Pete, nevím, jak pracuje AWB na Sigmě, ale určitě to má složité. Já nejsem s AWB spokojený venku, protože se venku rozhlížím už dost dlouho a dost pozorně a to primárně kvůli barvám. Proto vcelku velmi rychle odpálkuju např. modrou oblohu z AWB, protože na první pohled vidím, že taková modrá obloha se v našich zeměpisných šířkách prostě nevyskytuje a nevyskytuje se, možná, nikde na Zemi. Je prostě ujetá a basta a potom si rychle začnu všímat i jiných barev. Ale nejčastěji je to tak, že "ujetost" té scény vidím už venku na displeji a doma na monitoru se už žádné překvapení nekoná, dojem z displeje bývá dostatečně přesný. Jasně, že mi na ten displej nesmí svítit Slunce, podobné věci snad psát ani nemusím...
Ale teď zase trochu vážně. Většinu odpovědí na Tvé otázky neznám, Pete. Ale mám jiné odpovědi. Šedá tabulka na Foveonu funguje úplně normálně a velmi dobře. Pochopitelně to platí s dostatečnou přesností jenom pro to citované "tady a teď". Ale to není žádné objevení Ameriky a platí to obecně. Jediný zádrhel, který může pověst šedé tabulky degradovat, je její nesprávné použití. To je právě ten můj opakovaný dotaz, jaké světlo má správně na tu tabulku dopadat, jak má být natočena, jestli není chyba nechat na ni dopadat třeba modrou oblohu (v praxi běžná situace), má li měřit světlo zdrojové nebo odražené atd. Tvrdím, že při správném použití dává Custom podle šedé tabulky velmi dobré výsledky i v exteriéru (mnohem přesnější, než přednastavené režimy, AWB nestojí už ani za zmínku). Ano, je to pomalé, nepohodlné, omezující, otravné... Ale v žádném případě to při správném postupu není horší, než šedá dlaždice, notabene šedá dlaždce použitá jako univerzál pro téměř vše. Takovou práci svede šedá tabulka hravě také, stačilo by pouze udělat jedním foťákem Custom na šedou dlaždici a druhý Custom ve stejných podmínkách na šedou tabulku na tu dlaždici položenou. Fotky sice nebudou barevně identické, to by byla velká náhoda, ale s jejich následnou "ohebností" to bude určitě velmi podobné a šedá tabulka tady rozhodně nebude hrát druhé housle. Takže suma sumárum, nejsem pro Tvoje opakovaná tvrzení, že ty fotky z jednoho Customu na šedou dlaždici jsou dostatečně dobré téměř pro všechny světelné situace za denního světla, spousta z nich mě barevně neuspokojuje. Ano, univerzální Custom by byl báječný, ale v praxi je to s univerzálním nastavením jenom o tom, nakolik dokážeš fotku barevně správně doladit v editoru. Sám píšeš, že paměť je špatná, což je fakt, a právě proto té paměti hodně pomáhá, když máš fotku už barevně prakticky hotovou díky správnému použití třeba šedé tabulky, což je sice stále otravné, ale určitě barevně nejpřesnější . Ano, vím, že Ti jde hlavně o to nepohodlí a opakovanost a že hledáš solidně použitelný univerzál, ale trvám na tom, že pokud tím solidním univerzálem může být dlaždice, úplně klidně to při stejných podmínkách může být šedá tabulka
.
PS: Já taky často s jedním Customem fotím několik dnů při nestejném světle. A taky mi velmi často ty fotky přijdou docela slušně použitelné a říkám si, že ta šedá tabulka stačí z jedné vody skoro na jakékoliv světlo a není to vůbec špatné. Koneckonců, v takovém postavení byl i film, pevně nastavený na určité světelné podmínky a fotilo se bez ohledu na počasí. Jestli někdy ty moje fotky ze staršího nastavení nejsou zrovna podle vkusu jiných pozorovatelů, je to pouze proto, že jsem v PC tu fotku barevně nedoladil k většinové spokojenosti. Ale rozhodně ne proto, že by ty RAWy z šedé tabulky nebyly dobře použitelné pro dokonalejší barevné vyvážení.