ matná obrazovka, nic se neleskne
+ kompaktnější rozměry
+ pozorovací úhly odpovídající IPS, žádné změny při lehké změně pozice
= senzor regulující jas není, ale tuším že není ani ve specifikacích
- 2560x1440 na 27" je menší než full HD na 24", na delší práci (office) si musím vzít brejle (a to mám méně než jednu dioptrii na dálku)
- homogenita podsvětlení je na tom docela bídně, na jednolité ploše to je vidět, na fotkách ani ne.
- barvy se mi zdají trošičku slabší (posunuté) než u Phillipse
- nemá DVI
- viditelný IPS glow


BDM3270Q
+ vše dobře viditelné, ta plocha je úžasná
+ homogenita podsvětlení je fakt pecka
+ podle reportu (barvy a homogenita jsou měřené před expedicí) nejsou barvy tak přesné jako v recenzi, ale zdá se mi subjektivně přesnější než u BenQ.
+ černá je fakt hodně hluboká
= je to fakt macek, místo na něj mám, ale je potřeba s tím počítat, proste 32" je 32".
- obrazovka je pololesklá až lesklá. Měl jsem předtím lesklé IPS, ale problém na tomto 32" je prostě více viditelný.
- pozorovací úhly jsou slabší než u IPS obecně, spíše co se týče jasu/saturace než posunu barev (subjektivně). V kombinaci s velkou uhlopříčkou a lesklou obrazovkou to zp§sobuje, že při změně polohy se obraz na krajích změní (jas, kontrast).

Dnes zkouším pracovat na každém chvíli a večer vyzkouším s Lightroomem.

===================================
Poznatky z večera.

Obecně mi je ten Phillips sympatičtější, přes ty odlesky bych se asi i přenesl. Ale kombinace horších pozorovacích úhlů a velkých rozměrů nakonec rozhodla. Nejvíce to je vidět na http://www.lagom.nl/lcd-test/viewing_angle.php, kdy prostě při sezení na přímo 70 cm od monitoru obraz není homogenní (Podobně tak na http://www.lagom.nl/lcd-test/clock_phase.php jsou vidět vzory mimo střed). A to mě děsně štvalo jak v Lightroomu, ale hlavně při práci v Office kdy homogenní plocha mění barvy při lehké změně pozice. Pokud má člověk od sebe monitor více než metr, tak by se o něm dalo uvažovat, ale 50-70 cm ne. Je to vážně škoda, protože ten monitor má mnoho vynikajících vlastností (uniformita, barvy, pokrytí sRGB, výškové nastavení, různé porty, rozlišení vs velikosti).

Takže zůstanu u Benq PD2700Q, protože za ty peníze nic moc lepšího s 2560x1440 není. Barvy jsou podle mě obecně slabší než u Phillipsu, gamma se mi zdá tmavší než by měla být. Okometricky jsem pořešil vyvážení bílé, zvažuju přepnutí na gamma 2.0. Nejspíš si ale půjčím sondu od známého a aspoň jednou to zkalibruji. Nerovnoměrnost podsvětlení i IPS glow jsou sice viditelné na jednolitých plochách, ale dá se s tím žít. Obraz je jinak krásně ostrý, přes den se mi na monitoru pracovalo dobře. Low blue light režim je taky dobrý, i když večer tohle řeším aplikací f.lux automaticky. Ovládání je celkem slušné, jsou to pořádná tlačítka. Hodně se dá udělat i z PC z dodaného softwaru, ale bohuže program se hodně dlouho otevírá, jako by pokaždé kontroloval, co že to je připojené.
ja-cz
 
Příspěvky: 8
Registrován: 08 čer 2015 23:01

Předchozí

Zpět na Vše kolem zobrazování fotografií na monitorech

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník