Josef to dal hezky pod sebe, Quattro zmenšil, čímž mu ostrosti spíš přidal, než naopak. Přesto stále prohrává nejen fasáda, ale taky třeba žaluzie v oknech... V příkladech by se dalo pokračovat, třebaže tato fotka díky světlu není na to nejvhodnější. Ale s tou lépe vykreslenou oblohou (obecně) u Merrillu by tady mohlo souviset (ne)zobrazení kouře z komína za budovou, což je u Merrillu proti světlé obloze stále viditelné a mnohem viditelnější pára z chladící věže (úplně vpravo) u Merrillu, než u Quattra. Ale to připomínám jenom okrajově, páč někdo může namítnout, že u fotky z Quattra mohl zrovna jinak foukat vítr a ten kouř z komína zrovna nad budovou nemohl být vidět, což nelze vyloučit. Ale argument, že fotky z Quattra prostě potřebují jiné zacházení v SPP při vyvolávání tady neobstojí, protože to, co pomůže k zesílení nebo zviditelnění u Quattra pomůže k témuž i u Merrillu, kterému ale nemusíme přidávat tolik, nebo třeba v případě Luminance vůbec.
Co se týče použití jiného RAW konvertoru pro X3F soubory, nemám zkušenost s žádnou alternativou a protože diskuze ohledně nějakého jiného programu celkem rychle utichly, dá se věřit tomu, že stále tady vedle SPP nic lépe použitelného není. Jestli je to jinak, rád se něco dozvím, ale tady nikdo o ničem lepším nepíše.
Souhlasím s Petrem Mahlerem v jedné věci. Sigma určitě nemá žádný zájem Quattru v očích fotografické veřejnosti jakkoliv škodit. A právě proto vyladila výstupy z Quattra a základní nastavení SPP nejlépe, jak to jenom šlo v poměru prvotní ostrost vs. obrazový šum. Nějaké složité dolaďování a zdlouhavé hledání optimálních parametrů pro konkurenceschopný výsledek na oblibě mezi fotografy rozhodně nepřidá. Zvlášť když se od pravěku o Foveonu vždycky říkalo, že dobré fotky z něj dají ve srovnání s Bayerem mnohem víc práce. U Merrillu jsem nikdy takový pocit neměl, naopak kamarád Nikonista mi vždycky záviděl jednoduchost a výsledek při práci s oblohou a stíny. U Quattra už si takovou jednoduchostí jistý nejsem a určitě to není dobře.
Moje závěry jsou bez diskuze velmi amatérské. Jenom bych chtěl připomenout, že zatím se tu nenašel nikdo, kdo by na konkrétních ukázkách dokázal, že je to všechno jinak a že Quattro to všechno dříve kritizované umí dělat líp, než Merrill. Jestli Sigma nechystá něco nového na architektuře původního Foveonu (1:1:1), budu moc rád, pokud mě někdo naučí dělat z Quattra fotky na takové úrovni detailů a škály barev, na jaké jsem z Merrillu zvyklý.
Tento obrázek je, možná, všem dobře známý a velmi dobře ilustruje to, čemu jsem soukromě začal říkat "univerzálně modré lesy z Quattra". Taky ta paleta odstínů v mracích je tady viditelně (charakteristicky) slabší.
https://richardjwallsblog.files.wordpre ... tail-1.jpg